Test kasków szczękowych 2022 - Następny proszę!

Ten test był spełnieniem moich dziecięcych marzeń. Tym razem, zamiast w redakcji, byłem (szkoda, że tak krótko!) w laboratorium, w którym z dziką radością doszczętnie rozbijałem kolejne kaski. Wszystko dla dobra nauki. Wnioski z tej zabawy mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Dobra, następny kask poproszę!

Kaski z podnoszoną szczęką shutterstock.com

Nie ma wątpliwości, że niemiecki Schuberth chciałby jak najszybciej wymazać z pamięci ostatnie lata. Rzecz w tym, że przez długi czas firma była uznawana za producenta bardzo dobrych kasków z podnoszoną szczęką. Więcej – oprócz modeli sprzedawanych pod własną nazwą, produkowała garnki dla takich gigantów, jak BMW. Niestety, kilka lat temu BMW nie przedłużyło kontraktu i zmieniło dostawcę kasków, ponadto dobre wyniki uzyskiwane w testach nie przekładały się na wyniki sprzedaży.

Zaproszenia do udziału w tym teście wysłaliśmy do 20 firm. Zaledwie siedem podjęło wyzwanie. Przypadek? Nie sądzę.

Zapewne spory udział w słabej sprzedaży miał wygląd kasków. W przypadku modelu C4 opracowanie wyglądu skorupy powierzono firmie Kiska Design. Tak, to to samo studio, które odpowiada za wygląd współczesnych KTM-ów. Poprawy wyników sprzedaży nie zanotowano. Być może na przeszkodzie stanęły takie rozwiązania, jak opracowany dla C4 fabryczny interkom z anteną umieszczoną pod skorupą. Kto nie zamontował tego systemu, musiał pogodzić się z pustymi przestrzeniami tworzącymi coś w rodzaju komór rezonansowych, które sprawiały, że kask wcale nie był cichszy od poprzednich modeli. Centrala interkomu, mikrofon, głośniki czy baterie ukryte pod skorupą spowodowały, że rozmiarówka przesunęła się o numer w dół, co jeszcze bardziej zmyliło miłośników kasków Schubertha.

Zobacz także: Test kasków otwartych, typu jet

BMW

System 7 EVO Carbon

BMW System 7 Evo Carbonmps-Fotostudio

Gdzie kupić: www.bmw-motorrad.pl
Cena: 2733 zł
Rozmiary: 52/53 (XS) do 64/65 (3XL), dwa rozmiary skorupy
Masa: 1610 ±50 g/1614 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny, dwie grafiki, żółty fluo/grafika)
Skorupa: karbon
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E3 (Włochy)
Wyposażenie: deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), MIPS (Multidirectional Impact Protection System); dodatkowy zimowy deflektor (w zestawie)
Pomiar hałasu: 91,0 dB(A)

 

minus Dobry dla okularników; bardzo duże pole widzenia; skuteczna, łatwa w obsłudze wentylacja; bardzo łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; kask neutralny pod względem aerodynamiki; bardzo dobre wartości tłumienia siły uderzeń, jakość wykonania między dobrą i bardzo dobrą; łatwa wymiana szyby; niska masa.
minus Głośna praca mechanizmu podnoszenia szyby; utrudniony demontaż części szczękowej; instrukcja obsługi tylko online, wysoka cena.

BMW System 7 Evo Carbonmps-Fotostudio

Niemal idealne przyleganie do głowy, którym charakteryzował się poprzedni model, to już historia. Czyżby to wina systemu MIPS?
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Stosunkowo lekki, bardzo dobrze wyposażony kask o świetnych wartościach tłumienia siły uderzeń. Może wymagać przyzwyczajenia (dopasowanie, demontaż części szczękowej), no i jest drogi.

MOTOCYKL nasza ocena 5/5

HJC

i90 - WARTO KUPIĆ

HJC I90mps-Fotostudio

Importer: www.dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 1099 zł (szary 1099 zł, grafika 1249 zł)
Rozmiary: XS do XXXL, trzy rozmiary skorupy
Masa: 1700/1716 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny metalik, czarny mat, niebieski mat, popielaty, żółty fluo, szary, srebrny, 16 grafik
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Wietnam; homologacja: E6 (Belgia)
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (dołączony), przygotowanie do montażu interkomu
Pomiar hałasu: 95,9 dB(A)

 

 minus Dobry dla okularników; skuteczna, łatwa w obsłudze wentylacja; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; dobre wartości tłumienia siły uderzeń, dobra jakość wykonania; bardzo łatwa wymiana szyby; stosunkowo niska masa; przyjazna cena.
 minus Wysoki poziom hałasu; nieprecyzyjnie działający mechanizm blokowania szyby; lekka, czyli niemająca większego znaczenia nerwowość podczas jazdy powyżej 150 km/h; możliwe problemy z dopasowaniem, kask zbyt ciasny w części policzkowej – przed kupnem koniecznie go przymierz.

HJC I90mps-Fotostudio

Kask ściska policzki i trochę gniecie na czole, za to oferuje sporo miejsca na uszy i zapewnia – niestety – wysoki poziom hałasu.

Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
W i90 jest głośno, ale nie będzie to miało znaczenia, jeśli zastosujesz zatyczki do uszu. Jeśli pasuje na dyni, wtedy HJC jest fajnym wyborem, a stosunek ceny do jakości jest wręcz znakomity. Stąd rekomendacja ,,warto kupić”.

MOTOCYKL nasza ocena 4/5

NOLAN

N100-5 Plus

Nolan N100.5 plusmps-Fotostudio

Gdzie kupić: imready.eu
Cena: 1539 zł
Rozmiary: XS (53) do XXXL (65), dwie wielkości skorupy
Masa: 1810/1830 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny, biało-czarny, czerwono-czarny, żółto--czarny, popielato-czarny, 14 grafik
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E3 (Włochy)
Wyposażenie: deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), przygotowanie do montażu interkomu
Pomiar hałasu: 89,1 dB(A)

 

 minus  Dobry dla okularników; duże pole widzenia; dobre dopasowanie; skuteczna i łatwa w obsłudze wentylacja; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; pod względem aerodynamiki trudno mu coś zarzucić; stosunkowo niski poziom hałasu; dobra jakość wykonania (wyjątek: lekka nieszczelność szyby i przedostawanie się wody); bardzo łatwa wymiana szyby; bardzo dobra instrukcja obsługi; przyjazna cena.
 minus  Spora masa; niezbyt łatwe odblokowywanie części szczękowej; wartości tłumienia siły uderzeń nieco poniżej przeciętnej.

Nolan N100.5 plusmps-Fotostudio

Jeśli masz wydatny podbródek, może zahaczać o szczękę, dlatego przed zakupem koniecznie go przymierz. Dopasowanie i dobre materiały to argumenty na tak.
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Dopasowanie i komfort to bardzo wysoki poziom. Delikatna nieszczelność, przez którą przedostaje się woda, uznajemy za wpadkę. Innych słabych stron brak.

MOTOCYKL nasza ocena 4/5

 

SCHUBERTH

C5 - ZWYCIĘZCA TESTU

Schuberth C5mps-Fotostudio

Gdzie kupić: www.schuberth-kaski.pl
Cena: 2849 zł
Rozmiary: XS (53) do XXXL (65), dwa rozmiary skorupy
Masa: 1640 ±50 g/1710 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny, popielaty, odblaskowy żółty, 8 grafik
Skorupa: włókno szklane/karbon
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Niemcy; homologacja: E13 (Luksemburg)
Wyposażenie: deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), przygotowanie pod system komunikacyjny
Pomiar hałasu: 87,9 dB(A)

 

 minus Bardzo dobry dla okularników; duże pole widzenia; mocne, stabilne dopasowanie do głowy; bardzo skuteczna i bardzo łatwa w obsłudze wentylacja; bardzo łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; dobre wartości tłumienia siły uderzeń; znakomita aerodynamika; bardzo niski poziom hałasu; dobra jakość wykonania; bardzo łatwa wymiana szyby
 minus Krótka instrukcja obsługi, resztę musisz doczytać online; wysoka cena

Schuberth C5mps-Fotostudio

Imponuje jego dopasowanie i delikatna wyściółka. Do dość ciasnego przylegania w okolicy policzków trzeba się przyzwyczaić
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Wyraźny postęp w porównaniu do C4. C5 jest jeszcze cichszy i jeszcze efektywniej tłumi siłę uderzeń. Zakres rozmiarów jest typowy dla Schubertha. Jeśli miałeś/masz C3 lub C4 Pro, na pewno docenisz C5 od pierwszego włożenia na głowę.

MOTOCYKL nasza ocena 5/5

 

ZGODA Z NOWĄ NORMĄ

Ale nie to było największym problemem. Były nim sprawy techniczne: a to od czasu do czasu odkleiła się naklejka, a to jedna czy druga zaślepka zgubiła się podczas jazdy... Kto przyjmie na klatę takie fakapy, jeśli wyda kupę kasy na kask z segmentu premium? Na szczęście Schuberth szybko uporał się ze wspomnianymi chorobami wieku dziecięcego: C4 Pro był już technicznie dopracowany. Niemniej jego wygląd ciągle pozostawiał wiele do życzenia. To o tyle ważne, że także konkurencja oferowała nowoczesne modele z podnoszoną szczęką. Ta sytuacja spowodowała, że w Schubercie szybko zorientowali się, iż C4 Pro to nie cel, lecz etap pośredni.

SHARK

EVO-GT

Shark Evo GTmps-Fotostudio

Gdzie kupić: imready.eu
Cena: 1699 zł
Rozmiary: XS do XL, KS (King Size), dwa rozmiary skorupy
Masa: 1750/1816 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, grafitowo-szary, antracytowy, niebieski mat, 9 grafik
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E11 (Wielka Brytania)
Wyposażenie: blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), odblaskowe naklejki (w zestawie), wymienne cheek pady (wyściółka policzków)
Pomiar hałasu: 91,6 dB(A)

 

 minus Pomysłowy patent z obracaną na tył kasku szczęką, przy czym szyba nie zmienia położenia; dobry dla okularników; dobre dopasowanie; skuteczna wentylacja; dobre wartości tłumienia siły uderzeń; dostateczna aerodynamika; dobra jakość wykonania.
 minus Wysoki poziom hałasu; utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej (suwak na czubku głowy) oraz suwaka wentylacji; niezabezpieczona końcówka paska; instrukcja obsługi tylko online.

Shark Evo GTmps-Fotostudio

Z powodu braku uszczelnienia części szczękowej Evo-GT jest głośny. Za to jazda w wersji jet jest czystą przyjemnością.
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Ostatnie miejsce w klasyfikacji tego testu. Znaczy: obsuwa? Nic z tych rzeczy! Shark razem z BMW System 7 Evo wykazuje najwięcej cech kasku jet, Zatem jeśli szukasz rozwiązania najbardziej uniwersalnego, Evo-GT jest właśnie dla ciebie!

MOTOCYKL nasza ocena 4/5

SHOEI

Neotec 2

Shoei Neotec2mps-Fotostudio

Gdzie kupić: shoei-kaski.pl
Cena: od 2799 zł
Rozmiary: XXS do XXL, trzy rozmiary skorupy
Masa: 1715/1724 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny, czerwony, popielaty mat, niebieski mat, antracyt metalik, 5 grafik
Skorupa: włókno szklane i organiczne
Zapięcie: microlock (metalowy)
Kraj produkcji: Japonia; homologacja: E6 (Belgia)
Wyposażenie: deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), fabrycznie przygotowany do montażu interkomu, deflektor wydychanego powietrza – nosek (w zestawie), service-tool/olej silikonowy
Pomiar hałasu: 89,3 dB(A)

 

 minus Dobry dla okularników; mocne, stabilne dopasowanie, bardzo komfortowy; skuteczna, łatwa w obsłudze wentylacja i blenda przeciwsłoneczna; świetna aerodynamika; stosunkowo niski poziom hałasu; bardzo dobra jakość wykonania; łatwa wymiana szyby.
 minus Wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej; zbyt wysoko uniesiony wizjer w pozycji do wentylacji; wysoka cena.

Shoei Neotec 2mps-Fotostudio

Wsunąć na głowę, poczuć się komfortowo – żaden inny kask z tego testu nie zapewnia lepszych wrażeń. Jest tu też przyjemnie cicho.
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Gdyby osiągnął lepsze wartości tłumienia siły uderzeń i był nieco lżejszy mógłby zagrozić Schuberthowi C5. Ale i tak jest to znakomicie wykonany i dopasowany kask. Ciągle na topie, mimo że ma już swoje lata.

MOTOCYKL nasza ocena 5/5

X-LITE

X-1005 Ultra Carbon

X-Lite X-1005 Ultra Carbonmps-Fotostudio

Gdzie kupić: imready.eu
Cena: 2368 zł
Rozmiary: XXS (54) do XXXL (65), trzy rozmiary skorupy
Masa: 1790/1826 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: karbon, karbon mat, 15 grafik
Skorupa: kompozyt/karbon
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E3 (Włochy)
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza, deflektor na szczęce, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany), przygotowanie do montażu interkomu
Pomiar hałasu: 91,3 dB(A)

 minus Dobry dla okularników; bardzo duże pole widzenia; mocne, stabilne dopasowanie; skuteczna i łatwa w obsłudze wentylacja; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej z wyraźnie działającym mechanizmem zapadkowym; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń; świetna aerodynamika; zadowalające wyciszenie; bardzo dobra jakość wykonania; bardzo łatwa wymiana szyby; bardzo dobra instrukcja obsługi.
 minus Spora masa; trudne odblokowywanie części szczękowej; wysoka cena.

X-Lite X-1005 Ultra Carbonmps-Fotostudio

Nie zapewnia tak dobrego dopasowania jak Schuberth czy Shoei, jednak nie ma co narzekać. Natomiast pod względem komfortu jest daleko z przodu.
Kaski z podnoszoną szczękąmotor-presee polska

WNIOSEK
Bardzo dobra jakość wykonania, bardzo komfortowy, bardzo dobrze wyposażony, co nie dziwi, jeśli się wie, że X-1005 należy do topowej marki grupy Nolan – X-Lite. Jeśli przywiązujesz dużą wagę do komfortu, powinieneś wziąć go pod rozwagę.

MOTOCYKL nasza ocena 4/5

 

Schuberth C5 jako jedyny kask W tym teście spełnia wymagania nowej normy ECE-R 22.06.

Nałożyła się na to zapowiedź wprowadzenia nowej normy bezpieczeństwa ECE-R dla kasków. Na początku 2021 roku stara, bo aż 19-letnia norma ECE-R 22.05 dostała do towarzystwa nową – ECE-R 22.06, która pod względem procedury testowej jest o wiele bardziej wymagająca. Wersje 05 i 06 obowiązują równolegle do 3 czerwca 2023 roku. Dla Schubertha nadarzyła się więc okazja, by nowy kask z podnoszoną szczęką zaprojektować od podstaw. Tak powstał C5 – pierwszy na rynku kask szczękowy homologowany według normy ECE-R 22.06. Oczywiście konkurencja także ma w planach wypuszczenie kasków zgodnych z nową normą. Ponieważ norma ECE-R 22.05 obowiązuje do 3 czerwca przyszłego roku, żeby wszystko było legalne, kaski poddane naszemu testowi w tym roku musiały spełniać jej wymogi.
Konieczne było spełnienie jeszcze jednego warunku. Na metce z informacją o do­puszczeniu według normy ECE-R 22.05 musiała znaleźć się tajemniczo brzmiąca informacja – P/J. Oznacza ona możliwość użycia kasku jako integralny i jako jet. To z kolei oznacza legalną jazdę z otwartą albo – tak jak w przypadku BMW – zdemontowaną szczęką.

CI, KTÓRYCH ZABRAKŁO
Brzmi to trochę jak nekrolog, ale bez paniki, wszyscy czują się dobrze.
Z 20 zaproszonych producentów do testu przystąpiło tylko siedmiu. Tłumaczenia nieobecnych były rozczulające: a to problemy z dostawami, a to niedogadanie się w sprawie kryteriów testowych czy doboru modelu. Naszym zdaniem każdy powód, byle tylko nie stanąć twarzą w twarz z konkurencją, był dobry… Rozumiemy i szanujemy tę postawę.
Dostawa kasków Bogotto (marka FC Moto) dotarła do nas błyskawicznie (dzięki za rekordowe tempo), ale okazało się, że egzemplarze testowe nie miały wymaganego dopuszczenia P/J. Dyskwalifikacja w przedbiegach. Wystarczyło zadać kilka trudnych pytań, aby FC Moto przyznało się do błędu i natychmiast usunęło ze strony www informację o homologacji P/J. Taki nasz mały wkład do urealnienia informacji. Dopuściliśmy ten kask poza konkurencją, żeby pokazać, co prezentuje sobą tani kask szczękowy.
BOGOTTO FF403 SOLID
Tego kasku nie poddaliśmy wszystkim testom, co było spowodowane brakiem homologacji P/J. Sprawdziliśmy go poza konkurencją, tak z ciekawości, aby zobaczyć, jak duży dystans dzieli tani kask z podnoszoną szczęką od bardzo drogich.
Bogotto FF403mps-Fotostudio

Gdzie kupić: www.fc-moto.de
Cena: 434 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1700/1818 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Kraj produkcji: Chiny
Wprawdzie HIC 1447 zepchnąłby Bogotto na koniec rankingu, mimo to ta wartość spokojnie mieści się w przepisowym zakresie. Hałas o natężeniu 95,9 dB(A) pozwala przewidywać, że nie jest to dobry wybór na dłuższe przeloty autostradą. Od 120 km/h ten całkiem nieźle wykonany kask zaczyna wpadać w delikatne drgania pod wpływem coraz mocniejszego pędu powietrza. Jego największa wada to dopasowanie. Do europejskich kształtów głów pasuje tak sobie. Jeśli jednak dopasujesz kask, nie będzie to zły wybór dla jeżdżących głównie po mieście, skuterami czy ,,125”.
CRASH BUM BANG!
OD 13 LAT WSPÓLNIE Z TÜV RHEINLAND PRZEPROWADZAMY TESTY KASKÓW, STOSUJĄC O WIELE OSTRZEJSZE KRYTERIA NIŻ WYMAGA TEGO OBOWIĄZUJĄCA JESZCZE DZIŚ NORMA ECE-R 22.05.
Warunkiem wzięcia udziału w naszym teście było wylegitymowanie się homologacją wg obowiązującej jeszcze do połowy przyszłego roku normy ECE-R 22.05. Uznaliśmy jednak, że nie ma sensu sprawdzanie, czy są zachowane wartości tłumienia siły uderzeń ustalone przez przepisy. Uważamy, że ta norma określa tylko minimalne wymagania, jakie powinny spełniać kaski. Po części przyczyną tego są dziwne wytyczne dotyczące warunków przeprowadzania testu, wg których próby uderzeniowe powinny odbywać się m.in. na kaskach zamrożonych do –20°C. Oprócz tego położenie punktów uderzeń jest dokładnie określone. To powoduje, że niektórzy producenci wzmacniają tylko te punkty, byle zaliczyć test. To zgodne z prawem postępowanie niewiele mówi o stopniu zabezpieczenia głowy motocyklisty.
Dlatego od 2009 r. stosujemy opracowany we współpracy z biomechanikiem Florianem Schülerem własny test, którego warunki są zbliżone do panujących na drodze podczas wypadku. Główny punkt (p. zdjęcie u góry po lewej): kask spada z wysokości 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, jak każe norma ECE-R 22.05, tylko na słupek, do jakiego są mocowane barierki ochronne. Badania Floriana Schülera udowodniły, że to właśnie te słupki są najniebezpieczniejsze. Kaski są testowane w temperaturze otoczenia, a uderzenia z lewej i z prawej strony następują przy małej i przy dużej prędkości.
Zgodnie z normą, podczas uderzenia o kowadło dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje zmierzoną wartość G do komputera, który po uwzględnieniu innych parametrów (np. czas działania siły) wylicza z niej wartość HIC (Head Injury Criterion – kryterium uszkodzeń głowy). Lekarze i biomechanicy na podstawie wartości HIC są w stanie przewidzieć stopień uszkodzenia mózgu. Norma ECE-R ustaliła maksymalną wartość HIC na poziomie 2400, ale jest to wartość zawyżona. Eksperci są zgodni, że współczesne kaski potrafią uzyskać wynik HIC na poziomie 1000. Dla przykładu, w poprzednim teście kask BMW System 7 Carbon (kask integralny) uzyskał wartość HIC 997. Kaski z podnoszoną szczęką nie osiągają aż tak dobrych wyników, mimo to z dużym zapasem spełniają wymagania normy.
Oprócz testów zderzeniowych przeprowadziliśmy testy symulujące próbę zerwania kasku z głowy; do przodu z otwartą częścią szczękową i maksymalnym kątem obrócenia się kasku 30°, co do tej pory było przyjęte dla homologacji P/J, oraz do tyłu, czego wymaga norma ECE-R 22.06.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

UŚMIECHY EKIPY TESTUJĄCEJ to zmyłka. Gdy ta dwójka pojawia się w laboratorium, robi się całkiem poważnie.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

OSTATNIE SEKUNDY przed testem zderzeniowym. Za chwilę słupek zakończy żywot kasku.
TŁUMIENIE SIŁY UDERZEŃ 7,5 m/s, prawa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC 5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC HIC 1000* 7,5 m/s, część szczękowa**, przyspieszenie w G możliwość otwarcia po uderzeniu w szczękę próba zdarcia do przodu max. 30° próba zdarcia do tyłu max. 30°
BMW System 7 Evo Carbon 194 1576 124 581 1079 263 tak 16,8° 25,3°
HJC i90 203 1620 133 684 1152 464 tak 30,0° 37,1°
Nolan N100-5 Plus 208 1806 150 823 1315 478 tak 17,1° 23,5°
Schuberth C5 205 1536 158 840 1188 361 tak 14,1° 20,0°
Shark Evo-GT 192 1562 144 747 1155 245 tak 43,9° 26,3°
Shoei Neotec 2 230 2057 150 830 1444 347 nie1 17,4° 26,4°
X-lite X-1005 Ultra Carbon 182 1636 161 915 1276 459 tak2 10,0° 33,9°
* – wartość HIC 1000 to średnia z dwóch pomiarów uderzenia o słupek; ** – uderzenie o kanciaste kowadło nie wpłynęło na ocenę, ponieważ część sił jest przekazywana na pasek; 1 – ale jest możliwe wyjęcie głowy także przy zamkniętej części szczękowej; 2 – trzeba użyć bardzo dużej siły, żeby otworzyć część szczękową

 

FANTAZJA KONSTRUKTORÓW

W tym miejscu muszę wspomnieć o jeszcze jednej sprawie. W normie ECE-R 22.05 nie zostały wskazane żadne konkretne wymagania, które należałoby spełnić, aby uzyskać homologację P/J. To wyjaśnia, dlaczego zaprezentowane w naszym teście kaski z normą ECE-R 22.05 wykorzystują różne patenty, aby uniesiona szczęka była zablokowana. Zakres rozwiązań jest bardzo szeroki. Są wśród nich np. dodatkowe zapadki, które podczas blokowania wymagają użycia większej siły przyłożonej do szczęki ­(Shoei), przełączniki w jaskrawym kolorze, które mają zapobiec niechcianemu opadnięciu szczęki (Nolan, X-Lite).

Jak w ogóle mogło dojść do homologacji P/J, o której nie ma mowy w wytycznych dotyczących normy ECE-R 22.05? Ta historia ma początek dawno temu, gdy do homologacji kasków swoje 3 grosze wtrąciło kilka „kreatywnych” organizacji certyfikujących z Wielkiej Brytanii. Ich pomysły z entuzjazmem powitano w Hiszpanii i w ten sposób znalazły one drogę do przemarszu przez kraje Starego Kontynentu. Z punktu widzenia producentów taka homologacja to świetna sprawa, jest to bowiem dodatkowy argument zachęcający do kupna danego kasku. Ale czy taka homologacja oznacza większe bezpieczeństwo?

HITY I KITY
Jak wiadomo, przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. być może, jeśli na co dzień jeździsz w jednym z testowanych kasków, nie zauważasz wytkniętych im w tym teście wad. W tym miejscu zebraliśmy to, za co trzeba pochwalić testowane kaski, jak i patenty niekoniecznie praktyczne.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

HJC I90 Pasek i zapięcie na pewno nie będą powodować dyskomfortu; dla kontrastu: zbyt mocno trzymająca zapadka odpowiada za trudne otwieranie szyby.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

SCHUBERTH C5 Osobne wentylacje: szyby i na brodzie działają idealnie; pomysł z wentylacją lato/zima regulowany języczkami w wyściółce jest prosty i skuteczny.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

SHOEI NEOTEC 2 W pozycji uchylonej szyba jest za wysoko, za to przycisk do otwierania szczęki to wzór do naśladowania. Drugi plus: łatwa obsługa blendy.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

BMW SYSTEM 7 EVO CARBON Pod wyściółką kasku kryje się system MIPS; demontaż szyby i szczęki wymaga trochę dłubaniny, a potem pojawia się łamiące pytanie: co zrobić ze zdemontowanym elementem?
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

NOLAN N100-5 PLUS Dopasowanie wyściółki na karku wykorzystuje prosty patent ze sznurkiem; obsługa blendy przeciwsłonecznej niezbyt wygodną wajchą.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

SHARK EVO-GT Suwak blendy na szczycie skorupy to fajne rozwiązanie, ale tylko dla osób o długich rękach. Plus: uniesienie szczęki nie zmienia położenia szyby.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

X-LITE X-1005 ULTRA CARBON Ciekawa regulacja wyściółki „systemem LPS”. Dwa przyciski otwierające – łatwizna dla właściciela kasku, ale dla ratowników jakby mniej.

 

Jeden ze speców Schu­ber­­tha w wywiadzie, który zamieściliśmy przed pięcioma laty, stwierdził, że jego firma jest zagorzałym przeciwnikiem homologacji P/J. Ten opór na nic się nie zdał: pod wpływem presji motocyklistów, którzy lubią jeździć w tego typu kaskach, dali sobie spokój.

Od 4 czerwca 2023 Roku wszystkie kaski będą musiały zmierzyć się z nową normą homologacyjną ECE-R 22.06.

My nadal mamy mieszane uczucia w stosunku do kasków z podnoszoną szczęką z homologacją P/J. Uważamy ją za sensowną tylko jeśli dotyczy rozwiązania takiego jak w Sharku. Jazda z uniesioną szczęką nie sprzyja bezpieczeństwu. Po pierwsze pogarsza aerodynamikę, a więc wymusza mocniejsze napięcie mięśni karku, co powoduje niepotrzebne spinanie mięśni całego korpusu. Po drugie zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń w przypadku gleby, bo nie można wykluczyć, że podniesiona szczęka zahaczy o przeszkodę. Na szczęście nowa norma ECE-R 22.06 szczegółowo określa warunki, jakie musi spełniać kask, by na nowych zasadach uzyskać homologację P/J.

CZASEM SŁOŃCE, CZASEM DESZCZ...
BYŁO WIETRZNIE, MOKRO, ZIMNO, MOMENTAMI SŁONECZNIE, MIMO TO NIE WYMIĘKLIŚMY – TRZEBA BYŁO TESTY DOPROWADZIĆ DO KOŃCA I TAK SIĘ STAŁO!
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

Do testu wzięliśmy po pięć kasków z każdego modelu: dwa w rozmiarze M, po jednym z rozmiarów S, L i XL. Po testach wszystkie emki nadawały się tylko na śmietnik, ponieważ zostały zniszczone w testach sprawdzających efektywność tłumienia siły uderzeń. Egzemplarze w rozmiarze XL wykorzystaliśmy do jazd na drodze i autostradzie. Motocyklem testowym była Husqvarna Norden 901. Po każdym odcinku testowym jeźdźcy na świeżo w specjalnie na tę okazję przygotowanych protokołach spisywali wrażenia. Najczęstszym tempem podczas ujeżdżania Nordena 901 było 160 km/h. O wiele spokojniej jeździliśmy podczas testów z otwartą szczęką. Wołem roboczym na tym etapie była Husqvarna Svartpilen 401, prędkości nie przekraczały 80 km/h. Areną ostatniej części testu praktycznego była – jak zwykle – sala konferencyjna w redakcji. Do udziału w niej zaangażowaliśmy tych, którzy nie byli skażeni wrażeniami z jazdy. Ich zadanie polegało na ocenie łatwości obsługi, dopasowania, jakości wykonania itp.
Żeby zweryfikować wrażenia z jazdy, przeprowadziliśmy badania w Air & Acoustic Lab, należącym do Schubertha. Wykorzystaliśmy tam dwa stanowiska: akustyczny tunel aerodynamiczny oraz stanowisko do symulacji intensywnych opadów deszczu. Urządzenia testowe Schubertha i zwycięstwo w teście kasku tej firmy? Czyżby coś tu śmierdziało? Uspokajamy: w laboratorium nie odstępowaliśmy naukowców ani na krok, a ze sprzętu Schubertha i jego testowego know-how często korzystają inne firmy, na przykład ADAC.
Każdy z pomiarów głośności był precyzyjnie połączony z pozycją zajmowaną na motocyklu. Pocieszające w tym teście było to, że wyniki niemal w 100% pokryły się z wrażeniami z jazdy. Najbardziej imponujący – a z perspektywy Schubertha z całą pewnością niechciany – dowód na niezależną pracę laboratoryjną dostarczyły próby szczelności. Kaski musiały wytrzymać 3 minuty wystawione na działanie pędu powietrza o prędkości 80 km/h i z dużą ilością pompowanej wody (około 2 litrów na minutę). Papierowy ręcznik umieszczony za szybą informował o zaliczeniu (bądź nie) testu na szczelność. Zgadnij, który kask, oprócz Nolana, przepuścił do wnętrza trochę się wody? Tak – Schuberth! Nasza reakcja – mniej punktów za jakość wykonania.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

TEST SZCZELNOŚCI. Do pomiaru wystarczył kawałek papierowego ręcznika. Proste, ale skuteczne!
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

GOTOWY DO TESTU... czyli witamy kaski w tunelu akustycznym.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

TRUDNY LOS MANEKINA – pęd powietrza przy prędkości 80 km/h + deszcz.
Kaski z podnoszoną szczękąKlaus Herder

ZROBIŁO SIĘ WILGOTNO. Wpadka Schubertha we własnym laboratorium? Bywa...

 

BEZPIECZNIEJ!

Ten test dowiódł, że nowa norma jest o wiele bardziej wymagająca od starej, a zwycięski kask wykazał się dobrym tłumieniem siły uderzeń, funkcjonalnością i ergonomią. Te wszystkie elementy składają się na bezpieczeństwo motocyklisty. I o to chodzi!

PUNKTACJA KOŃCOWA dopasowanie / komfort aerodynamika tłumienie hałasu wentylacja obsługa wyposażenie/wykonanie masa tłumienie uderzeń punkty ekstra za stosunek cena/jakość suma nasza ocena* cena w zł
Maks. liczba punktów 20 10 10 10 10 10 5 25 (5) 100    
Schuberth C5 18 10 10 10 9 7 3 22 89 5/5 2849
BMW System 7 Evo Carbon 16 10  6 9 8 8 5 23 85 5/5 2733
Shoei Neotec 2 20 10  8 8 9 9 3 18 85 5/5 2799
X-lite X-1005 Ultra Carbon 18 10  6 9 8 9 2 21 83 4/5 2368
Nolan N100-5 Plus 17  9  8 9 7 7 2 20 2 81 4/5 1539
HJC i90 14  8  3 7 7 7 3 22 4 75 4/5 1099
Shark Evo-GT 16  7  4 8 6 7 2 22 1 73 4/5 1699
* – 5 punktów (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 punkty (84–70 pkt) = dobry; 3 punkty (69–55 pkt) = dostateczny; 2 punkty (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 punkt (39 i mniej pkt) = nie!
Wszystkie testowane kaski są w tym znaczeniu zwycięzcami, każdy ma argumenty przemawiające za kupnem. Zacznijmy od tyłu. Shark Evo-GT będzie niewątpliwie najlepszy na dłużą jazdę z otwartą szczęką przy wyższych prędkościach. HJC: świetny stosunek ceny do jakości, dzięki czemu dostał naszą rekomendację ,,warto kupić”. Zwieńczeniem tej wyliczanki jest Schuberth C5, którego zalet nie da się nie zauważyć.

 

REKLAMA