REKLAMA

Test kasków typu Adventure 2020

Kask na głowę i już jesteś podróżnikiem, odkrywcą, samotnym kowbojem. A może jesteś gościem, którego motocykl jeszcze nie miał okazji pojeździć po luźnej nawierzchni? Nieważne, liczy się przygoda. Oto porównanie dziesięciu kasków enduro.

Są motocykliści, którzy wydają dużą kasę na wymarzone turystyczne enduro, dozbrajają go we wszystkie możliwe turystyczne gadżety. Nie zapominają o zbroi – wyprawowych lub turystycznych ciuchach, rękawicach i butach. I oczywiście o kasku, który będzie dopełnieniem przygodowego wizerunku. Dziś skupimy się na tym właśnie elemencie – na kaskach enduro, nazywanych niekiedy kaskami adventure, które łączą cechy crossowych i integralnych.
Chętnie kupują je goście jeżdżący na Afrikach Twin, beemkowych GS-ach oraz innych maszynach wyprawowych, którzy przywiązują wagę do spójnego wyglądu. Nie przeczę, że wygląd jest ważny, ale tym razem skupimy się na walorach użytkowych, na wadach i zaletach kasków typu adventure.

Zobacz także: Systemy bezpieczeństwa MIPS i Flex - na czym polegają?

Daleko do szczytu

Z technicznego punktu widzenia kaski adventure nie osiągnęły jeszcze szczytu możliwości. Da się to najmocniej odczuć, gdy masz go na głowie będąc w trasie, a zwła­szcza przy wyższych prędkościach. Spore daszki na pewno będą przeszkadzać, gdy na autostradzie przyjdzie ci ochota trochę się porozglądać. Wysunięte do przodu szczęki, zapożyczone z kasków crossowych, to katastrofa pod względem aerodynamiki, ale też poziomu hałasu. Dlatego z dystansem potraktuj informacje w ramkach z opisami kasków odnoszące się do właściwości aerodynamicznych i akustycznych – w bezpośrednim porównaniu z dopracowywanymi w tunelu aerodynamicznym kaskami integralnymi kaski adventure nie mają szans.
Sytuację pogarsza to, że tego typu kaski zwykle mieszczą się w wyższym przedziale cenowym, a nie wszyscy producenci przykładają odpowiednią wagę na przykład do mechanizmów wizjera czy wentylacji. Kaski adventure często prezentują poziom techniczny typowy dla kasków integralnych sprzed kilku, a nawet kilkunastu lat. Wydaje się więc, że w tym przypadku wygląd jest ważniejszy niż funkcjonalność.
Wystarczy biadolenia, przejdźmy do po­zytywnych cech tych kasków. Jedną z ważniejszych jest duże pole widzenia – pod tym względem porównanie z integralami wyszło na plus. Jeśli lubisz ciąć krętymi, czasem mało przejrzystymi drogami, docenisz lepszy przegląd sytuacji, a ponieważ na tego typu drogach prędkość zwykle nie jest wysoka, daszek nie będzie przeszkadzał i ochroni przed oślepieniem.
Gdyby ochrony przed słońcem było ci za mało, zwykle możesz wspomóc się blendą przeciwsłoneczną, którą ma większość tego typu kasków. Podczas upałów docenisz rozbudowaną wentylację szczękową i dopływ świeżego powietrza – praktycznie we wszystkich kaskach typu adventure szczęka jest dobrze wentylowana.

 

TAK TESTOWALIŚMY

Naszemu testowi poddaliśmy po pięć sztuk każdego modelu: po jednym z rozmiarów S, M, L i XL.

Oprócz tego wykorzystaliśmy po jeszcze jednym egzemplarzu w rozmiarze M do testu na stopień przenikania przez skorupy siły uderzeń. Wszystkie testowane kaski były to nówki. Co ważne, w TÜV Rheinland pracuje Peter Schaudt. Ten ekspert zna na wylot chyba wszystkie kaski sprzedawane w Europie, więc najpóźniej podczas testu tłumienia siły uderzeń zauważyłby, gdyby coś było nie tak.
Trwające tydzień jazdy testowe przeprowadziliśmy na południu Francji. Było to w lutym 2020 r., czyli tuż przed wybuchem pandemii. Jako motocykle testowe posłużyły Yamaha Ténéré 700 i Moto Guzzi V85 TT. Bezpośrednio po jeździe w każdym z kasków opisywaliśmy wrażenia odnoszące się do komfortu, poziomu hałasu pod skorupą i aerodynamiki, jak również wentylacji i łatwości obsługi. Ponadto sprawdzaliśmy dopasowanie, wyposażenie i wykonanie. Czy łatwo można wyjąć i włożyć wyściółkę, wymienić szybę? Jakie pole widzenia pokrywa blenda przeciwsłoneczna? Szukaliśmy odpowiedzi na te pytania i na wiele podobnych.
Później wszystkie kaski trafiły na wagę, po czym sztuki w rozmiarze M pojechały do Kolonii na testy uderzeniowe. Z całej tej procedury powstała punktacja, która ułożyła hierarchię.
kaski adventureFot. Tobias Beyl
Testowaliśmy na Yamasze Ténéré 700, ale też na Moto Guzzi V85 TT, czyli na motocyklach idelanie pasujących do kasków adventure.
kaski adventureFot. Tobias Beyl
Po każdej jeździe testowej trzeba było wypełnić drobiazgowy formularz i dodać własne wrażenia.
kaski adventureFot. Tobias Beyl
Zabawa klockami lego: daszki, szyby, wyściółki – sporo składania i rozkładania podczas testu na sucho. Dzięki temu mamy opinię co do jakości wykonania kasków.

 

Kaski modułowe

Niektóre kaski oferują pewne możliwości zmian. Np. zdejmujesz daszek i masz integrala. Osobnym gatunkiem jest pod tym względem Nolan N70-2 X. Z częścią szczękową jest to homologowany integral. Gdy ją odłączysz, co jest dziecinnie łatwe, masz zgodnego z normą z ECE jeta. Takie kaskowe dwa w jednym. Jeśli interesuje cię kask modułowy, wypróbuj w sklepie, jak działa, i przekonaj się, czy ten patent naprawdę ci odpowiada. To ważne, bo nie zawsze działa to tak łatwo, jak powinno.
Po wynikach naszego testu widać, że im prostszy kask, tym wyższa ocena. Najsilniejsze argumenty zwycięzcy testu, kasku Ni­shua Enduro Carbon, to niewiarygodnie niska masa (wystarczy go włożyć na głowę), oraz typowy dla dużo droższych japońskich produktów komfort. Bell MX-9 Adventure MIPS jest świetny na co dzień, ale najbardziej imponują jego wyniki w teście efektywności tłumienia siły uderzeń (p. tabela powyżej). Wartość HIC, wynosząca 810, dała mu wyraźną przewagę nad rywalami.

REKLAMA

REKLAMA

Acerbis Reactive

kask adventure Acerbis ReactiveFot. Studio fotograficzne MPS
Acerbis Reactive
Dystrybutor: acerbis-polska.pl
Cena: 699 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1350 (±50 g)/1454 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, 5 grafik
Skorupa: włókno szklane, 2 rozmiary skorupy
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E9 (Hiszpania)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, pokrowiec (zwykły)
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; zadowalające dopasowanie, na wysokości uszu może być odrobinę za ciasny, ale to jedyny problem w tym zakresie; dobra wyściółka paska; duże pole widzenia; dobra obsługa blendy przeciwsłonecznej, dobre rozmiary blendy; łatwa obsługa wentylacji szczęki; świetna aerodynamika; zadowalający poziom hałasu; wykonanie zadowalające/dobre; dobre wartości tłumienia uderzeń

 minus Szyba w pozycji do wentylacji za mocno otwarta, mało precyzyjne stopniowanie otwarcia szyby, jej wymiana tylko z użyciem narzędzi; nieregulowany daszek, trudna w obsłudze i prawie niewyczuwalna wentylacja górnej części głowy; przeciętna przydatność dla okularników; bez daszka nie zawsze nadaje się do użytku
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Dopasowanie dobre, mało miejsca na większe zauszniki okularów; pasek pod szyją ma przyjemną wyściółkę; skuteczna blenda przeciwsłoneczna.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Obsługa szyby i blendy przeciwsłonecznej, suwak wentylacji – brak tu finezji wykonania, ale zero zastrzeżeń do funkcjonalności. Dopasowanie jest dobre, niezłe wartości tłumienia siły uderzeń. Generalnie brak poważnych wad – solidny produkt w uczciwej cenie.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

 

Bell MX-9 Adventure Mips

kask adventure Bell MX-9 Adventure MipsFot. Studio fotograficzne MPS
Bell MX-9 Adventure Mips
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 999 zł
Rozmiary: XS do 3XL
Masa: 1698 (±50 g)/1688 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, biały, 5 grafik
Skorupa: ABS, 3 rozmiary skorupy
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E9 (Hiszpania)
Wyposażenie: pokrowiec (zwykły), naklejki odblaskowe, osłony do korzystania bez daszka
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, stosunkowo przewiewny; dobre umiejscowienie paska; duże pole widzenia; łatwa wymiana szyby bez narzędzi; łatwa obsługa wentylacji szczęki (ale nie najlepsze funkcjonowanie); świetna aerodynamika; wykonanie dobre do bardzo dobrego; świetne wartości tłumienia siły uderzeń, MIPS; można używać także bez daszka

 minus Szyba w pozycji do wentylacji za mocno otwarta, mało precyzyjne stopniowanie otwarcia szyby, brak wentylacji górnej części głowy; nieregulowany daszek; średnio przydatny dla okularników; stosunkowo wysoki poziom hałasu; trochę słabe wyposażenie; duża masa (ale dobrze wyważony)
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Bardzo komfortowe wnętrze, ale zauszniki okularów mogą mieć ciasno; brak blendy przeciwsłonecznej
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Wysoka jakość wykonania. Jeśli nie potrzebujesz blendy przeciwsłonecznej, na pewno będziesz zadowolony z tego kasku. Wysoka masa nie przeszkadza podczas jazdy. Dużo lepsze niż u rywali wartości tłumienia siły uderzeń. Czyżby dzięki MIPS?

NASZA OCENA  ● ● ● ●

REKLAMA

Bogotto V331 Pro Tour

kask adventure Bogotto V331 Pro TourFot. Studio fotograficzne MPS
Bogotto V331 Pro Tour
Dystrybutor: www.fcmoto.de
Ceny: od około 500 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1530 (±50 g)/1580 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny, czarny mat, biały, zielony, brązowy, 5 grafik
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka, pokrowiec (zwykły), naklejki odblaskowe, osłony do korzystania jak z kasku crossowego bez szyby
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dopasowanie zadowalające, bardzo dobra przydatność dla okularników; duże pole widzenia; łatwa wymiana szyby; świetna aerodynamika; zadowalające wykonanie; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Drapiące wnętrze; za krótka wyściółka paska, pasek przesunięty trochę za bardzo do tyłu; trudna obsługa szyby i blendy przeciwsłonecznej; utrudniona obsługa suwaka wentylacji i średnio wyczuwalne jej działanie; wysoki poziom hałasu
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Przeciętne dopasowanie, ale ujdzie; daleko do tyłu przesunięty pasek może uwierać w grdykę; regulowany daszek.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Mało precyzyjne stopniowanie otwarcia szyby, głośno trzaskająca blenda przeciwsłoneczna oraz dość wysoki poziom hałasu – jakość na nie najwyższym poziomie. Na szczęście tłumienie siły uderzeń, wyposażenie i cena są w porządku.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

 

Icon Variant Pro

kask adventure Icon Variant ProFot. Studio fotograficzne MPS
 Icon Variant Pro
Importer: Parts Europe
Ceny: od 1599 zł
Rozmiary: XS do 3XL
Masa: 1650 (±50 g)/1640 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, 6 grafik
Skorupa: kompozyt włókna szklanego
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Wietnam; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, pokrowiec (wyższej jakości)
 minus Stosunkowo łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, mocno leży na głowie; dobra wyściółka paska; duże pole widzenia; praktyczna pozycja szyby otwartej do wentylacji; bardzo łatwa wymiana szyby; świetna aerodynamika; wykonanie dobre do bardzo dobrego; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Słabo wyczuwalne stopniowanie otwarcia szyby; trudna obsługa suwaka wentylacji, który nie do końca spełnia swoją funkcję; wysoki poziom hałasu; słabe wyposażenie, stosunkowo duża masa (ale dobrze wyważony); wysoka cena
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Dopasowanie przekonuje, z tym, że na okulary może być za ciasny; nie ma blendy przeciwsłonecznej; daszek nie jest regulowany
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Bardzo solidny, mocno leży na głowie – jakość wykonania i dopasowanie to mocne strony. W pozostałych kategoriach dobra przeciętna, tzn. bez mocno zaznaczonych mocnych i słabych stron. Cena jest taka, że zdrowy rozsądek nakazuje zacząć od jazdy próbnej.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

REKLAMA

REKLAMA

LS2 MX436 Pioneer Evo    WARTO KUPIĆ

kask adventure LS2 MX436 Pioneer EvoFot. Studio fotograficzne MPS
LS2 MX436 Pioneer Evo
Importer: Wilmat.pl
Ceny: od 419 zł
Rozmiary: XXS do 3XL
Masa: 1390 (±50 g)/1396 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, biały, matowy popielaty, 7 grafik
Skorupa: KPA (tworzywo termoplastyczne – Kinetic Polymer Alloy)
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka, pokrowiec (wyższej jakości), naklejki odblaskowe, zapasowe śrubki do daszka
 minus Dobre dopasowanie, niezły kompromis między sportowym charakterem a komfortem, dobra przydatność dla okularników; praktyczne położenie paska; duże pole widzenia; szyba wprawdzie bez zapadek, ale z dobrą regulacją wentylacji; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej, dobry rozmiar blendy; regulowany daszek; neutralny pod względem aerodynamiki i akustyki; dobre wykonanie; cena

 minus Trochę utrudnione wkładanie i zdejmowanie; za krótka wyściółka paska; wymiana szyby tylko za pomocą narzędzi (wtedy łatwa); stosunkowo wysokie, ale jeszcze OK wartości tłumienia siły uderzeń
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Ciasne wejście może utrudniać wkładanie i zdejmowanie; za to brak zastrzeżeń do szyby i blendy przeciwsłonecznej.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Świetny, dużo lepszy niż w przypadku większości rywali stosunek ceny do jakości. Mimo to kilka elementów warto byłoby poprawić. Np. na pewno da się coś zrobić w zakresie efektywności tłumienia siły uderzeń.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

 

Nexx X.Wed 2

kask adventure Nexx X.Wed 2Fot. Studio fotograficzne MPS
Nexx X.Wed 2
Więcej: nexx-helmets.com
Cena: od 1759 zł
Rozmiary: XXS do 3XL
Masa: 1500 (±50 g)/1774 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, biały, srebrny, oliwkowy, brązowy, 13 grafik
Skorupa: włókno szklane, 3 rozmiary skorupy
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E6 (Belgia)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec (wyższej jakości), pokrowiec na wizjer, przyklejane poduszki, różne blendy i części zapasowe oraz do przebudowy, przygotowanie pod fabryczny interkom – X-Com
 minus Dopasowanie zapewnia komfort, dobra przydatność dla okularników; praktyczny pasek; duże pole widzenia; szyba z dobrą pozycją do wentylacji; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej, dobry jej rozmiar; regulowany daszek; dobra aerodynamika i akustyka; superwentylacja; dobre wykonanie; wyposażenie

 minus Nieco utrudnione wkładanie i zdejmowanie; dość wysokie, ale jeszcze OK wartości tłumienia siły uderzeń; wysoka cena
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Ciasne wejście, ale jest OK, gdy już wciśniesz głowę; bardzo praktyczna szyba i blenda przeciwsłoneczna; ponadprzeciętne wyposażenie.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Już podstawowa wersja jest blisko górnej granicy cen tego testu, ale zalety praktyczne (np. często po macoszemu traktowane aerodynamika, akustyka i wentylacja) zapewne spowodują, że wielu przymknie na to oko.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

REKLAMA

Nishua Enduro Carbon     ZWYCIĘZCA TESTU

kask adventure Nishua Enduro CarbonFot. Studio fotograficzne MPS
Nishua Enduro Carbon
Importer: moto-akcesoria.pl
Cena: od 1384 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1150 (±50 g)/1244 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny
Skorupa: karbon, 2 rozmiary skorupy
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, szyba z pinlockiem, pokrowiec (zwykły), osłony boczne do korzystania bez daszka, zapasowe śrubki
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dopasowanie dobre do bardzo dobrego, mimo to komfortowy; bardzo dobra przydatność dla okularników; praktyczne położenie paska; duże pole widzenia; łatwa obsługa szyby z wyraźnym stopniowaniem otwarcia; dobra aerodynamika i akustyka; dobra wentylacja; wykonanie dobre do bardzo dobrego; świetne wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Szyba w pozycji do wentylacji za mocno otwarta; nieco za krótka wyściółka paska; mizerne wyposażenie; zerowy wybór kolorów
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Bardzo miła w dotyku wyściółka łączy się z dobrym dopasowaniem, co sprawia, że komfort jest bardzo dobry. Wybór kolorów? Żaden.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Drugie zwycięstwo tego kasku w naszych testach – po pierwszym w 2014 roku. Trzeba podkreślić, że nie przeszkodziły mu w tym braki w wyposażeniu oraz to, że Nishua jest jak Ford T – samochód, który na początku XX w. zmotoryzował USA: można go było mieć w dowolnym kolorze, byle był to czarny.

NASZA OCENA  ● ● ● ● ●

 

Nolan N70-2 X

kask adventure Nolan N70-2 XFot. Studio fotograficzne MPS
Nolan N70-2 X
Importer: imready.eu
Ceny: od 1089 zł
Rozmiary: XXS do 3XL
Masa: 1740 (±50 g)/1748 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, biały, grafitowy, czarny mat, popielaty mat, biały metaliczny, 13 grafik
Skorupa: leksan, 2 rozmiary skorupy
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E3 (Włochy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec (wyższej jakości), różne osłony i elementy do przebudowy na kask integralny i crossowy, przygotowanie pod N-Coma
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dopasowanie dobre do bardzo dobrego, wysoki komfort; dobra przydatność dla okularników; praktyczne położenie paska; bardzo duże pole widzenia; łatwa obsługa szyby z wyraźnym wskakiwaniem zapadek, bardzo łatwa wymiana szyby; regulowany daszek; dobra aerodynamika i akustyka; dobra wentylacja; superwykonanie; superwyposażenie; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Bardzo ciężki, ale dobrze wyważony
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Dopasowanie i komfort są dobre; wiele detali (np. blenda przeciwsłoneczna z zapadkami) jest świetnie wykonanych; zdejmowana część szczękowa.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Kask modułowy w najlepszym tego słowa znaczeniu – do dyspozycji masz aż osiem wersji przebudowy. Fajne: ma dopuszczenie jako kask integralny i jet. Detale są naprawdę dobrze wykonane.

NASZA OCENA  ● ● ● ● ●

REKLAMA

REKLAMA

O’Neal Sierra 2     WARTO KUPIĆ

kask adventure O’Neal Sierra 2Fot. Studio fotograficzne MPS
O’Neal Sierra 2
Importer: OFFROAD BROTHERS www.enduro-cross.pl
Cena: 739 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1590 (±50 g)/1570 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, biały mat, 4 grafiki
Skorupa: ABS
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec (zwykły)
 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, fajnie przylega do głowy; zadowalająca przydatność dla okularników; duże pole widzenia; praktyczna pozycja szyby uchylonej do wentylacji; dobra obsługa wentylacji szczęki, zadowalająca jej skuteczność; dobre aerodynamika i akustyka; dobre wykonanie; świetne wartości tłumienia siły uderzeń; dobre wyposażenie; atrakcyjna cena

 minus Pasek leży nieco za daleko z tyłu, może więc uciskać krtań; mało precyzyjne zapadki wizjera; nieco utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej, która ponadto może być tak duża, że będzie ci leżeć na nosie; wymiana szyby stosunkowo pracochłonna, wymagająca narzędzi; nieregulowany daszek
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Głowa bardzo dobrze czuje się w tym kasku; wymiana szyby i blendy przeciwsłonecznej wymaga nieco wyczucia w palcach.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Pod żadnym względem się nie wyróżnił. Jedyny wyjątek: świetne wartości tłumienia siły uderzeń. To oraz brak poważnych wad czy niedoróbek wywindowało go na trzecie miejsce. Jeszcze jeden dowód, że warto stawiać na wszechstronność.

NASZA OCENA  ● ● ● ●

 

Rocc 780/781/782

kask adventure Rocc 780/781/782Fot. Studio fotograficzne MPS
Rocc 780/781/782
Importer: moto-akcesoria.com
Ceny: od 589 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1530 (±50 g)/1654 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny mat, 6 grafik
Skorupa: ABS
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E1 (Niemcy)
Wyposażenie: blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka, pokrowiec (zwykły)
 minus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobra przydatność dla okularników; duże pole widzenia; łatwa wymiana szyby; regulowany daszek; dobra aerodynamika; zadowalające wykonanie

 minus Drapiąca wyściółka kasku; za krótka wyściółka paska, który jest trochę za bardzo z tyłu; trudna obsługa szyby, blendy przeciwsłonecznej oraz obsługa suwaka od wentylacji, który nawet jako nowy jest mało stabilny; wysoki poziom hałasu; nie najlepsze, ale jeszcze dopuszczalne wartości tłumienia siły uderzeń
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
kask adventureFot. Studio fotograficzne MPS
Skorupa, daszek i szyba podejrzanie przypominają kask Bogotto, ale pod względem wyposażenia wewnętrznego i zamka widać różnice.
kask adventureMotocykl
WNIOSEK: Możliwe, że Rocc i Bogotto pochodzą z tego samego chińskiego źródła, chociaż Bogotto pod paroma względami jest nieco lepszy. Jego największa przewaga to efektywność tłumienia siły uderzeń. Jak na taką kasę Rocc jest OK, ale na tle tańszego LS2 jego pozycja nie jest już tak dobra.

NASZA OCENA  ● ● ●

REKLAMA

SUROWE KRYTERIA TESTU

kask adventureMotocykl

Już od 11 lat wspólnie z TÜV Rheinland testujemy kaski, stosując surowsze kryteria niż przewiduje obowiązująca dziś norma. Mamy własne kryterium bezpieczeństwa HIC (Head Injury Criterion). Ten test jako kolejny dowodzi, że postęp w jakości kasków jest ogromny. Dowód: wartość HIC aż trzech z nich zeszła poniżej 1000 (im niższa wartość HIC, tym lepiej, bo oznacza to, że mniejsza część siły uderzenia przenika przez kask i dociera do głowy).
Zaliczenie testu przeprowadzonego wg normy ECE R 22.05 jest niezbędnym warunkiem, abyśmy kask dopuścili do jakiegokolwiek naszego testu. Ale jesteśmy zdania, że ta norma jest zbyt łagodna i nie zawsze logiczna. Bo jak wytłumaczyć to, że wytyczne testu nakazują, aby próbom uderzeniowym poddawać kaski zamrożone do –20°C? Drugi dziwny wymóg jest taki, że miejsca uderzeń są dokładnie zdefiniowane, co mogłoby zachęcić producentów do wzmocnienia tylko punktów kontrolnych. Byłoby to zgodne z przepisami, ale złośliwi śmieją się, że w ten sposób można by zrobić wełnianą czapkę, która spełniałaby wymagania normy 22.05.
Dlatego w 2009 roku opracowaliśmy test lepiej symulujący realne sytuacje drogowe. Najważniejszy jego element: w dalszym ciągu kask spada z wysokości 3 m, ale uderza nie w kanciaste kowadło, lecz w prawdziwy słupek – jeden z tych, do których są mocowane barierki ochronne. Z badań TÜV Rheinland jednoznacznie wynika bowiem, że kontakty kasków z właśnie tymi słupkami powodują najwięcej obrażeń podczas wypadków. Inna zmiana: kaski są testowane w temperaturze pokojowej. Uderzenie z lewej i prawej strony następuje przy dużej i mniejszej prędkości.
Zgodnie z normą 22.05 podczas uderzenia o kowadło dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Model głowy z zamontowanymi czujnikami przekazuje do komputera wartość G, a komputer po uwzględnieniu kilku parametrów (m.in. czas działania siły) wylicza wartość HIC (Head Injury Criterion). Wartość HIC pozwala wiarygodnie określić stopień uszkodzenia mózgu/czaszki.
Norma ECE 22.05 dopuszcza maksymalną wartość HIC na poziomie 2400. Nie podważyliśmy tej granicy, ale dodaliśmy drugą: kaski, które uzyskują wartość poniżej 1000, są godne polecenia. Trójka: Bell, Nishua i O’Neal = HIC (odpowiednio) 810, 918 i 981, a wielofunkcyjnemu Nolanowi niewiele zabrakło do osiągnięcia HIC 1000.

kask adventureFot. Klaus Herder
sprawdzian odporności na uderzenia
Szybka śmierć: ostatnia droga testowanych kasków miała tylko 3 metry długości.

 

Tłumienie siły uderzeń

  7,5 m/s, prawa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC 5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC MOTOCYKL
HIC-1000*
Bell MX-9 Adventure Mips 162 1153 100 467 810
Nishua Enduro Carbon 170 1375 116 461 918
O’Neal Sierra 2 174 1311 135 650 981
Nolan N70-2 X 181 1360 146 757 1059
Acerbis Reactive 175 1452 131 758 1105
Bogotto V331 Pro Tour 199 1604 135 702 1153
Icon Variant Pro 183 1640 140 762 1201
Nexx X.Wed 2 230 1915 155 828 1372
LS2 MX436 Pioneer Evo 220 1977 148 802 1390
Rocc 780/781/782 244 2375 150 818 1597
* – uderzenie z dwóch stron o słupek; z wartości przyspieszenia wynika wartość HIC; wartość HIC 1000 to średnia z dwóch pomiarów

 

 

Nowa norma bezpieczeństwa

Czy ma to coś wspólnego z MIPS-em (Multi-directional Impact Protection System – System Wielokierunkowej Ochrony przed Uderzeniami), mającym zmniejszać siły rotacyjne podczas uderzenia? To, przynajmniej na razie, pozostaje tajemnicą. W kaskach rowerowych i narciarskich ten system jest już znany, ale w kaskach motocyklowych to na razie nowość. Wkrótce może to się zmienić, bo modyfikacja obowiązującej obecnie normy dla kasków ECE 22.05 zbliża się wielkimi krokami. Znacznie ostrzejsze niż dotychczas kryteria testu są już z grubsza ustalone. Norma ECE 22.06 będzie obejmowała m.in. test tłumienia siły uderzeń, uwzględniający przyspieszenia rotacyjne. W Kolonii jest firma, która ma już odpowiednie stanowisko kontrolne, z tym, że póki trwa koronakryzys nie ma szans na wprowadzenie ECE 22.06. Niemniej możliwe, że kaski z nową homologacją trafią do sprzedaży wiosną 2021 roku.
Początek obowiązywania ECE 22.06 nie oznacza, że ECE 22.05 straci ważność – z pewnością przez jakiś czas będą aktualność obie normy. Oznacza to, że bez obawy o wyrzucenie pieniędzy w błoto kask typu adventure możesz kupić choćby dziś.

 

 

Punktacja końcowa

  Tłumienie siły uderzeń Wyposażenie i wykonanie Dopasowanie i komfort Zachowanie podczas jazdy Masa suma NASZA OCENA* cena w zł
Maks. liczba punktów 25 15 20 35 5 100    
Nishua Enduro Carbon 25 12 19 30 5 91 ●●●●● od 1384
Nolan
N70-2 X
23 15 18 31 1 88 ●●●●● od 1089
O’Neal
Sierra 2
25 10 16 30 3 84 ●●●● 739
Acerbis Reactive 22 9 15 29 4 79 ●●●● 699
Bell MX-9 Adventure Mips 25 9 14 29 2 79 ●●●● 999
LS2 MX436 Pioneer Evo 19 10 16 30 4 79 ●●●● od 419
Nexx
X.Wed 2
19 11 16 32 1 79 ●●●● od 1759
Bogotto
V331 Pro Tour
22 8 13 27 3 73 ●●●● od ok. 500
Icon
Variant Pro
21 8 14 28 2 73 ●●●● od 1599
Rocc
780/781/782
14 8 12 27 2 63 ●●● od 589
* – 5 kropek (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 kropki (84–70 pkt) = dobry; 3 kropki (69–55 pkt) = dostateczny; 2 kropki (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 kropka (39 i mniej pkt) = nie!
Superlekki i bez zbędnych fajerwerków Nishua oraz świetnie wyposażony, umożliwiający różne modyfikacje Nolan – oto zdobywcy dwóch pierwszych miejsc w naszym teście.
Konkurencja, tym razem idąca łeb w łeb, dla każdego ma coś fajnego. Uzasadnieniem naszych rekomendacji zakupu kasków LS2 i O’Neal jest bardzo atrakcyjny stosunek ceny do jakości.
Nie odpowiada ci żaden z tej czwórki? Nie ma problemu, jest jeszcze pięć kasków, które – tak jak LS2 i O’Neal – zapracowały na cztery gwiazdki. Co więcej: zamykający stawkę Rocc także nie jest obsuwą.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Ciuchy motocyklowe skrojone idealnie dla ciebie? To możliwe, ale musisz wiedzieć, czego szukasz i na co zwrócić uwagę podczas zakupu. Innymi słowy: kupujemy zestaw tekstylny.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA