Test kasków typu Jet 2021 - Kryptonim twardy orzech

Są motocykliści, którzy uznają tylko i wyłącznie jeden typ kasku – klasyczny otwarty typu orzech. Na szczęście dla nich producenci nie zaniedbują tej kategorii, proponując coraz to nowe warianty tego kasku. Sprawdzamy komfort, bezpieczeństwo i cechy użytkowe dziewięciu modeli.

Kask Jet Fot. archiwum

Czy na cruisera, czy na motocykl retro - klasyczne kaski otwarte pasują do wielu typów maszyn.


Prawdziwe kaski typu jet to pieśń lat 70. ubiegłego wieku, mimo to co kilka lat powraca moda na skorupy, które nawiązują do powiedzonka: „Wiatr we włosach, muchy w zębach”. Przez lata jety były pucharem przechodnim. Najpierw zdobiły głowy kierowników klasycznych motocykli czasów PRL, potem miłośników chopperów i kierowców skuterów oraz brodaczy w kraciastych koszulach ujeżdżających wszelkiej maści café racery. Przez lata kaski otwarte zyskiwały wszelkie możliwe formy. Były wśród nich i nowoczesne z szybą, i płytkie jak miska orzeszki pozbawione homologacji, i pełnoprawne skorupy, tyle że pozbawione szyby oraz szczęki.
Od lat mam wrażenie, że producenci temat jetów traktują nieco po macoszemu. Być może właśnie dlatego dotychczas nie przeprowadziliśmy testów tego typu skorup. Aż do teraz. Nie mogło być inaczej, skoro widać, że w ostatnim czasie moda na motocykle klasyczne spowodowała, iż coraz więcej producentów przykłada do kasków otwartych większą wagę. Przy czym dbają o stylówkę, ale też o bezpieczeństwo. Dlatego, skoro nadarzyła się okazja, postanowiliśmy wziąć na warsztat uwielbiane przez chopperowców i miłośników sprzętów retro kaski jet w stylowej, klasycznej formie.
Czas zadać kłam stwierdzeniu, że kaski jet to wynalazek szatana, że są niebezpieczne i nie powinny być dopuszczone do użytku.

Zobacz także: Test kasków 3 w 1

Bell Custom 500

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Ceny: od 699 zł, w wersji DLX (z szybą, daszkiem, torbą na kask) od 899 zł, carbon 2299 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1175 ±50 g/1188 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny, czarny mat, biały
Skorupa: kompozyt z włókien szklanych, 5 rozmiarów
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)
Wyposażenie: 5 zatrzasków daszku, naklejki odblaskowe, torba (zwykła)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; mocno leży na głowie, nie uciska; dobre umiejscowienie paska; dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne); dobre wykonanie, 5 lat gwarancji

 minus Pasek ma skromną wyściółkę, wyściółka znacznie za krótka; może być za mało miejsca na okulary motocyklowe, brak zabezpieczenia (szlufki) gogli z tyłu głowy; bardzo wysoki poziom hałasu; niewyjmowana wyściółka; w porównaniu z konkurencją stosunkowo duże wartości tłumienia uderzeń

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Eleganckie wnętrze ze skóry, ale niewyjmowane. Praktyczne położenie paska, niestety ma on zbyt małą wyściółkę.

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Elegancki wygląd, dobre dopasowanie, uczciwa cena, no i przede wszystkim klasyczny kształt w stylu typowym dla lat 70. Pod względem wyposażenia i tłumienia siły uderzeń jest jeszcze miejsce na poprawki, niemniej generalnie jest okej.

NASZA OCENA ++++

 

BMW Bowler - ZWYCIĘZCA TESTU

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: bmw-motorrad.pl
Ceny: od 1445 zł (jednolity), ze zdobieniami od 2108 do 2206 zł (Option 719)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 950 ±50 g/1044 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat, 5 zdobień
Skorupa: CFK/GFK, 4 rozmiary
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, zabezpieczenie gogli, pokrowiec (bardzo wysokiej jakości)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, dość mocno leży na głowie, ale nie uciska, przyjemna wyściółka; dobre umiejscowienie paska pod brodą; bardzo dobry dla okularników (okulary korekcyjne, przeciwsłoneczne i motocyklowe), zabezpieczenie gogli (szlufka) z tyłu głowy; raczej niski poziom hałasu; wyśmienite wykonanie; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Wyściółka paska za krótka, języczek do otwierania na pasku za mało elastyczny (ze skóry); niewyjmowana wyściółka; bardzo wysoka cena

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Wewnątrz i na zewnątrz doskonale, do najdrobniejszego szczegółu, wykonany. Przy tej cenie można tego wymagać.

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Jeśli nie pożałujesz pieniędzy, otrzymasz świetnie wykonany, a przede wszystkim mały, wąski kask, który bardzo przypomina kaski retro – mimo zgodności z normą ECE i dobrych wartości tłumienia siły uderzeń. Niepolegające dyskusji zwycięstwo.

NASZA OCENA ++++

 

Bogotto V541 Scacco

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: fc-moto.de
Cena: od 325 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1200 ±50 g/1230 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat, biały mat, srebrny mat, brązowy mat
Skorupa: termoplast, 2 rozmiary
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 1 (Niemcy)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, zabezpieczenie okularów, daszek, naklejki odblaskowe, pokrowiec (zwykły)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, nie uciska, bardzo komfortowe wyposażenie wewnętrzne; przydatność dla okularników zadowalająca do dobrej (okulary korekcyjne, przeciwsłoneczne i motocyklowe), zabezpieczenie okularów z tyłu głowy; średni poziom hałasu; dobre wykonanie; seryjny daszek; wyjmowana wyściółka policzków; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Pasek osadzony dość daleko z tyłu, dlatego może uciskać krtań, wyściółka paska znacznie za krótka

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


W Bogotto jest naprawdę przyjemnie, a daszek jest dołączany fabrycznie. Do wyglądu trzeba się jednak przyzwyczaić.

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Tani Bogotto w praktyce i na stanowisku kontrolnym solidnie wykonał swoją pracę, niemniej trzeba mu wytknąć, że wygląda na głowie tak, iż trzeba się do tego widoku przyzwyczaić. Ale jeśli należysz do tych, którzy lubią ten styl…

NASZA OCENA ++++

 

Jety niebezpieczne?

Kaski jet nie oferują takiego poziomu bezpieczeństwa, jak integralne, ale nie oznacza to, że są niebezpieczne.

Zapytaliśmy naukowców zajmujących się badaniem skutków wypadków, mających choć trochę pojęcia o jeździe motocyklem, o kaski otwarte. Dowiedzieliśmy się od nich ciekawych rzeczy. Prawilne jety, osłaniające większość czaszki (poza twarzą), w odróżnieniu od braincapów, a także półskorupek jak najbardziej są w stanie ochronić to, co jest ważne dla przeżycia: centralną jednostkę sterującą, powszechnie zwaną mózgiem. Kask typu jet o klasycznym kształcie dokładnie pokrywa czaszkę, której nienaruszalność najczęściej decyduje o przeżyciu. Żeby opisać to drastycznie: przytarty nos czy nawet roztrzaskana szczęka mogą wyglądać bardzo, bardzo makabrycznie, ale nie mają decydującego wpływu na przeżycie. Specjalista od skutków wypadków Florian Schueler (który pomagał w kształtowaniu zasad naszego testu kasków motocyklowych) określił wspomniane części ciała jako „strefy zgniotu”, które w razie wypadku pochłaniają energię kinetyczną i częściowo przyczyniają się do przeżycia.
Nie zrozumcie mnie źle! Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne nie ma dyskusji: w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia lepszym wyborem jest oczywiście dobrze dopasowany kask integralny. Tylko że jest jeszcze aktywne bezpieczeństwo, które zawsze wtedy odgrywa swoją rolę przed wypadkiem. Co więcej, aktywne bezpieczeństwo może spowodować, że do wypadku w ogóle nie dojdzie. I tutaj jety mogą świetnie punktować. Konkretnie dlatego, że ich nosiciel ma znacznie większe pole widzenia, będzie bardziej rześki dzięki skuteczniejszej wentylacji, będzie wyraźniej słyszał i miał lepsze wyczucie prędkości. Nie da się zignorować argumentów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego przemawiających za kaskami typu jet.

 

Craft Jet 1.0 3C

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: polo-motorrad.de
Cena: 690 zł (gdy 1 € = 4,6 zł)
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 950 ±50 g/1018 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat
Skorupa: kompozyt włókno szklane/karbon/aramid (3 Composite), 3 rozmiary
Zapięcie: microlock
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E 6 (Belgia)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, zabezpieczenie okularów, daszek, 6 dodatkowych wyściółek do wklejenia, pokrowiec (wysokiej jakości)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobre dopasowanie, brak miejsc ucisku, przyjemna wyściółka; dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne), zabezpieczenie gogli z tyłu głowy; niski poziom hałasu; dobre wykonanie; seryjny daszek; wyjmowane wyposażenie wewnętrzne

 minus Pasek osadzony stosunkowo daleko z tyłu, może uciskać krtań, wyściółka nieco za krótka; może być za mało miejsca na okulary motocyklowe; wysokie wartości tłumienia siły uderzeń w porównaniu z konkurencją

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Pasek na krtani – dla niektórych jest on osadzony trochę za bardzo z tyłu. A poza tym? Wszystko bardzo komfortowe!

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Model marki własnej Polo nieprzypadkowo jest podobny do tyle samo kosztującego modelu Nexx – oba pochodzą z tego samego źródła, ale trochę różnią się wyposażeniem. Mocna strona obu: wygląd retro, bardzo zbliżony do klasycznych wzorców. Pod względem technicznym jest jeszcze pole do poprawek.

NASZA OCENA ++++

 

Harley-Davidson Retro Tank Stripe 3/4 Helmet

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: harley-davidson.com/pl
Cena: 717 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1076 ±50 g/1070 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat (pod innymi oznaczeniami modelowymi są dostępne różne inne zdobienia)
Skorupa: włókno szklane, rozmiary skorup: b.d.
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, naklejki odblaskowe, pokrowiec (zwykły)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; mocno leży na głowie, nie uciska; dobre umiejscowienie paska; dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne); wykonanie zadowalające do dobrego; świetne wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Minimalna wyściółka paska, wyściółka znacznie za krótka; może być mało miejsca na gogle, brak zabezpieczenia gogli z tyłu głowy; bardzo wysoki poziom hałasu; niewyjmowana wyściółka

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Purystyczny kask Harleya nie robi tajemnicy z tego, skąd pochodzi, trzeba tylko zwrócić uwagę na logo Bell na osłonie karku

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Produkt Harleya, do którego pasuje określenie ,,Zadziwiająco tani” – że też doczekaliśmy takich czasów! Kask Harleya wypadł nawet nieco lepiej od bardzo podobnego Bella. To zasługa m.in. tego, że wypadł najlepiej w teście tłumienia siły uderzeń.

NASZA OCENA ++++

 

Nexx X.G10 Purist

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: nexx-helmets.com
Cena: 789 zł
Rozmiary: XS do 3XL
Masa: 950 ±50 g/1150 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat
Skorupa: kompozyt włókien szklanych, 3 rozmiary
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E 6 (Belgia)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, pokrowiec (wysokiej jakości)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; praktyczna wyściółka paska; dobre dopasowanie, brak miejsc ucisku, bardzo przyjemna wyściółka; dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne); niski poziom hałasu; wykonanie dobre do bardzo dobrego; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Może być trochę mało miejsca na okulary motocyklowe, brak zabezpieczenia gogli z tyłu głowy

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Węższe zapięcie na podwójne D może robić różnicę w przypadku wygody. Ten kask wpisuje się w pojęcie „strefy komfortu”.

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

To drobiazgi robią różnicę w stosunku do pochodzącego także od Nexxa modelu Craft: inne zapięcie paska, wysokiej jakości wyściółka, lepsze tłumienie siły uderzeń, za to nieco mniej akcesoriów (daszek, zabezpieczenie okularów). Ostatecznie: parę punktów więcej.

NASZA OCENA ++++

 

Norma jest ważna

Żeby precyzji stało się zadość, mowa o normie ECE dotyczącej kasków typu jet. Przez ponad 20 lat nad bezpieczeństwem czuwała dość precyzyjna, ale dziś już wysłużona norma ECE-R 22.05. W trosce o zwiększenie bezpieczeństwa motocyklistów europejscy specjaliści wzięli się wreszcie za aktualizację tej normy i zdecydowali o wprowadzeniu normy ECE-R 22.06, która ma podnieść poziom bezpieczeństwa pasywnego oferowanego przez współczesne kaski.
Co to oznacza? Przede wszystkim ostrzejsze wymagania z zakresu bezpieczeństwa. Ponadto nowa norma wprowadzi niestosowane dotychczas sposoby testowania kasków pod kątem większej liczby zagrożeń, które mogą postać podczas wypadku motocyklowego. Dotyczyć to będzie każdego rodzaju kasku – nie tylko jetów czy integrali.
Na rynku są już kaski, które spełniają wymogi tej normy, mimo że nie została ona jeszcze wprowadzona. Podobno ma się to stać w 2023 r. Chodzi o to, by dać producentom czas na przystosowanie się do produkcji kasków spełniających nowe wymagania.

KASKI NA STANOWISKU BADAWCZYM

Kask JetMotor Presse Polska

Już od 12 lat we współpracy z TÜV Rheinland testujemy kaski, stawiając im ostrzejsze wymagania niż obowiązująca dziś norma bezpieczeństwa. Kaski typu jet nie osiągają maksymalnych wartości uzyskiwanych przez kaski integralne, ale to przecież normalka. To sprawa ich konstrukcji. Na szczęście nie jest tak źle jak sądzą przeciwnicy otwartych skorup.
Warunkiem wzięcia udziału w naszym teście było spełnienie wymagań normy ECE-R 22.05. Jednak według nas ECE definiuje jedynie minimalne wymagania dotyczące kasków motocyklowych. To wina wątpliwych merytorycznie wytycznych dotyczących testowania, według których próby uderzeniowe powinny odbywać się na kaskach zamrożonych do -20°C. Poza tym umiejscowienie punktów uderzeń jest w europejskiej normie dokładnie określone. Taka sytuacja powoduje, że niektórzy producenci specjalnie wzmacniają punkty uderzeń. Jest to zgodne z prawem, krytykom daje jednak powody do drwin, że przy zastosowaniu takich metod testowania nawet odpowiednio spreparowana wełniana czapka zrobiona na drutach mogłaby spełniać wymagania normy ECE.
Dlatego od 2009 roku we współpracy ze specjalistą z TÜV Peterem Schaudtem oraz badaczem skutków wypadków biomechanikiem Florianem Schuelerem opracowaliśmy własne kryteria oceny kasków w warunkach zbliżonych do rzeczywistych i od 12 lat stosujemy tę metodę w każdym naszym teście kasków. Najważniejszy jej element: kask spada na stanowisku badawczym z wysokości 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na prawdziwy słupek, do jakiego są mocowane barierki ochronne. Zgodnie z wynikami badań Floriana Schuelera, to właśnie te słupki powodują najwięcej obrażeń podczas wypadku.
Ponadto kaski są testowane w temperaturze pokojowej, a uderzenia z lewej i z prawej strony następują przy dużej prędkości, ale też znacznie mniejszej. Zgodnie z normą ECE, podczas uderzenia o kowadło dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu innych parametrów (m.in. czas działania siły) wylicza wartość Head Injury Criterion (HIC). Lekarze i biomechanicy na tej podstawie są w stanie przewidzieć stopień uszkodzenia mózgu/czaszki.
Im niższa wartość HIC, tym bezpieczniejszy kask, dlatego uznaliśmy, że wartość ustalona przez ECE (HIC 2400) jest zbyt wysoka. Naszą wartość graniczną ustaliliśmy na poziomie 1000. Tzn. kask o HIC 1000 lub niższym należy do kategorii bardzo bezpiecznych. Ze względu na koncepcję kaski typu jet (m.in. wąski kształt) nie mają łatwego zadania i nie gwarantują aż takiego poziomu bezpieczeństwa jak porządne integrale, ale to, że osiągnięcie wartości zbliżonej do idealnej jest możliwe w naszym teście udowodnił choćby kask Harleya.

Kask JetFot. Klaus Herder


Kask JetFot. Klaus Herder


Kask JetFot. Klaus Herder


Kask JetFot. Klaus Herder


Stanowisko testowe musi być przygotowane. Kask jest odpowiednio ustawiany pod kątem konkretnego typu uderzenia, zanim spadnie z wysokości 3 metrów na zamocowany w maszynie testowej słupek (po lewej).

 

TŁUMIENIE SIŁY UDERZEŃ

  7,5 m/s, prawa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC 5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC MOTOCYKL HIC-1000*
Bell Custom 500 212 2062 148 911  1487
BMW Bowler 194 1785 122 634  1210
Bogotto V541 Scacco 187 1640 156 919  1280
Craft Jethelm 1.0 3C 238 2192 165 964  1578
Harley-Davidson Retro Tank Stripe 3/4 Helmet 175 1405 133 701  1053
Nexx X.G10 Purist 216 1966 146 800  1383
Nishua Jet 2 233 2188 148 855  1522
Premier Vintage Classic 225 2073 148 838  1456
Sena Savage 239 2450 189 1240  1845
* – uderzenie z dwóch stron o słupek; z wartości przyspieszenia wynika wartość HIC; wartość HIC 1000 to średnia z dwóch pomiarów

 

Nishua Jet 2

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: moto-akcesoria.pl
Ceny: 459,90 zł (jednolity), 509,90 zł (dwukolorowy)
Rozmiary: XS do 2XL, czarny do 4XL, czarny mat do 3XL
Masa: 1050 ±50 g/1160 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny, czarny mat, biały metalik, biały metalik/niebieski, brązowy metalik/czarny
Skorupa: włókno szklane, 5 rozmiarów
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 11 (Wielka Brytania)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, zabezpieczenie okularów, daszek, pokrowiec (wysokiej jakości)

 minus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; mocno leży na głowie, brak miejsc ucisku; dobre usytuowanie paska, wyściółka dostatecznie długa; dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne), zabezpieczenie gogli z tyłu głowy, stosunkowo niski poziom hałasu; wykonanie zadowalające do dobrego; wyjmowana wyściółka policzków

 minus Może być trochę mało miejsca na okulary motocyklowe; wysokie wartości tłumienia siły uderzeń w porównaniu z konkurencją

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Kask nie jest wprawdzie tak wygodny jak dobre buty sportowe, ale jego wkładanie jest podobnie przyjemne. Dopasowanie? Dobre!

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Świetne dopasowanie, wygląd retro jest bardzo cool – a to wszystko za uczciwą cenę. Marka własna Louisa znowu wypadła bardzo dobrze. Ale do ideału jeszcze trochę brakuje. Na przykład pod względem wykonania i tłumienia siły uderzeń.

NASZA OCENA ++++

 

Premier Vintage Classic

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: premierhelmetspolska.com
Ceny: od 713 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 950 ±50 g/1018 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat, popielaty mat, różne inne kolory i zdobienia
Skorupa: kompozyt dyneema/karbon/aramid, 2 rozmiary
Zapięcie: podwójne D (dostępny także microlock)
Kraj produkcji: Tunezja/Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, zabezpieczenie okularów, daszek, pokrowiec (wysokiej jakości)

 minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dość mocno leży na głowie, dobre dopasowanie, brak miejsc ucisku (ale EPS wyraźnie odczuwalny na czole); dobre usytuowanie paska, dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne), niski poziom hałasu; dobre wykonanie; wyjmowane wyposażenie wewnętrzne

 minus Wyściółka paska trochę za krótka; może być trochę za mało miejsca na okulary motocyklowe; trochę za słabe tłumienie siły uderzeń

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Dobrze wykonany, pasek tam, gdzie powinien być, komfortowe wyposażenie wewnętrzne i 5 lat gwarancji. Pasi!

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Pod wieloma względami wypadł bardzo porządnie, jednak w żadnej kategorii nie wyróżnił się. Trochę wyciągnięty w górę kształt (melonowaty/jajowaty) nie do końca pasuje do stylu retro, a cena nie ułatwia zadania. Mimo to: solidny wynik.

NASZA OCENA ++++

 

Sena Savage

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS

Importer: moto-akcesoria.pl
Cena: 1359 zł
Rozmiary: M do XL
Masa: 1090 ± 50g/1040 g (dane producenta/zważony rozmiar XL)
Kolory: czarny mat
Skorupa: włókno szklane, 2 rozmiary
Zapięcie: podwójne D
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)
Wyposażenie: 3 zatrzaski daszku, 2 daszki (mały/duży), naklejki odblaskowe, pokrowiec (wysokiej jakości), system komunikacyjny (Bluetooth 4.1, m.in. radio FM, zestaw do rozmawiania o zasięgu do 1,6 km)

 minus Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie, na głowie leży mocno, a mimo to komfortowo, bardzo dobre dopasowanie, brak miejsc ucisku, dobre usytuowanie paska, dobra wyściółka paska, dobry dla okularników (okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne), niski poziom hałasu; świetne wykonanie; bogate wyposażenie; wyjmowane wyposażenie wewnętrzne

 minus Brak zabezpieczenia gogli z tyłu głowy; może być trochę mało miejsca na okulary motocyklowe; słaby wynik testu HIC-1000 (ale ciągle nie ma tragedii)

Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Kask JetFot. Studio fotograficzne MPS


Wsunąć na głowę i poczuć się komfortowo – potem śmiało: możesz oddać się jeździe i pogaduszkom, ponieważ Savage ma seryjnie montowany system komunikacyjny.

Kask JetMotor Presse Polska

WNIOSEK

Punkty stracone w teście tłumienia siły uderzeń nadrobione w innych kategoriach. Świetne dopasowanie i wykonanie. Nietestowany system komunikacyjny jest perfekcyjnie zintegrowany, a wygląd retro jest w porzo.

NASZA OCENA ++++

 

TAK TESTOWALIŚMY

W teście wzięły udział po 4 egzemplarze z każdego modelu kasku: po 1 w rozmiarach S i XL do jazd testowych i po dwa w rozmiarze M, żeby inżynierowie w laboratorium mieli co zepsuć.
Jesienią 2020 roku kaski przyjechały w oryginalnych opakowaniach. Dzięki temu uniknęliśmy późniejszych uwag w stylu: ,,Przecież te kaski to przestarzałe modele!”. Ewentualnym próbom manipulacji zapobiegliśmy, wyznaczając dystrybutorom bardzo krótki termin dostawy. Poza tym Peter Schaudt z laboratorium TÜV Rheinland bardzo dobrze zna każdy kask, więc najpóźniej podczas testu tłumienia siły uderzeń wychwyciłby szwindel.
Kaski skazane na dokonanie żywota na stanowisku badawczym powędrowały do TÜV Rheinland w Kolonii (p. str. 89). Egzemplarze w rozmiarze S zostały dokładnie przetestowane podczas jazd na Royalu Enfieldzie 650 Interceptorze. Bezpośrednio po każdej jeździe wrażenia były spisywane w następujących punktach: komfort noszenia, głośność, aerodynamika i akustyka oraz wentylacja i obsługa. Egzemplarze XL posłużyły jako towar do ważenia i wszelkiej maści pomiarów i prób na sucho (wkładanie i zdejmowanie, obsługa zapięcia i paska, wyposażenie wewnętrzne, wykonanie itd.) oraz również jazd testowych – tym razem na Husqvarnie Svartpilen.

Kask JetFot. Klaus Herder


Daj mi to na piśmie! Po każdej jeździe testowej trzeba było wypełnić formularz. Dopasowanie? Sprawdzone! Głośność? Sprawdzona! Wyściółka…

 

PUNKTACJA KOŃCOWA

  Tłumienie uderzeń Wyposażenie i wykonanie Dopasowanie i komfort Zachowanie podczas jazdy Masa suma MOTOCYKL
nasza ocena*
cena w zł
Maks. liczba punktów 25 15 30 25 5 100 ++++  
BMW Bowler 21 13 22 23 4 83 ++++ od 1445
Sena Savage 11 15 25 24 4 79 ++++ 1359
Harley-Davidson Retro Tank Stripe 3/4 Helmet 23  9 23 18 4 77 ++++ 717
Nexx X.G10 Purist 19 11 25 17 3 75 ++++ 789
Nishua Jet2 17  9 27 19 3 75 ++++ 459,9
Bogotto V541 Scacco 21 11 19 21 2 74 ++++ od 325
Premier Vintage Classic 18 11 21 19 5 74 ++++ od 713
Bell Custom 500 18 10 23 18 3 72 ++++ od 699
Craft Jethelm 1.0 3C 16 11 24 17 4 72 ++++ 680
Dziesięć razy cztery gwiazdki. Czy to oznacza, że dziesięć razy wszystko było tak samo? No nie! Wprawdzie różnice punktowe wyszły bardzo małe, ale tym razem nie zrobiliśmy rankingu jetów, który wynikłby z indywidualnych ocen redaktorów wchodzących w skład teamu testowego. Zaczęło się już od kolosalnej (ale nieuwzględnionej w punktacji) różnicy w cenach i nie skończyło się na ,,kryteriach związanych z dobrym samopoczuciem”. Przykład: kask Nishua, który zajął miejsce w drugiej połowie tabeli, uzyskał w kategorii ,,Dopasowanie i komfort” oraz ,,Zachowanie podczas jazdy” w sumie więcej punktów niż zwycięzca testu, BMW. To oznacza, że każdy kask miał do zaoferowania coś innego, ale wciąż najważniejszym kryterium było bezpieczeństwo. Jeśli dla ciebie ważniejsze są inne kryteria, również znajdziesz coś dla siebie!
* – 5 plusów (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 plusy (84–70 pkt) = dobry; 3 plusy (69–55 pkt) = dostateczny; 2 plusy (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 plus (39 i mniej pkt) = nie!
Zobacz również:
REKLAMA