[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.7

Test kasków z podnoszoną szczęką

Tych 12 kasków szczękowych różni się cenami – kosztują od 509 do 3199 zł, ale również właściwościami. Tu nie ma przeproś – jakość i taniocha nie idą w parze.

Rozpiętość cen testowanych kasków jest ogromna. Najtańszy LZR MH2 kosztuje 509 zł, a najdroższy Schuberth C4 z gra­fiką 3199 zł. Czyli za jednego Schubertha kupisz sześć LZR-ów i zostanie jeszcze prawie 150 zł. Czy warto pójść na taką oszczędność? To zależy. Jeśli poprzestaniesz tylko i wyłącznie na jazdach na skuterze po mieście, tani kask może wystarczyć.

Jednak już popołudniowa przejażdżka na winkle obnaży jego słabości, a jeśli wybierzesz się w trasę (przelotowa 80–180 km/h), wtedy przewaga droższego garnka będzie miażdżąca. Dlatego najdroższy kask wygrał nasz test, a najtańszy zajął ostatnie, 12. miejsce.

REKLAMA

Już słyszymy głosy, że test jest niesprawiedliwy... Niesprawiedliwy? Nie do końca. W żadnej innej kategorii kasków klienci nie wykazują tak słabego przywiązania do marki, jak w przypadku kasków szczękowych (pomijając wyznawców BMW i Schubertha). Bardziej liczą się w nich wyposażenie (blenda przeciwsłoneczna, pinlock, wyjmowana wyściółka), możliwość otwarcia szczęki jedną ręką oraz wygląd.

Tak ogromne różnice w cenie wynikają przede wszystkim z materiału, jakiego użyto do produkcji skorupy. Są to albo tworzywa termoplastyczne, albo duroplastyczne. Skorupy termoplastyczne są produkowane z rozgrzanego granulatu (np. poliwęglanu lub ABS-u) we wtryskarkach – proces produkcji jest zautomatyzowany. Natomiast duroplasty  wymagają dokładniejszej obróbki ręcznej, co zwiększa koszty. Skorupa karbonowa może nawet podwoić koszty produkcji!

Do dziś istnieje przekonanie, że skorupy z duroplastów są najlepsze. Jak pokazuje nasz test – niesłusznie. Wszystkie kaski bez problemu spełniły wymagania normy ECE. Ale to nie wszystko. Bowiem na bezpieczeństwo składają się również wielkość pola widzenia, komfort noszenia i łatwość obsługi. Kask musi dobrze funkcjonować jako całość.

 

Tak testowaliśmy

Bardzo ważnym etapem testu były przymiarki i solidne zapoznanie się z każdym produktem. Dzięki Hondzie FireBlade i Ducati Multistradzie 950 wytropiliśmy wszystkie mocne i słabe strony testowanej dwunastki.

Bardzo ważnym etapem testu były przymiarki i solidne zapoznanie się z każdym produktem.
Żebyśmy byli w stanie wyrobić sobie jak najbardziej obiektywny pogląd na każdy z kasków, wzięliśmy do testu po pięć sztuk każdego modelu: trzy w rozmiarze M oraz po jednym z rozmiaru L i XL. Dwa kaski w rozmiarze M nie przeżyły testu, tzn. poległy bohaterską śmiercią w ramach testu na efektywność tłumienia siły uderzeń (p. str. 71). Pozostałe trzy kaski poddaliśmy następnie testom praktycznym, które podzieliliśmy na dwie części: outdoor i indoor.

W temperaturach oscylujących wokół +14° i wczesnojesiennych ciągłych deszczach trzyosobowa grupa testująca wyruszyła na trasę (autostrada i kręte drogi) maszynami testowymi: Hondą FireBlade i Ducati Multistradą 950. Test zaczęliśmy od spokojnej jazdy, żeby się oswoić z kaskami. Potem pogoniliśmy ostrzej. Limit prędkości na autostradzie (bez ograniczeń – Niemcy) ustaliliśmy na 200 km/h, ale najczęściej jechaliśmy 160–180 km/h. Z doświadczenia wiemy, że w tym zakresie doskonale widać różnice w zakresie aerodynamiki i akustyki. Po każdym etapie testu na świeżo spisywaliśmy wrażenia odnoszące się do poszczególnych kasków.

Test indoor przeprowadziliśmy w redakcji. Wykonali go ci, którzy nie jeździli w testowanych garnkach. Dzięki temu podeszli oni do zadania z czystą kartą, tzn. bez uprzedzeń. Sprawdzali obsługę, dopasowanie i jakość wykonania. Ponieważ każdy ma swoje przyzwyczajenia i preferencje, wydaje się, że średnia pokazuje kierunek wszystkim zainteresowanym zakupem kasku.

 

 

REKLAMA

 

Ostre wymagania

Tajemnicą poliszynela jest, że producenci kasków pilnują się nawzajem i kiedy tylko pojawiają się jakieś nowe modele, konkurenci natychmiast zlecają badanie na zgodność z normą ECE-R 22.05. Naszym zdaniem ta norma określa minimalne wymagania, a badania dotyczą konkretnych części skorupy (niektórzy producenci specjalnie je wzmacniają). Ponadto badania są przeprowadzane w temperaturze –20°C...

REKLAMA

 

Czujniki zamontowane w kasku wykazały, jaka część siły uderzenia przeniknęła przez skorupę.

 

Nie zgadzamy się z tym, dlatego w 2009 roku wraz z zespołem specjalistów od wypadków i biomechaników opracowaliśmy test kasków w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych. Na stanowisku kontrolnym kask spada więc z wysokości 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na słupek, do jakiego mocowane są barierki ochronne. Z badań wynika, że te słupki powodują najpoważniejsze uszkodzenia. Ponadto test jest przeprowadzony w temperaturze pokojowej, a uderzenia z lewej i z prawej strony następują przy małej i dużej prędkości. Wyposażony w czujniki model głowy przekazuje wartość G do komputera (maks. 275 G wg normy ECE), który po uwzględnieniu innych parametrów (m.in. czasu działania siły) wylicza wartość HIC (Head Injury Criterion – kryterium uszkodzeń głowy). Na tej podstawie można przewidzieć stopień obrażeń.

Norma ECE ustala maksymalną wartość HIC na poziomie 2400, co wg nas jest kompletnym nieporozumieniem. W teście przeprowadzonym wg naszych zasad uzyskanie wartości HIC na poziomie poniżej 1000 jest możliwe, ale dokonał tego tylko kask BMW.

 

 

 

REKLAMA

Tłumienie uderzeń 

  7,5 m/s, prawa strona*, przyspieszenie w G wartość HIC z prawej strony 5,5 m/s, lewa strona*, przyspieszenie w g wartość HIC z lewej strony średnia wartość HIC* 7,5 m/s, część szczękowa**, przyspieszenie w G możliwość otwarcia po uderzeniu w szczękę
Bayard FP-25 S 219 1771 150 776 1274 418 TAK1
BMW System 7 Carbon 171 1327 132 667 997 263 NIE
Germot GM 950 197 1524 148 749 1137 509 TAK1
H-D Capstone S. Modular 205 1694 137 720 1207 495 TAK
LZR MH2 205 1762 157 837 1300 466 NIE
LS2 FF399 Valiant 221 1917 158 883 1400 525 TAK
Marushin M-410 215 1655 147 771 1213 160 TAK
Nexo Fiberglas Travel 240 1961 155 752 1357 464 TAK1
Premier Genius U9BM 231 1899 170 942 1421 375 TAK1
Schuberth C4 238 2150 168 932 1541 714 NIE
Shark EvoLine 3 195 1599 135 693 1146 280 NIE
X-lite X-1004 196 1678 117 578 1128 642 TAK1

 

* – uderzenie o słupek, wartość HIC to średnia z dwóch pomiarów; ** – uderzenie o kanciaste kowadło nie wpłynęło na ocenę, ponieważ część sił była przekazywana na pasek; 1 – po uderzeniu w szczękę otwiera się sam z siebie

 

 

 

REKLAMA

 

Bayard FP-25 S

BMW System 7 Carbon

Germot GM 950

Importer: www.bemotor.pl

Cena: 699 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1550 ±50 g/1626 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny mat, srebrny mat, 21 grafik
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 11 (Wlk. Brytania)

Bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; przyjemna w dotyku wyściółka, nie najgorsze dopasowanie; bardzo dobra przydatność dla okularników; duża blenda przeciwsłoneczna; skuteczna wentylacja górnej części głowy, bardzo łatwa obsługa suwaka wentylacji; zadowalająca aerodynamika (minimalny opór podczas patrzenia w bok przy 150 km/h); dość niska masa; łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia siły uderzeń; konkurencyjna cena

Szyba w pozycji do wentylacji za mocno otwarta, mało precyzyjny mechanizm podnoszenia szyby; nieskuteczna wentylacja szczęki, suwaki wentylacji i dźwignia do otwierania szczęki umieszczone zbyt blisko siebie; ciężko pracujący suwak blendy przeciwsłonecznej; głośny już od 80 km/h, przy ponad 180 km/h bardzo głośny; brak pinlocka w zestawie; niezaliczony test na możliwość zdarcia kasku z głowy

Importer: www.bmw-motorrad.pl

Cena: 2535 zł
Rozmiary: 52/53 do 64/65
Masa: 1590 ±50 g/1558 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, grafitowy metalik, srebrny metalik, trzy grafiki
Skorupa: karbon
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany, duży rozmiar), przygotowanie pod interkom, zdejmowana część szczękowa, homologacja P/J (kask integralny/typu jet)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)

Dobre dopasowanie, idealnie leży na głowie; dobra przydatność dla okularników; łatwa obsługa części szczękowej; perfekcyjna wentylacja; świetna aerodynamika; zadowalający poziom hałasu; niska masa; łatwa wymiana szyby; wzorowe wartości tłumienia siły uderzeń; doskonałe wykonanie

Niemożliwe włożenie kasku w okularach na nosie, także bez okularów trudne wkładanie i zdejmowanie; blenda przeciwsłoneczna za krótka, a dźwigienka do jej obsługi za mała i ciężko pracująca; wysoka cena

Brak importera w Polsce

Cena: 542 zł (gdy 1 euro = 4,25 zł)
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1560/1574 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: czarny mat, popielaty mat, czarny mat z grafiką
Skorupa: mieszanka ABS/poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 1 (Niemcy)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; przyjemna w dotyku wyściółka; dobra przydatność dla okularników; łatwa obsługa części szczękowej; odpowiednia pozycja szyby podniesionej do wentylacji; dobra aerodynamika; niska masa; bardzo łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia siły uderzeń, konkurencyjna cena

Niezadowalające dopasowanie: uciska w czoło, a jest za luźny z tyłu głowy; blenda przeciwsłoneczna może uderzać o nos, mało płynna obsługa; wentylacja części szczękowej praktycznie nie funkcjonuje; bardzo wysoki poziom hałasu od 100 km/h; niechlujne wykonanie (m.in. niewygładzone krawędzie)

Uwaga podczas doboru rozmiaru: Bayard jest bardzo duży. Jest także wygodny, ale za to bardzo głośny.

Do bardzo ciasno przylegającej wyściółki trzeba się przyzwyczaić, ale na dłuższą metę to plus dla komfortu.

Za głośno pod skorupą. Jeśli masz duży nos, licz się z małą ilością miejsca.

Wnioski

Dość tani Bayard dzielnie walczy z droższą konkurencją. Oferuje zadziwiająco dużo jak na swoją cenę. Oszczędności widać w wyposażeniu i tłumieniu hałasu. Stosunek ceny do jakości jest bardzo dobry. Coś dla początkujących albo jako drugi kask.

Wnioski

System 7 jest znacznie lżejszy niż poprzednik, a do tego można z niego zrobić jeta. Jest za to nieco głośniejszy, do czego trzeba się przyzwyczaić. Jego największy plus: jako jedyny nie przekroczył wartości HIC 1000.

Wnioski

Cena czyni cuda, mimo to za taką kasę nie spodziewaj się wypasu. Niezłe aerodynamika i tłumienie siły uderzeń, ale jest bardzo głośny. Wkurzają taka sobie wentylacja i wykonanie.

 

 

 

REKLAMA

 

Harley-Davidson Capstone SunShield Modular

LZR (Lazer) MH2

LS2 FF399 Valiant

LISTA DEALERÓW: www.harley-davidson.pl

Cena: 979 zł

Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1750/1750 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolor: czarny mat
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: podwójne D
Wyposażenie: bródka, blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka
Kraj produkcji: Wietnam; homologacja: E 9 (Hiszpania)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, wyściółka bardzo przyjemna w dotyku; bardzo dobra przydatność dla okularników; łatwa w obsłudze część szczękowa; bardzo dobra wentylacja górnej części głowy; odpowiednia pozycja szyby podniesionej do wentylacji; niezła aerodynamika (do 150 km/h zupełnie neutralna, od 170 km/h lekka nerwowość); zadowalający poziom hałasu; bardzo łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia uderzeń, konkurencyjna cena

Utrudniona obsługa suwaka blendy przeciwsłonecznej umieszczonego na górze głowy, blenda przeciwsłoneczna może uderzać o nos; prawie niewyczuwalna wentylacja szczęki; stosunkowo duża masa; brak pinlocka w zestawie

Importer: www.motoakcesoria.com

Cena: 509 zł

Rozmiary: XS do XL
Masa: 1650 ±50 g/1726 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały mat, czarny mat, żółty fluo, pomarańczowy fluo
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany, standardowy rozmiar)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 13 (Luksemburg)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobra przydatność dla okularników; duża blenda przeciwsłoneczna; łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia uderzeń, cena

Słabe dopasowanie: niestabilnie leży na głowie, może uciskać policzki; głęboko schowany przycisk otwierający szczękę, do zamknięcia trzeba użyć większej siły; niepraktyczny mechanizm zamykania szyby – z najniższej pozycji nie da się jej otworzyć podczas jazdy; głośny od 80 km/h, a powyżej 150 km/h bardzo głośny; nie najlepsza aerodynamika – silny opór podczas patrzenia w bok, mocno się przesuwa na głowie; bardzo trudna obsługa suwaka wentylacji na górze głowy i tak samo jak na szczęce suwak nie do końca spełnia swoją funkcję.

Importer: www.wilmat.pl

Cena: 733 zł

Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1700 ±50 g/1752 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, tytanowy mat
Skorupa: KPA (tworzywo termoplastyczne)
Zapięcie: microlock (metalowy)
Wyposażenie: bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (w zestawie, bardzo duży rozmiar), przygotowanie pod interkom, homologacja P/J (kask integralny/typu jet)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 9 (Hiszpania)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; znakomite dopasowanie, bardzo dobrze obejmuje głowę, wyściółka bardzo przyjemna w dotyku; bardzo dobra przydatność dla okularników; bardzo łatwa obsługa części szczękowej; wzorowa obsługa blendy przeciwsłonecznej, blenda ma idealne rozmiary; perfekcyjna wentylacja; bardzo dobra aerodynamika; zadowalający poziom hałasu; zadowalające wartości tłumienia uderzeń; dobre wykonanie; konkurencyjna cena

Na ścigaczach przeszkadza ograniczone (od góry) pole widzenia; zmiana szyby wymaga nieco praktyki i użycia siły; duża masa

Jedyny kask w teście z zapięciem typu podwójne D; bezpieczeństwo przede wszystkim, a po kilku próbach przywykniesz.

Dopasowanie? Szału nie ma. Przycisk otwierający szczękę jest głęboko schowany, ale da się go znaleźć. Kwestia przyzwyczajenia.

Dobry wzór: LS2 z wyglądu dziwnie przypomina Sharka. To jedyne podobieństwo między nimi.

Wnioski

Harley w teście kasków – tego jeszcze nie było! Mało tego – w debiucie dostaje od nas ,,warto kupić”. Zaskoczenie jest mniejsze, jeśli się wie, że ten garnek jako HJC IS-MAX II dwa lata temu uzyskał taki sam wynik.

Wnioski

Lazer przyoszczędził na tym modelu. W najtańszym w naszym teście kasku stwierdziliśmy wiele słabości. Na pocieszenie uzyskał niezłą wartość HIC.

Wnioski

5 gwiazdek w zasięgu. Trzeba trochę niższej masy i ciut lepszego wyciszenia. Mimo to z czystym sumieniem możemy polecić nowość z oferty LS2. Choćby z powodu szczęki otwieranej pod kątem 180° i podwójnej homologacji szczękowiec/jet.

 

 

 

REKLAMA

 

Marushin M-410

Nexo Fiberglas Travel

Premier Genius U9BM

Brak importera w Polsce

Cena: 1487 zł (gdy 1 euro = 4,25 zł)

Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1550 g/1606 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: microlock (metalowy)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany, standardowy rozmiar)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 13 (Luksemburg)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobra przydatność dla okularników; dobrze osłaniająca blenda przeciwsłoneczna; praktyczna pozycja szyby do wentylacji; skuteczna wentylacja górnej części głowy (ale suwak pracuje ciężko); stosunkowo niska masa; łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia siły uderzeń

Niezadowalające dopasowanie: uciska w czoło, za luźny z tyłu głowy; wentylacja części szczękowej praktycznie nie działa; bardzo wysoki poziom hałasu od 100 km/h; nie najlepsza aerodynamika, wibruje od 150 km/h, lekko się przesuwa, mocny opór podczas patrzenia w bok; takie sobie wykonanie (m.in. niewygładzone krawędzie)

LISTA DEALERÓW: www.polo-motorrad.com

Cena: 1062 zł

Rozmiary: XS do XL
Masa: 1690 ±50 g/1776 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolor: czarny mat
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: microlock (metalowe)
Wyposażenie: bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowany, standardowy rozmiar)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 13 (Luksemburg)

Stosunkowo łatwe wkładanie i zdejmowanie (w okularach trochę utrudnione); zadowalająca przydatność dla okularników; łatwa obsługa części szczękowej; skuteczna wentylacja górnej części głowy; łatwa wymiana szyby; zadowalające wartości tłumienia siły uderzeń

Nie najlepsze dopasowanie: może uciskać czoło i tylną część głowy; górna krawędź pinlocka znajduje się w polu widzenia; utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej; wentylacja części szczękowej praktycznie nie działa; bardzo wysoki poziom hałasu już od 80 km/h; nie najlepsza aerodynamika już od 130 km/h, mocne wibracje powyżej 150 km/h, bardzo mocne powyżej 170 km/h; duża masa

Importer: brak importera w Polsce

Cena: 693 zł

Rozmiary: XS do XL
Masa: 1680 ±50 g/1704 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny mat
Skorupa: tworzywo termoplastyczne
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (dołączony, standardowy rozmiar)
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 13 (Luksemburg)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; dobra przydatność dla okularników; łatwa obsługa części szczękowej; dostateczna wentylacja górnej części głowy; zadowalająca aerodynamika (lekka nerwowość powyżej 170 km/h); łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; bardzo łatwa wymiana szyby

Niezadowalające dopasowanie: uciska czoło i górną część głowy; twardy deflektor może drapać w brodę; za duże otwarcie szyby w pozycji do wentylacji; krawędź pinlocka znajduje się w polu widzenia; blenda przeciwsłoneczna może uderzać o nos, przeszkadza jej wycięcie wchodzące w pole widzenia; wentylacja części szczękowej nie działa; bardzo wysoki poziom hałasu już od prędkości 60 km/h; wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej

Łatwo się go wkłada, ale też chętnie zdejmuje. Przesunięty mocno do tyłu pasek może uciskać krtań.

Pod ciężką skorupą wykonaną z włókna szklanego jest głośno, do tego kaskowi dolega słaba aerodynamika.

Jeśli masz płaskie czoło i jeszcze bardziej płaską górną część głowy, pochwalisz komfort. Inaczej masz przechlapane...

Wnioski

Walczy o klienta ceną. Jednak prawie 1500 zł oznacza, że walka będzie nierówna. Nie brakuje tańszych szczękowców, które są od niego lepsze praktycznie pod każdym względem. Skorupa z włókna szklanego niczego nie zmienia.

Wnioski

Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane. Jeżeli wierzysz, że skorupa z włókien szklanych oznacza dobry kask, to możesz się zdziwić. Wykonanie i jakość pozostawiają wiele do życzenia.

Wnioski

Producent napisał: ,,Genius jest jednym z najcichszych kasków systemowych na rynku”. Mocno go poniosło! Kask jest głośny, ponadto denerwują jego dopasowanie, mechanizm szyby oraz niedopracowana blenda przeciwsłoneczna.

 

 

 

REKLAMA

 

Schuberth C4

Shark EvoLine 3

X-lite X-1004

Importer: www.schuberth.pl

Ceny: 3199 zł (grafika), 2799 zł (fluo)

Rozmiary: XS do 3XL
Masa: 1660 ±50 g/1684 g
(dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny, 2 grafiki, każda w 3 kolorach
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (zamontowana, duży rozmiar), przygotowanie pod interkom
Kraj produkcji: Niemcy; homologacja: E 13 (Luksemburg)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; świetne dopasowanie, perfekcyjnie obejmuje głowę, przyjemna w dotyku wyściółka, wysoki komfort; dobra przydatność dla okularników; bardzo łatwa obsługa części szczękowej; perfekcyjna wentylacja; świetna aerodynamika; bardzo niski poziom hałasu; niemal perfekcyjna szyba z dużym polem widzenia, banalnie prosta wymiana szyby; bardzo łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej (regulowana wysokość); bogate wyposażenie; doskonałe wykonanie

Design może wymagać przyzwyczajenia; prześwit pod blendą przeciwsłoneczną nieco za duży; wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej; wysoka cena

Importer: www.intermotors.pl

Cena: 999 zł

Rozmiary: XS do XL
Masa: 1715/1790 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, 11 zdobień
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: blenda przeciwsłoneczna, pinlock (w zestawie), przygotowanie pod interkom, homologacja P/J (kask integralny/typu jet)
Kraj produkcji: Tajlandia; homologacja: E 11 (Wielka Brytania)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; szyba nie zaparowuje także bez pinlocka; dobre dopasowanie, dobrze obejmuje głowę, przyjemna w dotyku wyściółka, bardzo komfortowy; dobra aerodynamika (powyżej 170 km/h minimalne podnoszenie i lekkie wibracje); stosunkowo niski poziom hałasu; łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia siły uderzeń; dobre wykonanie

Nieco utrudnione otwieranie, a przede wszystkim zamykanie części szczękowej; nie najlepsza przydatność dla okularników; trochę problematyczna obsługa blendy przeciwsłonecznej – suwak do jej otwierania umieszczono na górze głowy, otwór w górnej krawędzi blendy przeszkadza, znajdując się w polu widzenia; bardzo duża masa

Importer: www.intermotors.pl

Cena: 2049 zł

Rozmiary: XXS do 3XL
Masa: 1640/1632 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory: biały, czarny, czarny mat, srebrny, lava, odblaskowy żółty, cztery zdobienia
Skorupa: mieszanka GFK
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: nosek, bródka, blenda przeciwsłoneczna, pinlock (dołączony, standardowy rozmiar), przygotowanie pod interkom, homologacja P/J (kask integralny/typu jet)
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)

Łatwe wkładanie i zdejmowanie; bardzo dobre dopasowanie: dobrze obejmuje głowę, bardzo dobra wyściółka, bardzo komfortowy; zadowalająca przydatność dla okularników; dobra wentylacja górnej części głowy; bardzo dobra aerodynamika; bardzo łatwa wymiana szyby; dobre wartości tłumienia uderzeń; bardzo dobre wyposażenie; znakomite wykonanie

Obsługa części szczękowej (dwie dźwigienki) wymaga przyzwyczajenia (utrudnienie dla ratowników udzielających pierwszej pomocy!); szyba w pozycji do wentylacji otwarta za mocno; blenda przeciwsłoneczna może uderzać o nos, niewygodna dźwignia do jej opuszczania; wysoki poziom hałasu; wentylacja części szczękowej praktycznie nie działa

Wnętrze kasku zapewnia bardzo wysoki komfort, a szczęka wreszcie całkiem łatwo daje się zamknąć.

Wnętrze kasku jest tak delikatne jak pluszowe. Jeśli chcesz zamykać część szczękową jednym ruchem, musisz trochę poćwiczyć.

Wnętrze o sprawdzonej już jakości robi robotę! Także bez zmian: utrudniona obsługa blendy przeciwsłonecznej.

Wnioski

C4 nie błyszczał w laboratorium: wprawdzie wszystkie wartości mieściły się w normie, ale wyraźnie odstawały od konkurentów. Straty z nawiązką nadrobił w części praktycznej: w 4 z 6 kategorii zdobył komplet punktów!

Wnioski

Shark nie od dziś proponuje możliwość zapięcia szczęki z tyłu głowy. Kask nieźle wygląda również jako jet – docenisz to latem w czasie jazdy po mieście. Sumiennie wypracowane 4 gwiazdki.

Wnioski

Głowa ma w nim tak dobrze, że jak go włożysz, jest duża szansa, że nie będziesz go chciał zdjąć. Od zwycięzcy dzieli go zaledwie 7 punktów.

 

 

 

REKLAMA

Prawie robi różnicę

LZR MH2 – przycisk służący do otwierania szczęki głęboko schowano. Jego obsługa wymaga sporo cierpliwości i przyzwyczajenia.

Nexo – górna krawędź pinlocka wchodzi w pole widzenia, co najbardziej utrudnia jazdę w sportowym stylu.

X-lite X-1004 – mechanizm otwierania szczęki ma podwójne zabezpieczenie. Dla udzielających pierwszej pomocy z pewnością będzie zagadką.

Schuberth C4: plug-and-play dla systemu komunikacji – wszystko jest przygotowane!

 

 

 

Punktacja końcowa

  dopasowanie/
komfort
aerodynamika tłumienie
hałasu
wentylacja obsługa wyposażenie/
wykonanie
masa tłumienie
siły uderzeń
Suma Cena
Maks. liczba punktów 20 10 10 10 10 10 10 20 100  
Schuberth C4 19 10 10 10 9 10 6 14  88 3 199 zł
BMW System 7 Carbon 17 10 7 10 7 8 8 20  87 2 535 zł
X-lite X-1004 18 9 6 8 6 9 7 18  81 2 049 zł
LS2 FF399 Valiant 17 9 7 10 7 7 4 16  77 733 zł
H-D Capstone S. Modular 17 8 8 8 6 7 5 17  76 979 zł
Bayard FP-25 S 15 7 5 7 6 6 7 17  70 699 zł
Shark EvoLine 3 16 8 7 5 6 7 4 18  71 999 zł
Germot GM 950 9 9 3 3 5 5 8 18  60 542 zł
Marushin M-410 8 4 4 5 5 5 7 17  55 1 487 zł
Nexo Fiberglas Travel 10 4 4 6 5 6 4 16  55 1 062 zł
Premier Genius U9BM 9 7 3 5 6 5 5 15  55 693 zł
LZR MH2 9 4 3 4 4 5 5 17  51 509 zł

Naszym zdaniem

Dwa najdroższe kaski, Schuberth i BMW, dzieli tylko jeden punkcik! Tylko jazda próbna pozwoli ci zdecydować, który z nich bardziej odpowiada twojej głowie. Tuż za nimi o klientów walczy grupa kasków z czterema gwiazdkami. Ich ceny są znacznie przyjaźniejsze dla portfela. Jeśli postawisz na któryś z kasków z miejsc 8–12, wiedz, że obniżyłeś poziom wymagań.

REKLAMA

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Rękawice Dane Basic 3 Gore-Tex są starannie wykonane, świetnie leżą na dłoniach i za sprawą miłego w dotyku wnętrza robią doskonałe wrażenie. Sprawdziliśmy, czy kosztujące ponad cztery stówy rękawice są czegoś warte.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij