Werdykt
Do finałowego wjazdu mamy jeszcze 3 kilometry. Śniegu jest tak dużo, że do przełęczy nie dotrzemy, a raczej nie dotrzemy tam razem.
Test lekkich enduro
Każdy z tych motocykli nadaje się właśnie do takich przygód, a wszystko zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji. KTM jest świetnie wykonany i dobrze przemyślany; Montesa czerpie garściami z trialu i choć brak rozrusznika i niewielki zbiornik paliwa są uciążliwe, pomyka po górach jak śnieżna pantera. Kawasaki ma charakter zbliżony do enduro: lubi obroty, a Beta jest świetnym kompromisem: to sprzęt lekki, ale brakuje mu nieco mocy i lepszych hamulców. Dopóki nie masz zamiaru odstawiać Travisa Pastrany, będziesz bawił się świetnie.
Beta Alp 200. Jest mała, poręczna i wąska – to argumenty za. Ale słaby, zasilany gaźnikiem silnik, pochodzący z Suzuki, zmniejsza radość z jazdy. Nastroju nie poprawiają słabe hamulce i mało komfortowe zawieszenia. Nie ma wątpliwości: po Alpie widać upływ czasu.
KTM Freeride 350. Odpowiednia moc, niski poziom hałasu i mało agresywne opony zapewniają radość z jazdy i świadomość byciem eko-friendly. Dzięki ergonomii w typie maszyn sportowych ten sprzęt przypasi niemal każdemu. Nadaje się do bliższych podróży w stylu enduro i jest świetnym bike’em na początek przygody z off-roadem.
Kawasaki KLX 250. Oto enduro raczej do codziennej eksploatacji niż do podróżowania. Dzięki stosunkowo komfortowej pozycji za kierownicą, na Kawasaki poczujesz się najlepiej na szosach i niezbyt wymagających szutrówkach. Gdy teren staje się trudniejszy, Kawa walczy ze sporą masą oraz niedoborem mocy w dolnym zakresie.
Montesa 4Ride. Po tym soft enduro wyraźnie widać cechy sportowej trialówki. Jeśli przyzwyczaisz się do nietypowej ergonomii, będziesz zachwycony. Niewielka masa, mocny ciąg singla i trialowe opony poza asfaltowymi drogami spisują się świetnie.
Dane techniczne
|
Beta Alp 200 |
Kawasaki KLX 250 |
KTM Freeride 350 |
Montesa 4Ride |
Silnik |
|
|
|
|
Budowa |
jednocylindrowy, czterosuwowy |
jednocylindrowy, czterosuwowy |
jednocylindrowy, czterosuwowy |
jednocylindrowy, czterosuwowy |
Przygotowanie mieszanki/ śr. gardzieli |
gaźnik/31 mm |
wtrysk/34 mm |
wtrysk/42 mm |
wtrysk/28 mm |
Sprzęgło |
wielotarczowe, mokre |
wielotarczowe, mokre |
wielotarczowe, mokre |
wielotarczowe, mokre |
Śr. cylindra x skok tłoka |
66 x 58,2 mm |
72 x 61,2 mm |
88 x 57,5 mm |
78 x 54,2 mm |
Pojemność skokowa |
199 cm3 |
249 cm3 |
350 cm3 |
259 cm3 |
Stopień sprężania |
9,4:1 |
11:01 |
12,3:1 |
10,5:1 |
Moc maks. |
15 KM (11 kW) przy 7780 obr/min |
22 KM (16 kW) przy 7500 obr/min |
23 KM (17 kW) przy 7500 obr/min |
18 KM (14,5 kW) przy 4500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
b.d. |
21 Nm przy 7000 obr/min |
22 Nm przy 4000 obr/min |
17 Nm przy 2750 obr/min |
Podwozie |
|
|
|
|
Rama |
podwójna, kołyskowa, ze stali |
podwójna, kołyskowa, ze stali |
stalowo-aluminiowa |
grzbietowa z aluminium |
Widelec/śr. goleni |
teleskopowy/37 mm |
upside-down/43 mm |
upside-down/43 mm |
teleskopowy/39 mm |
Śr. tarcz hamulcowych p/t |
245/220 mm |
250/240 mm |
260/220 mm |
185/185 mm |
Rozmiary felg p/t |
1,60 x 21 / 2,75 x 18 |
1,60 x 21 / 2,15 x 18 |
1,60 x 21 / 2,15 x 18 |
1,60 x 21 / 2,15 x 18 |
Rozmiary opon p/t |
90/90-21 / 120/80-18 |
3,00-21 /4,60-18 |
80/100-21 / 110/100-18 |
80/100-21 / 120/100 R 18 |
Ogumienie |
Mitas ET-01 |
Dunlop D 605 G |
Maxxis Trailmaxx |
Dunlop D 803 GP |
Wymiary i masy |
|
|
|
|
Rozstaw osi |
1370 mm |
1430 mm |
1418 mm |
1325 mm |
Kąt główki ramy |
64° |
63,5° |
67° |
60,4° |
Wyprzedzenie |
72 mm |
105 mm |
b.d. |
b.d. |
Skoki zawieszeń p/t |
170/185 mm |
255/230 mm |
250/260 mm |
199/170 mm |
Wysokość kanapy1 |
820 mm |
890 mm |
915 mm |
885 mm |
Średnica zawracania1 |
3600 mm |
4800 mm |
4000 mm |
3040 mm |
Masa z paliwem1 |
115 kg |
138 kg |
105 kg |
89 kg |
Ładowność1 |
165 kg |
181 kg |
175 kg |
109 kg |
Poj zbiornika paliwa |
6 l |
7,7 l |
5,5 l |
4,4 l |
Cena |
21 500 zł |
20 500 zł |
33 400 zł |
31 750 zł |
Wyniki pomiarów |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna |
1052 (1151) km/h |
1052 (1051) km/h |
1182 (1101) km/h |
1092 (803) km/h |
Przyspieszenia |
|
|
|
|
0-50 km/h |
3,6 s |
2,7 s |
2,5 s |
3,2 s |
0-100 km/h |
17,6 s |
17,6 s |
9,3 s |
13,1 s |
Elastyczność |
|
|
|
|
60-100 km/h |
3,2 s |
17,5 s |
5,5 s |
8,7 s |
Średnie zużycie paliwa |
4,2 l/100 km |
3,6 l/100 km |
4,0 l/100 km |
4,8 l/100 km |
Teoretyczny zasięg |
143 km |
214 km |
138 km |
92 km |
1– pomiary własne; 2 – wg producenta; 3 – wersja z homologacją; * – przy kursie 1 euro = 4,44 zł
Wykresy mocy maksymalnej mocy i maksymalnego momentu.
Test lekkich enduro - wykresy mocy i momentu obrotowego
Moc to nie wszystko: charaktery silników o wiele lepiej odzwierciedlają pomiary osiągów niż krzywe mocy i momentu .