Test motocykli turystycznych: Yamaha Tracer 7 GT, Suzuki V-Strom 650 XT i CFMoto 650 MT

Te trzy motocykle - Yamaha Tracer 7 GT, Suzuki V-Strom 650 XT i CFMoto 650 MT - mają tylko to, co niezbędne do poznania, jak smakują podróże. Nie mają ani elektronicznych gadżetów, ani skomplikowanych rozwiązań. Po prostu odpal silnik i ciesz się jazdą.

Wszystkie te maszyny są przyjaciółmi twojego portfela: zużycie paliwa to około 4 l na setkę.

Co motocykl turystyczny mieć musi? Nawigację, kufry – to jasne jak słońce. Żeby cieszyć się jazdą, potrzebne są jeszcze dynamiczny, choć niezbyt mocny dwucylindrowiec, dobra ochrona przed pędem powietrza i wystarczająca ilość miejsca na kanapie. Są to naj­istotniejsze elementy, które moim zdaniem definiują motocykl turystyczny.

Jestem zdania, że nawet dziś taka maszyna obejdzie się bez wielu elektronicznych gadżetów, których rola w wielu przypadkach ogranicza się do tego, że są. Takie niezbędne turystyczne minimum reprezentują maszyny z tego testu – Yamaha Tracer 7 GT, Suzuki V-Strom 650 XT i CFMoto 650 MT. Są to nieskomplikowane sprzęty, których najważniejszym zdaniem jest dostarczanie przyjemności z jazdy. Dzisiaj ja i dwóch kumpli zabieramy je w podróż w poszukiwaniu przygód i słońca.

Będzie to o tyle trudne, że rano niebo jest szczelnie zakryte chmurami. Na szczęście ulice są suche. Skoro słońce nie chce przywitać nas swoimi promieniami, nie pozostaje nam nic innego, jak wybrać się na ich poszukiwanie. Ponieważ naszym celem jest błękit nieba, a nie jakiś konkretny cel, GPS-y będą zbędne. Odpalamy silniki i jazda.

 

Yamaha Tracer 7 GT w roli przewodnika

Przypada Tracerowi 7 GT – turystycznej wersji hitu sprzedaży Yamahy, jakim jest MT-07. Napędza ją mocny rzędowy twin o pojemności 689 cm3, którego czopy korbowodowe przesunięto względem siebie o 270°. Dzięki temu charakter i odgłos pracy silnika przypomina widlastą dwójkę. Pracuje on niemal bez wibracji, a ponadto przy każdych obrotach łagodnie reaguje na gaz. Z najniższego zakresu obrotów wychodzi tak dynamicznie, że pozostałe motocykle w tym teście z trudem dotrzymują mu kroku. Stąd ta rola przewodnika.

Nie daje rady Yamasze nawet jedyny w naszym zestawie silnik w układzie V, którego cylindry są rozchylone pod kątem 90°, napędzający Suzuki V-Stroma 650 XT. Mówiąc precyzyjnie: Suzi z pewnością nie przegrywa przez nokaut, ale musi się sporo natrudzić, by utrzymać się za Yamahą. Produkowany od ponad 20 lat silnik Suzuki przeszedł ostatnio lekki lifting, który wcisnął go w wymagania normy Euro 5. Mimo to wykazuje jeszcze wyższą kulturę pracy niż poprzednik i jeszcze łagodniej reaguje na gaz. W efekcie w tym przypadku moc staje się sprawą drugorzędną.
Stawkę zamyka CFMoto 650 MT. Zmierzona na hamowni moc jego silnika wynosi 62 KM.

 

Zobacz również: W klasie średniej rządzą rzędowe twiny. Z jednym wyjątkiem – Honda. nieważne, czy lepiej czujesz się w sportowej skórze, w zestawie turystycznym, czy może do dżinsów wolisz zarzucić skórzaną kurtkę – do tych maszyn pasuje wszystko. Nowością w tym segmencie jest Benelli 752 S. czy nowy bike namiesza wśród średnich nakedów?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Wprawdzie to o 6 KM więcej niż podają dane techniczne, mimo to za mało, aby wyprzedzić Yamahę i Suzuki. Na dodatek silnik „chińczyka” do 6000 obr/min jest na tyle zamulony, że aby wykrzesać z niego ducha trzeba go wysoko kręcić. Dopiero między 8500 a 10 500 obr/min bierze się porządnie do roboty. CFMoto 650 MT jako jedyny w tym teście dysponuje dwoma trybami jazdy (Sport i Touring), których sens jest wątpliwy, bo tylko nieznacznie różnią się między sobą. W obu trybach silnik reaguje płynnie, chociaż na niskich obrotach, gdy przepustnice są otwierane zbyt delikatnie, lekko poszarpuje. Najlepiej czuje się w drugiej części skali obrotomierza. Taki styl jazdy wiąże się z większymi wibracjami, które docierają do podnóżków i kanapy głównie podczas mocnego hamowania silnikiem.

W CFMoto docenisz kierownicę zamontowaną na wygodnej wysokości, choć daleko z przodu. Kanapa oferuje niezbyt dużą swobodę ruchów, w przeciwieństwie do odpowiednika w Suzuki. Na V-Stromie 650 XT do dyspozycji masz mnóstwo miejsca. Co więcej, kąt ugięcia kolan jest najwygodniejszy, a dzięki wąskiej i wysokiej kierze siedzi się mocno wyprostowanym. W zasadzie na Tracerze 7 GT komfort jest podobny do Suzuki, z tą drobną różnicą, że w Yamasze geny naked bike’a dają o sobie znać w taki sposób, że siedzi się blisko przedniego koła, a stopy spoczywają na podnóżkach daleko z tyłu.

CFMoto 650 MT

 

CF Moto 650 MTFot. Fact
To nowy gracz na europejskim rynku, choć wielu być może kojarzy tę markę z quadami. Motocykl wygląda fajnie, jeździ dość dobrze i kusi niską ceną.
CF Moto 650 MTFot. Fact
Zegary w CFMoto nie są może szczytem finezji, ale wyglądają nieźle. Osobiście przyczepiłbym się do mało czytelnego wskaźnika poziomu paliwa. Jeśli wytężysz wzrok, zobaczysz, że jest włączony tryb jazdy Sport.
CF Moto 650 MTFot. Fact
Dobrze, ale nie idealnie. Tłumienie odbicia jest zbyt mocne. Do jazdy solo warto maksymalnie je otworzyć.
CF Moto 650 MTFot. Fact
Niby wszystko wydaje się proste, ale wysokości szyby w CFMoto nie zmienisz podczas jazdy.

 

Chmury nad nami robią się coraz ciemniejsze, na szczęście daleko na horyzoncie kusi czyste niebo. Wprawdzie w tym kierunku prowadzi wąska droga, mimo to na najbliższym skrzyżowaniu zmieniamy kierunek jazdy. Po chwili trafiamy na dziurawą drogę. Dla Suzuki to żaden problem. Długie skoki zawieszeń i 19-calowe przednie koło to wartości typowe dla współczesnych turystycznych enduro. Na dziurach V-Strom nie daje się wyprowadzić z równowagi. Centralny amortyzator pochłania uderzenia jeszcze zanim dotrą do moich czterech liter. W podróży szybko docenisz regulację wstępnego napięcia jego sprężyny za pomocą pokrętła. To proste i skuteczne rozwiązanie. Nieco mniej precyzyjnie pracuje pozbawiony regulacji widelec Suzuki.

 

Zobacz również: Zapraszam cię w podróż po Dolnym Śląsku, która prowadzi przez aż trzy kraje: Polskę, Czechy i Niemcy.

 

REKLAMA

 

Za to filigranowy widelec Tracera (dysponujący, tak jak amortyzator, regulacją wstępnego napięcia sprężyn i tłumienia odbicia) pewniej prowadzi przednie koło. Amortyzator Yamahy daje niezbyt wiele komfortu. W CFMoto także możesz dopasować tłumienie odbicia widelca i wstępne napięcie sprężyny amortyzatora. Już po pierwszych kilometrach całkowicie otworzyłem tłumienie odbicia widelca, co wyraźnie poprawiło prowadzenie. W tym ustawieniu CFMoto dobrze radzi sobie na większych dziurach.

Kolejny błysk zachodzącego słońca skierował nas na autostradę. Nie mogliśmy tego odpuścić, bo jazdę na maksa lubimy najbardziej! Prędkość CFMoto, z powodu niższej mocy, jest w tym rozdaniu jego najsłabszą kartą. Za to po stronie atutów trzeba mu zapisać szybę, która w najwyższej pozycji zapewnia bardzo dobrą ochronę przed pędem powietrza. Tyle że trzeba zrobić to przed jazdą, bo w jej trakcie nie poluzujesz śrub.

Suzuki V-Strom 650 XT

 

Suzuki V-Strom 650 XTFot. Fact
Początkujący motocykliści kochają ­V-Stroma 650 za to, że jest oazą spokoju. To chyba najbardziej dopracowany motocykl w tym zestawieniu.
Suzuki V-Strom 650 XTFot. Fact
Klasyka w najlepszym wydaniu. Co powinno być centralnym elementem kokpitu? Oczywiście wielki analogowy obrotomierz. W tym przypadku pozostałe informacje schodzą na dalszy plan. I dobrze!
Suzuki V-Strom 650 XTFot. Fact
Gadżetomaniacy będą zachwyceni deflektorem na szybie. Jego siłą jest bardziej moc przekonywania niż skuteczność działania.
Suzuki V-Strom 650 XTFot. Fact
Kupuj, póki można. Widlasty twin w motocyklu klasy średniej to dziś rzadkość. Mimo 20 lat na karku, silnik spisuje się znakomicie.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

W Yamasze regulacja szyby jest na tyle łatwa, że można jej dokonać jedną ręką, nawet jeśli będziesz pędził autostradą. Szeroka szyba GT oferuje wprawdzie najsłabszą na tle konkurentów ochronę przed wiatrem, mimo to jest ona dobra. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że na autostradzie Tracer jest wyraźnie szybszy od rywali. W V-Stromie jedyne, co można zrobić, to zmniejszyć bądź zwiększyć kąt deflektora zamocowanego na górnej krawędzi szyby. Jest to o tyle nieistotne, że nie ma żadnego wpływu na kierunek strumienia powietrza.

Przy dużych prędkościach V-Strom 650 XT prowadzi się pewnie i nawet na nierównościach betonowych płyt nie traci tego spokoju. Także CFMoto, jadąc na wprost, prowadzi się stabilnie. U Tracera od około 170 km/h daje się wyczuć lekkie wężykowanie, czego przyczyną mogą być: sprzyjająca poręczności geometria z mocno zbliżonym do pionu kątem główki ramy (65,2°) i niewielki rozstaw osi (1460 mm). Taka konfiguracja na nie zawsze idealnie równej autostradzie nie jest zaletą, za to na krętych drogach już tak.

Pora na małą czarną na stacji benzynowej. Dowiedzieliśmy się tam, że nasz dotychczasowy styl jazdy największe wymagania postawił przed CFMoto: ciągła jazda o jeden bieg niżej niż Yamaha i Suzuki, ciągle piłowanie silnika na wysokich obrotach – przy takiej samej prędkości chiński bike łyknął co najmniej 4,3 l/100 km, ciut więcej niż V-Strom – 4,1 l/100 km. Yamaha była w tym zestawieniu najoszczędniejsza: łyknęła 3,9 l/100 km.

Wszystkie trzy motocykle oferują dostatecznie dużo miejsca w kufrach nawet na dłuższy wyjazd. Bielizna, kosmetyczka, chińskie zupki itp. zmieszczą się tu bez problemu. Test na schowanie kasku zdały tylko kufry Shad zamontowane na CFMoto 650 MT.

Yamaha Tracer 7 GT

Yamaha Tracer 7 GTFot. Fact
Najmłodszy zawodnik w tym zestawieniu. Wyróżnia go znakomity silnik i najbardziej sportowy charakter.
Yamaha Tracer 7 GTFot. Fact
Black and white. W porównaniu do poprzedniej wersji Tracera, kokpit nowego jest w negatywie. Informacje dostajesz czarne na białym. Czytelność pozostała niezmieniona.
Yamaha Tracer 7 GTFot. Fact
Patrzcie i uczcie się! Tak wygląda prosta i łatwa regulacja wysokości szyby. Chcesz zmienić jej ustawienie podczas jazdy? No problem!
Yamaha Tracer 7 GTFot. Fact
Pierwszą wersję Tracera 7 krytykowaliśmy za zbyt miękki widelec. W nowej odsłonie zyskał on regulację wstępnego napięcia sprężyn i tłumienia.

 

Przed nami asfaltowy odcinek pełen zakrętów. Tu Yamaha poczuła się jak ryba w wodzie, była bowiem w stanie znakomicie wykorzystać geny MT-07. Podczas jazdy błyskawicznie przekładała się z jednego złożenia w drugie. Towarzyszyło temu dobre wyczucie tego, co działo się pod przednim kołem. Maszyna przeskakiwała z zakrętu w zakręt precyzyjnie i bez najmniejszych problemów, aż do momentu, gdy podnóżki zaczęły przycierać o asfalt. W Tracerze ten moment nadchodzi zaskakująco szybko. Ponadto podczas hamowania w złożeniu użycie hamulca powoduje lekką tendencję do stawania do pionu.

Inaczej zachowywał się V-Strom, który stabilnie trzymał się linii przejazdu. Jednak z powodu wysokiej kierownicy przednie koło było niezbyt mocno obciążone. Cierpiał na tym feedback, co w efekcie prowokowało do nieco spokojniejszego stylu jazdy. Suzuki, jadące na Bridgestone Battlax Adventure A40 F, toczyło się po winklach bardzo stabilnie i pewnie, a na średnich prędkościach wchodziło w złożenia zaskakująco poręcznie. Im wyższe było tempo jazdy, tym oporniej Suzuki reagowało na impulsy do skrętu i zmuszało do zdecydowanych reakcji kierownicą.

 

DANE TECHNICZNE

CFMoto
650 MT

Suzuki V-Strom
650 XT

Yamaha Tracer
7 GT

SILNIK
Budowa dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy dwucylindrowy, czterosuwowy, V2 90° czterosuwowy, rzędowy
Śr. gardzieli wtrysku 2 x 38 mm 2 x 39 mm 3 x 38 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre
Śr. cylindra x skok tłoka 83,0 x 60,0 mm 81,0 x 62,6 mm 80,0 x 68,6 mm
Pojemność skokowa 649 cm3 645 cm3 689 cm3
Stopień sprężania 11,3:1 11,2:1 11,5:1
Moc maksymalna 56 KM (41,5 kW) przy 8250 obr/min 71 KM (52,0 kW) przy 8880 obr/min 73 KM (54,0 kW) przy 8750 obr/min
Maks. moment obrotowy 54 Nm przy 7000 obr/min 62 Nm przy 6500 obr/min 68 Nm przy 6500 obr/min
Poziom hałasu na postoju 89 db(A) 87 db(A) 89 db(A)
PODWOZIE
Rama grzbietowa ze stali grzbietowa z aluminium grzbietowa z rur stalowych
Widelec/śr. goleni upside-down/43 mm teleskopowy/43 mm teleskopowy/41 mm
Śr. tarcz ham. p/t 300/240 mm 310/260 mm 282/245 mm
Systemy wspomagające ABS ABS, kontrola trakcji ABS
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 4,50 x 17 2,50 x 19 / 4,00 x 17 3,50 x 17 / 5,50 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 110/80 R 19 / 150/70 R 17 120/70 R 17 / 180/55 R 17
Opony Metzeler Roadtec Z8 Interact, przód E, tył M Bridgestone A40 F Michelin Road 4
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi b.d. 1560 mm 1460 mm
Kąt główki ramy 65,0° 64,0° 65,2°
Wyprzedzenie b.d. 110 mm 90 mm
Skoki zawieszeń p/t 140 mm/b.d. 150/159 mm 130/142 mm
Wysokość kanapy1 845 mm 840 mm 830 mm
Masa z paliwem1 235 kg 222 kg 201 kg
Ładowność1 133 kg 193 kg 176 kg
Poj. zbiornika paliwa 18,0 l 20,0 l 17,0 l
Przeglądy co 6000 km 12 000 km 10 000 km
Cena 23 900 zł 38 500 zł 37 777 zł
POMIARY WŁASNE
Prędkość maksymalna2 170 km/h 185 km/h 200 km/h
Przyspieszenia      
  0-100 km/h 5,0 s 4,3 s 4,0 s
  0-140 km/h 9,3 s 8,4 s 7,6 s
Elastyczność      
  60-100 km/h 5,8 s 5,6 s 4,8 s
  100-140 km/h 6,7 s 6,3 s 5,8 s
  140-180 km/h b.d. 13,0 s 9,2 s
Zużycie paliwa szosa 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km 3,9 l/100 km
Zasięg szosa 419 km 488 km 436 km
1 – pomiary własne; 2 – dane producenta

 

Zobacz również: Tylko dla Orlic - "Pokłócicie się już w samolocie”. „Nie uda ci się zebrać ekipy”. „Nie dacie rady”. Takie były reakcje na mój pomysł kobiecej motocyklowej wyprawy w Himalaje. Nie dałam się jednak zniechęcić. Tak rozpoczęła się podróż Himalaje. 

 

REKLAMA

 

WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO1

Yamaha Tracer 7 GT, Suzuki V-Strom 650 XT, CFMoto 650 MTMotocykl

Yamaha dlatego zostawia w tyle Suzuki i CFMoto, że napędza ją najmocniejszy w tym teście rzędowy twin CP2 o pojemności 689 cm3, ale też dlatego, że ten motocykl jest wyraźnie lżejszy od pozostałych. Mimo że widlasty dwucylindrowiec o pojemności 645 cm3, napędzający V-Stroma, jest nieco słabszy od Yamahy i ma na karku już ponad 20 lat, zbiera punkty za liniowe rozwijanie mocy i najlepsze reakcje na gaz. CFMoto musi dać za wygraną. Waży o ponad 30 kg więcej, a do 6000 obr/min jego twin jest dość leniwy. Powyżej spisuje się dzielnie, a dzięki szerokiemu zakresowi obrotów zachęca, by na każdym biegu wykorzystać go do granic możliwości.
1 – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%

 

CF Moto 650 MTFot. Fact

CFMoto. Tyłek daleko z tyłu, kierownica mocno z przodu. Jest wygodnie, ale nie sportowo.

Suzuki V-Strom 650 XTFot. Fact

Suzuki V-Strom 650. Komfort ponad wszystko. Kanapa kierowcy i pasażera jest ogromna.

Yamaha Tracer 7 GTFot. Fact

Yamaha Tracer 7. Najbardziej sportowa maszyna w tym porównaniu. Pozycja na długie wyjazdy.

 

JEDEN, DWA, TRZY...

1. Suzuki V-Strom 650 XT
Znakomita uniwersalność to jego najsilniejsza karta. Jeśli lubisz spokojną jazdę, znajdziesz w nim świetnego towarzysza podróży.

2. Yamaha Tracer 7 GT
Świetna poręczność, dynamiczny silnik i sportowa ergonomia. Mały Tracer lubi szybką jazdę i w tej konkurencji pozostawia resztę w tyle. Podczas jazdy wymaga większej uwagi niż Suzuki.

3. CFMoto 650 MT
Mimo wyraźnie niższej mocy, nie pozostaje daleko z tyłu. Dynamiczny silnik będzie ci się podobać, a stabilne zawiasy zapewnią spory komfort. Cena jest trudna do pobicia.

 

Stolarska robota, czyli heble

Hamulce Suzuki wymagają użycia nieco większej siły niż te w Yamasze, ale dają się dobrze dozować i bez problemu radzą sobie z rozpędzonym motocyklem. Niestety nie można tego powiedzieć o hamulcach CFMoto. Przy większym obciążeniu po kilku hamowaniach punkt zadziałania klamki wyraźnie przesuwa się w kierunku kierownicy, a mocno czerwone tarcze hamulcowe świadczą o ich wysokiej temperaturze. Co więcej, system ABS późno wkracza do akcji, ale niestety nie pracuje tak precyzyjnie, jak w Suzuki czy Yamasze. Ważne: CFMoto 650 MT nie jest tak poręczny, jak Yamaha i nie trzyma się drogi tak pewnie, jak Suzuki, niemniej trzeba przyznać, że na markowych kapciach Metzeler Roadtec Z8 Inter­act neutralnie i pewnie pokonuje winkle o każdym promieniu.

Kumpel na Yamasze dojechał do celu z minimalną przewagą nad innymi, co dało mu chwilę na spojrzenie w niebo. Słońce schowało się za horyzontem. „Jak było?” – zapytałem towarzyszy podróży, mimo że doskonale znałem odpowiedź. Uśmiechy na twarzach całej naszej trójki świadczyły, że podczas jazdy słońce świeciło w sercu każdego z nas.

Yamaha Tracer 7 GT, Suzuki V-Strom 650 XT, CFMoto 650 MTFot. Fact

MOIM ZDANIEM

Mimo że te trzy motocykle różnią się charakterami, wszystkie wykazują tę samą cechę: łączą proste rozwiązania z wielką przydatnością do podróżowania. Tracer 7 GT lubi sportowy styl jazdy, V-Strom 650 XT woli spokojniejszy, CFMoto 650 MT zaś wygląda nieźle, ale pod względem dynamiki nie dotrzymuje kroku pozostałej dwójce. Asem w rękawie chińskiego motocykla jest cena. Za 23 900 zł nie da się kupić ani Yamahy, ani Suzuki, nawet w jesiennej promocji.

 

 

 

Zobacz również:

REKLAMA

REKLAMA