Na początek małe wyjaśnienie: doskonale wiemy, że dla motocyklowych turystów bardzo ważną sprawą podczas zakupu opon jest trwałość. Dlatego w poprzednich latach w ramach testów opon sprawdzaliśmy m.in. ich odporność na zużycie. Dotyczyło to także tegorocznego testu gum bardziej sportowych. Niestety, z przyczyn logistyczno-budżetowych musieliśmy zrezygnować z tej próby w przypadku opon turystycznych. Rzecz w tym, że nasze doroczne testy wiążą się ze sporymi wydatkami (paliwo i inne materiały eksploatacyjne do sześciu motocykli, koszty zakwaterowania i wyżywienia sześciu jeźdźców, fotografów oraz ekipy serwisowej itp.). Ponieważ nie chcemy zaniżać standardu jakości naszego testu, woleliśmy zrezygnować z badania trwałości gum. Uznaliśmy, że to będzie lepsze niż dopuścić bylejakość.
Pełny test tego rodzaju opon, uwzględniający m.in. ocenę stopnia zużycia, przeprowadziliśmy w ubiegłym roku. Warto powiedzieć, że aż cztery modele z tamtego testu wzięły udział w tegorocznej odsłonie. Z tym że Continentale Road Attack wystąpiły teraz w wersji GT. Pod względem zużycia prawie wszystkie modele opon wykazały wtedy niemal identyczny poziom. Jedynie Bridgestone’y T 32 lekko odstały. Z doświadczenia wiemy, że następcy najczęściej wypadają lepiej. Zatem przed testem A.D. 2022 przypuszczaliśmy, że różnice między oponami będą minimalne.
Przejdźmy teraz od przypuszczeń do testowej rzeczywistości. Który z kompletów opon turystycznych najlepiej wypadł na krętych i suchych oraz na mokrych drogach?
W NASZYM FACHU NIE MA STRACHU |
Testowanie opon motocyklowych może uzależnić! na trasie testowej można popaść w upojenie! Jednak na oponach turystycznych nie można posunąć się za daleko. Dlaczego? |
![]() |
Na zwykłej drodze w normalnych warunkach wszystkie z sześciu testowanych kompletów były bardzo daleko od granicy swoich możliwości. Tylko co to są „normalne warunki”? W tym przypadku chodzi o tradycyjny obszar zastosowania motocykli turystycznych, czyli kręte drogi, przyczepny asfalt, temperatury powietrza zapewniające przyjemną jazdę motocyklem, no i poruszanie się raczej w turystycznym tempie. Nie można też zapominać o przepisach i wysokich mandatach. Na południu Francji, gdzie urządziliśmy bazę wypadową, ta ostatnia sprawa oznaczałaby nic innego, jak jazdę po superdrogach z zawrotną prędkością… 80 km/h! W takich warunkach żaden z kompletów nie miałby najmniejszych szans zbliżyć się do zakresu, który moglibyśmy nazwać granicznym. Wszystko rozgrywało się w strfie komfortu. Czyżby był to wpływ pięknej Prowansji, gdzie przeprowadziliśmy jazdy testowe? |
TEST NA DRODZE | MAKS. LICZBA PUNKTÓW | Bridgestone Battlax T 32 | Continental Road Attack 3 GT | Dunlop Roadsmart IV GT | Metzeler Roadtec 01 SE | Michelin Road 6 GT | Pirelli Angel GT II |
PORĘCZNOŚĆ | 30 | 28 | 27 | 28 | 27 | 29 | 28 |
PRECYZJA PROWADZENIA | 30 | 28 | 27 | 28 | 28 | 28 | 28 |
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH | 20 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH POKONYWANYCH | |||||||
W SPORTOWYM STYLU | 20 | 18 | 19 | 19 | 19 | 18 | 19 |
PRZYCZEPNOŚĆ W ZŁOŻENIACH | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS PRZYSPIESZANIA | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
STABILNOŚĆ PODCZAS JAZDY NA WPROST | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
ZACHOWANIE W ZAKRESIE GRANICZNYM | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
MOMENT PROSTUJĄCY | 10 | 9 | 8 | 9 | 9 | 9 | 8 |
SUMA* | 150 | 139 | 137 | 140 | 139 | 140 | 139 |
OCENA | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | |
zwycięzca testu | zwycięzca testu | ||||||
* – 150 do 136 punktów = bardzo dobry; 135 do 121 punktów = dobry; 120 do 106 punktów = zadowalający; 105 do 91 punktów = dostateczny; 90 do 51 punktów = ostatecznie; poniżej 50 punktów = na pewno nie! | |||||||
Wszystkie testowane zestawy, po krótkiej rozgrzewce, zrobiły superrobotę podczas jazdy w zwykłym, codziennym stylu. Pokazuje to minimalna, zaledwie 3-punktowa różnica między najwyżej i najniżej ocenionymi zestawami. Oznacza to, że wybranie dowolnych opon z tego testu nie będzie błędem. Nasze typy to Micheliny Road 6 GT i Dunlopy Road Smart IV GT. |
OPONY MOTOCYKLOWE JAZDA W DESZCZU |
Nikt nie lubi jazdy w deszczu, ale na naszej szerokości geograficznej to jest nieuniknione, więc lepiej być przygotowanym. Dla niektórych właśnie to kryterium jest decydujące podczas zakupu opon, dlatego poświęciliśmy temu tematowi dużo uwagi. |
![]() |
Jazda latem w pełnym słońcu stawia oponom inne wymagania niż w deszczowy wiosenny poranek. Właściwości gumy pogarszają się w niskich temperaturach, w deszczu słabnie siła tarcia, a więc przyczepność jest mniejsza. Większość motocyklistów jak tylko może unika jazdy w deszczu, ale czasami zdarzy się nieoczekiwana ulewa i powrót do domu w strugach wody. Nikt nie pochwali opon, które nagle stracą przyczepność. Deszcz szybko i znacznie chłodzi opony. Nie wierzysz? Po pandemii być może masz w domu termometr na podczerwień, więc w ramach eksperymentu zmierz temperaturę opony po jeździe w słońcu i podczas deszczu. W pierwszym przypadku gorączka – temperatura mocno przekroczy 40°C, a w drugim ostra hipotermia – poniżej 30°C. Żeby jak najmocniej wgryźć się w nawierzchnię, inaczej mówiąc zapewnić jak największą przyczepność, guma potrzebuje odpowiedniej elastyczności, a tę łatwiej uzyskać w wyższej temperaturze. Kiedy jej zabraknie, pomagają krzemiany (silica) oraz płynne polimery. Taki opis tematu jest dużym uproszczeniem, ale pozwala zrozumieć zasadę działania. Mimo różnic, żaden z sześciu kompletów opon nie zaliczył wtopy na mokrym. Różnica w długości drogi hamowania ze 100 km/h między najlepszymi Bridgestone’ami a najgorszymi Continentalami wyniosła tylko 1,6 metra. Tylko pamiętaj, że to było ważne, ale niejedyne kryterium w kategorii „jazda po mokrej nawierzchni”. |
PRZYCZEPNOŚĆ OPON MOTOCYKLOWYCH NA MOKRYM |
![]() |
TAK TESTOWALIŚMY Trudno o deszcz na zawołanie, chyba że jest do dyspozycji stale zraszany z deszczownic odcinek toru. Nie pierwszy raz skorzystaliśmy z toru Goodyear Dunlop w pobliżu Montpellier (Francja), który znów umożliwił precyzyjne porównanie wszystkich kompletów opon. Na odcinku o długości ok. 1,7 km, korzystając z rejestratora danych, określiliśmy subtelne różnice między testowanymi oponami dotyczące czasów okrążenia, prędkości w zakrętach i kącie złożenia w zakręcie odcinka pomiarowego. |
![]() |
TEST NA MOKRYM | MAKS. LICZBA PUNKTÓW | Bridgestone Battlax T 32 | Continental Road Attack 3 GT | Dunlop Roadsmart IV GT | Metzeler Roadtec 01 SE | Michelin Road 6 GT | Pirelli Angel GT II |
PORĘCZNOŚĆ | 10 | 9 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 |
PRECYZJA PROWADZENIA | 20 | 18 | 17 | 19 | 18 | 19 | 18 |
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH | 20 | 17 | 17 | 19 | 18 | 20 | 19 |
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS PRZYSPIESZANIA | 20 | 18 | 17 | 19 | 19 | 18 | 19 |
ZACHOWANIE NA GRANICY UŚLIZGU | 20 | 18 | 17 | 19 | 18 | 19 | 18 |
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS HAMOWANIA | 10 | 10 | 9 | 9 | 10 | 9 | 9 |
DROGA HAMOWANIA ZE 100 KM/H (M) | 43,8 | 45,4 | 45,1 | 44,1 | 45,2 | 45 | |
PRĘDKOŚĆ NA ODC. POMIAROWYM (KM/H) | 67,3 | 67,4 | 70,8 | 70 | 71 | 70 | |
CZAS OKRĄŻENIA W MIN | 1.18,7 | 1.19,7 | 1.15,5 | 1.16,5 | 1.15,1 | 1.15,9 | |
SUMA* | 100 | 90 | 85 | 94 | 92 | 94 | 92 |
OCENA | dobra | dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | bardzo dobra | |
zwycięzca testu | zwycięzca testu | ||||||
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zadowalający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny | |||||||
Już tradycyjnie na mokrej nawierzchni brylowały Micheliny. Tym razem były to Road 6 GT. Metzelery Roadtec 01 SE dotrzymały im kroku. Bridgestone’y, Dunlopy i Pirelli zaoferowały na mokrej nawierzchni solidną i jak najbardziej bezpieczną bazę. Nieco z tyłu zostały Continentale. Przyczyna: mniejsze rezerwy przyczepności. |