Test motocyklowych opon turystycznych - turystyka znaczy wszechstronność

Właściwości nowoczesnych opon turystycznych są bardzo zbliżone do cech gum sportowych. Czy oznacza to, że cierpią na tym ich cechy przydatne na co dzień, np. przyczepność na mokrej nawierzchni? Jest tylko jeden sposób, żeby się o tym przekonać: sprawdzić!

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 Markus Jahn

Na początek małe wyjaśnienie: doskonale wiemy, że dla motocyklowych turystów bardzo ważną sprawą podczas zakupu opon jest trwałość. Dlatego w poprzednich latach w ramach testów opon sprawdzaliśmy m.in. ich odporność na zużycie. Dotyczyło to także tegorocznego testu gum bardziej sportowych. Niestety, z przyczyn logistyczno-budżetowych musieliśmy zrezygnować z tej próby w przypadku opon turystycznych. Rzecz w tym, że nasze doroczne testy wiążą się ze sporymi wydatkami (paliwo i inne materiały eksploatacyjne do sześciu motocykli, koszty zakwaterowania i wyżywienia sześciu jeźdźców, fotografów oraz ekipy serwisowej itp.). Ponieważ nie chcemy zaniżać standardu jakości naszego testu, woleliśmy zrezygnować z badania trwałości gum. Uznaliśmy, że to będzie lepsze niż dopuścić bylejakość.

 

Pełny test tego rodzaju opon, uwzględniający m.in. ocenę stopnia zużycia, przeprowadziliśmy w ubiegłym roku. Warto powiedzieć, że aż cztery modele z tamtego testu wzięły udział w tegorocznej odsłonie. Z tym że Continentale Road Attack wystąpiły teraz w wersji GT. Pod względem zużycia prawie wszystkie modele opon wykazały wtedy niemal identyczny poziom. Jedynie Bridgestone’y T 32 lekko odstały. Z doświadczenia wiemy, że następcy najczęściej wypadają lepiej. Zatem przed testem A.D. 2022 przypuszczaliśmy, że różnice między oponami będą minimalne.

Przejdźmy teraz od przypuszczeń do testowej rzeczywistości. Który z kompletów opon turystycznych najlepiej wypadł na krętych i suchych oraz na mokrych drogach?

 

W NASZYM FACHU NIE MA STRACHU

Testowanie opon motocyklowych może uzależnić! na trasie testowej można popaść w upojenie! Jednak na oponach turystycznych nie można posunąć się za daleko. Dlaczego?

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17Markus Jahn

Na zwykłej drodze w normalnych warunkach wszystkie z sześciu testowanych kompletów były bardzo daleko od granicy swoich możliwości. Tylko co to są „normalne warunki”? W tym przypadku chodzi o tradycyjny obszar zastosowania motocykli turystycznych, czyli kręte drogi, przyczepny asfalt, temperatury powietrza zapewniające przyjemną jazdę motocyklem, no i poruszanie się raczej w turystycznym tempie.

Nie można też zapominać o przepisach i wysokich mandatach. Na południu Francji, gdzie urządziliśmy bazę wypadową, ta ostatnia sprawa oznaczałaby nic innego, jak jazdę po superdrogach z zawrotną prędkością… 80 km/h! W takich warunkach żaden z kompletów nie miałby najmniejszych szans zbliżyć się do zakresu, który moglibyśmy nazwać granicznym. Wszystko rozgrywało się w strfie komfortu.

Czyżby był to wpływ pięknej Prowansji, gdzie przeprowadziliśmy jazdy testowe?
Nie mogliśmy na tym poprzestać, dlatego motocykle testowe przegoniliśmy po torze wyścigowym należącym do Goodyeara – producenta opon – znajdującym się w pobliżu Montpellier. Tylko w ten sposób mieliśmy szansę uzyskać powtarzalne i porównywalne wyniki, które zapewniły obiektywną ocenę. Dołożyliśmy wszelkich starań, żeby jakość naszego testu była jak najwyższa. Faktem jednak jest to, że im ostrzej się jeździ (a te opony naprawdę pozwalają na wiele), tym łatwiej można uzyskać wynik, który nie ma odniesienia do rzeczywistości na zwykłej drodze. Tak więc wszystko w rękach motocyklisty, który wyczuwa różnice i w odpowiedniej chwili przymyka gaz.

 

TEST NA DRODZE MAKS. LICZBA PUNKTÓW Bridgestone Battlax T 32 Continental Road Attack 3 GT Dunlop Roadsmart IV GT Metzeler Roadtec 01 SE Michelin Road 6 GT Pirelli Angel GT II
PORĘCZNOŚĆ 30 28 27 28 27 29 28
PRECYZJA PROWADZENIA 30 28 27 28 28 28 28
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH 20 19 19 19 19 19 19
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH POKONYWANYCH
W SPORTOWYM STYLU 20 18 19 19 19 18 19
PRZYCZEPNOŚĆ W ZŁOŻENIACH 10 9 9 9 9 9 9
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS PRZYSPIESZANIA 10 9 9 9 9 9 9
STABILNOŚĆ PODCZAS JAZDY NA WPROST 10 10 10 10 10 10 10
ZACHOWANIE W ZAKRESIE GRANICZNYM 10 9 9 9 9 9 9
MOMENT PROSTUJĄCY 10 9 8 9 9 9 8
SUMA* 150 139 137 140 139 140 139
OCENA   bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra
        zwycięzca testu   zwycięzca testu  
* – 150 do 136 punktów = bardzo dobry; 135 do 121 punktów = dobry; 120 do 106 punktów = zado­walający; 105 do 91 punktów = dostateczny; 90 do 51 punktów = ostatecznie; poniżej 50 punktów = na pewno nie!
Wszystkie testowane zestawy, po krótkiej rozgrzewce, zrobiły superrobotę podczas jazdy w zwykłym, codziennym stylu. Pokazuje to minimalna, zaledwie 3-punktowa różnica między najwyżej i najniżej ocenionymi zestawami. Oznacza to, że wybranie dowolnych opon z tego testu nie będzie błędem. Nasze typy to Micheliny Road 6 GT i Dunlopy Road Smart IV GT.

 

OPONY MOTOCYKLOWE JAZDA W DESZCZU

Nikt nie lubi jazdy w deszczu, ale na naszej szerokości geograficznej to jest nieuniknione, więc lepiej być przygotowanym. Dla niektórych właśnie to kryterium jest decydujące podczas zakupu opon, dlatego poświęciliśmy temu tematowi dużo uwagi.

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17Markus Jahn

Jazda latem w pełnym słońcu stawia oponom inne wymagania niż w deszczowy wiosenny poranek. Właściwości gumy pogarszają się w niskich temperaturach, w deszczu słabnie siła tarcia, a więc przyczepność jest mniejsza. Większość motocyklistów jak tylko może unika jazdy w deszczu, ale czasami zdarzy się nieoczekiwana ulewa i powrót do domu w strugach wody. Nikt nie pochwali opon, które nagle stracą przyczepność.

Deszcz szybko i znacznie chłodzi opony. Nie wierzysz? Po pandemii być może masz w domu termometr na podczerwień, więc w ramach eksperymentu zmierz temperaturę opony po jeździe w słońcu i podczas deszczu. W pierwszym przypadku gorączka – temperatura mocno przekroczy 40°C, a w drugim ostra hipotermia – poniżej 30°C.

Żeby jak najmocniej wgryźć się w nawierzchnię, inaczej mówiąc zapewnić jak największą przyczepność, guma potrzebuje odpowiedniej elastyczności, a tę łatwiej uzyskać w wyższej temperaturze. Kiedy jej zabraknie, pomagają krzemiany (silica) oraz płynne polimery. Taki opis tematu jest dużym uproszczeniem, ale pozwala zrozumieć zasadę działania.

Mimo różnic, żaden z sześciu kompletów opon nie zaliczył wtopy na mokrym. Różnica w długości drogi hamowania ze 100 km/h między najlepszymi Bridgestone’ami a najgorszymi Continentalami wyniosła tylko 1,6 metra. Tylko pamiętaj, że to było ważne, ale niejedyne kryterium w kategorii „jazda po mokrej nawierzchni”.

PRZYCZEPNOŚĆ OPON MOTOCYKLOWYCH NA MOKRYM

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17motor-presee polska

TAK TESTOWALIŚMY Trudno o deszcz na zawołanie, chyba że jest do dyspozycji stale zraszany z deszczownic odcinek toru. Nie pierwszy raz skorzystaliśmy z toru Goodyear Dunlop w pobliżu Montpellier (Francja), który znów umożliwił precyzyjne porównanie wszystkich kompletów opon. Na odcinku o długości ok. 1,7 km, korzystając z rejestratora danych, określiliśmy subtelne różnice między testowanymi oponami dotyczące czasów okrążenia, prędkości w zakrętach i kącie złożenia w zakręcie odcinka pomiarowego.

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17motor-presee polska

 

TEST NA MOKRYM MAKS. LICZBA PUNKTÓW Bridgestone Battlax T 32 Continental Road Attack 3 GT Dunlop Roadsmart IV GT Metzeler Roadtec 01 SE Michelin Road 6 GT Pirelli Angel GT II
PORĘCZNOŚĆ 10 9 8 9 9 9 9
PRECYZJA PROWADZENIA 20 18 17 19 18 19 18
STABILNOŚĆ W ZAKRĘTACH 20 17 17 19 18 20 19
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS PRZYSPIESZANIA 20 18 17 19 19 18 19
ZACHOWANIE NA GRANICY UŚLIZGU 20 18 17 19 18 19 18
PRZYCZEPNOŚĆ PODCZAS HAMOWANIA 10 10 9 9 10 9 9
DROGA HAMOWANIA ZE 100 KM/H (M)   43,8 45,4 45,1 44,1 45,2 45
PRĘDKOŚĆ NA ODC. POMIAROWYM (KM/H)   67,3 67,4 70,8 70 71 70
CZAS OKRĄŻENIA W MIN   1.18,7 1.19,7 1.15,5 1.16,5 1.15,1 1.15,9
SUMA* 100 90 85 94 92 94 92
OCENA   dobra dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra
        zwycięzca testu   zwycięzca testu  
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zado­walający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny
Już tradycyjnie na mokrej nawierzchni brylowały Micheliny. Tym razem były to Road 6 GT. Metzelery Roadtec 01 SE dotrzymały im kroku. Bridgestone’y, Dunlopy i Pirelli zaoferowały na mokrej nawierzchni solidną i jak najbardziej bezpieczną bazę. Nieco z tyłu zostały Continentale. Przyczyna: mniejsze rezerwy przyczepności.

 

Zobacz również: od lat sprawdzamy dla was różne rodzaje opon. Jednym z najbardziej nietypowych testów, był test opon przeznaczonych dla cruiserów i chopperów. Nie wierzysz? Sam zobacz!

 

 

TAK TESTOWALIŚMY
Równocześnie z testem opon sportowych przeanalizowaliśmy zachowanie opon turystycznych. Miejsce testu: tor Goodyear/Dunlop w Mireval (w pobliżu Montpellier/Francja). symulacje jazdy w deszczu wykonaliśmy na stale zraszanym wodą odcinku toru, który zapewniał identyczne warunki przejazdu dla każdego kompletu opon. Skoncentrowaliśmy się na następujących kryteriach:
Poręczność to siła wymagana do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania jej na torze jazdy w naprzemiennych zakrętach.
Zachowanie na granicy uślizgu* to łatwość/trudność panowania nad motocyklem, kiedy opony są blisko granicy przyczepności. Testowaliśmy to na mokrej i suchej nawierzchni.
Moment prostujący oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu. Trzeba to neutralizować przez nacisk na wewnętrzną w stosunku do zakrętu połówkę kierownicy.
Przyczepność podczas przyspieszania* określa przenoszenie mocy na wyjściach z różnego rodzaju zakrętów. Testowana na mokrej i suchej nawierzchni.
Przyczepność w złożeniu* była sprawdzana podczas jazdy w maksymalnych złożeniach na mokrym i suchym asfalcie. Test przeprowadzony na torze wyścigowym.
Precyzja prowadzenia* była testowana podczas pokonywania trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Informuje o tym, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy wymagane są korekty.
Stabilność w zakrętach to ocena stopnia rozhuśtania motocykla w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach podczas jazdy solo/z pasażerem i w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Stabilność podczas jazdy na wprost z wysokimi prędkościami. Sprawdzaliśmy, czy motocykl utrzymuje tor jazdy i czy nie wykazuje tendencji do wężykowania.
Ciśnienie powietrza przód/tył: 2,5/2,9 bara; to wartości zalecane przez producentów.
* – wyniki w kryteriach z gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce podwozia jak w BMW R 1250 R.

 

BRIDGESTONE

Battlax T 32

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Bridgestone Sales Polska, tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl
Cena**: przód 586 zł, tył 769 zł
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,7 kg
Kraj produkcji: Japonia
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
Jako jedyny w tym teście model opon turystycznych T 32 mogą się pochwalić pięcioma pasami bieżnika w trzech mieszankach gum o różnych twardościach (z przodu są to trzy pasy w dwóch mieszankach). Kiedy są nowe, jeździ się na nich bardzo neutralnie i poręcznie, zapewniają przy tym cały czas dobre wyczucie oraz ogromne rezerwy przyczepności. T 32 przekonują także pod względem precyzji prowadzenia, a moment prostujący podczas hamowania w złożeniu był niewielki. W ubiegłorocznym teście (z oceną zużycia; motocykl testowy: BMW F 900 XR) wraz ze wzrostem przebiegu wzrastała również siła potrzebna do złożenia w zakręt. W tym roku na nowych oponach założonych na koła BMW R 1250 R nic takiego się nie działo.
NA MOKRYM
Nowe T 32 na mokrej nawierzchni robią dobre wrażenie. Kształt ich bieżnika efektywnie odprowadza wodę, a wręcz błyszczą podczas awaryjnego hamowania. Pod tym względem należą do najlepszych w teście.
WNIOSEK
T 32 są i pozostaną dobrymi oponami uniwersalnymi bez poważnych słabości. Taką ocenę, która pojawiła się już w ubiegłorocznym teście, możemy powtórzyć w 2022 roku po teście na suchej i mokrej nawierzchni.
nasza ocena* 5/6
* – 6 punktów = bardzo dobry; 5 punktów = dobry; 4 punkty = zadowalający; 3 punkty dostateczny; 2 punkty = ostatecznie; 1 punkt = nie! – ceny pochodzą ze strony shop.olekmotocykle.com z 28 marca 2022 r.; *** – ceny dotyczą podstawowego modelu, tzn. nie wersji GT

 

Zobacz również: Co się dzieje z motocyklem, gdy opony są stare, źle wyważone lub mają za niskie ciśnienie? Ten test na pewno nie był prowadzony w optymalnych warunkach. W końcu chcieliśmy się dowiedzieć, co by było, gdyby...

 

 

CONTINENTAL

Road Attack 3 GT

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl
Cena**: przód 706 zł, tył 833 zł***
Masa: przód 4,8 kg, tył 7,0 kg
Kraj produkcji: Niemcy
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
W przeciwieństwie do konkurencji, Continental nie stosuje wieloskładnikowych mieszanek, które mają zapewnić optymalne osiągi (miękkie i przyczepne na barkach) oraz wysoką trwałość (twardy pas na środku), lecz chce uzyskać ten efekt za pomocą specjalnego procesu wypiekania (Multigrip). Jednocześnie chropowata powierzchnia (Tractionskin) nowej opony ma zagwarantować radość z jazdy i bezpieczeństwo od razu po założeniu na koła. To ostatnie udało się nadzwyczajnie. Także w testowanej tu wersji GT (rekomendowanej do BMW R 1250 R) Road Attack 3 zachowują sportowy charakter, punktując za bardzo dobrą przyczepność i taki sam feedback w głębokim złożeniu. W wersji GT większy nacisk położono na zachowanie stabilności podczas jazdy na wprost. Ceną za to jest lekkie pogorszenie poręczności.
NA MOKRYM
Bez wyraźnych słabości, co dotyczy również awaryjnego hamowania ze 100 km/h do zera. Jednak konkurencja potrafi więcej.
WNIOSEK
Wersja GT jest zgodna z podejściem Continentala: jeśli opona, to po sportowemu dynamiczna. Podobać mogą się głównie jazda na wprost i przyczepność na suchej nawierzchni. Przyczepność na mokrym i poręczność warto poprawić.
nasza ocena* 5/6

 

DUNLOP

Roadsmart IV GT – zwycięzca testu

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Cena**: przód 675 zł, tył 967 zł
Masa: przód 4,2 kg, tył 6,9 kg
Kraj produkcji: Francja
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
Ta kompletnie nowa konstrukcja zastąpiła w tym teście ocenione w ubiegłym roku jako „dobre” Roadsmarty III. Wersja GT jest rekomendowana dla tegorocznego motocykla testowego: BMW R 1250 R. W porównaniu do Road­smarta III profil Roadsmarta IV na przód jest bardziej zaokrąglony, dlatego obuty w nią motocykl dysponuje nieco gorszą poręcznością. Za to zapewnia nienaganną stabilność podczas jazdy na wprost. Także rezerwy przyczepności są na bardzo wysokim poziomie. Do tego wersja GT zapewnia bardzo dobrą precyzję prowadzenia. Moment prostujący podczas hamowania w złożeniu można pominąć.
NA MOKRYM
Świetne w deszczu! Duże rezerwy przyczepności na mokrym asfalcie i w zakrętach dały się wyczuć już od pierwszych metrów. Te opony nie sprawią ci żadnej niemiłej niespodzianki.
WNIOSEK
Wejście smoka! Te opony turystyczne są świetne i na mokrych, i na suchych drogach.
nasza ocena* 6/6

 

MOTOCYKL TESTOWY: BMW R 1250 R

Jako że rozmiar opon miał być jak najbardziej uniwersalny, czyli 120/70 ZR 17 (przód) i 180/55 ZR 17 (tył), a motocykl nie mógł być ani za lekki, ani za ciężki, nasz wybór padł na neutralnie prowadzące się BMW R 1250 R.

BMW R 1250 RBMW

Dane techniczne
Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, bokser, pojemność 1254 cm3, moc 136 KM (100 kW) przy 7750 obr/min, moment obrotowy 143 Nm przy 6250 obr/min, rama grzbietowa ze stali, widelec upside-down, ABS, kontrola trakcji, wysokość kanapy 820 mm, masa 239 kg, spalanie 4,4 l/100 km (szosa). Cena: od 62 300 zł.

 

METZELER

Roadtec 01 SE

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl
Cena**: przód 679 zł, tył 939 zł
Masa: przód 4,5 kg, tył 7,0 kg
Kraj produkcji: Niemcy
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
Skrót SE oznacza Sport Edition. Widać to np. po przypominającej slicki zewnętrznej części bieżnika. Ów sport w nazwie przejawia się w tym, że im mocniej te gumy dostają w kość, tym więcej swoich możliwości pokazują. Stabilność w zakrętach zachwyca nawet podczas jazdy w maksymalnym złożeniu. Precyzja prowadzenia jest wysoka, a zachowanie nie traci nic z neutralności w miarę wzrostu prędkości. Nawet zimne Metzelery zapewniają dobry feedback, a po osiągnięciu temperatury roboczej – spore rezerwy przyczepności. Moment prostujący podczas hamowania w złożeniu jest niewielki.
NA MOKRYM
Sportowy charakter to jedno, a przyczepność na mokrym to drugie, ale Roadtec 01 SE także tutaj nie zawodzi. Rezerwy przyczepności podczas przyspieszania i hamowania są topowe, poza tym dzięki wyraźnie sygnalizowanym uślizgom motocykl można składać w zakręty pewnie i bez obaw.
WNIOSEK
Za oznaczeniem SE idą wyraźnie dynamiczne cechy. Polecamy je wszystkim turystom, którym zależy na cechach sportowych, i to bez pogorszenia właściwości na deszczu.
nasza ocena* 6/6

 

MICHELIN

Road 6 GT – zwycięzca testu

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl
Cena**: przód 766 zł, tył 1166 zł
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,2 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
Tak jak Road 5, również Road 6 prezentują klarowny feedback na zimno, nawet jeśli owo „na zimno” należy traktować dosłownie. Żaden inny uczestnik testu nie może się tym pochwalić. Także pod względem poręczności Micheliny lekko odjeżdżają konkurencji, to samo dotyczy tłumienia własnego. Dzięki doskonałej poręczności mogą one nieco ułatwić wchodzenie w zakręty motocyklom, które z natury są oporne. Ma to też wadę – na superporęcznych motocyklach może to wywołać wrażenie chwiejności czy niestabilności.
NA MOKRYM
Dzięki sprawdzonej dwuskładnikowej mieszance 2CT Roadtec 6 GT brylują na mokrych drogach, podobnie jak wiele innych opon Michelin. Przyczepność, zaufanie do rezerw przyczepności i feedback są na najwyższym poziomie.
WNIOSEK
Szóstka w wersji GT prezentuje świetne właściwości przydatne w codziennej eksploatacji. Polecamy je wszystkim, którzy jeżdżą między Wielkanocą a październikiem niezależnie od warunków pogodowych.
nasza ocena* 6/6

 

PIRELLI

Angel GT II

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17mps-Fotostudio
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.pirelli.com/tyres/pl-pl/motorcycle
Cena**: przód 717 zł, tył 966 zł
Masa: przód 4,3 kg, tył 7,0 kg
Kraj produkcji: Niemcy
OCENA
DROGA/CODZIENNA EKSPLOATACJA
Angel GT II to kontynuacja świetnych tradycji poprzedniej wersji. Jeśli lubisz podróżować w sportowym tempie, to lepiej nie mogłeś trafić. Co prawda z aniołem stróżem wspólną ma tylko część nazwy (angel = anioł), ale przyczepność, stabilność i wyczucie tego, co dzieje się na styku z asfaltem, zachwycają nawet w czasie ostrzejszego poganiania. Także pod względem neutralności nie może być lepiej. Uwaga na podnóżki, bo na tych oponach łatwo się zapomnieć i je poprzycierać. Do pełni szczęścia chciałoby się tylko większej żywiołowości, czytaj: jeszcze łatwiejszego składania w zakręty.
NA MOKRYM
Minęły już czasy, kiedy bardziej sportowo zaprojektowane opony nie lubiły się z mokrymi nawierzchniami. Angele GT II nie boją się nawet oberwania chmury. Największa różnica w stosunku do rekomendowanych na deszcz Dunlopów i Michelinów? Konkurenci na mokrym zapewniają lepsze wyczucie.
WNIOSEK
Sportowe DNA Pirelli można także wyczuć w oponach turystycznych i to już od pierwszych metrów. Poza tym posiadające ogromne rezerwy przyczepności Angele GT II zapewniają dobry humor w siodle nie tylko gdy świeci słońce, ale także przy złej pogodzie..
nasza ocena* 6/6

 

SIŁA DEBIUTU

Rok temu opony turystyczne zaliczyły pełny program, tzn. test na suchej i na mokrej nawierzchni oraz test trwałości. W sezonie 2022, jak już wspominaliśmy, musieliśmy zrezygnować z tego ostatniego. Wobec tego Pytanie, czy to wywróciło tabelę z wynikami do góry nogami, nasuwa się samo.

Test opony turystyczne w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17Markus Jahn

W naszym tegorocznym teście dwa ostatnie miejsca przypadły Bridgestone’om Battlax T 32 i Con­tinentalom Road Attack 3 GT z ogólną oceną „dobry”. Przy czym T 32 zdobyły tylko o 5 pkt mniej od zwycięzców, a Road Attack 3 – 12 punktów... Zeszłoroczne doświadczenia pozwalają nam stwierdzić, że Bridgestone’y są lepsze jako nowe, Continentale zaś cechują się sporą trwałością.

Trwałość dotyczy również Metzelerów Roadtec 01 SE, którym w 2021 roku przypadł tytuł „króla wytrzymałości”. Dzięki innym cechom przydatnym w czasie sportowej jazdy po zwykłych drogach oraz dzięki zachowaniu na mokrej nawierzchni są to bardzo dobre opony. To samo można powiedzieć o pochodzących z tego samego koncernu Pirelkach Angel GT II.

Najwyższy stopień podium (ex aequo) przypadł obu tegorocznym nowościom. Można to uznać za dowód, że producenci nie zwalniają tempa. Road 6 GT to kontynuacja sukcesu poprzednika, modelu Road 5, który wygrał test w 2021 roku. Natomiast w Dunlopie popracowali nad rozwojem Roadsmartów. W efekcie po Road­smartach III, które zapracowały na ocenę „dobry”, w 2022 roku pojawiły się Roadsmarty IV GT ocenione na „bardzo dobry”.

 

WYNIKI KOŃCOWE Droga Na mokrym Suma nasza ocena*
MAKS. LICZBA PUNKTÓW 150 100 250  
DUNLOP ROADSMART IV GT 140 94 234 6/6 – ZWYCIĘZCA TESTU
MICHELIN ROAD 6 GT 140 94 234 6/6 – ZWYCIĘZCA TESTU
METZELER ROADTEC 01 SE 139 92 231 6/6
PIRELLI ANGEL GT II 139 92 231 6/6
BRIDGESTONE BATTLAX T 32 139 90 229 5/6
CONTINENTAL ROAD ATTACK 3 GT 137 85 222 5/6
* – 6 punktów (250–231 pkt) = bardzo dobry; 5 punktów (230–211 pkt) = dobry; 4 punkty (210-191 pkt) = zadowalający; 3 punkty (190–171 pkt) dostateczny; 2 punkty (170–151 pkt) = ostatecznie; 1 punkt (150 pkt i mniej) = nie!

 

 

 

 
Zobacz również:
REKLAMA