Adventure Trail 41 (AT41) to nowe opony do podróżnych enduro. Z tym, że nie zastępują one żadnego modelu, lecz stanowią uzupełnienie oferty Bridgestone’a w tym segmencie. „Moment! – powie wielu. – Przecież dla tych, którzy rzadko zjeżdżają z asfaltu, są już A41, a ci, którzy nie wyobrażają sobie życia bez off-roadu, mają AX41”. Owszem, ale AT41 mają lepsze własności na asfalcie niż AX41 oraz bardziej off-roadowy wygląd od A41. A przy tym w porównaniu do tych ostatnich stanowią krok naprzód pod względem zaawansowania konstrukcji oraz mieszanek. Producent określa ich przeznaczenie w proporcji 90% asfalt / 10% off-road.

Wakacyjny wyjazd w pigułce: w 2 dni Znad oceanu na pustynię i z powrotem, a po drodze kręte górskie drogi, szutry i autostrada.
Ekipa Bridgestone’a jako pierwsza przyznała otwarcie, że podczas projektowania AT41 najważniejszy był terenowy design. Po czym natychmiast dodano, że nie oznacza to, iż poczyniono jakiekolwiek ustępstwa w sprawie osiągów na asfalcie. Jak to sprawdzić? Najlepiej w trasie. Zatem symulacja wakacyjnego wyjazdu.
Bridgestone AT41 - sprawdzian bojowy
Na północy Hiszpanii producent wyznaczył ponad 700-kilometrową trasę znad Zatoki Biskajskiej (San Sebastian) na pustynię Bardenas i z powrotem. A po drodze góry podobne do naszych Bieszczadów i zakręty w absolutnie każdej odmianie oraz zróżnicowane nawierzchnie – od konkretnie dziurawych, przez szutry, na gładkich jak pupa niemowlęcia asfaltach kończąc. Do tego niemal zerowy ruch – w górach w czasie 2 godzin jazdy spotkałem może cztery samochody. Czyli idealne warunki do testu? Nie do końca. Zabrakło możliwości sprawdzenia zachowania na mokrym, co było o tyle ważne, że podobno wiele uwagi poświęcono poprawieniu właściwości w deszczowych warunkach. Jedynym wydarzeniem tego typu były poranne szybko przesychające plamy wilgoci na górskich winklach, które nie były w stanie wprowadzić nawet śladu nerwowości.

Do dyspozycji miałem typowych przedstawicieli gatunku ciężkich enduro – BMW R 1250 GS, Harleya-Davidsona Pan Americę, Hondę Africę Twin 1100 i KTM-a 1290 Super Adventure R. W drodze powrotnej przesiadłem się na lżejsze maszyny: BMW F 850 GS, KTM-a 890 Adventure R, Husqvarnę Norden 901 oraz Yamahę Ténéré 700. Temperatury: od 10 do 29o C, czyli warunki całkiem jak podczas wakacyjnego wyjazdu.
W AT41 zastosowano nową mieszankę, która szybko osiąga temperaturę pracy i od pierwszych metrów wzbudza ogromne zaufanie. Dohamowanie do zakrętu, złożenie, jazda w pochyleniu oraz odkręcenie gazu na wyjściu z winkla to czysta przyjemność. A skutki uboczne? Czasem któryś z motocykli unosił przednie koło. Nie było jednak mowy o nerwowości czy brakach stabilności, mimo że przewodnik grupy trzymał wysokie tempo.
COŚ CAŁKIEM NOWEGO |
Ludzie z bridgestone’a przyznali, że całkowitą nowością są różne konstrukcje opon dla różnych rozmiarów. |
![]() |
Tłumaczyli, że opona 90/90-21 dla motocykla enduro zachowuje się inaczej niż najczęściej stosowana w ciężkich motocyklach typu adventure 120/70-19. Ma to tym większe znaczenie, że przednie AT41 wykonano z jednej mieszanki gumy, natomiast z tyłu zastosowano dwie (3LC) – miękkie boki i wydłużający trwałość opony twardy środek. Nowy bieżnik, przypominający typowe kostki, ma dobrze wyglądać, ale również zapewnić lepsze odprowadzanie wody i większą powierzchnię styku z podłożem. Oferta AT41 obejmuje cztery rozmiary przodu i pięć tyłu. |
![]() |