[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.1

Test opon Metzeler Roadtec 01 - sezon bez końca?

Ludzie z Metzelera twierdzą, że dzięki ich nowym oponom – Roadtec01 – sezon będzie trwał cały rok! Sprawdziliśmy, czy czasem nie poniosła ich fantazja.

Test opon Metzeler Roadtec01.

Opony, które dają radę w każdych warunkach, i to na bardzo zróżnicowanych nawierzchniach? Sprawdziłyby się w naszym kraju, gdzie pada średnio przez niemal 60% dni w roku, a drogi nadal nie są idealne...  

Coś tu nie gra

Wystarczy jedno spojrzenie na komplet Roadteców01 i już wiesz, że coś tu jest inaczej niż zwykle – przedni bieżnik zupełnie nie pasuje do tylnego... O co chodzi? Inżynierowie Metzelera uznali, że wygląd jest mniej ważny od przyczepności. We współczesnych motocyklach to przednia opona jest odpowiedzialna za przyczepność w czasie hamowania (rozkład masy), a do tego przecież uślizg przodu trudniej opanować. Stąd w bieżniku przedniej gumy siatka nacięć jest bardzo rozbudowana (pamiętasz Micheliny Pilot Road 3 lub 4?), a do tego zastosowano bardzo miękką mieszankę (szczegóły patrz ramka poniżej). Trzeba pamiętać, że Roadtec01 są następcami Z08, które słabo radziły sobie na mokrym.
Również rzeźba bieżnika tylnej opony nie jest przypadkowa, ponadto pozbawiony nacięć środek wykonano z twardszej mieszanki (80% silica), co ma poprawić trwałość (o 10% dłuższe przebiegi niż Z08) oraz stabilność przy dużych prędkościach. Mało tego – w porównaniu do Z8 nowe opony mają o 5% większą powierzchnię styku z podłożem.

REKLAMA
Sportowo-turystyczne opony motocyklowe Metzeler Roadtec 01.
asymetria w modzie
Metzeler dokonał małej rewolucji – w oponach Roadtec01 zastosowano najnowsze osiągnięcia chemii materiałowej, ale również zupełnie inaczej spojrzano na opony. Chyba po raz pierwszy w historii jednym z głównych kryteriów w czasie projektowania był sposób współpracy z układem ABS. Sprawdza się to, co kiedyś usłyszałem od Eugenio Gandolfiego – specjalisty Brembo od MotoGP – że kolejnym krokiem w rozwoju motocykli będzie spojrzenie np. na przód jako na jedną całość, która składa się z kilku elementów (tu: widelec, koło, hamulec, opona).
Inżynierowie uznali, że przedni bieżnik musi lepiej odprowadzać wodę i zapewniać maksymalną przyczepność w każdych warunkach i na każdej nawierzchni. Z kolei w przypadku tyłu kluczowe są stabilność przy wysokich prędkościach, przyczepność w złożeniu oraz trwałość. Dlatego przód w całości wykonano z jednego rodzaju miękkiej mieszanki (100% silica), a tył z twardszej na środku (80% silica) oraz miękkiej na barkach (100% silica).

W strumieniach wody

Wielu motocyklistów nie lubi jazdy w deszczu, bo leje się za kołnierz, a ponadto boją się o przyczepność. Metzeler obwieścił ostateczne rozwiązanie tej drugiej kwestii. Jednak nie ma opcji, żebym im uwierzył na słowo. Dlatego test zacząłem od jazdy po non stop polewanym wodą z deszczownicy torze Boscha. Połączono tu sekcję mokrą (nawierzchnie o różnej przyczepności) z suchą. Miało to jak najbardziej przypominać warunki na zwykłej drodze.
Na pierwszym okrążeniu nie czułem się zbyt pewnie. Mój mózg kalkulował: zimne opony + mokra i miejscami śliska nawierzchnia = na bank brak happy endu. A jednak! Jako że przyczepności nie brakowało, już na drugim okrążeniu zacząłem dawać do pieca. Zdziwisz się, jak szybko i jak wielkie zaufanie wzbudzają te kapcie. Rezerwy przyczepności wydawały się niewyczerpane! I nie miało znaczenia, czy dosiadałem niewysilonego Kawasaki Versys 650, czy mocnej beemki S 1000 XR. Opony znakomicie znosiły zmianę warunków i pozwalały na dużo. Wierz albo nie, ale jeden z dziennikarzy na mokrym zszedł na kolano.

REKLAMA

REKLAMA

Twardy jak bruk!

Hamowanie z 50 km/h na polewanym wodą bruku wykazało, że Suzuki Bandit na Roadtec01 zatrzymał się o ok. 3 m wcześniej niż kiedy na kołach miał założone Roadtec Z08!

REKLAMA

Test opon Metzeler Roadtec01.

Wypróbowałem je również pod kątem poręczności, najpierw na krótkim suchym torze, dosiadając nakedów (Yamaha MT-07 i -09, Honda CB 1000 R i BMW R 1200 R). Nie było mowy o niechcianych uślizgach w czasie hamowania czy podczas dynamicznego wyjścia z zakrętu. Jako że niemiecki policjant nie przymruży oka na łamanie przepisów, test stabilności przy dużych prędkościach przeprowadzono na specjalnym owalnym torze o długości 3 km. Jazda z prędkością nieco przekraczającą 280 km/h na Kawie ZZR 1400 nie zrobiła na oponach żadnego wrażenia. Trzeba jednak dodać, że co trzy okrążenia zarządzano przerwę. Test drogowy na BMW R 1200 GS utwierdził mnie w przekonaniu, że Roadtec01 nie poprawiają poręczności. Do złożenia w naprzemiennych zakrętach trzeba było używać siły.
Niemniej Metzeler odwalił kawał dobrej roboty! Niewątpliwie Roadtec01 mają szansę na sukces wśród opon sportowo-turystycznych.

Byliśmy też w fabryce opon Metzeler - sprawdź jak powstają Roadtec 01 - www.motocykl-online.pl/technika/Wizyta-w-fabryce-opon-Metzeler

Nanotechnologia w oponach Metzeler Roadtec 01
Chemia kojarzy ci się głównie z regałem ze środkami czystości w supermarkecie? Zejdź na ziemię! Dzięki nowym składnikom i coraz bardziej skomplikowanym strukturom mieszanki, opony zawsze zachowują przyczepność. Metzeler do produkcji opon Roadtec01 po raz pierwszy w historii użył m.in. płynnych polimerów. Siatka polimerowa zawiera molekuły krzemionki (na rys. niebieskie kule). Różne rodzaje polimerów oraz nanocząstki krzemionki zapewniają przyczepność i na suchym, i na mokrym. A struktura siatki sprzyja stabilności przy wysokich prędkościach oraz wydłuża żywotność. Siatka jednej opony ma ponad 760 bilionów (760 000 000 000) takich połączeń!

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij