REKLAMA

Test opon do cruiserów i chopperów

Ciężki motocykl w trudnych warunkach – bardzo ważny jest wtedy wybór odpowiednich opon. Do tej pory jazda w deszczu na cruiserach przypominała taniec na lodzie. Na szczęście do producentów opon wreszcie dotarło, że jest możliwa radość z jazdy po mokrej nawierzchni. W tym teście siedem kompletów opon przeznaczonych dla chopperów i cruiserów nie omijało deszczu ani kałuż.

7,1 metra wynosi różnica długości drogi hamowania ze 100 km/h pomiędzy Michelinami (44,3 m) a Pirelli (51,4 m).

Tak się składa, że easy riderzy i miłośnicy chromów nie lubią jazdy w deszczu. Czyszczenie chromów i doprowadzanie motocykli do stanu „na błysk” po byle mżawce jest upierdliwe. To jedno. Drugie to zakładane fabrycznie opony - co prawda są odporne na zużycie, ale kiepsko trzymają na mokrym. Skąd to się wzięło?

Ma to wiele wspólnego z żądaniami, jakie producenci motocykli mają względem ogumienia fabrycznego. Np. Harley-Davidson oraz Indian stawiają przede wszystkim na trwałość. Biorąc pod uwagę odległość między wschodnim i zachodnim wybrzeżem USA, czy między Wielkim Jeziorami a granicą z Meksykiem, ma to uzasadnienie. Ale (o zgrozo!) w wymaganiach fabrycznych nie ma ani słowa o zachowaniu w deszczu.

Opony do cruiserów - co nowego?

Z powodu wymagań producentów motocykli w tym segmencie opon przez wiele lat nic wielkiego się nie wydarzyło. Tym bardziej, że na pozycji największych dostawców dla H-D okopali się Dunlop (nawet jeśli na boku opony widnieje napis Harley) oraz Michelin.

To zupełnie inaczej niż w innych gatunkach opon (np. sportowych, turystycznych czy do ciężkich enduro), w których nie ma dominacji żadnej z firm, a ponadto absolutnie nie boją się one wody. Jednak coś za coś – dobre zachowanie na mokrej nawierzchni kosztuje utratę bieżnika. Tyle że dla większości motocyklistów ważniejsze jest bezpieczeństwo.

Na szczęście nawet w oponach do cruiserów widać światełko w tunelu. Pochodzi ono z Dalekiego Wschodu, a konkretnie od Bridgestone’a. Bowiem na sezon 2017 Japończycy zaprezentowali model Battlecruise H50, którym odważyli się zaakcentować temat „cruiser w deszczu”.

Ankieta przeprowadzona wśród amerykańskich klientów wykazała, że najważniejszą cechą przy zakupie opon jest odporność na zużycie, ale pojawiły się tam również głosy o bezpieczeństwie podczas deszczu.

Faktycznie model H50 był pod tym względem lepszy od ogumienia fabrycznego. Ludzie z Bridgestone’a twierdzą, że dzięki nowej konstrukcji tak dopasowali powierzchnię styku opon z nawierzchnią, że poprawie uległa i poręczność, i przyczepność zarówno na suchym, jak i na mokrym.

opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn

Tematem cruiserów dość niespodziewanie zainteresował się również Metzeler. W 2019 roku w brazylijskiej fabryce uruchomiono produkcję modelu Cruisetec. Co ważne, tylna opona ma dwuskładnikową mieszankę, dzięki której połączono dobrą przyczepność w złożeniach z trwałością (pasek twardszej gumy na środku).

Michelin także nie czekał bezczynnie – na sezon 2020 zaprezentowano model Commander III w dwóch wersjach: CruiserTouring. Założona na testowego Harleya wersja Cruiser pokazuje, że jeszcze daleko do wykorzystania potencjalnych możliwości pod względem zachowania na deszczu. I faktycznie, nowoczesna mieszanka zastosowana do produkcji modelu Commander III spisała się na mokrym torze zachwycająco.

REKLAMA

REKLAMA

Opony do cruiserów - test na mokrej nawierzchni

W tym teście sprawdziliśmy opony w rozmiarze 130/90 B16 oraz 150/80 B16, które założyliśmy na koła motocykla Harley-Davidson Heritage Classic 144, i przetestowaliśmy je wyłącznie na mokrej nawierzchni toru wyścigowego.

Zobacz również jazda motocyklem w deszczu - czego nie robić?

Sztuczny deszcz

Świadomie odpuściliśmy ocenę opon na suchej nawierzchni, ponieważ tutaj granice wyznacza maszyna, a nie opony. Skupiliśmy się na właściwościach na mokrym.

Z tego powodu na kilka dni zadekowaliśmy się na torze Bridgestone’a pod Rzymem. Na wykresie poniżej widać różnice w prędkościach osiąganych na dwóch skrajnie różniących się od siebie gumach. Dane z rejestratora zobrazowały zakres możliwości każdego kompletu opon. Aby zbadać granice przyczepności i zapewnić jak najbardziej obiektywne wyniki, na każdym komplecie opon zrobiliśmy po kilka okrążeń.

Ocenialiśmy przyczepność podczas przyspieszania oraz hamowania, a także zachowanie i feedback na zakrętach. Na długim nawrocie (zakręt 180°; strzałka) doprowadzaliśmy opony do granic przyczepności. Tutaj okazywało się, które z nich sygnalizują uślizg, a które znienacka potrafią ,,puścić”. Tu widać przewagę gum Michelin Commander III nad resztą stawki. A z drugiej strony słabość Dunlopów, Pirelli i Mitasów.

opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
Stale nawadniany odcinek toru (na czerwono) ma długość 1,5 km. Zapewnienie identycznych warunków dla wszystkich opon dało obiektywny ich obraz. Największą prędkość na nawrocie (75,6 km/h) Harley uzyskał na Michelinach, a najniższą (63,4 km/h) na Dunlopach.
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Motocykl

REKLAMA

opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn

Bridgestone
Battlecruise H50

Continental
ContiTour

Importer: Bridgestone Sales Polska, tel. 22 606 18 20,  www.bridgestone.pl
Masa: przód 7,1 kg, tył 8,7 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 27°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym: 48,2 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:18,4 s
Kraj produkcji: Japonia
Cena: przód od 529 zł, tył 652 zł**
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92,
www.conti-bike.pl
Masa: przód 6,6 kg, tył 8,2 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 25,2°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym: 46,5 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:18,9 s
Kraj produkcji: Korea Południowa
Cena: przód 487 zł, tył 550 zł***


Ocena

Jazda (72 pkt, miejsce 3)
Znacznie lepszy feedback i rezerwy przyczepności niż seryjne ogumienie Harleya (Dunlop).

Uślizgi są wcześnie i wyraźnie sygnalizowane, dzięki czemu można im zapobiec lub dobrze się bawić. Potrzeba niewielkiej siły nacisku na kierownicę do złożenia w łuk, co zachęca do wyjazdu na bardziej krętą drogę.

Podczas przyspieszania na mokrej nawierzchni tylne koło ciut za wcześnie zaczyna buksować, czyli przydałoby się więcej przyczepności.

Ocena

Jazda (69 pkt, miejsce4)
Mimo bliskiej remisu punktacji Continentale i Bridgestone’y to dwa różne światy.

Na mokrej nawierzchni ContiTour mają znacznie lepszą przyczepność i podczas wyjścia na prostą zapewnia pewniejsze i bezpieczniejsze przyspieszanie. Ich słabością jest spontaniczne łapanie uślizgów w złożeniu.

Pod względem przewidywalności H50 jest znacznie lepszy. Podczas hamowania ponownie wygrywają Continetale, bo Harley zatrzymuje się na nich prawie o 2 m wcześniej niż na Bridgestone’ach. Na japońskich gumach Harley wykręcił lepszy czas i uzyskał większą prędkość w punkcie pomiarowym.

Wniosek

Bridgestone wprowadził kilka zmian w kilku strategicznych miejscach, dzięki czemu testowy Harley znacznie lepiej prowadzi się po mokrej nawierzchni. H50 dysponuje wyważoną mieszanką i jest dobrym kandydatem na ogumienie seryjne.

Wniosek

Na wyjściu na prostą Continentale robią wrażenie. Przyczepność wspomaga przyspieszanie i skraca drogę hamowania. Ale na zalanych wodą winklach uślizgi pojawiają się zbyt spontanicznie.

Nasza ocena*  ●●●●

Nasza ocena*  ●●●●

  • 5 kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny;
    2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn

Dunlop
D401/D401 T

Metzeler
Cruisetec

Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Masa: przód 7,7 kg, tył 8,6 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 22,1°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym:
50,8 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:26,6 s
Kraj produkcji: Francja/USA
Cena: przód 699 zł, tył 899 zł
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00,
www.metzelermoto.pl
Masa: przód 7,2 kg, tył 8,9 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 28,2°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym:
47,0 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:14,3 s
Kraj produkcji: Brazylia
Cena: przód 599 zł, tył 699 zł*

Ocena

Jazda (50 pkt, miejsce 7)
Obuty w nie Harley trochę popłynął na mokrym torze. Tylna opona w specyfikacji T (dwuskładnikowa mieszanka) podczas przyspieszania bardzo szybko zaczyna buksować, a w razie awaryjnego hamowania ze 100 km/h H-D Heritage Classic potrzebuje ponad 50 m, żeby się zatrzymać. Harley na Dunlopach przejeżdża obok najlepiej hamujących Michelinów z prędkością prawie 36 km/h! W złożeniu motocykl wcześnie łapie uślizg, ponadto jest on słabo sygnalizowany.

Ocena

Jazda (82 pkt, miejsce 2)
Zapewniają zaskakująco dobrą przyczepność na wyjściach z zakrętów na mokrej nawierzchni. Te opony nie boją się deszczu i na mokrym torze zachwycają przyczepnością, nienaganną precyzją prowadzenia i zaufaniem. Dzięki temu Heritage Classic prowadzi się przez śliskie winkle z dużym wyczuciem, a późno pojawiający się początek uślizgu jest wyraźnie sygnalizowany. Zapewnia to wrażenie pewności i bezpieczeństwa. Jednak próbę hamowania Cruisetec przegrywa z Michelinem...

Wniosek

W słoneczne dni D 401/T daje radę, ale na mokrej jezdni opony zbyt wcześnie dają za wygraną. Słaba przyczepność w złożeniach, wczesne uślizgi i długa droga hamowania psują przyjemność z jazdy w deszczu.

Wniosek

Cruisetec zwiększa pewność siebie i daje poczucie bezpieczeństwa. Ciężki H-D Heritage Classic w trudnych warunkach prowadzi się jak po sznurku. Duże rezerwy przyczepności i poręczność zapewniają dobre samopoczucie.

Nasza ocena*  ●●

Nasza ocena*  ●●●●●

* 5 kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny;
2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

REKLAMA

REKLAMA

opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn
opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn

Michelin
Commander III Cruiser

Mitas
Custom Force

Dystrybutor: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50,
www.olekmotocykle.pl
Masa: przód 6,6 kg, tył 8,6 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 29,3°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym:
44,3 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:13,5 s
Kraj produkcji: Tajlandia
Cena: przód 626 zł, tył 794 zł*
Dystrybutor: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50,
www.olekmotocykle.pl
Masa: przód 6,5 kg, tył 7,4 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 22,5°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym: 50,1 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:23,3 s
Kraj produkcji: Słowenia
Cena: dostępne już wkrótce

Ocena

Jazda (86 pkt, miejsce 1)
Harley na Michelinach po prostu zachwycił. W porównaniu z fabrycznym ogumieniem Heritage Classic na odcinku pomiarowym (p. str. 92) złożenie było o 10° większe. Dzięki wyraźnemu sygnalizowaniu początków uślizgu bardzo precyzyjnie można było wysondować limit rezerw przyczepności. Na wyjściu na prostą Commander III Cruiser przekonuje świetną przyczepnością, a ze 100 km/h zatrzymuje się po około 44,3 metra. W tym teście Micheliny były poza zasięgiem rywali.

Ocena

Jazda (58 pkt, miejsce 5)
Na mokrym nowe w ofercie Mitasa opony Custom Force nie były w stanie zostawić z tyłu fabrycznego ogumienia Harleya. Złożenie w zakręcie było głębsze raptem o niecały stopień, a droga hamowania krótsza o 70 cm... Wyraźny uślizg jest sygnalizowany już przy niewielkim złożeniu, a to nie wzbudza zaufania.

Wniosek

Michelin Commander III idealnie nawiązuje do tradycji, zgodnie z którą nie pozwala sobie odebrać zwycięstwa na mokrej nawierzchni. Podsumowanie można skrócić do dwóch słów: zwycięzca testu!

Wniosek

Custom Force nie są alternatywą dla fabrycznego ogumienia. Nie potrafią zaskoczyć ani wzbudzić zachwytu. Nowości konkurencji, a konkretnie Michelina, pokazują, że ekipa Mitasa ma jeszcze co robić.

Nasza ocena*  ●●●●●

Nasza ocena*  ●●

* 5 kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny;
2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

opony 130/90 B16 i 150/80 B16 Fot. Markus Jahn

Pirelli Night Dragon GT

Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.pirelli.com/tyre/pl
Masa: przód 7,4 kg, tył 9,3 kg
Maksymalne złożenie na mokrym: 22,7°
Droga hamowania ze 100 km/h na mokrym: 51,4 m
Czas okrążenia na mokrym torze: 1:24,0 s
Kraj produkcji: Brazylia
Cena: przód 569 zł, tył 719 zł*

Ocena

Jazda (55 pkt, miejsce 6)
Mocno podstarzałe już Night Dragony GT lądują na końcu stawki. Na mokrym Pirelki, podobnie jak fabryczne gumy Harleya od Dunlopa oraz Mitasy, szybko osiągają granice przyczepności. Najdłuższa w teście droga hamowania – 51,4 m – nie świadczy o nich dobrze. Telemetria wykazała wprawdzie ciut lepsze zachowanie w złożeniu, ale dla odczuć w czasie jazdy nie ma to znaczenia. Uczucie ślizgania się na deszczu nie wzbudza zaufania. Najwyższy czas pomyśleć o następcy.

Wniosek

Do zwycięzcy Pirelli traci aż 31 punktów. O ile w czasie słonecznej pogody ich zachowanie jest poprawne, o tyle na mokrym na pewno nie będziesz zachwycony.

Nasza ocena*  ●●●

* 5 kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny;
2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

REKLAMA

Test opon do crusierów i chopperów - podsumowanie

Wyniki końcowe

Jeśli nie chcesz bać się deszczu na Harleyu czy innym tego typu motocyklu, pomyśl o zmianie opon. W pierwszej kolejności rozważ Michelin Commander III Cruiser oraz Metzeler Cruisetec, które dysponując dużą przyczepnością wzbudzają zaufanie i poprawiają komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.

Bridgestone i Continental oferują solidne opony, które nieźle sobie radzą w deszczu.

Z kolei zamykające stawkę Dunlopy, Mitasy i Pirelli na mokrej nawierzchni zostają wyraźnie w tyle.

 

  Poręczność Precyzja prowadzenia Przyczepność
w zakrętach
Przyczepność
podczas
przyspieszania
Zachowanie na granicy uślizgu Zachowanie
podczas hamowania
Droga hamowania
ze 100 km/h (m)
Prędkość na nawrocie (km/h) Czas okrążenia (min) Suma  
Maks. liczba punktów 10 20 20 20 20 10       100  
Michelin Commander III Cruiser  8 16 18 18 17  9 44,3 75,6 1:13,5  86 ●●●●●
Metzeler Cruisetec  8 16 17 17 17  7 47 73,5 1:14,3  82 ●●●●●
Bridgestone Battlecruise H50  8 16 15 12 15  6 48,2 72,9 1:18,4  72 ●●●●
Continental ContiTour  7 14 13 14 14  7 46,5 69,3 1:18,9  69 ●●●●
Mitas Custom Force  7 13 11 11 11  5 50,1 64,8 1:23,3  58 ●●●
Pirelli Night Dragon GT  7 12 11 10 11  4 51,4 64,7 1:24,0  55 ●●●
Dunlop D401/D401 T  6 11  9 10  9  5 50,8 63,4 1:26,6  50 ●●

Zobacz również: Jak jeździ nowy Triumph Rocket 3? Nasz test.

REKLAMA

REKLAMA

Test opon do cruiserów i chopperów

Tak testowaliśmy

Po krótkiej rozgrzewce na suchym skoncentrowaliśmy się wyłącznie na analizie zachowania na stale nawadnianym odcinku toru Bridgestone European Proving Ground w Nettuno w pobliżu Rzymu. Podczas oceny skupiliśmy się na następujących kryteriach:

Poręczność - to siła wymagana do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania jej na linii w czasie jazdy po naprzemiennych zakrętach.
Zachowanie na granicy uślizgu* - to ocena łatwości/trudności zapanowania nad motocyklem jadącym na granicy przyczepności. Element testowany wyłącznie na mokrej nawierzchni.
Moment prostujący - to siła, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.
Przyczepność podczas przyspieszania* - określa przenoszenie mocy na różnego rodzaju zakrętach. Testowane na mokrej nawierzchni.
Przyczepność w złożeniu* - sprawdzana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym asfalcie.
Precyzja prowadzenia* - podczas pokonywania trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Informuje o tym, czy motocykl utrzymuje obraną linię, czy wymagane są korekty.
Stabilność w zakrętach - testowana na naprzemiennych zakrętach i na nierównościach solo i z pasażerem w maksymalnym złożeniu podczas przyspieszania.
Stabilność podczas jazdy na wprost - z maksymalną prędkością. Sprawdzaliśmy stabilność motocykla oraz jego skłonność do wężykowania.
Ciśnienie powietrza podczas testu: 2,6 bara przód, 2,8 bara tył.

* – wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce zawieszeń co Harley-Davidson FLHCS Heritage Classic 114.

Zobacz również: Waga lekka, czyli Honda CMX 500 Rebel vs. Benelli 502 C

zobacz galerię

Zobacz również:
Husqvarna Svartpilen 701 i Yamaha XSR 700 Xtribute robią wrażenie - nie przejdziesz obok nich obojętnie. Silniki testowanych maszyn zdążyły ostygnąć, a my nadal stoimy obok i dzielimy się wrażeniami.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA