[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

Test opon do motocykli sportowych

Tylna opona o szerokości 190 mm kontra moc 200 KM. Rezultat łatwo przewidzieć, ale współczesne opony coraz lepiej znoszą ostre traktowanie. Które najlepiej?

Z sześciu zestawów opon sportowych z naszego testu z 2017 roku połowę zastąpiły nowe modele. Wiele wskazuje na to, że również pozostałe trzy komplety przeszły modyfikację. Np. Continentale Sport Attack 3 na mokrej nawierzchni zachowują się teraz dużo lepiej niż przed dwoma laty. Inna sprawa, że wtedy testowaliśmy opony na innym motocyklu – BMW S 1000 RR. Mimo to oceny, jakie wystawiliśmy po tegorocznych testach, podczas których sprzętem testowym była Yamaha YZF-R1, pasują do naszych ocen z 2017 roku.

Producenci opon coraz lepiej łączą cechy niezbędne na trackdayu z przydatnością na co dzień.



Zwróć uwagę na opis do gwiazdek przy kryteriach oceny w ramce „tak testowaliśmy”: „Wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce zawieszeń, co Yamaha YZF-R1”. To oznacza, że ten test dotyczy nie tylko opon odpowiednich dla R-jedynki, ale że jest przydatny również dla posiadaczy innych litrowych ścigaczy, jak również sześćsetek, power nakedów czy nawet sportowych maszyn turystycznych – zwłaszcza jeśli chodzi o podstawową charakterystykę opon.

Zapraszamy do lektury testu opon do motocykli sportowych.

Uwaga! Testowane na R1

W litrowych sportach w ciągu kilku ostatnich lat oprócz mocy urosła również tylna opona.
Do niedawna najpopularniejszymi rozmiarami opon wśród sportów i mocnych nakedów były 120/70 (przód) i 180/55 (tył). Nadal jest on często spotykany, ale przyszło nowe – inżynierowie i projektanci uznali, że szersza o 10 mm tylna opona sprawdzi się lepiej, więc coraz większą popularność zyskują opony w rozmiarze 190/55-17. R-jedynka z bieżącego rocznika jest typowym reprezentantem tej klasy motocykli. A wyniki testu można odnieść do wielu popularnych maszyn.

Zobacz również test opon sportowych z homologacją drogową

Dane techniczne Yamaha YZF-R1

Silnik 4-cylindrowy, rzędowy, 998 cm3, moc 200 KM, moment obrotowy 112 Nm, ABS, kontrola trakcji, wysokość kanapy 835 mm, masa 201 kg, V max 299 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 3,3 s; cena (jesień 2019 r.) 83 900 zł

REKLAMA

REKLAMA

Test opon do motocykli sportowych na torze wyścigowym

Dynamiczna jazda w idealnych warunkach i to na drodze – marzy o tym każdy, ale to nie zawsze jest możliwe. Dlatego zastosowaliśmy symulację tych warunków na torze wyścigowym. Czym wykazały się sportowe opony drogowe podczas codziennej jazdy w pełni lata?

200 KM i 112 Nm, a to wszystko na odcinku o długości 2,5 km – opony w naszym teście nie miały łatwego życia... Założyliśmy, że ostra jazda po nitce toru wyścigowego pozwoli stwierdzić, ile są warte testowane opony podczas ostrej jazdy szosowej. Zawiedliśmy się, bo na sześciu kompletach opon klasy premium te warunki nie zrobiły większego wrażenia. Mało tego, różnice punktowe były symboliczne: zwycięzcę od ostatniego miejsca dzieliło zaledwie 12 punktów!

Jeśli chodzi o właściwości nierozgrzanych opon, czyli np. tuż po wyjeździe z garażu, różnice były tak małe, że można je uznać za nieistniejące. Co ważne, żaden z testowanych kompletów nie dał plamy w postaci nagłej utraty przyczepności. Niemniej różnice między oponami istnieją, co oznacza, że nie ma ideału, dokładniej: najlepsze będą te gumy, które pasują do twojego stylu jazdy.

Tabela poniżej powinna ci pomóc w wyborze. Największe różnice dotyczą poręczności, precyzji prowadzenia czy feedbacku. Jeśli preferujesz bezkompromisowo sportowy styl jazdy, na pewno będziesz zadowolony z zapewniających stabilność motocykla opon Michelina czy Dunlopa. Jeśli natomiast szukasz opon, które dobrze się spiszą i na co dzień, i w czasie trackdaya, postawisz zapewne na któryś z tych trzech kompletów: Bridgestone S22, Pirelli Diablo Rosso Corsa II lub Continental Sport Attack 3.

Punktacja zwykłe drogi/sport maks. liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 3 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler Sportec M7 RR Michelin Power RS+ Pirelli Diablo Rosso Corsa II
Zimne, nowe 10 9 9 8 9 8 8
Poręczność 20 19 18 16 17 16 17
Precyzja prowadzenia 20 19 18 16 17 17 18
Feedback 20 19 18 16 18 17 19
Stabilność w zakrętach 20 19 19 19 19 19 19
Stabilność w zakrętach przy sportowym stylu jazdy 20 18 18 19 18 18 19
Przyczepność w złożeniu/podczas przyspieszania 20 19 18 17 18 18 19
Zachowanie na granicy uślizgu  10 9 9 8 9 9 9
Moment prostujący 10 9 9 9 9 9 9
Suma 150 140 136 128 134 131 137
Miejsce   1 3 6 4 5 2

Najbardziej wszechstronne są opony Bridgestone S22. Ich najmocniejszym argumentem jest precyzja na ciasnych zakrętach. Podobny charakter mają Pirelli Diablo Rosso Corsa II. Z kolei Continentale Sport Attack 3 zachwycają bardzo dobrą poręcznością. Także Metzelery M7 RR są niezłe pod względem uniwersalności.

Zobacz również test sportowych butów motocyklowych

REKLAMA

Test opon do motocykli sportowych na mokrej nawierzchni

Sezon motocyklowy bez deszczu? W naszej szerokości geograficznej to niemożliwe. Dlatego sprawdziliśmy, które z opon do motocykli sportowych nie boją się wody. Ekstremalna jazda po stale nawadnianym odcinku toru wyjaśniła sytuację.

Zachowanie na mokrej nawierzchni jest bardzo ważnym kryterium podczas projektowania i konstruowania opon motocyklowych. Dowodzi tego chociażby tabela na stronie obok. Najlepszą wiadomością wynikającą z naszego testu na mokrej nawierzchni: nie stwierdziliśmy w nim opon nieodpowiednich na deszcz.

Jak zwykle przy okazji testów opon, i tym razem wycisnęliśmy z nich tyle, ile się dało. Ustalenie granic ich możliwości było o tyle łatwiejsze, że mieliśmy do dyspozycji odpowiedni tor. Nie odważylibyśmy się na taki test na zwykłych drogach, bo prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak, jest tam nieporównywalnie większe. W tym roku skorzystaliśmy z toru Bridgestone’a w pobliżu Rzymu, ale to nie była jedyna możliwość, bo podobnymi torami dysponują wszyscy z grupy liczących się producentów opon.

Wszystkie te sztucznie nawadniane tory mają jedną wspólną cechę: umożliwiają niemal naukową analizę przyczepności i niezwykle precyzyjne ustalenie granic przyczepności, co zapewniają dane z rejestratora. Dzięki nim wiadomo, gdzie i które modele łapały uślizg. Różnice między testowanymi zestawami nie są duże, ale jednak istnieją.

Test na mokrej nawierzchni

Nasz test na mokrej nawierzchni wykazał niewielkie różnice. Porównanie Pirelli i Michelina (diagram obok) wykazało niewielką wprawdzie, ale nie do pominięcia przewagę tych pierwszych. Najkrótszą drogę hamowania ze 100 km/h do zera (43,8 m) zmierzyliśmy R-jedynce na Bridgestone’ach i Continentalach.


Najbardziej zaskoczyło nas, że dane z rejestratora dotyczące przyczepności pokryły się z subiektywnymi odczuciami ekipy testowej. Wszyscy producenci poprawiają przyczepność dzięki temu samemu składnikowi: krzemianom (to rodzaj kwasu krzemowego) w mieszance, dzięki którym wykazuje ona elastyczność także poniżej idealnego zakresu temperatur, jest więc w stanie i wtedy zapewnić odpowiednią przyczepność.

Ale domieszka krzemianów to nie wszystko. A już na pewno nie w przypadku opon sportowych, które muszą zachować dobre właściwości także podczas ostrej jazdy po suchej nawierzchni toru wyścigowego. Inna sprawą jest bowiem asfalt, gdzie te świetne na deszcz gumy szybko się przegrzewają, a wtedy mogą ,,pływać” czy błyskawicznie się zużyć.

Nasz test udowodnił rozwój tego segmentu opon, który polega na tym, że nawet podczas ostrej jazdy po suchym asfalcie gumy, które najlepiej wypadły na deszczu nie wykazują poważnych słabości.

Odczucia jeźdźców testowych są bardzo ważne, ale dopiero zestawienie z pomiarami daje pełen obraz. Tu pomiar temperatury w czasie testu na mokrym.

 

Punktacja zachowanie na mokrym maks. liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 3 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler Sportec M7 RR Michelin Power RS+ Pirelli Diablo Rosso Corsa II
Poręczność 10 9 8 7 8 8 8
Precyzja prowadzenia 20 19 18 17 18 17 18
Przyczepność w zakrętach 20 18 19 17 18 16 19
Przyczepność podczas przyspieszania 20 18 18 16 18 17 19
Zachowanie na granicy uślizgu  20 17 18 16 17 17 19
przyczepność podczas hamowania 10 9 9 8 8 7 8
Droga hamowania ze 100 km/h (M)   43,8 43,8 44,9 45,9 47 45,4
Czas okrążenia (min)   1.08,4 1.08,6 1.08,9 1.08,6 1.09,2 1.07,7
Suma 100 90 90 81 87 82 91
Miejsce   2 2 6 4 5 1

Różnica 10 punktów między pierwszym a szóstym miejscem nie zostawia wątpliwości: w naszym teście nie było opon nienadających się na deszcz. Zwycięstwo Pirelli Diablo Rosso Corsa II może dziwić tych, którzy po włoskiej marce spodziewali się raczej sportowego odlotu przy pięknej pogodzie niż pewności na deszczu. Podobnie mocni na mokrej nawierzchni byli wiceliderzy: Bridgestone S22 i Continental Sport Attack 3.

REKLAMA

REKLAMA

Test opon do motocykli sportowych - klasyfikacja końcowa

Wyniki na papierze nie zawsze idą w parze z odczuciami z jazdy, mimo to tym razem były zaskakująco zgodne. Debiutanci w tym segmencie opon zrobili kawał dobrej roboty. Szczególne brawa dla ekipy Bridgestone.

Michelin i Dunlop oferują bardzo sportowe opony. Jeśli lubisz taki styl jazdy, docenisz je. W czasie wizyty na torze wyścigowym modele Power RS+Sportsmart MK3 zachwycą cię swoimi właściwościami, ale wystarczy, że zapędzisz je do codziennych dojazdów, żeby mina nieco ci zrzedła.

Natomiast prowadząca czwórka imponuje uniwersalnością – te opony bardzo dobrze spiszą się zarówno w czasie ostrej jazdy po torze, jak i podczas dojazdów do roboty, udźwigną też trudy trasy na wakacje. Przodują tu opony Bridgestone S22, po których niewątpliwie widać wyraźny postęp w stosunku do poprzednich modeli S20 i S21. Bardzo dobrze spisują się modele od Continentala (Sport Attack 3: superporęczne opony na kręte drogi), Pirelli (Diablo Rosso Corsa II: sportowo zestrojony pogromca mokrych nawierzchni) i Metzelera (Sportec M7 RR: świetne opony uniwersalne).

Powtórzmy początkowe stwierdzenie: są różnice, ale wszystkie testowane opony nie przynoszą wstydu producentom.

    Sucha nawierzchnia Mokra nawierzchnia Suma
Miejsce Maks. liczba punktów 150 100 250
1 Bridgestone Battlax S22 140  90 230
2 Pirelli Diablo Rosso Corsa II 137  91 228
3 Continental Sport Attack 3 136  90 226
4 Metzeler Sportec M7 RR 134  87 221
5 Michelin Power RS+ 131  82 213
6 Dunlop Sportsmart MK3 128  81 209

Zobacz również test dwuczęściowych kombinezonów skórzanych

REKLAMA

Wyniki testu opon do motocykli sportowych

Bridgestone Battlax S22

Continental Sport Attack 3

 
Importer: Bridgestone Sales Polska,
tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl
Masa: przód 4,5 kg, tył 6,8 kg
Kraj produkcji: Japonia
Ceny**: przód 573 zł, tył 786 zł
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92,
www.conti-bike.pl
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,5 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Ceny**: przód 570 zł, tył 819 zł

Ocena

Ocena


Droga/sportowy styl jazdy
(140 pkt, miejsce 1)

Japończycy już tradycyjnie oferują opony zapewniające stabilną jazdę. Dotyczy to i Battlaxów S22, które przejęły pod tym względem dobre właściwości poprzedniej generacji (S21 i S21R). Nie koniec na tym: ich poręczność jest wręcz wzorcowa. Jeśli chcesz polatać w mocno sportowym stylu (czy to na drodze, czy podczas trackdayu), będziesz zachwycony niesamowitą precyzją prowadzenia nawet po ciasnych winklach.

Na mokrym
(90 pkt, miejsce 2)

Już Battlaxy S21 wykazywały dobrą przyczepność i wyraźnie sygnalizowały uślizgi. S22 kontynuują tę tradycję: podczas testu bike nie złapał ani jednego poważniejszego uślizgu. Chciałoby się trochę więcej rezerw przyczepności w złożeniu. Konkurencja dowodzi, że to możliwe. Od razu zaznaczmy, że to nie jest poważna wada.
Droga/sportowy styl jazdy
(136 pkt, miejsce 3)

Mimo upływu lat te opony nadal wykazują szybką gotowość do jazdy, tzn. zaraz po wyjeździe z garażu można przejść do ataku. Jeśli poręczność ma dla ciebie duże znaczenie, będziesz zachwycony tymi oponami. Poprawiają one właściwości zawieszeń niektórych maszyn – tych, które same w sobie są niezbyt poręczne. Podczas treningu na torze będziesz musiał zaakceptować lekkie wężykowanie i minimalną nerwowość.

Na mokrym
(90 pkt, miejsce 2)

Na testowej Yamasze R1 te kapcie zachowywały się na mokrej nawierzchni nadzwyczaj dobrze, znacznie lepiej niż w teście z 2017 roku, kiedy były testowane na BMW S 1000 RR. Teraz oferowały dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni – w takich warunkach docenisz poręczność połączoną z przewidywalnym zachowaniem.

Wniosek

Wniosek

Battlaxy S22 weszły na rynek z przytupem. Dzięki bardzo dobrej przydatności do jazdy po zwykłych drogach i sportowemu zacięciu z miejsca wysforowały się na czoło stawki. Co więcej, nie boją się deszczu. Tak trzymać! Jeśli kochasz winkle i jazdę w sportowym stylu po drogach, to trudno lepiej trafić. Superporęczne Continentale docenisz za doskonałą dynamikę, a załamanie pogody nie przyprawi cię o stres ani tym bardziej o wrzody na żołądku.

Nasza ocena: 1. miejsce, 230 pkt.

Nasza ocena: 3. miejsce, 226 pkt.

 

Dunlop Sportsmart MK3

Metzeler Sportec M7 RR

Importer: Good Year Dumlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Masa: przód 4,5 kg, tył 6,9 kg
Kraj produkcji: Francja
Ceny**: przód 519 zł, tył 826 zł
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00,
www.metzelermoto.pl
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,8 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Ceny**: przód 546 zł, tył 749 zł

Ocena

Ocena

Droga/sportowy styl jazdy
(128 pkt, miejsce 6)

Opony Dunlopa tradycyjnie wymagają zdecydowanej i mocnej dłoni obsługującej manetkę gazu. Ta reguła obowiązywała już w przypadku poprzedników (m.in. Sportsmartów 2 Max) i dotyczy także MK3. Podczas codziennej eksploatacji nie da się w pełni wykorzystać ich właściwości. Z powodu stosunkowo twardej mieszanki brakuje przewidywalności i feedbacku. Jednak im ostrzejszy styl jazdy, tym lepiej się spisują. Na torze wyścigowym wykazują idealną stabilność.

Na mokrym
(81 pkt, miejsce 6)

Nie ma mowy o poważnych niesygnalizowanych uślizgach, ale nie najlepszy feedback daje o sobie znać także na mokrej nawierzchni – w temacie feedbacku i przewidywalności zachowań chciałoby się więcej. Generalnie na deszczu MK3 nie potrafiły wzbudzić zaufania, a przecież dysponują naprawdę niezłymi rezerwami przyczepności.
Droga/sportowy styl jazdy
(134 pkt, miejsce 4)

To weteran naszych testów opon, mimo to w dalszym ciągu sportowy styl jazdy w codziennej eksploatacji jest OK. Jeśli zaufanie i przewidywalność są dla ciebie najważniejsze, to dobrze trafiłeś. Tyle tylko, że Metzelery wymagają trochę czasu na rozgrzewkę, bo początkowo utrudniają prowadzenie. Kiedy jednak osiągną temperaturę pracy, to do dobrego feedbacku dochodzi precyzja prowadzenia. Czego więcej chcieć na zwykłych drogach? Tym bardziej że nawet jeśli podkręcisz tempo, nie będziesz strasznie narzekał na braki stabilności.

Na mokrym
(87 pkt, miejsce 4)

Nie najlepsze prowadzenie na pierwszych metrach przejechanych po mokrej nawierzchni może wkurzać. Jednak potem pojawiają się spore rezerwy przyczepności oraz odpowiednia poręczność.

Wniosek

Wniosek

Sportsmarty MK3 to bardzo ostro skonfigurowane opony. Jeśli lubisz ostrą jazdę, z całą pewnością docenisz ich stabilność. W przeciwnym razie może ci przeszkadzać taka sobie przewidywalność. To oczywiste, że w ciągu ostatnich lat konkurencja się wzmocniła, przez co M7 zaczynają odstawać. Nie znaczy to jednak, że są to złe opony. Mocno się trzymają i spokojnie poradzą sobie jako opony uniwersalne.

Nasza ocena: 6. miejsce, 209 pkt.

Nasza ocena: 4. miejsce, 221 pkt.

REKLAMA

REKLAMA

Michelin Power RS+

Pirelli Diablo Rosso Corsa II

 
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50,
www.olekmotocykle.pl
Masa: przód 4,3 kg, tył 5,9 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Ceny**: przód 519 zł, tył 753 zł
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00,
www.pirelli.com/tyres/pl
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Ceny**: przód 599 zł, tył 859 zł

Ocena

Ocena


Droga/sportowy styl jazdy
(131 pkt, miejsce 5)

Litery RS w nazwie oznaczają, że Michelin uczynił z rodziny Powerów opony o znacznie bardziej wyścigowym charakterze. To nie dziwi u jedynego dostawcy opon dla MotoGP. Z tego powodu te opony nie są najbardziej poręczne, za to zapewniają wysoką stabilność oraz przyczepność w złożeniach i na wyjściach z zakrętów. Po drogach wersja z plusem jeździ nieco bardziej harmonijnie.

Na mokrym
(82 pkt, miejsce 5)

Z powodu w sumie twardego zestrojenia Micheliny na deszczu nie są oponami dla każdego. Niezależnie od tego nowa wersja zapewnia ciut lepszą przyczepność tylnego koła, dlatego jazda po mokrej nawierzchni jest wyraźnie łatwiejsza.
Droga/sportowy styl jazdy
(137 pkt, miejsce 2)

Mimo że bardziej sportową oponą do codziennej eksploatacji są Rosso III, to także DRC II świetnie spisują się w tej roli. Zastosowanie trzech rodzajów mieszanki w tylnej oponie (w przedniej dwóch) doskonale daje sobie radę we wszystkich sytuacjach: tak że sportowe Pirelki wykazują podczas gonitwy po drogach fantastyczną poręczność i precyzyjne wchodzenie w zakręty. Kiedy styl jazdy się zaostrza, stabilność jest niezwykle wysoka. W bezpośrednim porównaniu z Bridgestone’ami kapcie DRC II pod względem żywiołowości musiały uznać ich wyższość.

Na mokrym
(91 pkt, miejsce 1)

Fantastycznie zestrojona mieszanka świetnie wykonuje swoją robotę także podczas deszczu. Na mokrym asfalcie te Pirelki zapewniają kapitalne prowadzenie i oferują mnóstwo przyczepności, także podczas jazdy w złożeniu. Wielki plus za dużą przewidywalność zachowania.

Wniosek

Wniosek

Ewidentnie są to opony dla miłośników sportowej jazdy. Jednak wersja RS+ lepiej niż poprzednik sprawdzi się w czasie codziennej eksploatacji. W tym porównaniu Pirelki wylądowały na drugim miejscu z niewielką stratą do zwycięzcy. W bardzo udany sposób łączą one wymogi toru wyścigowego z codzienną eksploatacją. No i nie boją się deszczu.

Nasza ocena: 5. miejsce, 213 pkt.

Nasza ocena: 2. miejsce, 228 pkt.

REKLAMA

Tak testowaliśmy

Żeby określić granice przyczepności na mokrym, w tym roku symulowaliśmy to na zraszanym sztucznym deszczem odcinku toru Bridgestone European Proving Ground w Nettuno w pobliżu Rzymu. Pod uwagę wzięliśmy następujące kryteria:


Poręczność
to siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania toru jazdy na naprzemiennych zakrętach.

Zachowanie na granicy uślizgu*
możliwość zapanowania nad motocyklem, gdy opony są na granicy przyczepności. Test na mokrej i suchej nawierzchni.

Precyzja prowadzenia…*
…była testowana na trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Chodzi o to, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy też trzeba ją korygować.

Przyczepność podczas przyspieszania…*
…określa przenoszenie mocy na różnego rodzaju winklach. Test na mokrej i suchej nawierzchni.

Przyczepność w złożeniu…*
…sprawdzana podczas jazdy w maksymalnych złożeniach na mokrym i suchym asfalcie.

Stabilność podczas jazdy na wprost…

…testowana podczas jazdy z maksymalnymi prędkościami. Sprawdzaliśmy, czy motocykl utrzymuje obrany tor jazdy, czy też wykazuje tendencję do wężykowania.

Stabilność w zakrętach
Chodzi tu o spokój motocykla (lub jego brak) w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach. Była testowana i solo, i z pasażerem w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.

Moment prostujący

oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.

Ciśnienie powietrza podczas testu
p/t 2,5/2,9 bara


* - wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o charakterystyce zawieszeń podobnej do Yamahy YZF-R1

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Hakuna Matata, jak ładnie to brzmi... W tym zestawie Helda poczujesz się jak Król Lew, zwłaszcza jeśli na sawannę wyruszysz motocyklem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA