REKLAMA

Test opon do turystycznych enduro

Wielu fanów turystycznych enduro bardzo rzadko zjeżdża z asfaltu. Sprawdziliśmy, jak spisują się opony przeznaczone przede wszystkim na drogę (90% asfalt/10% off-road) w najpopularniejszym rozmiarze 120/70-19 / 170/60-17. Test został przeprowadzony w sezonie 2019. 

Jako że dla większości użytkowników BMW R 1200 GS i tym podobnych bike’ów sprawę off-roadu wyczerpuje droga szutrowa, postanowiliśmy przetestować sześć kompletów opon, które znacznie lepiej niż w terenie sprawują się na utwardzonych drogach. Producenci ich zdolności off-roadowe oceniają na ledwie ok. 10%, co oznacza, że pozostałe 90% ich cech jest przydatnych na asfaltach.

Właściwości tego typu opon w ostatnim czasie bardzo się zbliżyły do gum sportowo-turystycznych. Ostatni raz test opon tego typu przeprowadziliśmy w 2016 roku. Trzy lata temu również miały one rozmiar 120/70-19 i 170/60-17. Mało tego – do tego testu posłużyły nam również duże GS-y, z tym że była to poprzednia wersja z 1200-centymetrowym silnikiem. Zestawienie wyników obu testów nie pozostawia wątpliwości co do tego, w jakim kierunku zmierzają producenci opon.

Oceny końcowe wszystkich zestawów były sumą ocen cząstkowych trzech części testu: za jazdę po drogach i autostradach, za zachowanie na mokrym oraz za odporność na zużycie. Po każdej części ustaliliśmy kolejność, aby ułatwić ci dobranie opon najbardziej odpowiadających twoim preferencjom.

 

 

Taki test opon to praca licznego zespołu ludzi i wielkie wyzwanie logistyczne, a więc i niemałe koszty. Ponieważ chcieliśmy uzyskać rzetelne wyniki, nie było innego wyjścia, jak wyjechać w długą trasę (tu: 3500 km) sześcioma identycznymi motocyklami – tym razem użyliśmy sześciu beemek R 1250 GS. Każda dostała inny komplet opon. Oczywiście jeźdźcy testowi regularnie przesiadali się ze sztuki na sztukę – chodziło o maksymalne zniwelowanie różnic w stylach jazdy. Do tego koszty paliwa na 14-dniową wyprawę, noclegi, wyżywienie, bus serwisowy i fotografowie – uzbierała się pokaźna sumka...

Wśród testowanych zestawów były nowości 2019 (Continentale Trail Attack 3 czy Dunlopy Trailsmart Max). Czy zdołały one zdystansować nieco starsze modele (Metzelery Tourance Next czy Pirelli Scorpion Trail 2)? 

 

Zobacz również: najwyższy czas podkręcić nieco tempo jazdy. Oto test opon do motocykli sportowych. 

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Test 1.  Push the tempo - opony do turystycznych enduro na autostradzie

 

Nasz pierwszy cel polegał na tym, aby jak najszybciej dostać się na południe Europy, a konkretnie w okolice jeziora Garda we Włoszech. Tamtejsze alpejskie drogi są mekką motocyklistów. Po drodze w te okolice sprawdziliśmy zachowanie opon na autostradach, a później na krętych górskich drogach. Dlaczego tak bardzo nam się spieszyło? To chyba jasne: duże prędkości najlepiej wykazują mocne i słabe strony opon.

Jazda po asfalcie na oponach kostkowych jest czymś w rodzaju tańca na lodzie: braki stabilności w czasie jazdy na wprost i w złożeniu oraz problemy z poręcznością. Bardzo wyraźne były różnice punktowe. W przypadku bardziej szosowych opon do turystycznych enduro (teren ok. 10%) różnica wyniosła raptem 6 (słownie: sześć!) punktów – przy 150 możliwych do zdobycia.

Dla porównania: w 2016 roku różnica między najlepszymi i najgorszymi oponami tego typu wynosiła 11 punktów. Jakby nie patrzeć, to prawie dwa razy więcej niż w tym porównaniu. Jak widać, w ciągu 3 lat różnice między rywalami wyraźnie się zmniejszyły. To pokazuje kierunek, w którym zmierzają producenci tego typu opon. Wymuszają go coraz większe moce silników motocykli – BMW R 1250 GS ma moc 136 KM, a np. KTM 1290 Super Adventure już 160 KM. Ciekawe, kiedy zakończy się to szaleństwo – czy doczekamy się np. Multistrady V4 albo GS-a 1400?

Współczesne opony muszą być bardzo przyczepne i zapewniać stabilność na wysokim poziomie. W związku z tym różnice wśród gum tego typu są mniejsze niż wśród turystyczno-sportowych czy sportowych z homologacją drogową. Dowodem mogą być oceny nowości Dunlopa i Michelina.

W 2016 roku ich poprzednicy zamykali stawkę w punktacji droga/codzienna eksploatacja. Dunlopy Trailsmart Max nadrobiły 9 punktów, dzięki czemu awansowały na drugie miejsce (poprawa poręczności i precyzji prowadzenia). Z kolei Micheliny Anakee Adventure, mimo że tak jak ich poprzednie Anakee III, zajęły odległą pozycję, mocno zmniejszyły stratę do czołówki. To samo dotyczy Bridgestone’ów – A41 zmniejszyły stratę do prowadzących.
29 punktów z 30 możliwych punktów w przypadku poręczności zdobyły Continentale oraz Dunlopy. Dobra robota!

 

 

Test na drogach  maks.
liczba
punktów
Bridgestone
Battlax A41
Continental
Trail Attack 3
Dunlop
Trailsmart Max
Metzeler
Tourance Next
Michelin
Anakee
Adventure
Pirelli
Scorpion
Trail II
Poręczność 30 27 29 29 27 28 28
precyzja prowadzenia 30 27 28 28 27 26 28
stabilność w zakrętach 20 18 19 19 18 17 20
przyczepność w złożeniach 10 9 9 9 9 8 9
przyczepność podczas przyspieszania 10 9 9 9 9 9 9
stabilność podczas jazdy na wprost 10 10 9 9 9 8 9
zachowanie podczas jazdy z pasażerem 20 18 17 17 17 17 17
zachowanie w zakresie granicznym  10 8 9 9 8 10 9
Moment prostujący 10 8 9 8 8 9 8
Suma 150 134 138 137 132 132 137
miejsce   4 1 2 5 5 2

 

Nasze testy opon coraz bardziej przypominają dzielenie włosa na czworo. To dlatego, że z roku na rok następuje równanie w górę. Wśród uniwersalnych opon do turystycznych enduro nigdy dotąd nie było tak ciasno w punktacji. Nowości zaliczyły bardzo udany debiut. Zwycięstwo w kategorii droga/codzienna eksploatacja zgarnęły Continentale Trail Attack 3, które minimalnie wygrały z Dunlopami Trailsmart Max i Pirelli Scorpion Trail II.

 

Zobacz również: sporo czasu poświęcasz motocyklowej turystce? Test opon do maszyn turystyczno sportowych jest zatem lekturą obowiązkową.

 

REKLAMA

 

Test 2. Deszczowa piosenka - test opon do turystycznych enduro na mokrym asfalcie

 

Ten przebój sprzed lat na bank nie ma szans na popularność wśród motocyklistów. Powoduje on szczególnie mocne zgrzytanie zębami, jeśli silny i/lub długotrwały deszcz dopadnie cię podczas dłuższego wyjazdu. Bo przecież nikt nie jest w stanie przewidzieć załamania pogody ani go uniknąć. Mimo to nie brak motocyklistów jeżdżących przez cały rok – niezależnie od pogody. Dla nich producenci opon próbują połączyć dwie przeciwstawne cechy – przyczepność na mokrym z trwałością. Co ważne – udaje im się to coraz lepiej!

Kibice wyścigów motocyklowych doskonale wiedzą, że w razie deszczu na koła trafiają opony typu wet (turbinki), które zapewniają niesamowite odprowadzanie wody i gigantyczną wręcz  przyczepność. Wystarczy jednak, żeby nitka toru zaczęła przesychać, aby opony zaczęły znikać w oczach – zużycie nabiera wtedy iście kosmicznego tempa. Zadanie konstruktorów polega na połączeniu przyczepności rodem z torów wyścigowych z trwałością niezbędną na zwykłych drogach. Wszyscy liczący się producenci opon konsekwentnie zmierzają w kierunku tego ideału.

Gdy strumienie wody leją się z nieba, chłodzi ona opony. Podczas złej pogody ich temperatura jest dużo niższa od temperatury pracy wynoszącej od 40 do 60°C (gdy mieści się w tym zakresie, mówimy, że opony są rozgrzane). W czasie jazdy po stale nawadnianym odcinku toru na granicy przyczepności z ostrymi hamowaniami ze 100 km/h temperatura wynosiła maksymalnie +35°C, a więc około połowy tego, co pokazywałby termometr przy porównywalnym obciążeniu na suchym asfalcie w pełni lata. (Na marginesie: gumy muszą być przystosowane także na tę okoliczność).

Mieszanka decydująca o dobrej przyczepności także przy niskich temperaturach uzyskuje wymaganą elastyczność dzięki dodaniu do niej krzemionki, czyli rodzaju kwasu krzemowego. Niestety, nie można przesadzić z tym dodatkiem, bo wtedy spada trwałość opon. Innowacyjne pomysły speców od chemii w połączeniu z coraz bardziej skomplikowaną konstrukcją – to daje wymierne rezultaty.

Ogólnie rzecz ujmując, opony motocyklowe zapewniają coraz więcej przyczepności, i to bez ustępstw w zakresie trwałości. Dla nas, motocyklistów, to jest bardzo dobra wiadomość. Oznacza bowiem wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróżowania nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Tak trzymać!

 

Zachowanie
na mokrym
maks. liczba punktów Bridgestone Battlax A41 Continental
Trail Attack 3
Dunlop
Trailsmart Max
Metzeler
Tourance Next
Michelin
Anakee
Adventure
Pirelli
Scorpion
Trail II
Poręczność 10 8 9 9 8 9 9
Precyzja prowadzenia 20 16 18 18 17 19 19
Przyczepność w zakrętach 20 17 19 19 18 20 19
Przyczepność podczas przyspieszania 20 16 19 18 17 20 19
Zachowanie na granicy uślizgu 20 17 19 18 18 20 19
Zachowanie podczas hamowania 10 9 8 10 10 10 9
Droga hamowania ze 100 km/h (m)   42,9 43,8 41,9 41,9 41,9 42,4
V na odcinku pomiarowym (km/h)   78,2 80,7 81,7 79,9 82,1 81,5
Czas okrążenia (min)   01:09,0 01:07,0 01:07,6 01:08,6 01:05,5 01:06,2
suma 100 83 92 92 88 98 94
miejsce   6 3 3 5 1 2

 

W naszym teście w zasadzie nie było złych opon na mokrym. Bardziej pasuje sformułowanie: były bardzo dobre i jeszcze lepsze. W czasie codziennych jazd, gdy przeważnie sporo brakuje do granic przyczepności, każdy zestaw da radę. Co ważne, dotyczy to także sytuacji niebezpiecznych. Wystarczy spojrzeć na niewielkie różnice w długości dróg hamowania.

 

 

 

Broń na złą pogodę – współczesne opony w pełni zasługują na to określenie. Deszcz niewiele pogarsza bowiem zachowanie obutego w nie motocykla.

 

Opony na mokrej nawierzchni 

 

 

 

Rejestrator danych pomagał określić granicę przyczepności na mokrej nawierzchni. Polewany wodą odcinek toru umożliwił wychwycenie różnic między najlepszym a najsłabszym zestawem. W codziennej eksploatacji obie krzywe mocno by się do siebie zbliżyły.

 

Zobacz również: kusi cię wjazd w błoto? Zobacz dlaczego warto wybrać opony kostkowe. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Test 3. Zużycie bieżnika 

 

W miarę, jak przybywa kilometrów, ubywa bieżnika – to wiedzą wszyscy. Trzecia część naszego testu polegała na wykazaniu, jak w liczbach prezentuje się trwałość, tzn. który komplet opon wykaże najmniejszy ubytek w wysokości bieżnika po 3500 km nawiniętych na drogach o różnych nawierzchniach.

Przeprowadzenie obiektywnego testu na zużycie opon jest bardzo skomplikowane, kosztowne i czasochłonne. Po pierwsze nie da się przeprowadzić symulacji, tzn. stopień zużycia trzeba sprawdzić w rzeczywistych warunkach (czyli na drogach). Po drugie wszystkie zestawy trzeba testować w jak najbardziej zbliżonych warunkach. Dlatego wszystkie założyliśmy na taki sam motocykl – BMW R 1250 GS, a sześciu motocyklistów regularnie przesiadało się z jednego sprzęta na drugi. Chodziło o zneutralizowanie różnic w stylach jazdy poszczególnych jeźdźców. W przeciwnym razie trudno by było o wiarygodne wartości pomiarów. W realnym życiu odporność na zużycie nigdy nie będzie zawsze ta sama – zależy od stylu jazdy, rodzaju dróg, temperatur itd. Jak widzisz nie jest łatwo, mimo to nie poddaliśmy się!

W tym roku w tej kategorii zabłysnęły Continentale: po 3500 km z przodu stracił 18,5% bieżnika, a z tyłu 38,5%. To najlepsze wartości w naszym teście.

 

Odporność na zużycie  maks. liczba punktów Bridgestone
Battlax A41
Continental
Trail Attack 3
Dunlop
Trailsmart Max
Metzeler
Tourance
Next
Michelin
Anakee
Adventure
Pirelli
Scorpion
Trail II
przód 50 45 48 43 43 46 46
tył 50 40 42 41 37 40 40
suma 100 85 90 84 80 86 86
miejsce   4 1 5 6 2 2

 

 

REKLAMA

 

Bridgestone Battlax A41

Continental Trail Attack 3

Importer: Bridgestone Sales Polska,
tel. 22 606 18 20,
www.bridgestone.pl

Masa: przód 5,3 kg, tył 8,0 kg
Kraj produkcji: Japonia
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 499 zł, tył 626 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(134 pkt, miejsce 4)
Opony dla tych, którym zależy przede wszystkim na stabilności. Tak jak poprzednia wersja – A40 – japońskie kapcie są pod tym względem świetne podczas jazdy na wprost, nawet z pasażerem i bagażem. Z tego powodu nieco cierpi poręczność. Z drugiej strony dzięki A41 bike neutralnie pokonuje łuki, ponadto zapewniają dużą precyzję prowadzenia. Dobra wiadomość dla długodystansowców: te właściwości utrzymują się mimo rosnącego przebiegu.

Na mokrym (83 pkt, miejsce 6)
Przewidywalne zachowanie na granicy uślizgu, dobra przyczepność na mokrych winklach. Generalnie: oto gumy na deszczowe dni. Skąd więc ich ostatnie 6. miejsce? Po prostu rywale są jeszcze lepsi.

Zużycie (85 pkt, miejsce 4)
Równomierne zużycie bieżnika w przedniej i tylnej oponie. Generalnie: nieźle, ale szału nie ma.

Importer: Koło Serwis,
tel. 42 649 22 92,
www.conti-bike.pl

Masa: przód 5,2 kg, tył 8,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 512 zł, tył 673 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(138 pkt, miejsce 1)
Wzorowa poręczność na drogach! Tak jak Trail
Attacki 2, tak i trójki przekonują dynamiką, którą czuć już od pierwszych metrów. Opony są świetne nawet nierozgrzane. Feedback to pierwsza klasa, precyzja na ciasnych winklach – również. Po 3500 km straty bieżnika były minimalne.

Na mokrym (92 pkt, miejsce 3)
Olbrzymi postęp pod względem zachowania na deszczu; poprzednia wersja swego czasu była ostatnia pod tym względem. Znakomity feedback także na mokrym, nie gorsza przyczepność i wyraźna zapowiedź nadchodzącego uślizgu.

Zużycie (90 pkt, miejsce 1)
Krótko: mistrz trwałości. Większa głębokość bieżnika na przedniej oponie.

Wniosek

To opony na dalekie wyjazdy, zapewniające stabilność i zaufanie. Jest co nieco do poprawy w zakresie poręczności i zachowania na mokrym, niemniej poważnych wad nie stwierdziliśmy.

Wniosek

Lubisz jazdę w sportowym stylu i zakręty? Continental ma opony dla ciebie! Widać wyraźny postęp w stosunku do poprzedniego modelu, ale również względem konkurencji. Mistrzostwo w zakresie codziennej eksploatacji i odporności na zużycie.

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

   

Dunlop Trailsmart Max

Metzeler Tourance Next

Importer: Good Year Dumlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00,
www.dunlop.pl

Masa: przód 5,4 kg, tył 7,8 kg
Kraj produkcji: Francja
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 553 zł, tył 479 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(137 pkt, miejsce 2)
Przedni Trailsmart Max, będący nową konstrukcją, daje sobie radę z krytykowanymi we wcześniejszej wersji niedoborami poręczności. Te opony podobają się dzięki właściwościom na zimno – ich dobra poręczność zapewnia spokój w zakrętach. Jeśli chodzi o przyczepność, to rezerwy są ogromne. Po 3500 km precyzja prowadzenia nieco się pogorszyła.

Na mokrym (92 pkt, miejsce 3)
Mimo deszczu będziesz się czuł pewnie i spokojnie. Drugi wynik pod względem długości awaryjnego hamowania ze 100 km to potwierdza.

Zużycie (84 pkt, miejsce 5)
Widać poprawę trwałości w porównaniu z poprzednią wersją, ale konkurencja wyżej zawiesiła poprzeczkę.

Importer: Pirelli Polska,
tel. 22 517 10 00,
www.metzelermoto.pl

Masa: przód 5,2 kg, tył 7,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 489 zł, tył 599 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(132 pkt, miejsce 5)
Na koła testowej beemki R 1250 GS trafiła specyfikacja B. Nie najnowsze już Metzelery Tourance Next poradziły sobie całkiem nieźle. Dobre właściwości na zimno, spore rezerwy przyczepności podczas przyspieszania oraz niezła przyczepność na winklach to ich największe zalety. Pod względem poręczności i precyzji prowadzenia wypadły nieco słabiej od nowszych konkurentów (np. Continentali czy Dunlopów), niemniej strata do nich była niewielka.

Na mokrym (88 pkt, miejsce 5)
Feedback i rezerwy przyczepności dobre, uślizgi można przewidzieć, tyle tylko, że konkurenci postarali się bardziej.

Zużycie (80 pkt, miejsce 6)
Tylna opona straciła najwięcej bieżnika z całego testu.

Wniosek

To konsekwentnie rozwijane opony. Podobają się dzięki poręczności, łatwości prowadzenia i precyzji na drodze, a w deszczu zachowują dobre właściwości poprzednika.

Wniosek

Górą są młodsi konkurenci, którzy zapewniają większą poręczność, lepszą przyczepność i wolniej się zużywają. Mimo to Metzelery nadal są dobrymi oponami uniwersalnymi.

 

 

 

REKLAMA

 

   

Michelin Anakee Adventure

Pirelli Scorpion Trail II

Importer: Olek Motocykle,
tel. 33 497 95 50,
www.olekmotocykle.pl

Masa: przód 4,9 kg, tył 7,4 kg
Kraj produkcji: Tajlandia
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 524 zł, tył 665 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(132 pkt, miejsce 5)
Rzut oka wystarczy, aby zauważyć bieżniki o sporych kostkach. Duża zaleta tych opon: bardzo krótki czas dochodzenia do temperatury roboczej. Wady: konkurencja jest lepsza pod względem stabilności i precyzji prowadzenia podczas jazdy w sportowym stylu. Jeśli jednak cenisz turystyczne tempo, będziesz cieszył się kapitalnym feedbackiem.

Na mokrym (98 pkt, miejsce 1)
98 pkt na 100 możliwych! Nowe Micheliny są nie do pobicia na deszczu. Niesamowite przyczepność i feed­back. Uślizgi łapią późno i są one wyraźnie sygnalizowane.

Zużycie (86 pkt, miejsce 2)
Równomierne i niewielkie zużycie obu gum.

Importer: Pirelli Polska,
tel. 22 517 10 00,
www.pirelli.com/tyres/pl

Masa: przód 5,3 kg, tył 7,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Indeks prędkości: V (do 240 km/h)

Cena (2019): przód 473 zł, tył 613 zł

Ocena

Droga/codzienna eksploatacja
(137 pkt, miejsce 2)
Jeśli lubisz podróże w sportowym tempie, to dobrze trafiłeś. Znakomite poręczność i precyzja prowadzenia, do tego wysoki poziom zaufania od pierwszych metrów. Tylko pod jednym względem – zachowania na zimno – ustępują Continentalom. Dobra cecha: duża odporność na zużycie.

Na mokrym (94 pkt, miejsce 2)
Przed trzema laty Pirelki były najlepsze pod tym względem i trzymają wysoki poziom. Micheliny jako jedyne wyprzedziły te gumy pod względem rezerw przyczepności oraz feedbacku na mokrym.

Zużycie (86 pkt, miejsce 2)
Umiarkowane zużycie, równomiernie rozłożone na przód i tył. Godne polecenia dla oszczędnych.

Wniosek

Świetne opony dla nawijających tysiące kilometrów oraz śmigających po winklach podczas codziennej eksploatacji. Na mokrej nawierzchni nie ma lepszych, a przy tym trudno je zajechać. Gumy w sam raz na wakacyjną wyprawę.

Wniosek

Sportowe, pewne, wytrzymałe – mają już parę lat, mimo to we wszystkich kategoriach trzymają się w czołówce stawki. Szacunek!

 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Klasyfikacja końcowa testu opon do turystycznych enduro 

Liczba punktów mówi, że w tym teście nie było złych opon. Dlatego z czystym sumieniem można polecić wszystkie, mimo że widać różnice między nimi.

20 punktów różnicy (na 350 możliwych) między pierwszym zestawem a szóstym, można powiedzieć, że testowane opony wyszły na remis ze wskazaniem. Renomowani producenci nie odpuszczają, nikt nie chce wypaść z czołówki. Za dużo jest do stracenia.

Continentale Trail Attack 3 zwycięstwo zawdzięczają wysokiemu poziomowi we wszystkich trzech zagadnienia uwzględnionych w teście. Trailsmarty Max zaprezentowały się jako świetne opony uniwersalne. Z kolei najnowsze Micheliny – Anakee Adventure – zaimponowały zachowaniem na mokrym. Nie pierwszej już młodości Pirelki Scorpion Trail II na pewno ucieszą podróżników o sportowym zacięciu. Z kolei Bridgestone i Metzeler zaprezentowały dobre kapcie na wszystkie dni.

 

  Szosa Mokra nawierzchnia Odporność na zużycie Suma
Maks. liczba punktów 150 100 100 350
Continental Trail Attack 3 138  92  90 320
Pirelli Scorpion Trail II 137  94  86 317
Michelin Anakee Adventure 132  98  86 316
Dunlop Trailsmart Max 137  92  84 313
Bridgestone Battlax A41 134  83  85 302
Metzeler Tourance Next 132  88  80 300

 

 

 

Tak testowaliśmy opony do turystycznych enduro

 

 

Licząca 3500 km trasa testu wiodła przez autostrady, kręte drogi wokół jeziora Garda i przez Abruzję. Zwieńczeniem było śmiganie po non stop nawadnianym odcinku toru pod Rzymem (zachowanie na mokrym). Na ocenę końcową złożyły się następujące kryteria:

Poręczność
Siła wymagana do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania jej na linii w czasie jazdy po naprzemiennych zakrętach.

Zachowanie na granicy uślizgu*
To ocena łatwości/trudności zapanowania nad motocyklem jadącym na granicy przyczepności. Testowane na mokrej i na suchej nawierzchni.

Moment prostujący
Siła, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.
Przyczepność podczas przyspieszania*
Określa efektywność przenoszenia mocy na różnego rodzaju zakrętach. Testowana na mokrej i suchej nawierzchni.

Przyczepność w złożeniu*
Sprawdzana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie.

Precyzja prowadzenia*…
…podczas pokonywania trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Informuje o tym, czy motocykl utrzymuje obraną linię, czy wymagane są korekty.

Stabilność w zakrętach…
…testowana na naprzemiennych zakrętach i na nierównościach solo i z pasażerem w maksymalnym złożeniu podczas przyspieszania.

Stabilność podczas jazdy na wprost…
…z maksymalną prędkością. Sprawdzaliśmy stabilność bike’a oraz jego skłonność do wężykowania.

Ciśnienie powietrza podczas testu na odcinkach kontrolnych: 2,5 bara przód, 2,9 bara tył.

* – wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o charakterystyce zawieszeń podobnej do BMW R 1250 GS.

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
W tym odcinku pod lupę trafia kurtka Seca Venti Uno. Znakomicie spisze się w gorące dni w mieście, docenisz ją podczas weekendowych wyjazdów.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA