Jak najbliżej życia
Dla sprawdzenia własności prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni pojechaliśmy na należący do firmy Goodyear tor doświadczalny Mireval we francuskiej miejscowości Camarque. Idealnie nadaje się on do porównywania różnych zestawów w niezmiennych warunkach drogowych.
Postanowiliśmy, że nie będziemy naszych GS-ów traktować zbyt ostro. Chodziło o to, aby uzyskane wyniki jak najlepiej informowały o zachowaniu opon w codziennej eksploatacji. BMW jeździły więc po nieużywanej już dzisiaj trasie wyścigowej Carland w dwóch dokładnie zdefiniowanych trybach szosowych: umiarkowanym, który oznaczał m.in. łagodne pokonywanie zakrętów, oraz w trybie bardziej sportowym, w którym motocykle składaliśmy pod kątem nawet 45O. Tryb sportowy przypominał zatem szybką jazdę po górskich drogach, co w przypadku GS-ów, Varadero, Tigerów czy V-Stromów nie jest niczym niezwykłym. Żadnej roli w tym teście nie odegrało zachowanie beemek w terenie, gdyż zarówno profil bieżników, jak i mieszanka testowanych opon były dobrane pod asfalty. Owszem, zdarzyły się przejazdy polną drogą lub odcinkiem szutrowym, ale jeśli ktoś poważnie myśli o wyjeździe w teren, powiniem obuć swego osiołka w inne opony – na przykład w Continentale TKC 80.
|
|
MICHELIN
|
PIRELLI
|
ANAKEE II
|
SCORPION MT 90
|
DANE Typ opony i wymiar
z przodu Anakee II 110/80 R 19
z tyłu Anakee II 150/70 R 17 IMPORTER: Polonia Cup Tarnowskie Góry, ul. Łowiecka 121 tel. 032 719 22 12 www.poloniacup.com.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,3 mm, tył 7,5 mm
|
DANE Typ opony i wymiar
z przodu Scorpion MT 90 S/T 110/80 R 19
z tyłu Scorpion MT 90 S/T 150/70 R 17 IMPORTER Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,5 mm, tył 6,2 mm
|
Ocena
|
Ocena |
TEST NA SUCHYM 122 punkty, miejsce 7
Już umiarkowana prędkość wystarczy, aby pojawiła się lekka niestabilność. W zakrętach jest jeszcze gorzej. Do tego dochodzą niepokojące ruchy wynikające z uginania się tylnej opony w czasie przyspieszania na wyjściu z zakrętów. Wprawdzie pod względem poręczności Anakee zachowują się przyzwoicie, jednak przy jeździe z pasażerem brakuje im stabilności. Opóźnienie 9,0 m/s2 i droga hamowania 42,9 m to też brak podstaw do pochwał.
|
TEST NA SUCHYM 162 punkty, miejsce 2
Dobra stabilność w zakrętach w czasie jazdy solo i prawie taka sama z pasażerem. Sprzężenie zwrotne mogłoby być lepsze. Pod względem lekkości prowadzenia MT 90 nieco odstają od Trail Attacków. Mocną stroną są opóźnienia na suchej nawierzchni, wynoszące 9,6 m/s2 (droga hamowania ze 100 km/h – 40,2 m), oraz bardzo dobra jazda na wprost.
|
TEST NA MOKRYM 80 punktów, miejsce 2
Szczyt formy Anakee osiągają w deszczu. Dobra przyczepność i poręczność pozwoliły wykręcić drugi czas okrążenia na mokrej nawierzchni. Pochwały za opóźnienie (7,3 m/s2) i drogę hamowania ze100 km/h (52,8 m). Bardzo dobra informacja o przyczepności i stanie nawierzchni.
|
TEST NA MOKRYM 71 punktów, miejsce 5
Przyczepność w zakrętach i podczas przyspieszania – do zaakceptowania. Dopiero przy bardzo ostrym przyspieszaniu tył idzie w uślizg. W zasadzie zakres graniczny jest do przyjęcia. Wartości opóźnienia (6,8 m/ /s2) i droga hamowania ze 100 km/h (56,7 m) lokują Pirelli w środku stawki.
|
ZUŻYCIE 73 punkty, miejsce 3
Teoretyczny przebieg (prawie 7300 km tyłu i 14 500 km przodu) zapewniły Anakee miejsce na podium.
|
ZUŻYCIE 60 punktów, miejsce 6
Wyliczona trwałość teoretyczna na poziomie 5500 km oznacza, że tylna opona ma najgorszą trwałość. 13 000 km teoretycznego przebiegu przedniej opony to wynik znacznie lepszy.
|
Ceny: nieustalone
|
Ceny: przód 449 zł; tył 553 zł |
Podsumowanie Wrażenia z testu są niejednoznaczne. Są to bowiem opony świetne na deszcz, ale już na suchej nawierzchni wprawdzie poręczne, to jednak niestabilne. Dobry wynik testu na zużycie. W sumie 6. miejsce.
|
Podsumowanie Bardzo dobre wrażenie na suchej nawierzchni, przeciętne wartości na mokrej. Tylna opona za szybko kończy żywot. Pirelli Scorpion oferuje wszystkiego po trochu, ale nie zasługuje na ogólną dobrą ocenę. W sumie zalet wystarczyło na trzecią lokatę, ale nie są to gumy na deszcz i dla pożeraczy kilometrów.
|
Ważne pytania
Liczymy, że analiza wyników naszego testu pomoże wybrać zestawy opon odpowiadające waszym osobistym upodobaniom i potrzebom. Czy ma to być opona do sportowej jazdy szosowej, w której najważniejsza jest przyczepność? Czy może największy nacisk kładziecie na zachowanie opony w czasie deszczu? A może sprawą dla was najważniejszą jest to, aby gumy wytrzymały liczące kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegi? Oferta rynkowa jest dziś tak bogata, że można znaleźć zarówno gumę oferującą wszystkie cechy po trochu, jak i opony wyspecjalizowane.
Zero ustępstw
W jednym punkcie nigdy nie wolno iść na ustępstwa – efektywność hamowania na suchym i na mokrym zawsze powinna być jak najlepsza. O ile na suchej nawierzchni wszystkich siedem zestawów, które poddaliśmy męczarniom, miało podobne osiągi, o tyle na mokrym wyniki były bardziej zróżnicowane. Różnica długości drogi hamowania ze 100 km/h do zera wyniosła między najlepszym a najgorszym wynikiem aż 17 metrów. Wynik ten uświadamia wpływ mieszanki na właściwości opony.
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 05:06:20
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?