Test opon motocyklowych 2022 - opony sportowo-turystyczne

Tym razem bierzemy na warsztat opony sportowo-turystyczne, które mają dać radę na torze w czasie track dayu, jak i podczas codziennej eksploatacji. Na zwykłych drogach, na torze, na mokrej nawierzchni oraz podczas testu trwałości sprawdzamy, kto najlepiej wykonał ten szpagat. Nie oszczędzaliśmy ani opon, ani siebie – w sumie pokonaliśmy 100 000 zakrętów.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17 Markus Jahn

Ekipa realizująca ten test wyruszyła do Prowansji (południowa Francja) późnym latem 2021 roku po to, żebyście mogli poznać wyniki zaraz na początku sezonu. Sprawdziliśmy 6 kompletów opon, a na zdjęciach widać tylko 5 motocykli. Przekręt? W żadnym wypadku! Nasz fotograf miał dość patrzenia na nas zza kierownicy samochodu i w tym roku usiadł za kierownicą jednej z R-jedynek.

Na pierwszy rzut oka podział na kategorie stosowany przez producentów opon jest niezbyt jasny. Zresztą na przestrzeni lat niektóre kategorie mocno się do siebie zbliżyły. Ten test poświęcamy oponom, które śmiało możesz założyć na koła swojego sporta lub power nakeda i dobrze się bawić zarówno na zwykłych ulicach, w czasie deszczu, jak i na torze w czasie treningu czy track dayu.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli – to nie są typowo sportowe opony. O piętro wyżej jest segment hypersport – opon skonstruowanych z myślą o jeździe torowej, ale z homologacją drogową. Możesz na nich dojechać na tor, dobrze się tam bawić i wrócić na kołach do domu. Z tym że w porównaniu do opon sportowych z naszego testu na mokrej nawierzchni oferują one gorsze właściwości. Jeszcze wyżej są slicki. Ale dosyć teorii – czeka na nas 100 000 zakrętów.

 

Zobacz również: testujemy opony do wszystkich typów motocykli. Oto nasz test opon do cruiserów i chopperów. 

 

 

JAK ROZGRZEWAJĄ SIĘ OPONY?

Czy widziałeś kiedyś, żeby jakiś sportowiec zaraz po wyjściu z szatni bez żadnej rozgrzewki uzyskał życiowy wynik? No właśnie! To samo dotyczy opon twojego motocykla. Bez porządnej rozgrzewki nawet na dobrze ci znanej drodze nie uzyskasz dobrego czasu – to raczej ciebie szybko wysadzi z siodła. Do tego jeszcze musisz pamiętać o naszym umiarkowanym klimacie, w którym wiosną i jesienią poranki bywają chłodne, a nawet mroźne. A zakładanie na noc kocy grzewczych na opony sporta czy power nakeda to by było pójście po bandzie...

Dlatego ważnym punktem w projektowaniu opon jest szybkie rozgrzewanie się. Mimo to my, motocykliści, musimy pamiętać, żeby oponom dać trochę czasu i nie od razu jechać na maksa. Kolejnym istotnym dla bezpieczeństwa kryterium jest zachowanie podczas jazdy z maksymalną prędkością. Co prawda aktywność policji po wejściu w  życie nowego taryfikatora mocno wzrosła, ale jest wyjście awaryjne: wystarczy przejechać zachodnią granicę i można się wyszaleć. Nie wszyscy cisną na maksa, więc o wiele bardziej interesujące jest zachowanie opon na krętej drodze – zwłaszcza w przypadku, gdy rosnący przebieg nadgryzie już sporą część bieżnika. Zdarza się, że na nowych oponach jeździ się doskonale, ale po przejechaniu 1500 km ich zachowanie drastycznie się zmienia, np. pogarsza się poręczność motocykla i do złożenia go w zakręt trzeba używać coraz większej siły, i to mimo że do granicy zużycia jeszcze sporo brakuje.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17Markus Jahn

TEST NA DRODZE

PUNKTACJA Maksymalna liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler M9 RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso IV
Zachowanie podczas jazdy
Nowe na zimno 10 8 9 8 8 9 8
Poręczność 20 18 16 19 18 20 18
Precyzja prowadzenia 20 19 17 19 19 20 19
Stabilność w zakrętach 10 10 10 10 10 10 10
Przyczepność w złożeniach/podczas przyspieszania 20 20 20 20 20 20 20
Zachowanie na granicy uślizgu 10 9 9 9 9 9 9
Moment prostujący 10 9 7 9 9 8 9
SUMA* 100 93 88 94 93 96 93
OCENA   bardzo dobra dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zado­walający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny

Zaledwie 8 punktów dzieli wyróżnione znacznikiem ,,warto kupić” opony Michelin Power 5 od ostatnich w tej kategorii testu Continentali Sport Attack 4. Trzeba jednak zaznaczyć, że te ostatnie, gdy były nowe, zaprezentowały się znakomicie. Zachwalana przez Continentala Traction Skin funkcjonuje zadziwiająco dobrze: specjalny sposób wypiekania oznacza, że opony od razu są szorstkie, tzn. nie mają śliskiej powłoki, którą trzeba zetrzeć przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu Sport Attacki 4 już od pierwszych metrów wprawiają w dobry humor. Ulatuje on jednak wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów. Pod koniec dystansu 2000 km bike’a na Continentalach trzeba było dosłownie wciskać w zakręty.

 

Zobacz również: Stare lub niewyważone opony. Czym grozi jazda na takich gumach?

 

 

MOTOCYKLOWE OPONY, NAJLEPSZE NA TORZE

Starzy wyjadacze, jak mistrz świata w rajdach długodystansowych Hervé Moineau (na zdjęciu poniżej w niebieskiej koszulce), wiedzą, że nie wystarczy być dobrym tylko w krótkim sprincie. Które opony błyszczą na torze?

Wymogi przydatności do codziennej eksploatacji wymuszają pójście na kompromis pod wieloma względami. Ten problem nie dotyczy projektowania i wykonania opon przeznaczonych na tor, które powinny sprostać wysokim obciążeniom termicznym, powstającym wskutek oddziaływania przyspieszeń, hamowań i jazdy w głębokich złożeniach. Można sobie z tym poradzić, dopasowując dla każdego modelu opony indywidualne ciśnienie powietrza. Oczywiście trzymaliśmy się zaleceń producentów. W pozostałych kategoriach testu, czyli na zwykłych drogach i na mokrym, utrzymywaliśmy standardowo zalecane ciśnienie powietrza wynoszące 2,5 bara z przodu i 2,9 bara z tyłu. Dlaczego takie? Przede wszystkim chodzi o zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa, a konkretnie o zapewnienie jak największej stabilności we wszystkich możliwych sytuacjach podczas jazdy.

Dokładnie na tym polega sztuka budowania opon z tego segmentu: nie na wyprodukowaniu fantastycznych gum do zastosowania na torze, ale na takim ich zestrojeniu, by bezpiecznie mogły być używane podczas track dayów i treningów na torze, a także podczas codziennej eksploatacji. Nie wszyscy chcą zmieniać opony przed każdym wyjazdem na tor.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17Markus Jahn

Podczas wizyty na torze Circuit Paul Ricard Hervé Moineau, czterokrotny mistrz świata w rajdach długodystansowych, przeprowadził błyskawiczny kurs techniki jazdy.

 

TEST NA TORZE

PUNKTACJA Maksymalna liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler M9 RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso IV
Zachowanie podczas jazdy
Poręczność 10 9 7 9 8 10 8
Precyzja prowadzenia 10 10 8 9 9 10 9
Stabilność w zakrętach 20 19 17 18 19 16 20
Przyczepność w złożeniach 20 19 16 17 18 16 19
Przyczepność podczas przyspieszania 20 19 17 18 19 17 19
Zachowanie na granicy uślizgu 20 19 16 17 19 17 19
Czas okrążenia w min.   1.24,67 1.25,43 1.24,65 1.24,96 1.25,83 1.24,53
Ciśnienie powietrza p/t w barach   2,3/1,7 2,3/2,1 2,4/2,5 2,5/2,3 2,5/2,9 2,5/2,4
SUMA* 100 95 81 88 92 86 94
OCENA   bardzo dobra dobra dobra bardzo dobra dobra bardzo dobra
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zadowalający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17motor-presee polska

Michelin określa model Power 5 jako ,,sportową oponę do codziennej eksploatacji” i to widać na torze – wysokie obciążenia powodują, że motocykl na Powerach 5 zostaje nieco w tyle.
Po drugiej stronie skali są S22 oraz Diablo Rosso IV, które trzymają niemal równy poziom – patrz dane z rejestratora. Precyzja i łatwość prowadzenia Bridgestone’ów oraz stabilność i superszybkość Pirelli oznaczają, że jeśli lubisz wypady na tor, to w pierwszej kolejności rozważ te dwie możliwości. Trzecim kandydatem są Metzelery M9 RR, które dotrzymują kroku zwycięskiemu duetowi w tej kategorii.

 

 

JAK ZACHOWUJĄ SIĘ MOTOCYKLOWE OPONY PODCZAS JAZDY W DESZCZU?

Jazda latem w pełnym słońcu stawia przed motocyklowymi oponami inne wymagania niż w deszczowy wiosenny poranek. Właściwości gumy pogarszają się w niskich temperaturach, w deszczu może pojawić się poślizg, a więc przyczepność jest gorsza. Nikt nie chce opon, które stracą wiele na przyczepności, jak tylko spadną pierwsze krople.

Z drugiej strony deszcz świetnie chłodzi opony. Nie wierzysz? Jeśli w czasie pandemii kupiłeś termometr na podczerwień, w ramach eksperymentu zmierz nim temperaturę opony motocyklowej po jeździe w słońcu i podczas deszczu. W pierwszym przypadku gorączka – temperatura mocno przekroczy 40°C, a w drugim ostra hipotermia – poniżej 30°C.

Żeby jak najmocniej wgryźć się w nawierzchnię, inaczej mówiąc zapewnić jak największą przyczepność, guma potrzebuje odpowiedniej elastyczności, a tę łatwiej uzyskać w wyższej temperaturze. Gdy jej zabraknie, pomagają krzemiany (silica) oraz płynne polimery. Taki opis jest wielkim uproszczeniem, ale pozwala zrozumieć istotę sprawy.

Mimo różnic, żaden z sześciu kompletów opon nie zaliczył wtopy na mokrym. Różnica w długości drogi hamowania ze 100 km/h między najlepszymi Metzelerami a najgorszymi Dunlopami i Continentalami wyniosła tylko 1,6 metra. Ważna uwaga: to było istotne, ale niejedyne kryterium oceny w kategorii „jazda po mokrej nawierzchni”.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17Markus Jahn

TEST NA MOKRYM

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler M9 RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso IV
Zachowanie podczas jazdy
Poręczność 10 8 7 9 8 10 8
Precyzja prowadzenia 20 18 16 18 19 19 18
Stabilność w zakrętach 20 18 18 18 19 20 19
Przyczepność podczas przyspieszania 20 18 17 17 19 17 19
Zachowanie na granicy uślizgu 20 17 16 17 19 19 18
Przyczepność podczas hamowania 10 8 8 8 9 8 9
Droga hamowania (m) ze 100 km/h   47 47,6 47,6 46 47 46,5
Prędkość na odcinku pomiarowym (km/h)   67,4 68,3 68,2 72,9 70,5 70,4
Czas okrążenia w min   1.19,86 1.19,66 1.18,99 1.16,66 1.17,88 1.17,54
SUMA* 100 87 82 87 93 93 91
OCENA   dobry dobry dobry bardzo dobry bardzo dobry bardzo dobry
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zadowalający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny

Tradycji stało się zadość: na mokrej nawierzchni brylowały Micheliny. Ekipa Metzelera nie odpuszcza i M9 RR wykazały ten sam wysoki poziom. Bridgestone’y, Dunlopy i Pirelli oferowały na mokrej nawierzchni solidną i jak najbardziej bezpieczną bazę. Nieco z tyłu zostały Continentale. Powód: nieco mniejsze rezerwy przyczepności.

 

Zobacz również: Oznaczenia opon motocyklowych - jak odczytać?

 

 

Jak wygląda test opon od podszewki

Trudno zorganizować deszcz na zawołanie, chyba że dysponujesz stale i równomiernie nawadnianym torem, który umożliwia precyzyjne porównanie wszystkich kompletów opon założonych na koła tego samego motocykla. Skorzystaliśmy z toru Goodyear Dunlop w pobliżu Montpellier (Francja). Na odcinku około 1,7 km, korzystając z rejestratora danych, określiliśmy subtelne różnice (np. czas okrążenia, prędkość w zakrętach i kąt złożenia w zakręcie) między wszystkimi testowanymi oponami.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17motor-presee polska

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17motor-presee polska

 

TEST ZUŻYCIA OPON MOTOCYKLOWYCH - ODCINEK MARATOŃSKI

Jaką trwałością dysponują bardziej sportowo zestrojone opony? Sprawdziliśmy to na trasie o długości 2000 km.

Zużycie opon to temat, na który każdy ma swoje zdanie i własne doświadczenia. Jeden przejeżdża na danym komplecie 10 000 km i więcej, inny z kolei po 2000 km na tym samym zestawie dociera do markera informującego o zbliżaniu się do głębokości bieżnika 1,6 mm. Jak widać na tym przykładzie, zużycie jest i pozostanie indywidualną sprawą. Wpływ na nie ma bowiem kilka(naście) czynników – od stylu jazdy, przez rodzaj motocykla, temperaturę otoczenia, na współczynniku tarcia i jakości asfaltu oraz otoczeniu (autostrada, winkle, miasto) kończąc. Weźmy nasze R-jedynki i dynamiczną jazdę po winklach – gaz, hamulec, gaz, hamulec, i to na maszynie o mocy 200 KM. To ogromne obciążenie dla opon, czasem nawet było widać, ile gumy zostawało na asfalcie.

Co zrobić, żeby test był jak najbardziej obiektywny? Przede wszystkim staraliśmy się znaleźć możliwie bliski ideału miks warunków dla naszego testu zużycia. Sześć R-jedynek w identycznej specyfikacji dostało na koła testowane opony. Ruszyliśmy w grupie w wyznaczonej kolejności, co godzinę wymienialiśmy się motocyklami i zmienialiśmy ich kolejność w kolumnie (naśladowaliśmy przejścia w siatkówce). Chodziło o to, żeby w jak największym stopniu wyeliminować wpływ różnic w stylu jazdy oraz kolejności w grupie. Dzięki temu mogliśmy dokładnie i wiarygodnie porównać zużycie wszystkich sześciu kompletów opon. W idealnym świecie jeździlibyśmy aż do momentu, w którym pierwsza opona wyzionęłaby ducha. Jednak realia (czas, pieniądze, logistyka) spowodowały, że mogliśmy sobie pozwolić na 5 dni jazdy i dystans 2000 km. Na pocieszenie: są tacy, którym pokonanie takiego dystansu zajmuje cały sezon.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17Markus Jahn

 

Procentowe zużycie bieżników opon po przejechaniu 2000 km

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17motor-presee polska

 

ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE

PUNKTACJA maks. liczba punktów Bridgestone Battlax S 22 Continental Sport Attack 4 Dunlop Sportsmart MK3 Metzeler M9 RR Michelin Power 5 Pirelli Diablo Rosso IV
Przednia opona 50 40 37 44 42 47 44
Tylna opona 50 35 37 37 34 36 39
suma 100 75 74 81 76 83 83
ocena   zadowalający zadowalający dobry zadowalający dobry dobry
* – 100 do 91 punktów = bardzo dobry; 90 do 81 punktów = dobry; 80 do 71 punktów = zadowalający; 70 do 61 punktów = dostateczny; 60 do 0 punktów = niedostateczny

Pięć dni jazdy po wąskich i krętych drogach na południu Francji udowodniło nam, że można połączyć przyjemne z pożytecznym. Pod względem trwałości bieżnika przednich gum najgorzej wypadły Bridgestone i Continental. Z kolei Michelin zaimponował trwałością. Wśród tylnych opon najwięcej gumy na asfalcie zostawił Metzeler, a najmniej Pirelli. Trwałość opon jest dla ciebie najważniejszym kryterium? Polecamy Micheliny Power 5 i Pirelli Diablo Rosso IV.

 

 

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio
Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio

Bridgestone Battlax S 22

Continental Sport Attack 4

Importer: Bridgestone Sales Polska,
tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl
Cena: przód 666 zł, tył 918 zł**
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,8 kg
Kraj produkcji: Japonia
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92,
www.conti-bike.pl
Cena: przód 626 zł, tył 999 zł**
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy

Ocena

Zwykłe drogi
Nowe S 22 imponują harmonijnym usposobieniem i elastycznością, doskonałym feed­backiem, dynamiką i łatwością wchodzenia w zakręty oraz neutralnym zachowaniem podczas jazdy w złożeniu. Po 2000 km trzeba było się pogodzić z lekkim pogorszeniem poręczności.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,3/1,7 bara)
Świetna precyzja prowadzenia, duże rezerwy przyczepności w złożeniu i podczas przyspieszania oraz fantastyczna poręczność. Zachowują bardzo dużą stabilność nawet podczas ostrej jazdy.

Na mokrym
Podczas deszczu S 22 zachowują się solidnie, chociaż nie są wybitne. W przypadku opon z przebiegiem 2000 km musieliśmy wziąć na klatę niewielkie pogorszenie poręczności na mokrej nawierzchni.

Zużycie
Tak jak w Continentalach, 2000 km po winklach kosztowały utratę sporej części bieżnika. Niestety miało to wpływ na pogorszenie poręczności.

Ocena

Zwykłe drogi
Continentale od startu zapewniają bardzo dobry feedback, tyle że pogarsza się on wraz ze wzrostem przebiegu. Pod koniec testowego dystansu 2000 km na pierwszy plan coraz bardziej wysuwały się lekka ociężałość oraz braki stabilności w złożeniu.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,3/2,1 bara)
Lekki brak precyzji podczas jazd na torze wyścigowym. Przy ostrzejszej jeździe na testowej R-jedynce ich przyczepność była wystarczająca, chociaż w porównaniu z konkurencją zakres między granicą uślizgu a zerwaniem przyczepności jest za mały.

Na mokrym
Zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania Continentale zapewniały dobrą przyczepność, ale w złożeniu łapały uślizg wcześniej niż konkurencja.

Zużycie
Większa część gumy bieżników pozostała na asfalcie testowego odcinka o długości 2000 km. Wraz ze wzrostem zużycia wyraźnie pogarszały się właściwości opon i dynamika jazdy.

Wniosek

Zeszłoroczny zwycięzca abdykował. Dlaczego? W tym roku doszedł test zużycia i okazało się, że wraz ze wzrostem przebiegu odczuwalnie pogarszają się właściwości S 22. Jedno natomiast nie zmieniło się: jeśli lubisz wypady na track day, możesz brać Bridgestone’y – nie będziesz rozczarowany.

Wniosek

Ich poprzednicy byli w naszych testach królami dynamicznej jazdy po zwykłych drogach. Sport Attacki 4 są raczej solidnymi oponami na każdą okazję, ale test zużycia okazał się dla nich zgubny. 

Nasza ocena*  ●●●●

Nasza ocena*  ●●●●

 

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio
Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio

Dunlop Sportsmart MK3

Metzeler Sportec M9 RR

Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Cena: przód 609 zł, tył 946 zł**
Masa: przód 4,4 kg, tył 7,0 kg
Kraj produkcji: Francja
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00,
www.metzelermoto.pl
Cena: przód 699 zł, tył 873 zł**
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,8 kg
Kraj produkcji: Niemcy

Ocena

Zwykłe drogi
Na krętych drogach Prowansji dały mnóstwo frajdy z jazdy, a to dzięki świetnej poręczności. Na zwykłych drogach są porównywalne z polecanymi przez nas do codziennej eksploatacji Michelinami. Sztywny karkas nie wyszedł na dobre feedbackowi, przez co potrzebna jest dłuższa lub intensywna rozgrzewka (czyt.: trzeba je nieco mocniej docisnąć). 2000 km testowego dystansu pokonały bez problemu.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,4/2,5 bara)
MK3 zachwyciły lekkim składaniem się w zakręty i tym samym zapewniły obranie idealnej linii toru jazdy oraz doskonałe czasy okrążeń, nawet jeśli niektórzy konkurenci oferują nieco większą przyczepność.

Na mokrym
MK3 w porównaniu z bardziej sportowym modelem Sportsmart TT zdecydowanie lepiej nadaje się do jazdy w deszczu.

Zużycie
Niewielka utrata bieżników, właściwości opon nie pogarszają się wraz ze wzrostem przebiegu.

Ocena

Zwykłe drogi
Najważniejsze zalety: solidność, uniwersalność i dobra poręczność. Do tego niezła przyczepność i neutralność prowadzenia. Charakter M9 RR nie zmienił się po pokonaniu 2000 km: Metzelery zachowały dobre właściwości.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,5/2,3 bara)
Ostra jazda po torze? W takiej sytuacji M9 RR jeszcze bardziej rozkwitają, czuć tutaj koncernowe pokrewieństwo ze sportowymi oponami Pirelli. Metzelery może nie są najzwinniejsze, ale przekonują stabilnością oraz ogromnymi rezerwami przyczepności.

Na mokrym
Wyraźnie sygnalizowane zapowiedzi uślizgów, ale przede wszystkim fenomenalna przyczepność czynią z tych kapci opony na deszcz dla gości jeżdżących w sportowym stylu. Pod tym względem kroku dotrzymują im jedynie Micheliny Power 5.

Zużycie
Nie ma nic za darmo – dobre osiągi muszą kosztować… W tym przypadku bardziej niż o cenę opon chodzi o utratę bieżnika. Tylna guma straciła najwięcej ze wszystkich testowanych.

Wniosek

Te opony najlepiej łączą dwa światy – jazdę na co dzień i wypady na tor wyścigowy. Po pokonaniu trasy testowej o długości 2000 km były w dobrym stanie. Na mokrej nawierzchni konkurencja oferuje więcej.

Wniosek

Po bardzo dobrym debiucie w ubiegłorocznym teście Metzelery również w tym roku skończyły z wynikiem bardzo dobrym, i to mimo stosunkowo dużego zużycia tylnej opony. Te opony oferują świetny kompromis między codzienną eksploatacją i cechami sportowymi!

Nasza ocena*  ●●●●

Nasza ocena*  ●●●●●

 

 

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio
Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17mps-Fotostudio

Michelin Power 5

Pirelli Diablo Rosso IV

Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl
Cena: przód 679 zł, tył 1066 zł**
Masa: przód 4,3 kg, tył 5,8 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00,
www.pirelli.com/tyres/pl-pl/motorcycle
Cena: przód 713 zł, tył 913 zł**
Masa: przód 4,4 kg, tył 6,7 kg
Kraj produkcji: Niemcy

Ocena

Zwykłe drogi
Świetny feedback oraz idealna poręczność uczyniły z Powerów 5 topowe opony dla jeżdżących przecinakami na co dzień. Przyczepność nawet w chłodne dni była na bardzo dobrym poziomie. Rosnący przebieg nie miał wyraźnego wpływu na pogorszenie właściwości.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,5/2,9 bara)
Inaczej niż w przypadku konkurentów, Michelin nie podaje ciśnienia do jazdy po torze. Francuski producent jasno pozycjonuje Powery 5 jako sportowe opony szosowe. Można to wyraźnie wyczuć w czasie jazdy, gdy wzrastają prędkości i głębokości złożeń, a maleje stabilność.

Na mokrym
Deszcz i Michelin - już tradycyjnie stanowią zgrany duet. Właściwie w tej kategorii nie trzeba więcej słów! Micheliny i tym razem dzielą tu i rządzą, choć ekipa Metzelera osiągnęła ten sam poziom.

Zużycie
Z dobrymi (przód) i solidnymi (tył) wartościami Micheliny także w tej kategorii uplasowały się w czołówce, uzyskując tyle samo punktów, co Pirelli Diablo Rosso IV.

Ocena

Zwykłe drogi
Rosso IV są znacznie lepsze od Rosso III pod względem konstrukcji bieżnika i zastosowanej w nich mieszanki. To na tyle mocno poprawiło dynamikę w czasie codziennej eksploatacji, że mieliśmy wrażenie, iż pod względem zestrojenia Włosi się zapatrzyli na bardziej sportowy model – Diablo Rosso Corsa II. Rosso IV zaimponowały krótkim czasem rozgrzewki i lepszym zachowaniem w chłodne dni.

Tor (zalecane ciśnienie p/t 2,5/2,4 bara)
W tej konkurencji są wzorem stabilności i przyczepności, nawet w czasie ostrej jazdy sportowej. Precyzja prowadzenia także jest świetna. Pod względem łatwości wchodzenia w złożenia musiały ustąpić pierwszeństwa Bridgestone’om S 22.

Na mokrym
Jak na tak sportowo zestrojone opony, Pirelki także na deszczu wykazały odpowiedni poziom.

Zużycie
Przód OK, tył doskonale. W sumie mistrz długiego dystansu.

Wniosek

Nawet jeśli tor nie jest ich żywiołem, to Powery 5 dobrze się spisują na zakrętach (byle pokonywanych niezbyt szybko) i są bardzo precyzyjne. Ich cechy doskonale się sprawdzają podczas jazdy po zwykłych drogach.

Wniosek

Pirelli Diablo Rosso IV zadały kłam stwierdzeniom typu: ,,sportowo zestrojone opony nie lubią deszczu” czy ,,dobra przyczepność oznacza szybkie zużycie”. Suma wszystkich zalet i właściwości wywindowała je na najwyższy stopień podium.

Nasza ocena*  ●●●●●

Nasza ocena*  ●●●●●

* 5 kropek = bardzo dobry; 4 kropki = dobry; 3 kropki = dostateczny;
2 kropki = ostatecznie; 1 kropka = nie!

 

Zobacz również: Naciąganie łańcucha w motocyklu - podpowiadamy jak robić to poprawnie. 

 

 

Kryteria testu opon motocyklowych

Ten test przeprowadziliśmy w Prowansji (Francja) w celu przeprowadzenia testu odporności na zużycie i zachowania w codziennej eksploatacji. Test na mokrym zaliczyliśmy na torze Goodyear–Dunlop w Mireval (Francja).

Poręczność - to siła wymagana do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania jej na wybranym torze jazdy w naprzemiennych zakrętach.
Zachowanie na granicy uślizgu* - to łatwość/trudność panowania nad motocyklem, kiedy opony są na granicy przyczepności. Testowaliśmy to na mokrej i suchej nawierzchni.
Precyzja prowadzenia* - była testowana podczas pokonywania trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Informuje o tym, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy też wymagane są korekty.
Stabilność w zakrętach - to sprawdzanie stopnia rozhuśtania motocykla w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach. Była testowana w różnych trybach (solo/z pasażerem) i w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Stabilność podczas jazdy na wprost - była testowana podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Sprawdzaliśmy, czy motocykl utrzymuje obrany tor jazdy i czy nie wykazuje tendencji do wężykowania.
Przyczepność podczas przyspieszania* - określa przenoszenie mocy na wyjściach z różnego rodzaju zakrętów. Była testowana na mokrej i suchej nawierzchni.
Przyczepność w złożeniu* - sprawdzaliśmy podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie. Test przeprowadzony na torze wyścigowym.
Moment prostujący - oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.
Ciśnienie powietrza - droga/mokra nawierzchnia (p/t): 2,5/2,9 bara, tor: wg zaleceń poszczególnych producentów.

* – wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce podwozia co Yamaha YZF-R1.

Motocykl testowy: Yamaha YZF-R1

Najpopularniejsze rozmiary opon to 120/70-17 (przód) i 180/55-17 (tył), ale coraz więcej współczesnych sportów ma z tyłu szerszy kapeć – 190/55, a nawet 200/55. na testówkę wybraliśmy więc Yamahę YZF-R1, by wyniki tego porównania były jak najbardziej uniwersalne.

Dane techniczne Yamahy YZF-R1
Chłodzony cieczą, czterocylindrowy silnik rzędowy, pojemność 998 cm3, moc 200 KM przy 13 500 obr/min, maks. moment obrotowy 112 Nm przy 11 500 obr/min, rama grzbietowa z aluminium, widelec upside-down, ABS, kontrola trakcji, wysokość kanapy 835 mm, masa 201 kg, prędkość maksymalna 299 km/h, przyspieszenie 0–100 km w 3,3 s, cena od 91 000 zł.

Opony sportowe w rozmiarach 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17yamaha

 

REKLAMA