Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - przyrodni bracia
Mimo różnych charakterów, oba sprzęty to typowe zety. Oba mówią tym samym językiem designu, z nowoczesnymi kształtami i gniewnie spoglądającą maską z reflektora LED. Kawasaki nazywa ten styl sugomi. Po raz pierwszy pojawił się on w 2014 r. w Z 1000. Kilka lat temu został przeszczepiony do Z 800, a później do Z 900, w którym utrzymał się aż do dzisiejszej wersji.
Geneza tego modelu sięga zaprezentowanego blisko 20 lat temu Z 750, jest to więc bez wątpienia model dojrzały, raczej wykalkulowany niż szalony. Na pokładzie są tryby jazdy i kontrola trakcji, a do tego kolorowy wyświetlacz TFT. Taki znajdziemy też w Z 650, ale ten nie dysponuje wyszukanym osprzętem – nie ma kontroli trakcji ani trybów jazdy. Ma natomiast ABS i sprzęgło z antyhoppingiem, na wyświetlaczu znajdziesz wskaźnik zapiętego biegu i jest możliwość połączenia się ze smartfonem przez Bluetooth. Z drugiej strony przy 68 KM brak zaawansowanych systemów bezpieczeństwa nie ma znaczenia.
motor-presee polska |
Oglądane od przodu oba zety są trudne do odróżnienia. Różnice dotyczą szczegółów, do których można zaliczyć np.kierunkowskazy. Z 900 sprawia wrażenie maszyny wyższej jakości, wykonanie „650” mogłoby być lepsze. |
motor-presee polska |
Szkoda, że dwucylindrowy silnik z ER-6, na którym bazuje konstrukcja Z 650, był kiedyś o 4 KM mocniejszy. Jednak ważniejsze są atuty, które pozostały: zabawa i radość z przewidywalnej neutralności, moc wystarczająca na miasto, okoliczne tereny i autostradę, niska masa i niewielka wysokość kanapy. To świetny motocykl dla początkujących. Dla bardziej doświadczonych po pewnym czasie stanie się trochę nudnawy, ale na pewno nie nijaki. Wibracje dzielnego twina nadają charakteru, a niewielkie spalanie spodoba się twojemu portfelowi. Czy trzeba czegoś więcej, byś uległ jego czarowi? Niby nie, ale zmienisz zdanie, kiedy tylko przesiądziesz się na zeta 900.
Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - wrażenia z jazdy
„900” jest o 26 kg cięższy od „650”, ale trudno to zauważyć w tym mocnym, szybkim i solidnym motocyklu. Wszystkiego jest tu nadmiar. Zamontowany w kratownicowej ramie rzędowy czterocylindrowiec zachwyca kulturą pracy, mocą i brzmieniem. Bike potrafi uzależnić niezależnie od tego, czy jedziesz 30 km/h na szóstym biegu, czy grzejesz pełną parą do prawie 11 000 obr/min. To zasługa sposobu rozwijania mocy i werwy silnika, emocji, które temu towarzyszą, oraz wrażenia pełnej kontroli.
Z 900 zachwyca radosną charakterystyką i potencjałem, w żadnym razie nie jest nudny. Nowa pozycja za kierownicą jeszcze bardziej zachęca do ataku. To sprawia, że rewiry, po których porusza się Z 900, są poza zasięgiem Z 650 i pod względem osiągów, i obrotów, i adrenaliny, którą pompuje serce. Tam, gdzie „650” walczy o oddech, tam Z 900 dopiero się rozkręca. Od 7000 obr/min ostro daje do pieca i kręci się znacznie wyżej, tyle że w imię odruchów humanitarnych powinno to się odbywać z dala od ludzi. Jeśli wydało ci się, że Z 650 daje potrzebne emocje i jest wystarczający, wszystko to zblednie, kiedy tylko wskoczysz na siodło zeta 900. To kwintesencja określenia „szybciej, mocniej, więcej”.
motor-presee polska |
motor-presee polska |
Nowoczesne wyświetlacze obu maszyn czytelnie informują o wszystkim, ale ilość danych nie przytłacza. |
Oba zety zasługują na pochwałę za zgrabne tyły. Uroku dodają im ledowe tylne światła w kształcie litery Z. |
Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - który wybrać?
Jak brzmi więc odpowiedź na pytanie: Z 650 czy Z 900? Jasne jest, że obiektywnie rzecz biorąc większy zet to pod każdym względem lepszy motocykl: moc w nadmiarze, świetne brzmienie, doskonałe osiągi, a do tego większe możliwości elektroniki. Z drugiej strony Z 650 jest o 26 kg lżejszy i o 13 000 zł tańszy, co ma niebagatelne znaczenie. Jeśli jesteś nowicjuszem, który szuka pierwszego motocykla, Z 650 da ci wszystko, czego potrzebujesz, byś świetnie się bawił i rozwijał jako motocyklista. Jeśli jednak oczekujesz więcej i masz już pewne umiejętności, a twoje konto zniesie dodatkowe obciążenie, postaw na Z 900. Podziękujesz później.
motor-presee polska |
Zgaduj zgadula, który jest który. Odróżnienie nie jest łatwe, ale możliwe np. po rozmiarach opon z tyłu. |
Zobacz również: jak Kawasaki Z 900 wypadł na tle Hondy CB 1000 R oraz Suzuki GSX-S 1000?