Test porównawczy - duży kontra mały: Kawasaki Z 900 vs. Kawasaki Z 650

Literka Z w Kawasaki od 50 lat jest przypisana mocnym nakedom. Pierwszy był klasyczny Z1 900, później potężny Z1-R i Z 1300. Dziś spektrum zetów jest znacznie szersze: obejmuje maszyny od Z 125 do dużego, doładowanego sprężarką Z H2. Między nimi znajdziemy podobne, a jednak całkiem różne modele – Z 650 i Z 900.

Zaledwie kilka lat temu podział na kategorie motocykli był jasny i jednoznaczny: jedna grupa to sprzęty poniżej 500 cm3, druga to sześćsetki, trzecia – litry, czwarta – maszyny powyżej litra. Dziś klasa średnia to rozstrzał od 650 do nawet 950 cm3, wyższa to nie tylko litry, ale także większe maszyny. Trudno się w tym połapać. W Kawasaki, po wypadnięciu z oferty Z 1000, topowym nakedem w ofercie stał się Z 900. Jest jeszcze Z H2, ale to maszyna z innej galaktyki – zarówno cenowej, jak i technicznej. Z 900 czerpie moc z czterocylindrowej rzędówki o pojemności 948 cm3, czyli prawie litra. Mimo to jej osiągi plasują zeta 900 raczej w kategorii średniej – 125 KM i 99 Nm umożliwia dynamiczną jazdę, ale to znacznie mniej od wartości znanych choćby z nieodżałowanego Z 1000.

Kawasaki Z 900motor-presee polska
KAWASAKI Z 900. Obudowany owiewkami rzędowy silnik czterocylindrowy jest okraszony artystycznie powywijanymi kolektorami.

A co z Kawasaki Z 650? Wprawdzie ten niezbyt hardkorowy naked również należy do klasy średniej, mimo to jego dwucylindrowiec nijak nie może rywalizować z większym zetem. Może więc rzędowa dwójka, wywodząca się z popularnego przed laty ER-6, ma inne zalety, które pozwalają jej rywalizować z Z 900? Jeśli pominąć przynależność klasową, oba zety dzieli kosmos. Jeden generuje 68, drugi 125 KM. To niemal dwa razy tyle! Z 900 sprawia wrażenie dużego i mocnego, natomiast ważący z wachą pod korek 188 kg Z 650 jest małym motocyklem nie tylko w bezpośrednim porównaniu z „900”. Z jednej strony przewaga poweru jest niepodważalna, z drugiej trudno odmówić filigranowej „650” zwinności, zgrabnej sylwetki i niższej masy. Nadwaga, która od zawsze doskwierała większym zetom, dolega również „900”: jak na klasę średnią 214 kg to przynajmniej o dyszkę za dużo.

Kawasaki Z 650motor-presee polska
KAWASAKI z 650. Podobne, a jednak zupełnie inne: sprawdzony, ale niewysilony dwucylindrowiec i jego dwa kolektory.

Zobacz również: Triumph Speed Triple 1200 RS czy Triumph Street Triple RS?

REKLAMA

REKLAMA

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - przyrodni bracia

Mimo różnych charakterów, oba sprzęty to typowe zety. Oba mówią tym samym językiem designu, z nowoczesnymi kształtami i gniewnie spoglądającą maską z reflektora LED. Kawasaki nazywa ten styl sugomi. Po raz pierwszy pojawił się on w 2014 r. w Z 1000. Kilka lat temu został przeszczepiony do Z 800, a później do Z 900, w którym utrzymał się aż do dzisiejszej wersji.

Geneza tego modelu sięga zaprezentowanego blisko 20 lat temu Z 750, jest to więc bez wątpienia model dojrzały, raczej wykalkulowany niż szalony. Na pokładzie są tryby jazdy i kontrola trakcji, a do tego kolorowy wyświetlacz TFT. Taki znajdziemy też w Z 650, ale ten nie dysponuje wyszukanym osprzętem – nie ma kontroli trakcji ani trybów jazdy. Ma natomiast ABS i sprzęgło z antyhoppingiem, na wyświetlaczu znajdziesz wskaźnik zapiętego biegu i jest możliwość połączenia się ze smartfonem przez Bluetooth. Z drugiej strony przy 68 KM brak zaawansowanych systemów bezpieczeństwa nie ma znaczenia.

Kawasaki Z 650motor-presee polska
Oglądane od przodu oba zety są trudne do odróżnienia. Różnice dotyczą szczegółów, do których można zaliczyć np.kierunkowskazy. Z 900 sprawia wrażenie maszyny wyższej jakości, wykonanie „650” mogłoby być lepsze.
Kawasaki Z 900motor-presee polska

 

Szkoda, że dwucylindrowy silnik z ER-6, na którym bazuje konstrukcja Z 650, był kiedyś o 4 KM mocniejszy. Jednak ważniejsze są atuty, które pozostały: zabawa i radość z przewidywalnej neutralności, moc wystarczająca na miasto, okoliczne tereny i autostradę, niska masa i niewielka wysokość kanapy. To świetny motocykl dla początkujących. Dla bardziej doświadczonych po pewnym czasie stanie się trochę nudnawy, ale na pewno nie nijaki. Wibracje dzielnego twina nadają charakteru, a niewielkie spalanie spodoba się twojemu portfelowi. Czy trzeba czegoś więcej, byś uległ jego czarowi? Niby nie, ale zmienisz zdanie, kiedy tylko przesiądziesz się na zeta 900.

 

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - wrażenia z jazdy

„900” jest o 26 kg cięższy od „650”, ale trudno to zauważyć w tym mocnym, szybkim i solidnym motocyklu. Wszystkiego jest tu nadmiar. Zamontowany w kratownicowej ramie rzędowy czterocylindrowiec zachwyca kulturą pracy, mocą i brzmieniem. Bike potrafi uzależnić niezależnie od tego, czy jedziesz 30 km/h na szóstym biegu, czy grzejesz pełną parą do prawie 11 000 obr/min. To zasługa sposobu rozwijania mocy i werwy silnika, emocji, które temu towarzyszą, oraz wrażenia pełnej kontroli.

Z 900 zachwyca radosną charakterystyką i potencjałem, w żadnym razie nie jest nudny. Nowa pozycja za kierownicą jeszcze bardziej zachęca do ataku. To sprawia, że rewiry, po których porusza się Z 900, są poza zasięgiem Z 650 i pod względem osiągów, i obrotów, i adrenaliny, którą pompuje serce. Tam, gdzie „650” walczy o oddech, tam Z 900 dopiero się rozkręca. Od 7000 obr/min ostro daje do pieca i kręci się znacznie wyżej, tyle że w imię odruchów humanitarnych powinno to się odbywać z dala od ludzi. Jeśli wydało ci się, że Z 650 daje potrzebne emocje i jest wystarczający, wszystko to zblednie, kiedy tylko wskoczysz na siodło zeta 900. To kwintesencja określenia „szybciej, mocniej, więcej”.

Kawasaki Z 900 Kawasaki Z 650motor-presee polska
Kawasaki Z 900 Kawasaki Z 650motor-presee polska
Nowoczesne wyświetlacze obu maszyn czytelnie informują o wszystkim, ale ilość danych nie przytłacza. Oba zety zasługują na pochwałę za zgrabne tyły. Uroku dodają im ledowe tylne światła w kształcie litery Z.

 

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - który wybrać?

Jak brzmi więc odpowiedź na pytanie: Z 650 czy Z 900? Jasne jest, że obiektywnie rzecz biorąc większy zet to pod każdym względem lepszy motocykl: moc w nadmiarze, świetne brzmienie, doskonałe osiągi, a do tego większe możliwości elektroniki. Z drugiej strony Z 650 jest o 26 kg lżejszy i o 13 000 zł tańszy, co ma niebagatelne znaczenie. Jeśli jesteś nowicjuszem, który szuka pierwszego motocykla, Z 650 da ci wszystko, czego potrzebujesz, byś świetnie się bawił i rozwijał jako motocyklista. Jeśli jednak oczekujesz więcej i masz już pewne umiejętności, a twoje konto zniesie dodatkowe obciążenie, postaw na Z 900. Podziękujesz później.

Kawasaki Z 900 Kawasaki Z 650motor-presee polska
Zgaduj zgadula, który jest który. Odróżnienie nie jest łatwe, ale możliwe np. po rozmiarach opon z tyłu.

Zobacz również: jak Kawasaki Z 900 wypadł na tle Hondy CB 1000 R oraz Suzuki GSX-S 1000?

REKLAMA

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - pomiary przyspieszeń, prędkość maksymalna, spalanie

POMIARY WŁASNE Kawasaki Z 650 Kawasaki Z 900
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA* 191 km/h 240 km/h
PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h 3,9 s 3,3 s
0-140 km/h 7,3 s 5,3 s
0-200 km/h 11,1 s
ELASTYCZNOŚĆ
60-100 km/h 3,9 s 4,0 s
100-140 km/h 4,3 s 4,3 s
140-180 km/h 7,5 s 5,0 s
ZUŻYCIE PALIWA
Szosa 3,9 l/100 km 4,8 l/100 km
Zasięg szosa 385 km 354 km
* – dane producenta

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - wykres z hamowni

Kawasaki Z 900 Kawasaki Z 650motor-presee polska
* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%

W liczbach bezwzględnych różnica między Kawami wynosi aż 57 KM. Kawasaki Z 650 generuje jedynie 54% mocy Z 900. Jasna sprawa, że daje się to odczuć w codziennej eksploatacji. Przy każdej prędkości obrotowej krzywe mocy i momentu obrotowego większej maszyny biegną wysoko nad krzywymi mniejszej. Ponadto Z 900 ma znacznie szerszy zakres obrotów. Fizyki nie da się oszukać podczas przyspieszeń, ale dzięki odpowiednio dobranemu zestopniowaniu skrzyni i niższej masie całkowitej, w przypadku elastyczności te różnice nie są aż tak drastyczne. Oprócz tego Z 650 już na niskich obrotach osiąga prawie maksymalny moment obrotowy. Jego moc jest rozwijana dość liniowo i przewidywalnie, ale brakuje tu tak emocjonującego kopa, jak przy 7000 obr/min w Z 900. Co kto lubi...



 

 

 

REKLAMA

REKLAMA

Kawasaki Z 650 vs Kawasaki Z 900 - dane techniczne

 

Kawasaki Z 650

Kawasaki Z 900 

Silnik dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Śr. gardzieli wtrysku 2 x 36 mm 4 x 36 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem
Średnica cylindra     
x skok tłoka 83,0 x 60,0 mm 73,4 x 56,0 mm
Pojemność skokowa 649 cm3 948 cm3
Stopień sprężania 10,8:1 11,8:1
Moc maks. 68 KM (50,2 kW) przy 8000 obr/min 125 KM (92,2 kW) przy 9500 obr/min
Maks. moment obrotowy 64 Nm przy 6700 obr/min 99 Nm przy 7700 obr/min
Hałas na postoju 90 dB(A) 97 dB(A)
Podwozie    
Rama kratownicowa ze stali, silnik jako element nośny kratownicowa ze stali
Widelec/śr. goleni teleskopowy/41 mm upside-down/41 mm
Średnica tarcz ham. p/t 300/220 mm 300/250 mm
Systemy wspomagające ABS ABS, kontrola trakcji
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 4,50 x 17 3,50 x 17 / 5,50 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Opony Dunlop Sportmax Roadsport 2 Dunlop Roadsport 2 Z
Wymiary i masy    
Rozstaw osi 1410 mm 1455 mm
Kąt główki ramy/wyprzedzenie 66,0°/100 mm 65,1°/110 mm
Skoki zawieszeń p/t 125/130 mm 120/140 mm
Wysokość kanapy1 785 mm 825 mm
Masa z paliwem1 188 kg 214 kg
Poj. zbiornika paliwa 15,0 l 17,0 l
Przeglądy co 12 000 km 12 000 km
Cena  35 600 zł 48 500 zł
1 – pomiary własne
REKLAMA