Dotychczas spory dotyczyły tego, co jest lepsze – skóra czy teks. Dziś producenci zadają inne pytanie: „A dlaczego by nie połączyć ze sobą obu materiałów?”. Dowodzą, że taki miks ma tę zaletę, że oba materiały mogą dzięki niemu pokazać swoje najlepsze strony.
Bezpieczeństwo
Utarty przez lata stereotyp wprowadził podział specjalności: skóra na tor, tekstylia w trasę. Skąd się wziął? Stąd, że jeśli na pierwszym miejscu stawiasz bezpieczeństwo, skóra wygrywa w przedbiegach ze wszystkimi innymi rozwiązaniami. Ten materiał jest cienki, dość lekki, wytrzymały i niezwykle odporny na ścieranie. To właśnie w tego powodu zawodnicy jeżdżący na torach wkładają kombinezony uszyte ze skóry. Najczęściej bydlęcej, a gdy kasa schodzi na drugi plan – kangurzej.
Materiały tekstylne przegrywają ze skórą przede wszystkim dlatego, że są mniej odporne na temperatury powstające podczas tarcia materiału o asfalt. Są one na tyle wysokie, że włókna sztuczne topią się i w najgorszym z możliwych scenariuszy dosłownie wklejają się w skórę motocyklisty. Po upadku kombinezon zazwyczaj nadaje się do ponownego użycia. W przypadku ciuchów tekstylnych sprawa często wygląda dużo gorzej. Straty są na tyle duże, że nie opłaca się naprawiać kurtki czy spodni. Lepiej kupić nowe.
Ale bezpieczeństwo to nie tylko ochrona podczas wypadku, to także odpowiedni krój ciuchów – taki, który ułatwia prowadzenie motocykla. Skórzane kombinezony są dobrze dopasowane. Nie furkoczą podczas szybkiej jazdy, ułatwiają balansowanie na motocyklu i jego prowadzenie. Są tak uszyte, by nie uciskały ani nie krępowały ruchów po przyjęciu specyficznej pozycji za kierownicą. Dlatego trudno w nich chodzić w wyprostowanej pozycji, a ręce są ciągle ugięte. Prawdę mówiąc dobrze dobrany i uszyty kombinezon jest jak druga skóra. Jedynymi sportowcami, którzy korzystają dzisiaj z kombinezonów wykonanych z materiałów tekstylnych, są off-roadowcy i żużlowcy. Ale to inna bajka.
Bogotto Explorer-Z![]() Importer: fc-moto.de Cena: 1073 zł Rozmiary: XS do 3XL Kolory: czarny, czarno-zielony Masa: 2,47 kg (rozmiar S) Homologacja: EN 17092-3:2020, poziom AA Kraj produkcji: Pakistan Materiały: kurtka ze skóry bydlęcej i poliamidu, podszewka z poliestru ![]() ![]() Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: tekstylna kurtka w stylu adventure ze skórzanymi wstawkami na ramionach i przedramionach, czyli w miejscach narażonych podczas upadku. |
WNIOSEK Ta fajna kurtka turystyczna nie utrudnia jazdy na stojąco w stylu adventure. Być może poczujesz się w niej nieco skrępowany, ale nagradza to przemyślanymi detalami. |
NASZA OCENA* 4/5 |
Bogotto Tek-M![]() Importer: fc-moto.de Cena: 1028 zł Rozmiary: XS do 3XL Kolor: czarny Masa: 2,19 kg (rozmiar S) Homologacja: EN 17092-3:2020, poziom AA Kraj produkcji: Pakistan Materiały: kurtka z bawolej skóry z wszywkami z poliamidu i elastanu, podszewka z poliestru ![]() ![]() Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: wstawki z bawolej skóry w miejscach narażonych na przetarcia, takich jak ramiona, rękawy i boczki, sensownie uzupełniają dużą powierzchnię tekstyliów. |
WNIOSEK Elastyczna skóra bawola robi bardzo dobre wrażenie, które niweczy ciasne dopasowanie z niewieloma regulacjami i trudna obsługa zamków. |
NASZA OCENA* 3/5 |
Büse Ferno - WARTO KUPIĆ![]() Importer: buse.com.pl Cena: od 1399 zł Rozmiary: 25–32, 46–64, 98–122, ponadto rozmiary damskie Kolor: czarny Masa: 2,40 kg (rozmiar S/48) Homologacja: EN 17092-3:2020, poziom AA Kraj produkcji: Pakistan Materiały: kurtka ze skóry bydlęcej i poliamidu, podszewka z poliestru ![]() ![]() Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: wstawki skórzane na wszystkich ważnych miejscach, nawet w obrębie klatki piersiowej, karku i tyłka, do tego powierzchnie tekstylne z otworami wentylacyjnymi |
WNIOSEK Büse dowodzi, że kurtka skórzano-tekstylna może być i komfortowa, i zapewniać bezpieczeństwo. Brawa za fason i dobrą obsługę. Bogactwo wersji to kolejny plus. W ofercie także pasujące do niej spodnie. |
NASZA OCENA* 4/5 |