Triumph Tiger 1200. Motocykl stworzony do podróży

Triumph Tiger 1200 to jeden z tych motocykli, które zostały stworzone do podróżowania. Liczne turystyczne zalety sprawiają, że nawet najdalsza podróż będzie prawdziwą przyjemnością.

Kiedy w 2012 roku Triumph pokazał pierwszego Tigera 1200, motocyklowy świat wstrzymał oddech. Dopracowany, świetnie wyglądający i znakomicie jeżdżący motocykl adventure miał być GS-killerem, maszyną, która zburzy trwającą od początku XXI w. hegemonię BMW w tym segmencie. 

I choć finalnie tak się nie stało, Triumph Tiger 1200 zyskał sobie spore grono wiernych fanów i opinię znakomitego towarzysza podróży, podstawowym problemem, z jakim borykała się pierwsza seria Tigerów 1200, była spora nadwaga – gotowy do drogi motocykl ważył aż 271 kg.

 

Triumph Tiger 1200 – waga i wersje wyposażenia

Wraz z prezentacją nowego Tigera 1200 problem nadwagi zniknął. Motocykl został skonstruowany na nowo tak, by uniknąć błędów poprzednika i zadanie to wykonano perfekcyjnie. Nowy model (wersja 1200 GT) waży tylko 240 kg, co, jak na tę klasę, jest wynikiem dobrym. Dla porównania – KTM 1290 Adventure waży 220 kg, a BMW R 1250 GS – 249 kg

Producent przygotował aż pięć wersji wyposażeniowych: trzy przeznaczone na drogi utwardzone (1200 GT, 1200 GT Pro, 1200 GT Explorer) i dwie przystosowane do off-roadu (1200 Rally Pro i 1200 Rally Explorer). Podstawowa wersja przeznaczona jest dla podróżników, którzy potrzebują tylko najważniejszych udogodnień. 

 

Triumph Tiger 1200 Triumph Motorcycles

 

Jednak nawet ta wersja wyposażona dość bogato – znajdziemy tu na przykład półaktywne zawieszenie Showa, trzy tryby jazdy, oświetlenie LED, czy ABS na zakręty. Wyższe wersje doposażone są między innymi w dwukierunkowy quickshifter, dodatkowe tryby jazdy, system monitorowania ciśnienia w oponach, czy gmole i handbary. 

Szczególną wersją jest Explorer, który, zarówno w wersji asfaltowej, jak i off-roadowej, został wyposażony w 30-litrowy zbiornik paliwa. To wersja przeznaczona na naprawdę dalekie wyprawy – wszędzie tam, gdzie dostępność paliwa może być utrudniona, a duży zasięg jest sprawą kluczową. 

Wersje off-roadowe, czyli 1200 Rally Pro i 1200 Rally Explorer mają większe,  szprychowe koła – 21 i 18 cali. 

 

Triumph Tiger 1200 – mocny silnik i napęd wałem

Nowy Tiger 1200, przy całkowitej zmianie koncepcji konstrukcji, zachował wszystko to, za co od lat cenią go użytkownicy – przede wszystkim niemal bezobsługowy napęd wałem. W nowym modelu element ten przekonstruowano, by zredukować efekt hamowania przy zmianie obciążenia. Efekt – praca wału jest teraz niezwykle gładka. 

Sercem motocykla jest trzycylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1200 cm3. Pochodzi on z modelu Speed Triple, ale w Tigerze, zamiast 180 KM ma 150 KM. Moc obniżono, ale zarazem poprawiono przebieg krzywej momentu obrotowego, dzięki temu Tigerem 1200 jeździ się bardzo łatwo i przyjemnie, silnik jest elastyczny, a dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu (130 Nm), moc dostępna jest natychmiast. 

 

Triumph Tiger 1200 Triumph Motorcycles

 

To ogromny atut, kiedy wybierasz się w daleką podróż z bagażem i pasażerem. Nie musisz martwić się o moc, która zawsze czeka w gotowości, niezależnie od tego czy podróżujesz z pełnym obciążeniem, czy sam. Kontrolowanie mocy jest przy tym niezwykle łatwe i intuicyjne, dzięki sterowanej elektronicznie przepustnicy (ride-by-wire).

 

Triumph Tiger 1200 – nowoczesna elektronika

Motocyklowi podróżnicy docenią z pewnością szereg elektronicznych systemów, które ułatwiają podróż i poprawiają bezpieczeństwo w trasie. W nowym Tigerze 1200 znajdziemy na przykład czujnik obecności pojazdu w martwym polu, tempomat, hamulec hill hold, zapobiegający staczaniu się motocykla na wzniesieniu, układ kontroli trakcji sterowany czujnikiem bezwładnościowym IMU oraz kolorowy wyświetlacz, który można sparować ze smartfonem za pomocą aplikacji My Triumph. 

 

Triumph Tiger 1200 Triumph Motorcycles

 

Producent zadbał także o bogatą ofertę akcesoriów. W podróży szczególnie przydadzą się kufry, które do modelu Tiger 1200 dostępne są w dwóch wersjach – aluminiowej z dodatkiem tworzywa oraz w pełni aluminiowej, przystosowanej do najtrudniejszych warunków w czasie wyprawy. 

 

Triumph Tiger 1200 – okresy międzyprzeglądowe

Triumph Tiger 1200 to motocykl w pełni przygotowany na każdą przygodę. Silnik zawieszenie, wyposażenie – wszystko to zostało dopracowane pod kątem wydajności, wygody i niezawodności. I to zapewne dlatego producent przewiduje interwały serwisowe na poziomie 16 tys. km. Dzięki temu bez stresu możesz wybrać się w najdalsze zakątki globu bez planowania wizyt w serwisach. 

Jeśli więc nadal zadajesz sobie pytanie – jakie adventure w podróż dookoła świata, mamy dla ciebie odpowiedź: Triumph Tiger 1200!