Wszyscy z nas dobrze wiedzą, że jedynym obowiązkiem, jaki nakłada na motocyklistów polskie prawo, jest kask. Odpowiednie buty, rękawice, kurtka, ochraniacz oraz inne elementy motocyklowego wyposażenia to wyłącznie twoja dobra wola. Ci z was, którzy znają nas od lat, wiedzą, że zawsze namawiamy, żebyś był dobrze ubrany, a przez to bezpieczniejszy. Dotyczy to także butów.
Falco: wymiana sliderów może być prosta (na zatrzask w Alpinestars), ale może być też skomplikowana (Falco). Gdzie podział się ten przeklęty imbus?! | ![]() |
Held: buty wyglądają na luźniejsze niż są w rzeczywistości. Wentylacja na pięcie wygląda kozacko, w rzeczywistości nic nie daje. | ![]() |
Dainese: nie wszyscy to zaakceptują. Zamek z tyłu nie pozwala dopasować cholewki do każdej łydki (tym bardziej w skórzanym kombinezonie). | ![]() |
Do tego testu wybraliśmy 8 par butów. Są one utrzymane w sportowym stylu, czyli możesz wybrać się w nich na tor, ale to nie znaczy, że są to buty wyczynowe. Idealnie pasują za to do skórzanych kombinezonów i zestawów. Ceny butów zaczynają się od 700 zł i nie przekraczają 1000 zł.
Ponieważ wysoki poziom ochrony to w butach sportowych sprawa najwyższej wagi, dlatego wszystkie pary przetestowaliśmy w praktyce, ale i w laboratorium. Uzyskane wyniki miały wpływ na ocenę ujętą w kategorii „bezpieczeństwo”. Niestety, nieliczne były buty, które spełniły wymagania normy, tzn. siła, która przenikła do wnętrza buta po przyłożeniu do niego siły 10 dżuli, nie przekroczyła granicy 5 kN.
![]() |
Modeka: wyglądają nieźle, ale nie daj się zwieść. To, co pachnie skórą, w rzeczywistości jest materiałem syntetycznym. |
![]() |
Vanucci: czy wkładanie i sznurowanie buta musi być takie skomplikowane? Podczas testów krew co prawda nie płynęła, ale pot i łzy już tak. |
![]() |
XPD: wow, XPD to jedyny but w teście ze sliderami wykonanymi ze stali nierdzewnej. Na winklach snop iskier masz jak w banku. |
Tak testowaliśmy
Jeśli kupujesz buty, masz znacznie łatwiej niż mieliśmy my. Aby bowiem nasz test był rzetelny, przejechaliśmy sporo kilometrów, bo tylko tak mogliśmy wychwycić wady i zalety obuwia, a na deser zmierzyliśmy, jaka część siły uderzenia przenika do wnętrza buta.
![]() |
Test na efektywność tłumienia siły uderzeń przeprowadziliśmy w laboratorium Sas-Tec. |
Przeprowadziliśmy testy sportowych (choć nie wyczynowych) butów. Naszą bazą był hotel leżący o jakieś 30 km na zachód od Marsylii, z którego mieliśmy rzut beretem do przełęczy l’Espigoulier. Tamtejsze drogi są idealne do testowania i motocykli, i ciuchów czy butów: szybkie i wolne winkle, ciasne agrafki, asfalty prowadzące ostro do nieba, by po chwili na łeb na szyję zjechać w dół. W takich warunkach musiało wyjść, czy buty są dopasowane, czy nie, czy uciskają, czy są wygodne itp. Po powrocie do redakcji buty trafiły do producenta ochraniaczy Sas-Tec, gdzie sprawdziliśmy, w jakim stopniu użyte w nich ochraniacze pochłaniają/rozpraszają siłę uderzeń.