[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.8

Uniwersalne ale w sportowym stylu. Wielki test butów motocyklowych.

Na celownik wzięliśmy osiem par motocyklowych butów w sportowym stylu w cenach między 700 a 1000 zł i przetestowaliśmy je na szosie i w laboratorium.

Wszyscy z nas dobrze wiedzą, że jedynym obowiązkiem, jaki nakłada na motocyklistów polskie prawo, jest kask. Odpowiednie buty, rękawice, kurtka, ochraniacz oraz inne elementy motocyklowego wyposażenia to wyłącznie twoja dobra wola. Ci z was, którzy znają nas od lat, wiedzą, że zawsze namawiamy, żebyś był dobrze ubrany, a przez to bezpieczniejszy. Dotyczy to także butów.

 

REKLAMA
Falco: wymiana sliderów może być prosta (na zatrzask w Alpinestars), ale może być też skomplikowana (Falco). Gdzie podział się ten przeklęty imbus?!
Held: buty wyglądają na luźniejsze niż są w rzeczywistości. Wentylacja na pięcie wygląda kozacko, w rzeczywistości nic nie daje.
Dainese: nie wszyscy to zaakceptują. Zamek z tyłu nie pozwala dopasować cholewki do każdej łydki (tym bardziej w skórzanym kombinezonie).

 

Do tego testu wybraliśmy 8 par butów. Są one utrzymane w sportowym stylu, czyli możesz wybrać się w nich na tor, ale to nie znaczy, że są to buty wyczynowe. Idealnie pasują za to do skórzanych kombinezonów i zestawów. Ceny butów zaczynają się od 700 zł i nie przekraczają 1000 zł.

Ponieważ wysoki poziom ochrony to w butach sportowych sprawa najwyższej wagi, dlatego wszystkie pary przetestowaliśmy w praktyce, ale i w laboratorium. Uzyskane wyniki miały wpływ na ocenę ujętą w kategorii „bezpieczeństwo”. Niestety, nieliczne były buty, które spełniły wymagania normy, tzn. siła, która przenikła do wnętrza buta po przyłożeniu do niego siły 10 dżuli, nie przekroczyła granicy 5 kN.

 

Modeka: wyglądają nieźle, ale nie daj się zwieść. To, co pachnie skórą, w rzeczywistości jest materiałem syntetycznym.
Vanucci: czy wkładanie i sznurowanie buta musi być takie skomplikowane? Podczas testów krew co prawda nie płynęła, ale pot i łzy już tak.
XPD: wow, XPD to jedyny but w teście ze sliderami wykonanymi ze stali nierdzewnej. Na winklach snop iskier masz jak w banku.

 

Tak testowaliśmy

Jeśli kupujesz buty, masz znacznie łatwiej niż mieliśmy my. Aby bowiem nasz test był rzetelny, przejechaliśmy sporo kilometrów, bo tylko tak mogliśmy wychwycić wady i zalety obuwia, a na deser zmierzyliśmy, jaka część siły uderzenia przenika do wnętrza buta.

 

Test na efektywność tłumienia siły uderzeń przeprowadziliśmy w laboratorium Sas-Tec.

 

Przeprowadziliśmy testy sportowych (choć nie wyczynowych) butów. Naszą bazą był hotel leżący o jakieś 30 km na zachód od Marsylii, z którego mieliśmy rzut beretem do przełęczy l’Espigoulier. Tamtejsze drogi są idealne do testowania i motocykli, i ciuchów czy butów: szybkie i wolne winkle, ciasne agrafki, asfalty prowadzące ostro do nieba, by po chwili na łeb na szyję zjechać w dół. W takich warunkach musiało wyjść, czy buty są dopasowane, czy nie, czy uciskają, czy są wygodne itp. Po powrocie do redakcji buty trafiły do producenta ochraniaczy Sas-Tec, gdzie sprawdziliśmy, w jakim stopniu użyte w nich ochraniacze pochłaniają/rozpraszają siłę uderzeń.

 

Zobacz też: test motocyklowych butów sportowych

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
   
Alpinestars SMX-S Büse GP Race Tech Dainese Nexus
Importer: www.imready.eu
Cena: 869 zł
Importer: buse.com.pl
Cena: 699 zł
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 970 zł

Rozmiary: 36 do 50. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra Masa (para, rozm. 43):
1,6 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm. Certyfikat: EN 13634:2010, poziom: 2-2-2
Kraj produkcji: Wietnam

minus Dobre dopasowanie; podeszwa dobrze trzyma się podnóżków; wygodne wkładanie; podczas chodzenia dość komfortowe; dobre wykonanie.  

minus Przeciętna efektywność pochłaniania siły uderzeń; trudne zamykanie zamk.

Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/żółty odblaskowy. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,9 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
28 cm. Certyfikat: EN 13634:2015, poziom: 2-2-1, IPA
Kraj produkcji: Pakistan

minus Wygodna wkładka; wymienne metalowe slidery; certyfikowane ochraniacze kostek dobrze tłumią siłę uderzeń.  

minus Buty mało elastyczne, czyli ograniczona swoboda ruchów; w nowych butach oderwało się ucho zamka.

Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra/skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,8 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat: brak
Kraj produkcji: Pakistan

minus Bardzo dobre wartości pochłaniania energii przez ochraniacze kostek i piszczeli; wygodne wkładanie; dobrze trzymają się podnóżków; wygodne.  

minus Lekko uciskają w miejscu wzmocnień; nie najwygodniejsze podczas jazdy i chodzenia.

Wniosek:
Świetnie wykonane sportowe buty, które bardzo dobrze leżą na nogach. Do poprawy drobiazgi, np. poziom ochrony kostek i piszczeli
Wniosek:
Nie tylko sprawiają wrażenie twardych, ale i takie są. Wykonanie takie sobie.
Wniosek:
Przed kupnem obowiązkowa przymiarka. Mimo że nie spełnia wymagań co do efektywności pochłaniania siły uderzeń, zapewnia wysoki poziom ochrony.
Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena:3/5 dostateczny Nasza ocena:5/5 bardzo dobry

 

Zobacz też: test dwuczęściowych kombinezonów skórzanych

REKLAMA

 

REKLAMA
   
Falco Oxegen 2 WTR Held Epco II Modeka Speed Tech
Importer: www.imready.eu
Cena: 699 zł
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Importer: www.modeka.pl
Cena: 690 zł

Rozmiary: 38 do 47. Kolor: czarny. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,5 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat:
EN 13634:2010, poziom: 1-2-1
Kraj produkcji: Rumunia

minus Dobre dopasowanie, spory komfort noszenia; podeszwy dobrze trzymają się podnóżków; buty są elastyczne; wodoszczelna membrana. 

minus Piszczele i kostki są czasem narażone na za wysokie siły uderzeń; niewielkie trudności z zamykaniem zamka błyskawicznego

Cena: 970 zł
Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra/skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,8 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat: brak
Kraj produkcji: Pakistan

minus Bardzo dobre wartości pochłaniania energii przez ochraniacze kostek i piszczeli; wygodne wkładanie; dobrze trzymają się podnóżków; wygodne.  

minus Lekko uciskają w miejscu wzmocnień; nie najwygodniejsze podczas jazdy i chodzenia

Rozmiary: 39 do 46. Kolory: czarny, czarny/biały, czarny/żółty. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,6 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
30 cm, Certyfikat: EN 13634:2010, poziom: 2-2-1
Kraj produkcji: Pakistan

minus Ochraniacz piszczeli – znakomita efektywność pochłaniania siły uderzeń; łatwe wkładanie i zapinanie; podeszwy dobrze trzymają się podnóżków; buty dobrze dopasowane, komfortowe wnętrze.  

minus Niedbałe wykonanie

Wniosek:
Solidne oldskulowe sportowe buty z komfortowym dopasowaniem – wygodne także podczas chodzenia. Pasywne bezpieczeństwo do poprawki.
Wniosek:
Przed kupnem obowiązkowa przymiarka. Mimo że nie spełnia wymagań co do efektywności pochłaniania siły uderzeń, zapewnia wysoki poziom ochrony.
Wniosek:
Dopasowaniu zawdzięczają przewagę nad podobnie wykonaną konkurencją.

Nasza ocena: 3/5 dostateczny Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena: 4/5 dobry

 

Zobacz też: test 10 par rękawic sportowych

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
Sidi Performer Vanucci RV6 Performance XPD XP3-S
Importer: rapid-motocykle.pl
Cena: 829 zł
Importer: www.moto-akcesoria.pl
Cena: 989 zł
Importer: www.spidi.com.pl
Cena: 989 zł

Rozmiary: 37 do 50. Kolory: czarny, czerwony, biały, żółty fluo. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,4 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
29 cm. Certyfikat: EN 13634:2015, poziom: 2-2-2, IPS
Kraj produkcji: Włochy 

minus Super dopasowane, wzorcowo uformowany napiętek; bardzo lekkie; łatwe wkładanie, bezproblemowe zapinanie; super wykonanie.

minus Wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej.

Rozmiary: 36 do 48. Kolor: czarny. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 2,1 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm. Certyfikat:
EN 13634:2015, poziom: 2-2-1, SRC
Kraj produkcji: Tajlandia 

minus Dobre wykonanie; mocno trzymają piętę.

minus Bardzo trudne wkładanie i zdejmowanie z powodu wkładki przypominającej but wewnętrzny; trudno odpiąć zapadkowe zapięcie; tłumienie siły uderzeń poniżej przeciętnej; ciężkie; gniotą.

Rozmiary: 36 do 50. Kolory: czarny, czerwony, biały, żółty. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,5 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 30 cm. Certyfikat: EN 13634/02, poziom: 1-1
Kraj produkcji: Chiny  

minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; podeszwa dobrze trzyma się podnóżków; bardzo dobrze trzymają stopę.

minus Zacinający się, bardzo trudny do zapięcia zamek; zastrzeżenia do jakości wykonania; niska efektywność tłumienia siły uderzeń.

Wniosek:
Pod względem dopasowania i komfortu te klasycznie zaprojektowane buty to pierwsza liga. Bezpieczeństwo pasywne do poprawy
Wniosek:
Wyglądają jak buty narciarskie. Trudno wyczuć, po co. Wypadły słabiutko podczas testu ochraniaczy na efektywność pochłaniania siły uderzeń
Wniosek:
Sprawa jest jasna: albo pasują, albo uciskają. Sporo do poprawy od względem bezpieczeństwa.
Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena: 3/5 dostateczny Nasza ocena: 3/5 dostateczny

 

Maksymalna liczba punktów bezpieczeństwo dopasowanie komfort wentylacja obsługa  wyposażenie / wykonanie  suma  nasza ocena cena
Dainese Nexus 38 26 7 6 8 85 5/5 995 zł
Held Epco II 36 20 9 8 7 80 4/5 970 zł
Sidi Performer 28 26 8 9 9 80 4/5 829 zł
Alpinestars SMX-S 30 28 7 7 7 79 4/5 869 zł
Modeka Speed Tech 34 24 8 8 5 79 4/5 690 zł
Falco Oxegen 2 WTR 20 24 8 7 8 67 3/5 699 zł
XPD XP3-S 20 22 7 7 4 60 3/5 989 zł
Vanucci RV6 Performance 22 18 7 3 9 59 3/5 989 zł
Büse GP Race Tech 24 15 6 7 3 55 3/5 699 zł

 

Do testu trafiło dziewięć modeli. Ciekawostka: są sprzedawane pod różnymi markami, ale prawda jest taka, że co najmniej połowa z nich wyjechała z jednej fabryki. Tym bardziej zaskoczyło, że buty o – tak to nazwijmy – wysokim stopniu pokrewieństwa skończyły rywalizację z różną liczbą punktów. Przyczyny nietrudno się domyślić: niektóre firmy pilniej doglądają tego, co dzieje się w fabryce, inne kładą na to mniejszy akcent. Held i Modeka – te dwa modele butów dzielnie stawiły czoło topowym markom Alpinestars, Dainese i Sidi.

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij