[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.1

Uniwersalne ale w sportowym stylu. Wielki test butów motocyklowych.

Na celownik wzięliśmy osiem par motocyklowych butów w sportowym stylu w cenach między 700 a 1000 zł i przetestowaliśmy je na szosie i w laboratorium.

Wszyscy z nas dobrze wiedzą, że jedynym obowiązkiem, jaki nakłada na motocyklistów polskie prawo, jest kask. Odpowiednie buty, rękawice, kurtka, ochraniacz oraz inne elementy motocyklowego wyposażenia to wyłącznie twoja dobra wola. Ci z was, którzy znają nas od lat, wiedzą, że zawsze namawiamy, żebyś był dobrze ubrany, a przez to bezpieczniejszy. Dotyczy to także butów.

 

REKLAMA
Falco: wymiana sliderów może być prosta (na zatrzask w Alpinestars), ale może być też skomplikowana (Falco). Gdzie podział się ten przeklęty imbus?!
Held: buty wyglądają na luźniejsze niż są w rzeczywistości. Wentylacja na pięcie wygląda kozacko, w rzeczywistości nic nie daje.
Dainese: nie wszyscy to zaakceptują. Zamek z tyłu nie pozwala dopasować cholewki do każdej łydki (tym bardziej w skórzanym kombinezonie).

 

Do tego testu wybraliśmy 8 par butów. Są one utrzymane w sportowym stylu, czyli możesz wybrać się w nich na tor, ale to nie znaczy, że są to buty wyczynowe. Idealnie pasują za to do skórzanych kombinezonów i zestawów. Ceny butów zaczynają się od 700 zł i nie przekraczają 1000 zł.

Ponieważ wysoki poziom ochrony to w butach sportowych sprawa najwyższej wagi, dlatego wszystkie pary przetestowaliśmy w praktyce, ale i w laboratorium. Uzyskane wyniki miały wpływ na ocenę ujętą w kategorii „bezpieczeństwo”. Niestety, nieliczne były buty, które spełniły wymagania normy, tzn. siła, która przenikła do wnętrza buta po przyłożeniu do niego siły 10 dżuli, nie przekroczyła granicy 5 kN.

 

Modeka: wyglądają nieźle, ale nie daj się zwieść. To, co pachnie skórą, w rzeczywistości jest materiałem syntetycznym.
Vanucci: czy wkładanie i sznurowanie buta musi być takie skomplikowane? Podczas testów krew co prawda nie płynęła, ale pot i łzy już tak.
XPD: wow, XPD to jedyny but w teście ze sliderami wykonanymi ze stali nierdzewnej. Na winklach snop iskier masz jak w banku.

 

Tak testowaliśmy

Jeśli kupujesz buty, masz znacznie łatwiej niż mieliśmy my. Aby bowiem nasz test był rzetelny, przejechaliśmy sporo kilometrów, bo tylko tak mogliśmy wychwycić wady i zalety obuwia, a na deser zmierzyliśmy, jaka część siły uderzenia przenika do wnętrza buta.

 

Test na efektywność tłumienia siły uderzeń przeprowadziliśmy w laboratorium Sas-Tec.

 

Przeprowadziliśmy testy sportowych (choć nie wyczynowych) butów. Naszą bazą był hotel leżący o jakieś 30 km na zachód od Marsylii, z którego mieliśmy rzut beretem do przełęczy l’Espigoulier. Tamtejsze drogi są idealne do testowania i motocykli, i ciuchów czy butów: szybkie i wolne winkle, ciasne agrafki, asfalty prowadzące ostro do nieba, by po chwili na łeb na szyję zjechać w dół. W takich warunkach musiało wyjść, czy buty są dopasowane, czy nie, czy uciskają, czy są wygodne itp. Po powrocie do redakcji buty trafiły do producenta ochraniaczy Sas-Tec, gdzie sprawdziliśmy, w jakim stopniu użyte w nich ochraniacze pochłaniają/rozpraszają siłę uderzeń.

 

Zobacz też: test motocyklowych butów sportowych

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
   
Alpinestars SMX-S Büse GP Race Tech Dainese Nexus
Importer: www.imready.eu
Cena: 869 zł
Importer: buse.com.pl
Cena: 699 zł
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 970 zł

Rozmiary: 36 do 50. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra Masa (para, rozm. 43):
1,6 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm. Certyfikat: EN 13634:2010, poziom: 2-2-2
Kraj produkcji: Wietnam

minus Dobre dopasowanie; podeszwa dobrze trzyma się podnóżków; wygodne wkładanie; podczas chodzenia dość komfortowe; dobre wykonanie.  

minus Przeciętna efektywność pochłaniania siły uderzeń; trudne zamykanie zamk.

Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/żółty odblaskowy. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,9 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
28 cm. Certyfikat: EN 13634:2015, poziom: 2-2-1, IPA
Kraj produkcji: Pakistan

minus Wygodna wkładka; wymienne metalowe slidery; certyfikowane ochraniacze kostek dobrze tłumią siłę uderzeń.  

minus Buty mało elastyczne, czyli ograniczona swoboda ruchów; w nowych butach oderwało się ucho zamka.

Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra/skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,8 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat: brak
Kraj produkcji: Pakistan

minus Bardzo dobre wartości pochłaniania energii przez ochraniacze kostek i piszczeli; wygodne wkładanie; dobrze trzymają się podnóżków; wygodne.  

minus Lekko uciskają w miejscu wzmocnień; nie najwygodniejsze podczas jazdy i chodzenia.

Wniosek:
Świetnie wykonane sportowe buty, które bardzo dobrze leżą na nogach. Do poprawy drobiazgi, np. poziom ochrony kostek i piszczeli
Wniosek:
Nie tylko sprawiają wrażenie twardych, ale i takie są. Wykonanie takie sobie.
Wniosek:
Przed kupnem obowiązkowa przymiarka. Mimo że nie spełnia wymagań co do efektywności pochłaniania siły uderzeń, zapewnia wysoki poziom ochrony.
Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena:3/5 dostateczny Nasza ocena:5/5 bardzo dobry

 

Zobacz też: test dwuczęściowych kombinezonów skórzanych

REKLAMA

 

REKLAMA
   
Falco Oxegen 2 WTR Held Epco II Modeka Speed Tech
Importer: www.imready.eu
Cena: 699 zł
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Importer: www.modeka.pl
Cena: 690 zł

Rozmiary: 38 do 47. Kolor: czarny. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,5 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat:
EN 13634:2010, poziom: 1-2-1
Kraj produkcji: Rumunia

minus Dobre dopasowanie, spory komfort noszenia; podeszwy dobrze trzymają się podnóżków; buty są elastyczne; wodoszczelna membrana. 

minus Piszczele i kostki są czasem narażone na za wysokie siły uderzeń; niewielkie trudności z zamykaniem zamka błyskawicznego

Cena: 970 zł
Rozmiary: 39 do 47. Kolory: czarny, czarny/biały. Materiał: sztuczna skóra/skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,8 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm Certyfikat: brak
Kraj produkcji: Pakistan

minus Bardzo dobre wartości pochłaniania energii przez ochraniacze kostek i piszczeli; wygodne wkładanie; dobrze trzymają się podnóżków; wygodne.  

minus Lekko uciskają w miejscu wzmocnień; nie najwygodniejsze podczas jazdy i chodzenia

Rozmiary: 39 do 46. Kolory: czarny, czarny/biały, czarny/żółty. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,6 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
30 cm, Certyfikat: EN 13634:2010, poziom: 2-2-1
Kraj produkcji: Pakistan

minus Ochraniacz piszczeli – znakomita efektywność pochłaniania siły uderzeń; łatwe wkładanie i zapinanie; podeszwy dobrze trzymają się podnóżków; buty dobrze dopasowane, komfortowe wnętrze.  

minus Niedbałe wykonanie

Wniosek:
Solidne oldskulowe sportowe buty z komfortowym dopasowaniem – wygodne także podczas chodzenia. Pasywne bezpieczeństwo do poprawki.
Wniosek:
Przed kupnem obowiązkowa przymiarka. Mimo że nie spełnia wymagań co do efektywności pochłaniania siły uderzeń, zapewnia wysoki poziom ochrony.
Wniosek:
Dopasowaniu zawdzięczają przewagę nad podobnie wykonaną konkurencją.

Nasza ocena: 3/5 dostateczny Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena: 4/5 dobry

 

Zobacz też: test 10 par rękawic sportowych

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
Sidi Performer Vanucci RV6 Performance XPD XP3-S
Importer: rapid-motocykle.pl
Cena: 829 zł
Importer: www.moto-akcesoria.pl
Cena: 989 zł
Importer: www.spidi.com.pl
Cena: 989 zł

Rozmiary: 37 do 50. Kolory: czarny, czerwony, biały, żółty fluo. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,4 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43):
29 cm. Certyfikat: EN 13634:2015, poziom: 2-2-2, IPS
Kraj produkcji: Włochy 

minus Super dopasowane, wzorcowo uformowany napiętek; bardzo lekkie; łatwe wkładanie, bezproblemowe zapinanie; super wykonanie.

minus Wartości tłumienia siły uderzeń poniżej przeciętnej.

Rozmiary: 36 do 48. Kolor: czarny. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 2,1 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 28 cm. Certyfikat:
EN 13634:2015, poziom: 2-2-1, SRC
Kraj produkcji: Tajlandia 

minus Dobre wykonanie; mocno trzymają piętę.

minus Bardzo trudne wkładanie i zdejmowanie z powodu wkładki przypominającej but wewnętrzny; trudno odpiąć zapadkowe zapięcie; tłumienie siły uderzeń poniżej przeciętnej; ciężkie; gniotą.

Rozmiary: 36 do 50. Kolory: czarny, czerwony, biały, żółty. Materiał: sztuczna skóra. Masa (para, rozm. 43): 1,5 kg. Wysokość cholewki (rozm. 43): 30 cm. Certyfikat: EN 13634/02, poziom: 1-1
Kraj produkcji: Chiny  

minus Łatwe wkładanie i zdejmowanie; podeszwa dobrze trzyma się podnóżków; bardzo dobrze trzymają stopę.

minus Zacinający się, bardzo trudny do zapięcia zamek; zastrzeżenia do jakości wykonania; niska efektywność tłumienia siły uderzeń.

Wniosek:
Pod względem dopasowania i komfortu te klasycznie zaprojektowane buty to pierwsza liga. Bezpieczeństwo pasywne do poprawy
Wniosek:
Wyglądają jak buty narciarskie. Trudno wyczuć, po co. Wypadły słabiutko podczas testu ochraniaczy na efektywność pochłaniania siły uderzeń
Wniosek:
Sprawa jest jasna: albo pasują, albo uciskają. Sporo do poprawy od względem bezpieczeństwa.
Nasza ocena: 4/5 dobry Nasza ocena: 3/5 dostateczny Nasza ocena: 3/5 dostateczny

 

Maksymalna liczba punktów bezpieczeństwo dopasowanie komfort wentylacja obsługa  wyposażenie / wykonanie  suma  nasza ocena cena
Dainese Nexus 38 26 7 6 8 85 5/5 995 zł
Held Epco II 36 20 9 8 7 80 4/5 970 zł
Sidi Performer 28 26 8 9 9 80 4/5 829 zł
Alpinestars SMX-S 30 28 7 7 7 79 4/5 869 zł
Modeka Speed Tech 34 24 8 8 5 79 4/5 690 zł
Falco Oxegen 2 WTR 20 24 8 7 8 67 3/5 699 zł
XPD XP3-S 20 22 7 7 4 60 3/5 989 zł
Vanucci RV6 Performance 22 18 7 3 9 59 3/5 989 zł
Büse GP Race Tech 24 15 6 7 3 55 3/5 699 zł

 

Do testu trafiło dziewięć modeli. Ciekawostka: są sprzedawane pod różnymi markami, ale prawda jest taka, że co najmniej połowa z nich wyjechała z jednej fabryki. Tym bardziej zaskoczyło, że buty o – tak to nazwijmy – wysokim stopniu pokrewieństwa skończyły rywalizację z różną liczbą punktów. Przyczyny nietrudno się domyślić: niektóre firmy pilniej doglądają tego, co dzieje się w fabryce, inne kładą na to mniejszy akcent. Held i Modeka – te dwa modele butów dzielnie stawiły czoło topowym markom Alpinestars, Dainese i Sidi.

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Czeka cię wymiana opon? Jeśli jeździsz głównie po zwykłych drogach, ale w sportowym stylu Dunlop ma coś dla Ciebie - nowy model opon Sportsmart Mk3.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij