Honda jest mistrzem w budowaniu motocykli uniwersalnych. Prostych, ale o świetnej jakości wykonania, bezawaryjnych i trwałych. Ta tradycja trwa od początku lat 70., kiedy japoński producent wyskoczył na czoło modelem CB 750. Potem były „500” i „350”.
![]() |
![]() |
Kokpit CBF-a 600 (tu wersji S) nie szokuje wzornictwem. Na szczęście jest czytelny w każdych warunkach. | Pierwsza generacja miała wersję z ABS-em.W drugiej jest to zintegrowany C-ABS. |
Turystyka we krwi
Wprawdzie w 1973 roku Kawasaki przebiło Hondę słynnym Z 900 i nieco później Z1R, ale były to bardzo dzikie maszyny o sportowym charakterze, który w Z1R-rze podkreślały owiewka i mały zadupek. Natomiast na CB dawało się zarówno gnać z kosmicznymi prędkościami po autostradzie, jak też turlać się po bocznych drogach czy mieście. Przy tym osiągi ich silników nigdy nie wykraczały poza możliwości zawieszeń, jak to miało miejsce w Kawach.
![]() |
![]() |
Premierowy CBF 600 z 2004 roku (na zdjęciuwersja PC 38) od razu stał się hitem. | Druga generacja otrzymała aluminiową ramęi silnik z CBR-a 600 RR. |
W latach 90. takim szczytem uniwersalności była w Honda CB 500. Maszyna ta sprzedawała się bardzo dobrze – kupowali ją doświadczeni motocykliści poszukujący sprzętu niezawodnego i wygodnego do codziennej miejskiej eksploatacji, ale też jeźdźcy, dla których był to pierwszy jednoślad w życiu.
Pod Lupą |
Jakakolwiek usterka lub awaria w dobrze utrzymanym i prawidłowo serwisowanym CBF-ie 600 to wyjątkowy pech. Jest to bowiem motocykl niezawodny. Przy kupnie używanego CBF-a należy sprawdzić stan tych elementów, których wymiana – gdyby zaszła taka konieczność – będzie się wiązała z większymi kosztami. Warto sprawdzić luzy w łożyskach w główce ramy i w ułożyskowaniu wahacza, zużycie tarcz hamulcowych, opon czy zestawu napędowego. W CBF-ie 600 mogą się trafić tylko trzy w miarę typowe usterki – w roczniku 2006 cieknący kranik paliwa (nieszczelna membrana), w 2008 uszkodzenia licznika i w 2008/2009 luzujące się śrubki mocujące tylną pompę hamulcową. Wszystko to naprawiano na gwarancji.W CBF-ie przywiezionym z zagra-nicy warto przyjrzeć się, jak był on eksploatowany. Często bowiem zdarza się, że uniwersalnego CBF-a traktowano jak całoroczny pojazd użytkowy – jeździł on również w zimie. Można to poznać po trudnych do usunięcia śladach korozji na niektórych elementach. Takiego motocykla lepiej unikać, bo mimo zabezpieczeń sól dociera wszędzie, a mało kto po zimowej eksploatacji rozbiera połowę motocykla, myje i smaruje. Różne elementy, np. ośka dźwigni zmiany biegów czy łożyska wahacza, mogą być nadmiernie zużyte. |
W 2004 roku Honda postanowiła zaproponować coś więcej, choć również w bardzo uniwersalnym stylu. Recepta była prosta: wzięto silnik od Horneta 600 (który wcześniej napędzał sportową CBR-kę 600 F), zastosowano łagodniejsze wałki rozrządu, przekonstruowano kanały w głowicy i zrobiono jeszcze parę innych zmian. W efekcie moc nowej jednostki napędowej spadła z 97 do 76 KM, ale charakterystyka stała się wręcz wzorowa. CBF 600 jechał w stylu motocykla elektrycznego – równo ciągnął od najniższych do najwyższych obrotów, bez żadnych dołków w krzywej mocy.
Dobry standard
Silnik wstawiono w stalową ramę grzbietową, a reszta podwozia otrzymała wykończenie w standardzie niespotykanym w motocyklach klasy średniej. Kanapę można było regulować w zakresie 30 mm góra/dół i 10 mm przód/tył. Przestawiać dawało się też kierownicę – o 10 mm w przód lub w tył.
Historia Hondy CBF 600
|
2004 Model PC 38 od razu staje się hitem. Naked kosztuje 29 900 zł (plus 4100 zł za ABS), wersja S – 33 100 zł (4700 zł za ABS). 2005 Żadnych zmian. W opcji pakiet Traveller: dwa kufry boczne i topcase. Wersja S kosztuje 32 900 zł (z ABS-em). 2006 Drobne retusze, m.in. dłuższe ramiona lusterek. Ceny: N – 31 900 zł, S – 32 900 zł, dopłata za ABS w obu wersjach 1000 zł. 2008 Druga generacja CBF-a 600 (model PC 43). Silnik z CBR-a 600 RR z wtryskiem paliwa i mocą ograniczoną do 78 KM i cały czas spokojna stylistyka. Nowe są zawieszenia (z przodu regulacja napięcia wstępnego sprężyn) i zbiornik paliwa: 20 zamiast 19 l, inna kanapa, dłuższy wahacz, krótsze przełożenie całkowite. ABS ze zintegrowanym układem hamulcowym CBS. Ceny: N – 22 500 zł, S – 26 900 zł. 2010 Zero zmian. N – 25 900 zł, S – 27 900 zł. 2011 Ceny nowych: N – 24 100 zł (z C-ABS-em 30 200 zł), ale można też kupić motocykl z 2010 roku z C-ABS-em za 26 200 zł. Wersja S – 27 200 zł (z ABS-em 31 200 zł), dostępne są maszyny z sezonu 2010 za 25 300 zł i za 29 400 zł z C-ABS-em. |
![]() |
Honda zapewniała, że CBF 600 jest „just fit” i że wygodnie będą nim podróżować jeźdźcy od 1,57 do 1,90 m wzrostu. I rzeczywiście, pozycja na CBF-ie 600 była bardzo wygodna, a pasażer także nie mógł narzekać. Zaoferowano wersję N (naked) oraz S, czyli z półowiewką, w której można było regulować wysokość szyby. Obie wersje za dopłatą można było nabyć z ABS-em. CBF 600 otrzymał też ponadczasową stylistykę, w której nie było jednak żadnych fajerwerków. Miała zadowalać lub przynajmniej być tolerowana przez wszystkich. „600” prowadziła się świetnie. Była łagodna i tolerancyjna dla jeźdźca, a pasażer i bagaż niewiele pogarszały te właściwości. Nowy motocykl z miejsca stał się hitem w Europie Zachodniej, a u Niemców trafił na szczyt tabeli sprzedaży.
Konkurenci | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Honda CBF 600 w teście długodystansowym
W latach 2005-2006 katowaliśmy CBF-a 600 w teście na 25 000 km. Honda pociła się w południowoeuropejskich upałach, marzła podczas mroźnej zimy, dawała z siebie wszystko na niemieckich autostradach i męczyła się na bałkańskich szutrach (MOTOCYKL 11/2005, 7/2006 i 9/2006). W czasie testu nie zanotowaliśmy najmniejszej awarii czy usterki. Motocykl zaliczył w tym czasie cztery niezbyt kosztowne przeglądy okresowe oraz wymianę klocków hamulcowych, opon i wreszcie zestawu napędowego (dopiero po 24 494 km!). Po rozebraniu silnika okazało się, że praktycznie wszystkie części trzymają wymiary fabrycznej tolerancji montażowej i nie weszły jeszcze nawet w zakres tolerancji eksploatacyjnej!
Zobacz także:
Transalp czy V-Strom? Porównanie motocykli używanych
Aż 6 motocykli z jednej bazy? BMW wie co robi - oto 6 używanych modeli BMW serii F
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 04:15:04
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?