„600” cieszy się dużo większą popularnością, niż „900”. Którą z nich lepiej wybrać jako motocykl używany?
Przepis na Horneta 600 był prosty: sprawdzony silnik (z CBR 600 F3) ze środkowym zakresem obrotów poprawionym kosztem mocy maksymalnej + nieskomplikowane podwozie. Hornet 600 może się podobać i to już od pierwszej wersji z 1998 roku (PC31). Niestety dobre wrażenie psują miękki widelec, wiotka rama i 16-calowe przednie koło. Japończycy po dwóch latach wprowadzili zmiany: dali motocyklowi sztywniejszy widelec, lepsze hamulce z przodu oraz 17-calowe koło. To sprawiło, że Horneta 600 nie da się nie lubić. Wygodna pozycja za kierownicą (zmieszczą się nawet wysocy), kochający obroty silnik oraz łatwość prowadzenia to początek listy zalet.
Zobacz także: największy konkurent Suzuki Bandit 600
HISTORIA MODELU1998 Debiut Horneta 600. Ma silnik z CBR-y 600 F z mocą obniżoną do 96 KM, okrągły reflektor, tłumik pod zadupkiem i, niestety, 16-calowe koło z przodu. |
Poniżej 5000 obr/min niewiele się dzieje. Zasilany baterią gaźników silnik lubi ostrzejsze traktowanie – życie zaczyna się powyżej 7000–8000 obr/min. Ale to życie przekłada się na koszty paliwa. Spalanie bardzo mocno zależy od stylu jazdy, wahając się od 4,5 do nawet 11 l/100 km. W zamian silnik jest właściwie niezniszczalny, ale pod warunkiem, że dbasz o niego.
Ze słabych punktów Horneta wymieńmy regulator napięcia, który lubi się spalić (słabe chłodzenie) oraz podatną na uszkodzenia stalową ramę z dospawanym stelażem zadupka (do 2007 r.). Belka pod zbiornikiem może się wygiąć nawet w razie niezbyt spektakularnej gleby. Użytkownicy o sportowym zacięciu narzekają na zbyt miękki widelec oraz hamulce (dwutłoczkowe zaciski działają bez zarzutu, ale w czasie ostrej jazdy chciałoby się większej ich jadowitości). Z kolei turystom życie utrudniają wysoko poprowadzony wydech oraz niedostatek komfortu pasażera. Od 2005 roku Hornety 600 mają widelec upside-down.
W 2007 r. Honda otworzyła zupełnie nowy rozdział – zaprezentowała nowy model Horneta oznaczony PC41. Zasilany wtryskiem silnik pochodzi z CBR-y 600 RR, ale jego moc zdławiono ze 118 do 102 KM. Umieszczono go w aluminiowej ramie z dokręcanym tylnym stelażem ze stali, a tłumik powędrował pod silnik. W porównaniu z poprzednikiem poprawiono osiągi w środkowym zakresie obrotów.
Regulator napięcia to jedyna typowa wada Horneta 600. Mimo to w czasie oględzin nie zapomnij o podniesieniu zbiornika i obejrzeniu ramy. O standardowych czynnościach sprawdzających nie ma co mówić.
Honda Hornet 600 (PC41, rok 2010) |
|
Silnik: | 4-cylindrowy, rzędowy, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa. |
Przeniesienie napędu: | mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 67 x 42,5 mm |
Pojemność skokowa | 599 cm3 |
Moc maks. | 102 KM (75 kW) przy 12 000 obr/min |
Maks. moment obr. | 64 Nm przy 10 500 obr/min |
Rama: | grzbietowa, z aluminium. |
Zawieszenia: | przód – widelec upside-down, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator. |
Hamulce: | przód – 2 tarcze, śr. 296 mm, 3-tłoczkowe zaciski pływające, tył – 1 tarcza, ABS. |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1435 mm |
Kąt główki ramy | 65° |
Wyprzedzenie | 99 mm |
Wysokość kanapy | 810 mm |
Masa z paliwem | 207 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 19 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 3,5 s |
Elastyczność 60–100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycia paliwa | 4,5 l/100 km |

CENY |
||||||
2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
CB 600 F Hornet | – | – | 14400 | 13400 | 12700 | 12200 |
CB 600 F Hornet 2011 | 18800 | 17700 | 15500 | – | – | – |
CB 600 F Hornet ABS | – | – | 15500 | 14400 | 13700 | 13100 |
CB 600 F Hornet ABS 2011 | 21100 | 19900 | 17400 | – | – | – |
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu zgodnym ze średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli. | ||||||
Polowanie na szerszenia. W ofertach sprzedaży Horneta 600 możesz przebierać. Jeśli sztuka, którą oglądasz, wzbudza choćby najmniejsze wątpliwości, odpuść ją. Błyskawicznie znajdziesz kolejną ofertę. Ceny wahają się od ok. 4000 do ponad 16 000 zł. |
ZALETY |
WADY |
![]() |
Model PC41, tak jak poprzednik, miał bezpośrednio mocowany centralny amortyzator, ale dodano mu regulację tłumienia odbicia. |
![]() |
Klasyka i nowoczesność. W 2000 roku wyświetlacz LCD i wskazówkowy obrotomierz wyparły z kokpitu dwa okrągłe zegary. Postępu nie da się zatrzymać. |