[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.2

Używana Honda Transalp

Poznaj wady i zalety używanej Hondy Transalp, motocykla który został legendą mimo że nie pobił żadnego rekordu ani nie  wygrał żadnego rajdu.

| Data aktualizacji: 2019-01-21

Złośliwi mówią, że od czasu, gdy pierwszy Transalp wyjechał na drogi, bardziej zmieniły się Alpy niż ten motocykl. Jest w tym sporo racji. Wszystko zaczęło się w 1987 r., kiedy to Honda wypuściła maszynę łączącą cechy motocykla enduro i turystyka.

Sprawdzony silnik V2

W tym celu sięgnięto po sprawdzony trzyzaworowy silnik V2 z modelu VT 500, który rozwiercono do 583 cm3 i wsadzono do stalowej ramy kołyskowej. Następnie dołożono zawieszenia o dużym skoku, osłaniające silnik i jeźdźca owiewki oraz koła o średnicy 21 i 17 cali.

REKLAMA
Jeżeli nad szybkie przeloty autostradami przedkładasz włóczęgę po bocznych drogach, Transalp okaże się świetnym towarzyszem podróży - zwłaszcza jeśli wyposażysz go w kufry i wysoką szybę.

 

Transalp nigdy nie oszałamiał osiągami. W pierwszej wersji – XL 600 V – silnik generował 50 KM i 56 Nm (przy, odpowiednio, 8000 i 6000 obr/min); w kolejnej – XL 650 V – piecyk o pojemności 647 cm3 miał 53 KM i 55 Nm (przy 7500 i 5000 obr/min), w ostatniej zaś – XL 700 V – z czterozaworowego silnika przeszczepionego z Hondy Deauville z 680 cm3 wyciśnięto 60 KM i 60 Nm (przy 7750 i 6000 obr/min).

Inne, czym maszyna nie mogła zaimponować, to styl. Pierwszą „600” szpeciła kwadratowa przednia lampa wielkości telewizora, ostatnią „700” zaś reflektor przypominający wytrzeszczone rybie oko.

O przydatności centralne podstawki nie ma się co rozpisywać. Fajnie ja mieć i tyle. Co jednak ciekawe, mimo że nie jest to skomplikowanym w produkcji element, Honda życzyła sobie za oryginał ponad 1000 zł!!!

 

Bezawaryjny Transalp?

Mimo to Trampek zdobył liczne grono zwolenników. Nic w tym dziwnego, bo to maszyna bezawaryjna, trwała i wytrzymała. Sprzęt jest debiloodporny, tzn. aby go popsuć, trzeba się postarać. Oprócz tego to motocykl bardzo przyjazny dla użytkownika, niezbyt wymagający w obsłudze i łatwo zrobić z niego maszynę „adventure”, bo oferta akcesoriów i liczba ułatwiających życie patentów dla tej maszyny jest ogromna.

Niestety, Trampek ma też wady, które nie znikły mimo upływu lat i straszą w każdej kolejnej wersji. Najistotniejszą z nich jest tendencja do shimmy. Trzepotanie kierownicy pojawia się w okolicach 80–90 km/h, a nasila się w przypadku jazdy z centralnym kufrem.

Kolejne wady Trampka: niska fabryczna szyba, którą najlepiej od razu zastąpić akcesoryjną, i kiepskie zabezpieczenie silnika od spodu. Jeśli z asfaltu zjeżdżasz co najwyżej na polne drogi, ten drugi problem cię nie dotyczy, jeśli jednak lubisz wertepy, pamiętaj, że dolna osłona to plastik, a nie blacha!

Rozwiązaniem, które nieco komplikuje życie miłośnikom bezdroży, jest ABS, którego nie da się wyłączyć. Na asfalcie system działa genialnie, jednak na szutrze głupieje, ale masz wyjście awaryjne – wyjmij bezpiecznik.

Transalpów XL 700 V sprzedano w Polsce około 300. Były to wersje RD 13A i RD 13B (roczniki 2008 i 2009) oraz RD 15A i RD 15B (2010–2011). Pierwsza była produkowana w Hiszpanii, druga we Włoszech, a litery A i B oznaczają, odpowiednio, wersje bez ABS-u i z ABS-em.

Centrum dowodzenia wprawdzie nie przypomina już kokpitu ciągnika rolniczego, jednak Honda mogła zrobić to lepiej a przede wszystkim ładniej.

 

Typowe usterki

Transalp nie ma typowych dla siebie dolegliwości. Jedyną akcję serwisową dla „700” ogłoszono w 2008 r. Dotyczyła ona pierścienia, w którym jest osadzony tłok tylnej pompy hamulcowej – zdarzało się, że podczas hamowania nie wracał on do położenia początkowego i w efekcie klocki trące o tarczę powodowały jej przegrzanie. Wadliwe elementy wymieniono w ramach gwarancji i na tym temat się skończył.

W necie trafiłem na informacje o problemach z wentylatorami chłodnicy, uszczelniaczami przednich lag i łapiącymi przebicia fajkami świec, czułymi na wilgoć. Były to jednak pojedyncze przypadki.

Jeżeli chodzi o wersje wcześniejsze, to w „600” z pierwszych lat produkcji szwankowały umieszczone pod kanapą moduły zapłonowe. Ich wtyczki były ulokowane w taki sposób, że nacisk kanapy z czasem je uszkadzał i maszyna przestawała palić na jeden z cylindrów. Receptą jest tu poziome zamocowanie modułów.

Z kolei w „650” stwierdzono problem z przewodami chłodnicy i w ramach akcji serwisowej w 2002 roku poprawiano ich mocowanie. Obie wersje cierpiały na dość szybko zużywający się plastikowy ślimak prędkościomierza, a przy dużym przebiegu piły dalej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Awarie Transalpa

Na co zwrócić uwagę w maszynie z drugiej ręki? Jeżeli planujesz dalsze podróże, bardziej niż rocznikiem zainteresuj się wyposażeniem dodatkowym. Gmole, stelaże, wyższa szyba czy centralna podstawka to w sumie kupa kasy. Także przebiegiem możesz się nadmiernie nie stresować, byle maszyna nie była po strzale.

Poszukiwania ułatwisz sobie odwiedzając stronę miłośników "Trampka" czyli www.transalpolub.pl

 

REKLAMA
Zalety Wady
  • przyjazny w używaniu
  • niezawodny
  • świetne hamulce w wersji z ABS-em
  • tendencja do łapania shimmy
  • umiarkowane osiągi
  • dyskusyjna uroda

 

Dane serwisowe 

  • Przeglądy co 6000 km.
  • Regulacja zaworów co 12 000 km.
  • Ilość oleju z filtrem 2,3 l.
  • Luzy zaworowe:
    • dolotowe 0,15 +/-0,02 mm
    • wydechowe 0,20 +/-0,02 mm
  • Ciśnienie w oponach (p/t) 2/2 bary (z pasażerem 2/2,8 bara).

Ceny detaliczne części:

  • klocki przód 185 zł/tarcza,
  • klocki tył 185 zł (z ABS-em 277 zł),
  • filtr oleju 49 zł, filtr powietrza 190 zł,
  • świece zapłonowe: NGK CPR8EA-9 – 62 zł, Denso U24EPR9 – 46 zł.

Średni koszt robocizny za przegląd:

  • duży przegląd (po 12 000, 24 000, 36 000 ... km) 500-600 zł,
  • mały przegląd (po 6000, 18 000, 30 000 ... km) 200–300 zł.

 

REKLAMA

Wykres przełożeń
Wykres mocy i momentu obrotowego
Tuż przed interwencją ogranicznika „680” osiąga maksymalną moc. W praktyce już przy 8000 obr/min masz wrażenie, że Transalp dalej już nie kręci. Przełożenie wtórne jest w porównaniu do starego Transalpa o ząb dłuższe. Lepsza charakterystyka osiągów powoduje, że chciałbyś, aby piąty bieg był dłużej przełożony.
Droga hamowania
Podczas testu ABS włączył się dwa razy (na wykresie są to punkty 1 i 2). Na ułamek sekundy opóźnienie spadło wtedy z 10 do poniżej 8 m/s2. Średnie opóźnienie wyniosło 9,4 m/s2, co na oponach off-roadowych oznacza bardzo dobry wynik.

DANE TECHNICZNE:

Silnik

Budowa: chłodzony cieczą, czterosuwowy, V2 52O, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 40 mm, zapłon tranzystorowy, regulowany katalizator,

Elektryka: alternator 396 W, akumulator 12 V/11 Ah.

Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem O-ring.

Średnica cylindra x skok tłoka    81 x 66 mm

Pojemność skokowa                     680 cm3

Stopień sprężania                           10:1

Moc maksymalna                           60 KM (44,1 kW) przy 7750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy             60 Nm przy 6000 obr/min

Podwozie

Rama; kołyskowa, ze stali

Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie dobicia.

Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 256 mm, zaciski trójtłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, zacisk jednotłoczkowy, zintegrowany układ hamulcowy, ABS.

Koła szprychowe z aluminiowymi felgami

Rozmiary felg p/t            2,15 x 19 / 3,50 x 17

Rozmiary opon p/t         100/90-19 / 130/80-17

WYMIARY I MASY

Rozstaw osi                                   1515 mm

Kąt główki ramy                             61,9 stopni

Wyprzedzenie                               106 mm

Skoki zawieszeń przód/tył             177/173 mm

Dopuszczalna masa całkowita      419 kg

Poj. zbiornika paliwa/rezerwa         17/3 l

Dł./szer./wys.                                  2250/950/1390 mm

Wysokość siodła                          830 mm

Wysokość kierownicy                   1110 mm

Średnica zawracania                    5000 mm

Masa z płynami                             221 kg

Ładowność                                   198 kg

Rozłożenie obciążenia przód/tył 47/54 %

 

OSIĄGI I POMIARY

Prędkość maksymalna                  172 km/h

Średnie zużycie paliwa                 4,7 l/100 km

Teoretyczny zasięg                        362 km

Przyspieszenia:

0-100 km/h 5,1 s

0-140 km/h 10,0 s

Elastyczność:

 60-100 km/h 5,6 s

100-140 km/h 6,8 s

Błąd wskazań prędkościomierza: wskazania 50/100 - 48/97 km/h

Błąd wskazań obrotomierza: wskazanie 8000 obr/min - faktycznie 7900 obr/min

 

Zobacz również: które lepsze - Suzuki V-Strom 650 czy Honda Transalp 700

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

Historia Hondy Transalp

1987 Pierwsze Transalpy (PD 06) trafiają na drogi. Jedna tarcza z przodu, z tyłu hamulec bębnowy, 50 KM.
1989 Zmiany w silniku, nowe zawieszenia.
1991 Hamulec tarczowy z tyłu.
1994 Nowe owiewki, reflektor i zegary, nowy układ zapłonowy.  
1996 Zmiany w silniku, ostatni  rok produkcji w Japonii.
1997 Produkcja motocykla przeniesiona do Włoch (PD 10), dwie tarcze hamulcowe z przodu.
1999 Specjalne malowanie dla uczczenia 50-lecia Hondy. 
 
2000 Zupełnie nowy model (RD 10) z silnikiem o pojemności 649 cm3 i mocy 53 KM. Zmienione owiewki, zawieszenia, katalizator.
2002 Produkcja przeniesiona do Hiszpanii (RD 11), inny wydech.
2008 Nowy model (RD 13) z silnikiem 680 cm3 i mocą 60 KM. Przednie koło w rozmiarze 19 cali (wcześniej 21). ABS i CBS za dopłatą.
2010 Przeniesienie produkcji z Hiszpanii do Włoch (model RD 15). Seryjny ABS, zmieniony amortyzator.
 2012 Ostatni rok w ofercie. Transalpa zastąpił NC 700 X.

zobacz galerię

Zobacz również:
Stojąc przy tym motocyklu na bank poczujesz zew dalekich podróży, coś, co sprawi, że nawet okoliczne wertepy wydadzą ci się pociągające jak afrykańska sawanna. Oto Yamaha XT 660 Z Ténéré.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij