[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Używana Honda XL700V Transalp. Czy warto kupić maszynę z drugiej ręki?

Wady i zalety używanej Hondy Transalp, motocykla który został legendą mimo że nie pobił żadnego rekordu ani nie  wygrał żadnego rajdu.

Złośliwi mówią, że od czasu, gdy pierwszy Transalp wyjechał na drogi, bardziej zmieniły się Alpy niż ten motocykl. Jest w tym sporo racji. Wszystko zaczęło się w 1987 r., kiedy to Honda wypuściła maszynę łączącą cechy motocykla enduro i turystyka.

W tym celu sięgnięto po sprawdzony trzyzaworowy silnik V2 z modelu VT 500, który rozwiercono do 583 cm3 i wsadzono do stalowej ramy kołyskowej. Następnie dołożono zawieszenia o dużym skoku, osłaniające silnik i jeźdźca owiewki oraz koła o średnicy 21 i 17 cali.

Jeżeli nad szybkie przeloty autostradami przedkładasz włóczęgę po bocznych drogach, Transalp okaże się świetnym towarzyszem podróży - zwłaszcza jeśli wyposażysz go w kufry i wysoką szybę.

 

REKLAMA

Transalp nigdy nie oszałamiał osiągami. W pierwszej wersji – XL 600 V – silnik generował 50 KM i 56 Nm (przy, odpowiednio, 8000 i 6000 obr/min); w kolejnej – XL 650 V – piecyk o pojemności 647 cm3 miał 53 KM i 55 Nm (przy 7500 i 5000 obr/min), w ostatniej zaś – XL 700 V – z czterozaworowego silnika przeszczepionego z Hondy Deauville z 680 cm3 wyciśnięto 60 KM i 60 Nm (przy 7750 i 6000 obr/min).

Inne, czym maszyna nie mogła zaimponować, to styl. Pierwszą „600” szpeciła kwadratowa przednia lampa wielkości telewizora, ostatnią „700” zaś reflektor przypominający wytrzeszczone rybie oko.

 O przydatności centralne podstawki nie ma się co rozpisywać. Fajnie ja mieć i tyle. Co jednak ciekawe, mimo że nie jest to skomplikowanym w produkcji element, Honda życzyła sobie za oryginał ponad 1000 zł!!!

 

Ideał? Nie sądzę...

Mimo to Trampek zdobył liczne grono zwolenników. Nic w tym dziwnego, bo to maszyna bezawaryjna, trwała i wytrzymała. Sprzęt jest debiloodporny, tzn. aby go popsuć, trzeba się postarać. Oprócz tego to motocykl bardzo przyjazny dla użytkownika, niezbyt wymagający w obsłudze i łatwo zrobić z niego maszynę „adventure”, bo oferta akcesoriów i liczba ułatwiających życie patentów dla tej maszyny jest ogromna.

Niestety, Trampek ma też wady, które nie znikły mimo upływu lat i straszą w każdej kolejnej wersji. Najistotniejszą z nich jest tendencja do shimmy. Trzepotanie kierownicy pojawia się w okolicach 80–90 km/h, a nasila się w przypadku jazdy z centralnym kufrem.

Kolejne wady Trampka: niska fabryczna szyba, którą najlepiej od razu zastąpić akcesoryjną, i kiepskie zabezpieczenie silnika od spodu. Jeśli z asfaltu zjeżdżasz co najwyżej na polne drogi, ten drugi problem cię nie dotyczy, jeśli jednak lubisz wertepy, pamiętaj, że dolna osłona to plastik, a nie blacha!

Rozwiązaniem, które nieco komplikuje życie miłośnikom bezdroży, jest ABS, którego nie da się wyłączyć. Na asfalcie system działa genialnie, jednak na szutrze głupieje, ale masz wyjście awaryjne – wyjmij bezpiecznik.

Transalpów XL 700 V sprzedano w Polsce około 300. Były to wersje RD 13A i RD 13B (roczniki 2008 i 2009) oraz RD 15A i RD 15B (2010–2011). Pierwsza była produkowana w Hiszpanii, druga we Włoszech, a litery A i B oznaczają, odpowiednio, wersje bez ABS-u i z ABS-em.

Centrum dowodzenia wprawdzie nie przypomina już kokpitu ciągnika rolniczego, jednak Honda mogła zrobić to lepiej a przede wszystkim ładniej.

 

Brak typowych wad

Transalp nie ma typowych dla siebie dolegliwości. Jedyną akcję serwisową dla „700” ogłoszono w 2008 r. Dotyczyła ona pierścienia, w którym jest osadzony tłok tylnej pompy hamulcowej – zdarzało się, że podczas hamowania nie wracał on do położenia początkowego i w efekcie klocki trące o tarczę powodowały jej przegrzanie. Wadliwe elementy wymieniono w ramach gwarancji i na tym temat się skończył.

W necie trafiłem na informacje o problemach z wentylatorami chłodnicy, uszczelniaczami przednich lag i łapiącymi przebicia fajkami świec, czułymi na wilgoć. Były to jednak pojedyncze przypadki.

Jeżeli chodzi o wersje wcześniejsze, to w „600” z pierwszych lat produkcji szwankowały umieszczone pod kanapą moduły zapłonowe. Ich wtyczki były ulokowane w taki sposób, że nacisk kanapy z czasem je uszkadzał i maszyna przestawała palić na jeden z cylindrów. Receptą jest tu poziome zamocowanie modułów.

Z kolei w „650” stwierdzono problem z przewodami chłodnicy i w ramach akcji serwisowej w 2002 roku poprawiano ich mocowanie. Obie wersje cierpiały na dość szybko zużywający się plastikowy ślimak prędkościomierza, a przy dużym przebiegu piły dalej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Byle nie po strzale

Na co zwrócić uwagę w maszynie z drugiej ręki? Jeżeli planujesz dalsze podróże, bardziej niż rocznikiem zainteresuj się wyposażeniem dodatkowym. Gmole, stelaże, wyższa szyba czy centralna podstawka to w sumie kupa kasy. Także przebiegiem możesz się nadmiernie nie stresować, byle maszyna nie była po strzale.

Poszukiwania ułatwisz sobie odwiedzając stronę miłośników "Trampka" czyli www.transalpolub.pl

REKLAMA

 

Zalety Wady

- przyjazny w używaniu

- niezawodny

- świetne hamulce w wersji z ABS-em

- tendencja do łapania shimmy

- umiarkowane osiągi

- dyskusyjna uroda

 

Przeglądy co 6000 km.

Regulacja zaworów co 12 000 km.

Ilość oleju z filtrem 2,3 l.

Luzy zaworowe:

- dolotowe 0,15 +/-0,02 mm

- wydechowe 0,20 +/-0,02 mm

Ciśnienie w oponach (p/t) 2/2 bary (z pasażerem 2/2,8 bara).

Ceny detaliczne części: klocki przód 185 zł/tarcza, klocki tył 185 zł (z ABS-em 277 zł), filtr oleju 49 zł, filtr powietrza 190 zł, świece zapłonowe: NGK CPR8EA-9 – 62 zł, Denso U24EPR9 – 46 zł.

Średni koszt robocizny za przegląd: duży przegląd (po 12 000, 24 000, 36 000 ... km) 500-600 zł, mały przegląd (po 6000, 18 000, 30 000 ... km) 200–300 zł.

Ceny z grudnia 2016

REKLAMA

Wykres przełożeń
Wykres mocy i momentu obrotowego
Tuż przed interwencją ogranicznika „680” osiąga maksymalną moc. W praktyce już przy 8000 obr/min masz wrażenie, że Transalp dalej już nie kręci. Przełożenie wtórne jest w porównaniu do starego Transalpa o ząb dłuższe. Lepsza charakterystyka osiągów powoduje, że chciałbyś, aby piąty bieg był dłużej przełożony.
Droga hamowania
Podczas testu ABS włączył się dwa razy (na wykresie są to punkty 1 i 2). Na ułamek sekundy opóźnienie spadło wtedy z 10 do poniżej 8 m/s2. Średnie opóźnienie wyniosło 9,4 m/s2, co na oponach off-roadowych oznacza bardzo dobry wynik.

DANE TECHNICZNE:

Silnik

Budowa: chłodzony cieczą, czterosuwowy, V2 52O, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 40 mm, zapłon tranzystorowy, regulowany katalizator,

Elektryka: alternator 396 W, akumulator 12 V/11 Ah.

Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem O-ring.

Średnica cylindra x skok tłoka    81 x 66 mm

Pojemność skokowa                     680 cm3

Stopień sprężania                           10:1

Moc maksymalna                           60 KM (44,1 kW) przy 7750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy             60 Nm przy 6000 obr/min

Podwozie

Rama; kołyskowa, ze stali

Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie dobicia.

Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 256 mm, zaciski trójtłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, zacisk jednotłoczkowy, zintegrowany układ hamulcowy, ABS.

Koła szprychowe z aluminiowymi felgami

Rozmiary felg p/t            2,15 x 19 / 3,50 x 17

Rozmiary opon p/t         100/90-19 / 130/80-17

WYMIARY I MASY

Rozstaw osi                                   1515 mm

Kąt główki ramy                             61,9 stopni

Wyprzedzenie                               106 mm

Skoki zawieszeń przód/tył             177/173 mm

Dopuszczalna masa całkowita      419 kg

Poj. zbiornika paliwa/rezerwa         17/3 l

Dł./szer./wys.                                  2250/950/1390 mm

Wysokość siodła                          830 mm

Wysokość kierownicy                   1110 mm

Średnica zawracania                    5000 mm

Masa z płynami                             221 kg

Ładowność                                   198 kg

Rozłożenie obciążenia przód/tył 47/54 %

 

OSIĄGI I POMIARY

Prędkość maksymalna                  172 km/h

Średnie zużycie paliwa                 4,7 l/100 km

Teoretyczny zasięg                        362 km

Przyspieszenia:

0-100 km/h 5,1 s

0-140 km/h 10,0 s

Elastyczność:

 60-100 km/h 5,6 s

100-140 km/h 6,8 s

Błąd wskazań prędkościomierza: wskazania 50/100 - 48/97 km/h

Błąd wskazań obrotomierza: wskazanie 8000 obr/min - faktycznie 7900 obr/min

REKLAMA

REKLAMA

Historia Transalpa

REKLAMA
1987 Pierwsze Transalpy (PD 06) trafiają na drogi. Jedna tarcza z przodu, z tyłu hamulec bębnowy, 50 KM.
1989 Zmiany w silniku, nowe zawieszenia.
1991 Hamulec tarczowy z tyłu.
1994 Nowe owiewki, reflektor i zegary, nowy układ zapłonowy.  
1996 Zmiany w silniku, ostatni  rok produkcji w Japonii.
1997 Produkcja motocykla przeniesiona do Włoch (PD 10), dwie tarcze hamulcowe z przodu.
1999 Specjalne malowanie dla uczczenia 50-lecia Hondy. 
 
2000 Zupełnie nowy model (RD 10) z silnikiem o pojemności 649 cm3 i mocy 53 KM. Zmienione owiewki, zawieszenia, katalizator.
2002 Produkcja przeniesiona do Hiszpanii (RD 11), inny wydech.
2008 Nowy model (RD 13) z silnikiem 680 cm3 i mocą 60 KM. Przednie koło w rozmiarze 19 cali (wcześniej 21). ABS i CBS za dopłatą.
2010 Przeniesienie produkcji z Hiszpanii do Włoch (model RD 15). Seryjny ABS, zmieniony amortyzator.
 2012 Ostatni rok w ofercie. Transalpa zastąpił NC 700 X.

zobacz galerię

Zobacz również:
Czego nie lubi? Wypadów w teren i na tory wyścigowe. W czym jest dobra? We wszystkim innym. Trapiona lekką nadwagą, Honda Varadero jako motocykl używany to kandydat na świetnego kumpla.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij