REKLAMA

Używane Kawasaki ZX-10 R 2004-2005 - Magia zielonej Kawy

Kawasaki ZX-10 R przeszło do historii jako piekielnie mocna maszyna nie dla żółtodziobów. Ogromna moc i wściekły sposób jej przekazywania potrafiły onieśmielić. A Jakie wady miał ZX-10R?

Używane Kawasaki ZX-10 R

Czy to możliwe, by mocny 4-cylindrowy silnik z przebiegiem 50 000 km prawie nie wykazywał śladów zużycia? Możliwe. To okazało się po rozkręceniu naszego długodystansowego ZX-a-10R. Co oczywiście nie znaczy, że nie było śladów świadczących o tym, że silnik Kawy pracował. Zobaczyliśmy na przykład lekkie wyżłobienia na przykrywkach wałków rozrządu czy obite krawędzie kłów i zabieraków kół zębatych skrzyni biegów. Tutaj maleńki uszczerbek, tam trochę nagaru i to wszystko.
Biegi w Kawie zapina się dość topornie i twardo, więc wydawać by się mogło, że w skrzyni pozostaną wyraźniejsze ślady. Nic oprócz wspomnianych krawędzi kłów. Ostre redukcje i zmiany biegów bez sprzęgła nie zrobiły na niej większego wrażenia. Wspomniane ślady na pokrywkach wałków rozrządu były ledwie wyczuwalne pod paznokciem. Zarówno tłoki, jak i gładzie cylindrów miały fabryczne wymiary.

Zalety

 minus mocny i trwały silnik
 minus bezawaryjność
 minus niewielkie zużycie paliwa

Wady

 minus sztywne zawieszenia
 minus przeglądy co 6000 km
 minus wadliwy alternator w pierwszej serii

 

Wadliwy alternator

Przed ponownym złożeniem silnika mechanik tylko dotarł zawory, ale można było sobie tego oszczędzić. Również sprzęgło było jak nówka. Przez cały okres eksploatacji silnik nie łyknął oleju, ciśnienie sprężania okazało się takie jak na początku testu.
Silnik ZX-10R zaprojektowano całkowicie od nowa. Był bardziej zwarty niż ten napędzający model ZX-6R i miał znacznie niższą masę niż serducho ZX-a-9R. Jedyny fałszywy ruch to wadliwy alternator z pierwszej serii produkcyjnej. W niektórych egzemplarzach (ale nie w naszej testówce) był on winien awarii silnika. Aby zmniejszyć szerokość alternatora, umieszczono go za cylindrami. Obracał się on w kierunku odwrotnym niż wał i dwukrotnie szybciej od niego. Poprawiano go już na taśmie montażowej. Za mały luz osiowy wirnika dystansowano za pomocą innych podkładek oporowych, później zwiększono jeszcze liczbę otworów smarujących, aż wreszcie zastosowano nową obudowę. To wyeliminowało wadę. W następnych wersjach ZX-10R alternator umieszczono na wale korbowym.

Kawasaki ZX-10 R NinjaMotor Presse Polska

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Serwisowe ABC Kawasaki ZX-10R

Przybliżone ceny części
  • klocki przód 200 zł/tarcza
  • klocki tył 200 zł
  • filtr oleju 40 zł
  • filtr powietrza 110 zł
  • świeca zapłonowa – 70 zł (NGK CR9EIA9).
Dane serwisowe
  • Ilość oleju z filtrem 3,0 l (bez wymiany filtra 2,7 l),
  • Luzy zaworowe: ssące 0,15–0,24 mm, wydechowe 0,17–0,22 mm
  • Przeglądy co 6000 km.
  • Kontrola i ewentualna regulacja zaworów co 6000 km.
  • Ciśnienie w oponach (p/t) 250 kPa przednie i 290 kPa tylne koło

 

Akcja przywoławcza

Drugą poważną wadą ZX-dziesiątki było pękające w okolicach piasty przednie koło. Dotyczyła ona pierwszych dwóch roczników. W związku z nią ogłoszono nawet serwisową akcję przywoławczą. Przed kupnem najstarszej wersji ZX-a-10R musisz więc dokładnie obejrzeć przednie koło właśnie przy piaście.
Nasza testówka jeździła przez dwie zimy i obie zniosła całkiem dobrze, o czym świadczy choćby to, że ataki soli prawie nie zaszkodziły urodzie ZX-10R. Owszem, były części, które wykazywały niewielkie ślady przegranej walki z solą, na przykład śruby czy przyłącza przewodów hamulcowych. Ale to drobiazgi. Elementem, który ucierpiał najbardziej, był skorodowany dystans silnika, który spowodował, że aby rozkręcenie jednostki napędowej było możliwe, trzeba było wprost wyszarpywać ją z ramy.

Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 zabierak skrzyni biegówMotor Presse Polska
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 zębatka skrzyni biegówMotor Presse Polska
Kły i ich zabieraki w skrzyni biegów nosiły ślady pracy. Tylko tyle po 50 000 km.
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 cylindryMotor Presse Polska
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 tłokiMotor Presse Polska
Na tłokach było niewiele nagaru, zero przedmuchów. Gładzie miały jeszcze ślady honowania.
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 panewki z niewielkimi śladami zużyciaMotor Presse Polska
Kawasaki zadbało o moc. Kanały dolotowe w głowicy cylindrów frezowano. Panewki główne z niewielkimi śladami, widać tylko, że coś tu się kręciło.
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 pokrywa wałka rozrząduMotor Presse Polska
Na pokrywkach wałków rozrządu były ślady, ale ledwo wyczuwalne pod paznokciem.
Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 korbowódMotor Presse Polska
Główki korbowodów jak nówki. Wymiary trzymały tolerancję montażową.

 

REKLAMA

Kawasaki ZX-1000C1H (2004)

Silnik: chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, DOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa Mikuni 4 x 43 mm.
Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.
Średnica cylindra x skok tłoka 76 x 55 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 12,7:1
Moc maksymalna 75 KM (128,4 kW) przy 11700 obr/min
Maks. moment obr. 115 Nm przy 9500 obr/min
Rama: grzbietowa z aluminium.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, skok 120 mm, tył – przestrzenny wahacz dwuramienny, centralny teleskop, skok 125 mm.
Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 300 mm, tył – jedna tarcza, śr. 220 mm.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1385 mm
Kąt główki ramy 66°
Wyprzedzenie 102 mm
Wysokość kanapy 825 mm
Masa 170 kg
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
OSIĄGI  
Prędkość maksymalna 295 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,2 s
Średnie zużycia paliwa 5,5 l/100 km

 

Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 zegaryMotor Presse Polska
Wskazania analogowego obrotomierza i cyfrowego prędkościomierza są dobrze widoczne nawet w słońcu.

 

Deska, nie zawiasy

ZX-y-10R z pierwszych roczników mają sztywne jak deska zawieszenia. Krytykowano je tak powszechnie, że przed sezonem 2005 zmieniono zestrojenie widelca. Niestety, nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów. Choć oba zawiasy mają pełną regulację, nie da się ich tak ustawić, by nadawały się na nierówną drogę. Kawa podskakuje wtedy, a to powoduje shimmy kierownicy. Podobnie dzieje się podczas jazdy miejskiej. Jazda po kostce lub po nierównych ulicach to wręcz horror.
W internecie krąży sporo informacji o kolejnej wadzie ZX-10R z tych lat, a mianowicie o dosyć delikatnej ramie, która lubiła pękać w okolicach główki ramy. Najczęściej dzieje się tak za sprawą twardych lądowań podczas jazdy na kole. Zwróć na to uwagę podczas oględzin.
Sytuacja ulega zmianie na autostradzie i tym bardziej na torze wyścigowym. Do takiej jazdy ten motocykl zbudowano. Na szosie natomiast nigdy nie zabraknie ZX-dziesiątce mocy podczas wyprzedzania, przy czym wcale nie musisz używać jej całej. To piekielnie silny koń, niekiedy dziki, wierzgający i narowisty. Taki jest urok tej Kawy. Jeżeli jednak jesteś miłośnikiem motocykli sportowych i masz wystarczająco duże doświadczenie, żeby zapanować nad tym sprzętem, da ci dużo frajdy z jazdy. Co ważne, jest maszyną trwałą i niezawodną.

 

Historia Kawasaki ZX-10R

Kawasaki ZX-10 R Ninja 2004-2005 siedzenieMotor Presse Polska

2003 Na jesiennych targach w Mediolanie Kawasaki prezentuje całkowicie nowy motocykl sportowy ZX-10R (oznaczenie fabryczne ZX-1000C1H). Nowej generacji silnik ma moc 175 KM przy 11 700 obr/min, a podczas szybkiej jazdy z działającym doładowaniem ram air powinien osiągać 184 KM.

2004 Początek sprzedaży ZX-a-10R, który zastępuje model ZX-9R. Nowy motocykl ma większy silnik, a mimo to niższą masę (196 kg z paliwem, ZX-9R – 211 kg z paliwem). Jest bardziej zwarty i wyglądem przypomina mniejszego ZX-a-6R.

2005 Niewielkie zmiany w modelu, m.in. inaczej zestrojono widelec, jest on jednak nadal za sztywny.

2005 Ukazuje się zupełnie nowa wersja ZX-a-10R. W silniku dokonano tylko niewielkich zmian, za to przeprojektowano wygląd i zawieszenia. Układ wydechowy, najpierw umieszczony z boku, teraz trafia pod miejsce dla pasażera.

 

REKLAMA

REKLAMA

Wołają 15 000 zł

Na naszym rynku dominują ZX-dzie­siątki z późniejszych roczników. Niemniej można znaleźć również te z lat 2004–2005, i to nawet w bardzo dobrym stanie. Ceny wywoławcze w internecie wynoszą ok. 15 000 zł.

Zobacz także: Używane BMW S 1000 RR - na co uważać?

Średnie ceny transakcyjne Kawasaki ZX-10R (2004–2005)

Warto wyłożyć nieco ponad 1000 zł więcej i kupić rocznik 2005. Nie trafisz wtedy na sztukę z serii z wadliwym alternatorem.
Rocznik Cena
2015 32 000 zł
2014 30 000 zł
2013 28 800 zł
2012 25 700 zł
2011 23 400 zł
2010 21 200 zł
2009 19 800 zł
2008 18 300 zł
2007 16 000 zł
2006 15 500 zł
2005 15 000 zł
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, mających przebieg zgodny ze średnim w klasie, z oponami wykazującymi maksimum 50% zużycia. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.

 

Kawasaki ZX-10 R NinjaMotor Presse Polska
Zakręty na równej drodze lub tor wyścigowy – oto żywioł Kawy ZX-10R.

zobacz galerię

Zobacz również:
To jedna maszyn, która w latach 90. brała udział w rywalizacji o to, kto pierwszy złamie barierę 300 km/h. Honda szybko odpuściła temat, Mimo to pozostawiła na rynku znakomity motocykl do szybkiej turystyki.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA