BMW R 1200 RT
BMW R 1200 RT i jego poprzednicy, czyli R 1000 RT i R 1150 RT, należą do najtrwalszych i najbardziej niezawodnych motocykli tej marki. Jeżeli coś ma się w nich popsuć, bo zawsze jest możliwa jakaś wada materiałowa lub niedoróbka, dzieje się to od razu i jest naprawiane na gwarancji. Ale takie przypadki są niezwykle rzadkie.
BMW / archiwum MPP
W Polsce na rynku turystycznych motocykli używanych spotyka się erteki najczęściej z przebiegiem 30-60 tys. km. To dla tego motocykla zupełnie nic. Dopiero przy około 80 tys. km może wystąpić zużycie sprzęgła, jeżeli beemka była ostro jeżdżona. By to sprawdzić, trzeba podczas jazdy próbnej zapiąć najwyższy bieg przy stosunkowo małej prędkości i ostro odkręcić gaz. Zużyte sprzęgło zacznie się wtedy ślizgać, czyli obroty silnika zaczną wzrastać znacznie szybciej niż prędkość.
W ertekach z przebiegiem 120-130 tys. km są możliwe wycieki z uszczelnienia wałka zdawczego sprzęgła. Trzeba więc pomacać od spodu silnik w okolicach sprzęgła, a także zrobić wyżej opisany test na ślizganie – przy wyciekach tarcza może być zabrudzona olejem. Warto też postawić motocykl na centralnej podstawce i szarpiąc na boki za koło sprawdzić luzy na przekładni głównej, bo jej naprawa nie jest tania.
BMW / archiwum MPP
Historia BMW RT
1995 - Powstaje BMW R 1100 RT. Jest spadkobiercą linii RT zapoczątkowanej pod koniec lat 70. Ma silnik bokser z czterozaworowymi głowicami chłodzonymi olejem, pięć biegów, z przodu Telelever, z tyłu zawieszenie Paralever, ABS i elektrycznie regulowaną szybę.
2002 - R 1150 RT dostaje większą moc, ABS ze wspomaganiem hamowania, 6 biegów.
2004 - R 1150 RT otrzymuje po dwie świece w każdej z głowic.