Używany Harley-Davidson Night Rod - opinia, dane, wady i zalety, raport awaryjności

Czy warto kupić Harleya-Davidsona Night Rod? Rewolucja w Harleyu nastąpiła w 2001 roku za sprawą V-Roda z chłodzonym cieczą silnikiem. 115 KM, 100 nm i 3,5 sekundy do setki to było coś! W 2006 roku do salonów trafił mroczniejszy Night Rod.

Harley-Davidson Night Rod Fot. archiwum
Harley-Davidson Night Rod

Zaczęło się od V-Roda

Silnik, który w 2001 roku zrewolucjonizował konserwatywne sprzęty Har­leya, był dziełem firmy Porsche. Początki tej jednostki napędowej sięgają 1987 roku. Wówczas zapadła w Harleyu decyzja o zbudowaniu motocykla do startów w klasie Superbike. Postanowiono skonstruować go od pod­-
staw. Eric Buell – jeden z inżynierów Harleya – zaproponował rozwiązanie wzorowane na Ducati 851 Superquadro: chłodzone cieczą V2 (regulamin AMA był wtedy mniej surowy dla V-dwójek niż dla rzędowych czwórek). Tak powstał VR 1000.

HISTORIA MODELU

2006: rozpoczęcie produkcji Night Roda (VRSCD; prezentacja jesienią 2005 roku). Silnik V2. poj. 1131 cm³, osiągi: 120 KM, 108 Nm.

2007: zbiornik paliwa o pojemności 18,9 zamiast 14 litrów, stacyjka w nowym miejscu, nowy układ hamulcowy od Brembo, poprawiona elektronika, system bezkluczykowy. Nowy model Night Rod Special (VRSCDX) w czarnym malowaniu z pomarańczowym wykończeniem, czarną osłoną kolektorów i czarnymi końcówkami podwójnego wydechu oraz tylną oponą o szerokości 240 mm (w zwykłej wersji 180 mm).

2008: zwiększenie pojemności i mocy (1246 cm³, 125 KM, 111 Nm), nowe sprzęgło, ABS dostępny jako dodatek, nowe łożyska kół, czujnik otwarcia bocznej podstawki. Zwykły Night Rod odchodzi w zapomnienie – pozostaje wyłącznie Special.

2009: ABS w standardzie, nowe półki widelca.

2010: nowa pompa hamulcowa.

2011: nowe opony – Michelin Scorcher.

2012: sporo zmian: widelec upside-down zamiast teleskopowego, nowe amortyzatory, mostki kierownicy, kierownica, podnóżki, kanapa, lżejsze koła, płytsze błotniki, tylne światło LED; wejście na rynek specjalnego modelu V-Rod 10th Anniversary Edition, bazującego na Night Rodzie Specialu.

2016 zakończenie produkcji.
Harley-Davidson Night Rod silnikArchiwum Motocykl
Harley-Davidson Night Rod silnik
Revolution. Chłodzony cieczą V2 z rozrządem DOHC i czterozaworowymi głowicami to wynik współpracy z Porsche.


Rozchylone pod kątem 60O cylindry, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa, sześciobiegowa skrzynia i miłość do wysokich obrotów – to jego główne cechy. Uzyskał homologację i został wyprodukowany w wymaganej regulaminem AMA liczbie przekraczającej 50 egzemplarzy. Motocykl unowocześniano, eliminowano wady, mimo to nie wszystko działało tak jak powinno, a na domiar złego zawodników Harleya prześladował pech...
W 2001 r. oficjalnie ogłoszono zarzucenie prac nad Harleyem w WSBK. W zamian postanowiono zastosować silnik w seryjnej produkcji. Sprawę dopasowania konstrukcji do jej wymogów powierzono specjalistom z Porsche. Montowana w V-Rodzie jednostka napędowa i jej protoplasta mają wspólne wymiary i ogólne założenia: V2 60O, chłodzenie cieczą. Specjaliści z Porsche ze 1130 cm3 wycisnęli 115 KM i 100 Nm. V-Rod był najmocniejszym i najszybszym seryjnie produkowanym Harleyem. Wytyczył nowy trend (power cruiser), a jednocześnie złamał dotychczasowy image Harleya, co niektórzy uznali za profanację i odwrócili się od niego.

Harley-Davidson Night Rod zegaryArchiwum Motocykl
Harley-Davidson Night Rod zegary
Nowa era. Czerwone pole obrotomierza zaczyna się przy 9000 obr/min. Przed 2001 rokiem to było w Harleyu nie do pomyślenia.
Harley-Davidson Night Rod spacerówkiArchiwum Motocykl
Harley-Davidson Night Rod spacerówki
Spacerówki. W Night Rodzie (do 2008 r.) z przodu zamontowano spacerówki – podnóżek z dźwignią hamulca był w klasycznym miejscu.


Duży rozstaw osi, specyficzna pozycja za sterami oraz mały prześwit w złożeniu mocno ograniczały zabawę na winklach. W zamian silnik kochał wysokie obroty, a hamulce (od 2007 r. Brembo) były skuteczne. V2 praktycznie nie wibrował i zadziwiał kulturą pracy. W 2006 roku pojawił się model w bardziej mrocznej odsłonie – Night Rod. Od V-Roda różnił się przede wszystkim wyglądem.

W historii modeli z serii VRSC (V-Rod i Night Rod) była tylko jedna akcja serwisowa – w egzemplarzach z lat 2008–2011 z ABS-em­ zaleca się wymianę płynu hamulcowego na nowy. Stary może się zżelować. Możliwy efekt? Gorsza praca hamulców. Informacja dla serwisów: sztuki z lat 2002–2006 dostały zintegrowaną z filtrem pompę paliwa (wcześniej filtr i pompa były oddzielne). Nowy element ma wytrzymać przebieg 100 000 mil.
W używanej sztuce największe problemy spowoduje gleba i/lub niedostatek dbałości ze strony właściciela. Pod tym kątem trzeba oceniać te motocykle.

Zobacz także: Mocna konkurencja czyli wszystko co musisz wiedzieć o używanej Yamasze Midnight Star XVS 1900

Dane techniczne H-D NIGHT ROD VRSCDX (2008 R.)

Budowa: chłodzony cieczą, 4-suwowy, V2 60O, DOHC, wałki napędzane łańcuchem, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 53 mm.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd tylnego koła pasem zębatym.
Średnica cylindra x skok tłoka 105 x 72 mm
Pojemność skokowa 1247 cm3
Moc maks. 125 KM (92 kW) przy 8200 obr/min
Maks. moment obr. 111 Nm przy 7200 obr/min
Rama: podwójna kołyskowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 49 mm, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 300 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 292 mm, zacisk 4-tłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 19 / 240/40 ZR 18
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1715 mm
Kąt główki ramy 56°
Wyprzedzenie 115 mm
Skoki zawieszeń p/t 102/74 mm
Wysokość kanapy 640 mm
Masa z paliwem 310 kg
Pojemność zbiornika paliwa 18,9 l
OSIĄGI  
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,5 s
Zużycie paliwa średnie (szosa) 6,9 l/100 km

 

Harley-Davidson Night RodArchiwum Motocykl
Harley-Davidson Night Rod
Ze względu na rozstaw osi oraz mały prześwit kręte drogi nie są żywiołem Night Roda, szczególnie w wersji Special.

 

ŚREDNIE CENY TRANSAKCYJNE

  2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
Night Rod (1246 cm3) 66900 61100 55600 53500 49400 46300 41200
Night Rod (1131 cm3) 37400 35800 33800 31900
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu zgodnym ze średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%.
Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.
V-rod jest znacznie popularniejszy niż night rod. Jak to z cruiserami bywa, ceny niekoniecznie odzwierciedlają rocznik. Istotniejsze od niego są stan motocykla oraz jego wyposażenie. Zdarzają się mocno dopasione sztuki, nawet po customizingu, które mimo upływu lat trzymają wysoką cenę.

zobacz galerię

Zobacz również:
Norma Euro 3 ostatecznie zakończyła żywot olejaka Bandita. Silnik chłodzony cieczą miał z poprzednikiem wspólne jedynie średnicę cylindra i skok tłoka. Cała reszta była nowa, co dotyczyło również ramy i zawieszeń.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA