Zaczęło się od V-Roda
Silnik, który w 2001 roku zrewolucjonizował konserwatywne sprzęty Harleya, był dziełem firmy Porsche. Początki tej jednostki napędowej sięgają 1987 roku. Wówczas zapadła w Harleyu decyzja o zbudowaniu motocykla do startów w klasie Superbike. Postanowiono skonstruować go od pod-
staw. Eric Buell – jeden z inżynierów Harleya – zaproponował rozwiązanie wzorowane na Ducati 851 Superquadro: chłodzone cieczą V2 (regulamin AMA był wtedy mniej surowy dla V-dwójek niż dla rzędowych czwórek). Tak powstał VR 1000.
HISTORIA MODELU |
2006: rozpoczęcie produkcji Night Roda (VRSCD; prezentacja jesienią 2005 roku). Silnik V2. poj. 1131 cm³, osiągi: 120 KM, 108 Nm. 2007: zbiornik paliwa o pojemności 18,9 zamiast 14 litrów, stacyjka w nowym miejscu, nowy układ hamulcowy od Brembo, poprawiona elektronika, system bezkluczykowy. Nowy model Night Rod Special (VRSCDX) w czarnym malowaniu z pomarańczowym wykończeniem, czarną osłoną kolektorów i czarnymi końcówkami podwójnego wydechu oraz tylną oponą o szerokości 240 mm (w zwykłej wersji 180 mm). 2008: zwiększenie pojemności i mocy (1246 cm³, 125 KM, 111 Nm), nowe sprzęgło, ABS dostępny jako dodatek, nowe łożyska kół, czujnik otwarcia bocznej podstawki. Zwykły Night Rod odchodzi w zapomnienie – pozostaje wyłącznie Special. 2009: ABS w standardzie, nowe półki widelca. 2010: nowa pompa hamulcowa. 2011: nowe opony – Michelin Scorcher. 2012: sporo zmian: widelec upside-down zamiast teleskopowego, nowe amortyzatory, mostki kierownicy, kierownica, podnóżki, kanapa, lżejsze koła, płytsze błotniki, tylne światło LED; wejście na rynek specjalnego modelu V-Rod 10th Anniversary Edition, bazującego na Night Rodzie Specialu. 2016 zakończenie produkcji. |
![]() |
Revolution. Chłodzony cieczą V2 z rozrządem DOHC i czterozaworowymi głowicami to wynik współpracy z Porsche. |
Rozchylone pod kątem 60O cylindry, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa, sześciobiegowa skrzynia i miłość do wysokich obrotów – to jego główne cechy. Uzyskał homologację i został wyprodukowany w wymaganej regulaminem AMA liczbie przekraczającej 50 egzemplarzy. Motocykl unowocześniano, eliminowano wady, mimo to nie wszystko działało tak jak powinno, a na domiar złego zawodników Harleya prześladował pech...
W 2001 r. oficjalnie ogłoszono zarzucenie prac nad Harleyem w WSBK. W zamian postanowiono zastosować silnik w seryjnej produkcji. Sprawę dopasowania konstrukcji do jej wymogów powierzono specjalistom z Porsche. Montowana w V-Rodzie jednostka napędowa i jej protoplasta mają wspólne wymiary i ogólne założenia: V2 60O, chłodzenie cieczą. Specjaliści z Porsche ze 1130 cm3 wycisnęli 115 KM i 100 Nm. V-Rod był najmocniejszym i najszybszym seryjnie produkowanym Harleyem. Wytyczył nowy trend (power cruiser), a jednocześnie złamał dotychczasowy image Harleya, co niektórzy uznali za profanację i odwrócili się od niego.
![]() |
Nowa era. Czerwone pole obrotomierza zaczyna się przy 9000 obr/min. Przed 2001 rokiem to było w Harleyu nie do pomyślenia. |
![]() |
Spacerówki. W Night Rodzie (do 2008 r.) z przodu zamontowano spacerówki – podnóżek z dźwignią hamulca był w klasycznym miejscu. |
Duży rozstaw osi, specyficzna pozycja za sterami oraz mały prześwit w złożeniu mocno ograniczały zabawę na winklach. W zamian silnik kochał wysokie obroty, a hamulce (od 2007 r. Brembo) były skuteczne. V2 praktycznie nie wibrował i zadziwiał kulturą pracy. W 2006 roku pojawił się model w bardziej mrocznej odsłonie – Night Rod. Od V-Roda różnił się przede wszystkim wyglądem.
W historii modeli z serii VRSC (V-Rod i Night Rod) była tylko jedna akcja serwisowa – w egzemplarzach z lat 2008–2011 z ABS-em zaleca się wymianę płynu hamulcowego na nowy. Stary może się zżelować. Możliwy efekt? Gorsza praca hamulców. Informacja dla serwisów: sztuki z lat 2002–2006 dostały zintegrowaną z filtrem pompę paliwa (wcześniej filtr i pompa były oddzielne). Nowy element ma wytrzymać przebieg 100 000 mil.
W używanej sztuce największe problemy spowoduje gleba i/lub niedostatek dbałości ze strony właściciela. Pod tym kątem trzeba oceniać te motocykle.
Zobacz także: Mocna konkurencja czyli wszystko co musisz wiedzieć o używanej Yamasze Midnight Star XVS 1900
Dane techniczne H-D NIGHT ROD VRSCDX (2008 R.) |
|
Budowa: | chłodzony cieczą, 4-suwowy, V2 60O, DOHC, wałki napędzane łańcuchem, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 53 mm. |
Przeniesienie napędu: | hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd tylnego koła pasem zębatym. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 105 x 72 mm |
Pojemność skokowa | 1247 cm3 |
Moc maks. | 125 KM (92 kW) przy 8200 obr/min |
Maks. moment obr. | 111 Nm przy 7200 obr/min |
Rama: | podwójna kołyskowa ze stali. |
Zawieszenia: | przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 49 mm, tył – dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyn. |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, śr. 300 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 292 mm, zacisk 4-tłoczkowy. |
Rozmiary opon p/t | 120/70 ZR 19 / 240/40 ZR 18 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1715 mm |
Kąt główki ramy | 56° |
Wyprzedzenie | 115 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 102/74 mm |
Wysokość kanapy | 640 mm |
Masa z paliwem | 310 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 18,9 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,5 s |
Zużycie paliwa średnie (szosa) | 6,9 l/100 km |
![]() |
Ze względu na rozstaw osi oraz mały prześwit kręte drogi nie są żywiołem Night Roda, szczególnie w wersji Special. |
ŚREDNIE CENY TRANSAKCYJNE |
||||||||||
2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
Night Rod (1246 cm3) | 66900 | 61100 | 55600 | 53500 | 49400 | 46300 | 41200 | – | – | – |
Night Rod (1131 cm3) | – | – | – | – | – | – | 37400 | 35800 | 33800 | 31900 |
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu zgodnym ze średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli. |
||||||||||
V-rod jest znacznie popularniejszy niż night rod. Jak to z cruiserami bywa, ceny niekoniecznie odzwierciedlają rocznik. Istotniejsze od niego są stan motocykla oraz jego wyposażenie. Zdarzają się mocno dopasione sztuki, nawet po customizingu, które mimo upływu lat trzymają wysoką cenę. |