[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.0

Suzuki VZ 800 Marauder - motocykl używany

Pod wieloma względami Marauder 800 był gorszy od ówczesnych konkurentów. Mimo to świetnie sprzedawał się i w Polsce, i na świecie. Co o tym zdecydowało? Cena!

| Data aktualizacji: 2019-05-15
Używany Suzuki VZ 800 Marauder Suzuki VZ 800 Marauder

Maraudera 800 można nazwać motocyklem o historycznych zasługach dla polskiego rynku. Na przełomie lat 90. i nowego wieku sprzedało się grubo ponad 700 sztuk, co wówczas było liczbą astronomiczną. Był wtedy jednym z częściej spotykanych nowych motocykli na naszych drogach. Co spowodowało, że ten cruiser średniej klasy z paroma większymi i mniejszymi wadami cieszył się taką popularnością? Oczywiście cena.

Marauder - najtańszy cruiser?

W Suzuki Motor Poland wpadli na pomysł, jak rozruszać rynek nowych motocykli: zastosowali mianowicie dumpingową cenę na VZ-a 800. W 1998 roku kosztował on 20 500 zł, gdy tymczasem za VS 800 Intrudera z tej samej stajni trzeba było zapłacić 25 300 zł, za Yamahę XVS 650 Drag Stara – 23 500 zł, a Kawasaki VN 800 Classic i Honda VT 750 Shadow kosztowały, odpowiednio, 28 100 zł i 26 100 zł. Różnica utrzymywała się przez kolejne lata. Co ciekawe, Suzuki po wyjątkowo niskiej cenie sprzedawało w owym czasie również dwa inne modele – GSX-a 600 F i RF-a 900.

REKLAMA

Wszystkie te motocykle rozeszły się w znacznej liczbie, ale kij miał dwa końce. Ponieważ nie były to maszyny z najwyższej półki, wśród początkujących wtedy z japońskimi jednośladami motocyklistów przyjęła się opinia, że Suzuki jest tanie, bo kiepskie.

Zasługa Maraudera 800 polega na tym, że rozruszał polski rynek nowych motocykli.

Jest ona oczywiście całkiem błędne, bo przecież wszystkie ważniejsze (czytaj: większe i bogatsze) firmy produkują motocykle z różnych półek. Nawet BMW zdarzyło się potknięcie w postaci słynnego rzędowego silnika zwanego cegłą, który – nim go dopracowano – żłopał olej jak menel tanie wino. Honda też miała niewypały – choćby Magnę. Jej V-czwórka stanowiła przerost formy nad treścią, czego efektem było, że prosta czynność synchronizacji gaźników zajmowała mechanikowi pół dnia (wliczając czas na przekleństwa). Wróćmy jednak do Maraudera. Przez ostatnie lata produkcji sprzedawano go w Polsce ze zmienioną na używaną na japońskim rynku nazwą Desperado (choć był to dokładnie ten sam motocykl).

Zegary Suzuki VZ 800 Marauder
Kokpit prosty, ale może przez to ładny?

Powodem zmiany był dotychczasowy napis na zbiorniku Marauder, który nieco przypominał litery rosyjskiego alfabetu, więc zwykli gostkowie odczytywali nazwę Marauder jako „maładiec” (co po rosyjsku znaczy zuch). Kojarzenie japońskiej maszyny z czymś w rodzaju Urala mocno wkurzało jego właścicieli. Dziś niezbyt wysoka cena ciągle jest na rynku motocykli używanych zaletą Maraudera.

Czy Marauder jest bezawaryjny?

W 1999 r. przeprowadziliśmy test porównawczy tego sprzęta i Yamahy Drag Star Classic 650. Choć Suzuki miało lepsze osiągi, jednak wyraźnie zwycięzcą została Yamaha. VZ 800 ma bowiem swoje wady. Do prowadzenia, najdelikatniej mówiąc, trzeba się przyzwyczaić.

Tłumiki Suzuki VZ 800 Marauder

Wydechy zupełnie nieźle pasują do sylwetki.
 

Przy ciaśniejszych łukach Marauder wali się w zakręt. Ta nieco skopana geometria podwozia powoduje też wężykowanie na niskich prędkościach, np. w czasie przeciskania się w korkach. Oprócz tego ze strojenie zawieszeń pozostawia wiele do życzenia, a dłuższa jazda po nierównej nawierzchni zmienia się w torturę. O hamulcach można powiedzieć, że są co najwyżej średnie. Nieco poprawiają sprawę przewody w stalowym oplocie. Jakość wykonania i lakieru budziła zastrzeżenia, tak jak dość tandetne plastiki, udające pochromowane metalowe elementy.

Pozycja jeźdźca nie jest wzorem wygody. Natomiast silnik, pochodzący w prostej linii od przodka z 1986 r. (VS 750), jest trwały i niezawodny. Dysponuje zupełnie niezłą dynamiką, ale pozwala również na majestatyczne cruisowanie ze średnimi prędkościami. Z kolei agresywna jak na cruisera sylwetka z przodem na upside-downie i szeroką przednią gumą może się podobać. Dziś powiedzielibyśmy, iż jest to kieszonkowy power cruiser. Jednak, mimo wad, Marauder 800 ma całą rzeszę fanów, którzy daliby się pokroić za to, że ta maszyna ma serce. I rzeczywiście coś w tym jest.

REKLAMA

REKLAMA

Pod Lupą

To jeden z niewielu motocykli, który można bez większego ryzyka sprowadzić z zagranicy. Np. w Niemczech kupowali go zwykle ludzie po czterdziestce, wśród których niełatwo o katów swoich sprzętów. Natomiast w Polsce nabywali go i młodsi, i starsi. Ci pierwsi na Marauderze często uczyli się jeździć, co maszynie zwykle nie wychodziło na zdrowie.

Mankamentem jest niezbyt trwała powłoka lakiernicza, szczególnie na ramie i wahaczu. Korozja, zwłaszcza przy spawach, potrafiła wyłazić już po roku eksploatacji. Jeśli jest jej dużo, a także skorodowane są np. aluminiowe dolne korki przedniego zawieszenia – oznacza to bądź całoroczną eksploatację, bądź flejtuchostwo poprzedniego właściciela(-i).

stalowa rama Suzuki VZ 800 Marauder
Stalowego wahacza również nie omijała korozja.

Warto zwrócić uwagę na stan tarcz hamulcowych i innych droższych elementów. Pod koniec lat 90. klocki hamulcowe często wymieniano na jak najtańsze (czyli kiepskie). Te niszczą tarcze. Podczas jazdy próbnej warto wsłuchać się w brzęczenia. W Marauderze elementy wyposażenia lubiły pękać (np. w układzie wydechowym), zwłaszcza podczas eksploatacji po gorszych drogach.

Historia Suzuki VZ 800 Marauder

1996 Debiut VZ-a 800 na targach IFMA w Kolonii (50 KM/37 kW przy 6500 obr/min; 65 Nm przy 5000 obr/min).

1997 Początek sprzedaży w Polsce (wczesna wiosna). Cena – zaledwie 17 760 zł.

 

1998 W Polsce drożeje do 20 500 zł, ale i tak jest tańszy od konkurencji o 3000- -6000 zł.

 

1999 Nowy wydech, zmienione poprowadzenie tylnego kolanka, 53 zamiast 50 KM; wypada osobne miejsce na narzędzia, nowy kształt atrapy filtra powietrza. Model specjalny Independence z szybą, dodatkowymi reflektorami i torbami. Cena w Polsce podskakuje do 22 500 zł, ale to dalej znacznie taniej niż inne maszyny z jego klasy.

 

2000 Technicznie bez zmian, największa zmiana w Polsce – miejsce znaczka Marauder zajmuje Desperado. Cena rośnie do 27 000 zł, ale np. Kawa VN 800 Classic kosztuje 33 500 zł.

 

2001 Technicznie bez zmian. Premiera pokrewnego modelu – VL-a 800 Intruder LC Volusia. Cena VZ 800 Desperado wyższa o 1000 zł.

 

2002 Technicznie bez zmian, cena obniżona o 500 zł, można też kupić sprzęty z 2001 r. o dalsze 1000 zł taniej.

2003 Ostatni oficjalny rok sprzedaży. Cena w Polsce wynosi nadal 27 500 zł (Kawa VN 800 Classic – 31 900 zł, Yamaha 650 Drag Star Classic tyle samo).

Zobacz również:

Bestseller Hondy - CBF 600 jako motocykl używany

Czy warto rozejrzeć się za używaną Hondą Transalp 650?

Zbiornik Maraudera w kształcie łezki, ze szparunkami i efektownym logo mógł się podobać

Dane techniczne Suzuki VZ 800 Marauder
SILNIK  
Budowa: chłodzony  cieczą,  2-cylindrowy,  4-suwowy, V 45O, rozrząd SOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, 4 zawory na cylinder, 2-ramienne dźwigienki zaworowe, smarowanie z mokrą miską olejową, 2 gaźniki podciśnienio-we, śr. 36 mm, brak oczyszczania spalin.
Przeniesienie napędu: mechanicznie stero-wane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, łańcuch O-ring.
Średnica cylindra x skok tłoka 83 x 74,4 mm
Pojemność skokowa 805 cm3
Moc maks. 53 KM (39 kW) przy 6500 obr/min
Maks. mom. obr. 65,7 Nm przy 5000 obr/min
PODWOZIE
Rama: podwójna, kołyskowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz z profili stalowych, dwa amortyzatory, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 300 mm, tył – bęben, średnica 180 mm.
Koła odlewane, aluminiowe
Rozmiary felg p/t 3.00 x 16 / 3.50 x 15
Rozmiary opon 130/90 H 16 / 150/90 H 15
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1645 mm
Kąt główki ramy 55O
Wyprzedzenie 146 mm
Skoki zawieszeń p/t 140/100 mm
Wysokość siedzenia 720 mm
Masa z paliwem 219 kg
Ładowność 211 kg
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 13/3 l
OSIĄGI  
Prędkość maksymalna 163 km/h
Przyspieszenia   
0-100 km/h 5,4 s
0-140 km/h  14,4 s
Elastyczność
60-140 km/h 16,5 s
Zużycie paliwa 5 l/100 km (szosa)

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij