Wielka włóczęga, czyli AJP PR7 kontra Husqvarna 701 Enduro

Jeżeli nie potrafisz usiedzieć w miejscu, a do tego uwielbiasz zapomniane drogi i szlaki, nie możesz przejść obojętnie obok tych motocykli. Zarówno AJP PR7, jak i Husqvarna 701 Enduro dadzą sobie radę na asfalcie oraz w terenie.

AJP PR7 vs Husqvarna 701 Enduro Jacek Hanusz
Test porównawczy: AJP PR7 vs Husqvarna 701 Enduro.

Zamierzasz śmigać po torze motocrossowym lub spróbować hard enduro? Jeśli tak, możesz ominąć te sprzęty, bo Huska (158 kg), a tym bardziej AJP (165 kg) są znacznie za ciężkie do takich zabaw.

Sprawy nie ułatwiają również dość wysokie moce ich silników. 74 KM Husqvarny oraz KTM-a oznacza, że napędzają je najmocniejsze seryjne single na świecie. Być może to zachęciło Portugalczyków z AJP do zastosowania silnika Husqvarny. Tyle że pochodzi on z modelu 630 (2011 rok) i po oddławieniu dysponuje mocą 60 KM.

Jeśli natomiast kręci cię włóczenie się po okolicy, przy czym nie zamierzasz się przejmować jakością dróg i/lub masz w planie pokonanie odcinków szutrowych, nie mogłeś lepiej trafić. Podobnie jeśli wybierasz się na wakacje, co oznacza konieczność połączenia dwóch światów – dojazdu autostradą, a następnie zabawy na bezdrożach. Obie maszyny dadzą sobie z tym radę. Ważne: AJP jest jednoosobowy, więc jeśli duet, to na dwóch motocyklach.

Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Husqvarna 701 Enduro, czyli klasyka gatunku. Jej design niektórym bardzo się podoba.

Mocy, przybywaj!

Mocny jak diabli singiel Husqvarny oferuje zaskakująco wysoką kulturę pracy, niezłą elastyczność i przewidywalność. Mimo tych cech musisz pamiętać, że każde gwałtowniejsze otwarcie przepustnicy uwalnia demona. Niedobór mocy? Zero szans! Docenisz także znakomitą poręczność i lekkość prowadzenia, i to również na asfalcie, mimo że kostkowe opony Continental TKC 80 ograniczają głębokość złożeń i wydłużają drogę hamowania. Z kolei na szutrach pochwalisz lekko pracującą klamkę sprzęgła, natychmiastową i precyzyjną reakcję na gaz oraz możliwość całkowitego wyłączenia ABS-u.

Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Stare, dobre czasy, czyli minimalizm – w kokpicie tylko to, co niezbędne. Solidna płyta pod silnikiem oznacza, że zjazd w teren to dla Huski żaden problem.


Zawieszenia zestrojono dość twardo, mimo to wybierają nawet głębokie nierówności. Za to na asfaltach 701 Enduro prowadzi się bardzo precyzyjnie i stabilnie. Przelotowa 150 km/h? Proszę bardzo! Można go rozpędzić do 180 km/h i pomimo kostkowych opon nie ma mowy o wężykowaniu.

Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Husqvarna: tylna lampa oraz kierunki na LED-ach to wygląd, a do tego mniejsze zużycie prądu. W pełni regulowany amortyzator mocowany systemem dźwigni to w tej marce standard. Wisienką na torcie jest akcesoryjny wydech Akrapoviča za ok. 4500 zł.

AJP PR7 vs Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Test porównawczy: AJP PR7 vs Husqvarna 701 Enduro.

Z kolei w AJP nie będziesz sobie zaprzątał głowy ABS-em, bo go po prostu nie ma. PR7 lepiej czuje się w terenie niż na asfalcie. Jazdę na stojąco ułatwiają akcesoryjne mostki podwyższające kierownicę. Poza utwardzonymi drogami PR7 wykazuje poręczność i odpowiednie do tego zestrojenie zawieszeń. Natomiast wkurzać cię będzie odczuwalna reakcja na zmianę obciążenia oraz nieprecyzyjna skrzynia biegów i ciężej niż w Husce pracująca klamka sprzęgła.

AJP PR7Jacek Hanusz
Za wyglądającym jak dakarówka AJP PR7 ludzie oglądają się na ulicach. Dotyczy to również słabszej wersji podstawowej (na zdj.). Co najmniej +20 do lansu.

Na asfalcie PR7 rozpędza się do nieco ponad 150 km/h i nie ma wtedy mowy o dużej stabilności. Za to dzięki owiewce znacznie lepiej chroni przed pędem powietrza.

Jeśli chodzi o włóczęgostwo, AJP wygrywa zbiornikiem paliwa o pojemności 17 l; Huska – 13 l. Nawigację ułatwia tablet z dużym ekranem dotykowym (ale pod warunkiem że masz zasięg). Ważne: tablet nie służy do diagnozowania awarii w trasie! Z elektroniki oprócz kokpitu LCD jest tu tylko sterownik wtrysku paliwa.

AJP PR7Jacek Hanusz
AJP PR7Jacek Hanusz
Wodo- i pyłoszczelny tablet Asus z ekranem o przekątnej 7 cali jest seryjnie montowany również w tańszej wersji. Gniazdo USB – nie grozi ci rozładowana bateria w telefonie czy aparacie foto.


W Husce wlew paliwa umieszczono na zadupku, tuż za kanapą. Odpinania bagażu przy każdym tankowaniu unikniesz tylko w jednym przypadku – jeśli dokupisz oryginalne akcesoria. To ważne, bo spalanie Husqvarny 701 Enduro wynosi niespełna 7 l/100 km,  co w połączeniu z 13-litrowym zbiornikiem oznacza, że będziesz dość częstym gościem stacji benzynowych. Silnik AJP pije ciut więcej – średnio 7,3 litra, ale większy zbiornik robi robotę. Tylko uważaj, bo wskaźnik poziomu paliwa oszukuje.

W AJP mocno zadbano o szczegóły. Wystarczy spojrzeć na kanapę, karbonowy wlot powietrza czy wypasione sety podnóżków. Oko przykuwają również elementy renomowanych firm – osprzęt Domino, zawieszenia Sachsa czy zbiornik Acerbisa. Huska aż tak się nie wyróżnia, niemniej całość trzyma wysoki poziom.

AJP PR7Jacek Hanusz
AJP PR7Jacek Hanusz
AJP PR7: przykuwa wzrok pieczołowicie wykończonymi detalami – karbonowym wlotem powietrza czy pięknie wyfrezowanymi podnóżkami i dźwigniami. Szkoda, że kontrastują one z niektórymi niezbyt estetycznie wykonanymi spawami.

AJP PR7 vs Husqvarna 701 EnduroJacek Hanusz
Test porównawczy: AJP PR7 vs Husqvarna 701 Enduro.

Z Huską na bezdroża

Koniec końców na wyprawę po bezdrożach wziąłbym Husqvarnę – jest bardziej uniwersalna i tańsza o niecałe 5000 zł.

Dane techniczne

  AJP PR7 (2017) Husqvarna 701 Enduro (2017)
Silnik    
Budowa jednocylindrowy, czterosuwowy jednocylindrowy, czterosuwowy
Wtrysk paliwa średnica gardzieli 45 mm średnica gardzieli 50 mm
przeniesienie napędu wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa
Śr. cylindra x skok tłoka 100 x 76,4 mm 102 x 84,5 mm
Poj. skokowa 600 cm3 692,7 cm3
Stopień sprężania 12,4:1 12,7:1
Moc maksymalna 58,9 KM (43,3 kW) przy 6600 obr/min 74 KM (55 kW) przy 8000 obr/min
Maks. moment obrotowy 66,9 Nm przy 5300 obr/min 71 Nm przy 6750 obr/min
Podwozie    
Rama aluminiowo-stalowa kratownicowa ze stali chromowo-molibdenowej
Widelec upside-down, średnica goleni 48 mm upside-down, średnica goleni 48 mm
śr. tarcz hamulcowych p/t 300/240 mm 300/240 mm
Systemy wspomagające ABS
Rozmiary opon p/t 90/90–21 / 140/80–18 90/90–21 / 140/80–18
Opony w teście Continental TKC 80 Continental TKC 80
Wymiary i masy    
Rozstaw osi 1540 mm 1504 mm
Kąt główki ramy 63,5° 63°
Skoki zawieszeń p/t 300/280 mm 275/275 mm
prześwit 320 mm 280 mm
Wysokość kanapy 920 mm 910 mm
Masa z paliwem 165 kg 158 kg
Poj. zb. paliwa/rezerwa 17 l 13 l
Przeglądy co 5000 km 10 000 km
Cena 47 650 zł1 42 690 zł
1 – cena wersji mocniejszej, którą testowaliśmy; wersja podstawowa – 44 100 zł
Zobacz również:
REKLAMA