Wielki test jump starterów - 10 urządzeń rozruchowych

Energia elektryczna to życie. Odpowiedni ładunek prądu potrafi obudzić do życia książkowego potwora Frankensteina, ale też wznowi funkcje życiowe motocykla lub samochodu. dlatego warto mieć pod ręką ostatni krzyk mody – jump startera, czyli urządzenie rozruchowe. Testujemy dziesięć takich rozwiązań.

Urządzenia rozruchowe jump startery shutterstock.com

Przez wiele lat w takich sprawach jedynym rozwiązaniem były poczciwe kable rozruchowe i pomocny sąsiad, który poratował dawką prądu. Kilka lat temu, wraz z pojawieniem się powerbanków popularnych w szeroko pojętej branży telefonicznej i komputerowej, producenci ładowarek i akumulatorów wpadli na pomysł wykorzystania tej technologii również w motoryzacji. Skoro można wykorzystać pakiet akumulatorów do ładowania telefonu czy komputera, to dlaczego nie wykorzystać go do „kopnięcia” słabego akumulatora np. w zimie lub po długim postoju, bez konieczności wielogodzinnego ładowania prostownikiem?

Urządzenia rozruchowe (jump startery) do 15 000 mAh

NOCO GB50 Boost XL

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: www.no.co
Cena: 679 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel USB do ładowania (bez zasilacza), przewód z zaciskami do akumulatora, adapter USB dla gniazdka 12-woltowego
Wyposażenie: gniazdo ładowania – micro USB 5 V/2,1 A, wyjście USB 5 V/2,1 A, latarka LED-owa (światło stałe 100/50/10%, miganie, stroboskop, SOS), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 210 x 85 x 50 mm, długość kabli rozruchowych: 350 mm
Masa: 1098 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 15 000 mAh, prąd rozruchowy b.d., prąd maksymalny b.d., czas ładowania 4,5 h (2 A), cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 7/4,5 l
OBSŁUGA: niejasna instrukcja obsługi w ponad 30 (!) językach, pod względem zawartości okej, ale czytelność utrudniona przez małe czcionki; ładowanie tylko przez USB, brak zasilacza w zestawie; bardzo dobre, stosunkowo wąskie zaciski z dużym rozwarciem; stosunkowo duża masa
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: funkcja „Uruchamianie ręczne” do zmostkowania funkcji ochronnych
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Bardzo ciężki, bardzo dobrej jakości, detale są bardzo dobrze wykonane, ma najlepsze zaciski do akumulatora. Za to wyposażenie jest raczej skromne, brakuje nawet zasilacza sieciowego. Cena stosunkowo wysoka, ale jeśli cenisz sobie przede wszystkim solidność, warto zapłacić za Noco.

nasza ocena* 4/5

* – 5 pkt = bardzo dobry; 4 pkt = dobry; 3 pkt = dostateczny; 2 pkt = ostatecznie; 1 pkt = nie!

NORAUTO Booster 2207763/NO6701

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: Norauto (nieobecny na polskim rynku)
Cena: b.d. (bliźniaczy AMiO Powerbank 12 V 800 A w cenie 429 zł na euromah.pl)
Skład zestawu: urządzenie, kabel do ładowania do gniazdka 12-woltowego, kabel do ładowania z zasilaczem, przewód z zaciskami do akumulatora, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania USB 5 V/2,1 A + 13 V/1 A, wyjście USB 5 V/2,1 A + 12 V/10 A, latarka LED-owa (światło stałe 100/50%, miganie, wolne miganie, SOS), wskaźnik naładowania – wyświetlacz LCD
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 190 x 90 x 30 mm, długość kabla rozruchowego: 310 mm
Masa: 723 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 12 000 mAh, prąd rozruchowy 300 A, prąd maksymalny 600 A (AMiO 400 A – maks. 800 A), czas ładowania 3 do 4 h, żywotność 1 rok do 5 lat, nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 4/2 l
OBSŁUGA: bardzo dobra, jasna i szczegółowa instrukcja obsługi z wieloma pomocnymi FAQs; kable rozruchowe o różnej długości, zaciski trochę nieporęczne
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: „Override” do zmostkowania funkcji ochronnych, kiedy akumulator jest nierozpoznany; praktyczna blokada przycisków jako zabezpieczenie transportowe
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK stosunkowo lekki i zwarty. mimo oficjalnego limitu do pojemności 2 l dla diesla, bez problemu uruchomił silnik diesla Jeepa o pojemności 2,8 l.
nasza ocena 4/5
 

Tak narodziły się pomagające w odpaleniu pojazdu urządzenia rozruchowe znane pod różnymi nazwami: powerpack, jump starter czy booster. Ich konstrukcja jest prawie zawsze taka sama: w obudowie kryje się akumulator litowo-jonowy, który może być ładowany przez sieć 230-woltową (nie wszystkie mają ładowarkę), gniazdko 12-woltowe albo (co trwa znacznie dłużej) przez 5-woltowe wejście USB. Połączone w podwójnej wtyczce i prawie zawsze krótkie kable rozruchowe z klemami można podłączyć do padniętego akumulatora motocyklowego lub samochodowego poprzez 12-woltowe wyjście.

Zwykle jedno ładowanie jump startera wystarczy na kilkakrotne odpalenie potrzebującego dużej dawki prądu silnika diesla (np. w samochodzie) lub nawet kilkunastokrotne „kopnięcie” rozrusznika w silniku motocyklowym, który wymaga mniejszego ładunku. Zasada jest prosta – im większy silnik, tym więcej mocy potrzebuje rozrusznik, by zakręcić wałem, a tym samym pobiera większą dawkę energii z akumulatora/jump startera. Pamiętaj jednak, że te niewielkie urządzenia wspomagające nie zastępują akumulatorów; w miarę możliwości unikaj też bezpośredniego podłączenia ich do instalacji elektrycznej, ponieważ ani alternator, ani elektronika najczęściej tego nie lubią.

Zobacz także: Co wybrać na wyprawę turystyczną - sakwy czy kufry?

Urządzenia rozruchowe (jump startery powyżej 15 000 mAh)

NORAUTO Start Plus 2223450/NO6741

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: Norauto (nieobecny na polskim rynku)
Cena: od 300 zł (na Allegro)
Skład zestawu: urządzenie, kabel do ładowania z zasilaczem, przewód z zaciskami do akumulatora, dwa kable USB, gniazdko 12 V, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 14 V/0,9 A, wyjście USB 5 V/3 A + USB 9 V/2 A + 12 V/10 A, latarka LED-owa (światło stałe, miganie), wskaźnik naładowania – wyświetlacz LCD
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 175 x 120 x 40 mm, długość kabla rozruchowego: 330 mm
Masa: 873 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 20 000 mAh, prąd rozruchowy 400 A, prąd maksymalny 800 A, czas ładowania 6 do 7 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 4/3 l
OBSŁUGA: bardzo dobra, jasna i szczegółowa instrukcja obsługi; wyświetlacz LCD przekazuje sporo informacji (między innymi wskaźnik czasu do schłodzenia); zaciski trochę nieporęczne
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: brak funkcji mostkowania przy głęboko rozładowanych akumulatorach
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Dużą zaletą jest bogaty w informacje wyświetlacz, którego obsługa jest wygodna i dość łatwa. Nieco nieporęczny kształt obudowy może utrudniać zabranie go ze sobą motocyklem. W sumie zebrał taką samą liczbę punktów, jak mniejszy starter Norauto.
nasza ocena 4/5

OSRAM Batterystart 300

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: Osram.pl
Cena: 439 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel USB do ładowania bez zasilacza, przewód z zaciskami do akumulatora, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 5 V/2,1 A, wyjście USB 5 V/2,1 A + USB 5 V/9 A, latarka LED-owa (światło stałe, miganie, stroboskop), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 165 x 90 x 35 mm, długość kabla rozruchowego: 350 mm
Masa: 692 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 13 000 mAh, prąd rozruchowy 300 A, prąd maksymalny 1500 A, czas ładowania około 3 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 6/3 l
OBSŁUGA: instrukcja obsługi w beztekstowym stylu IKEA wymaga nieco przyzwyczajenia, ale jest dostatecznie szczegółowa; trochę problematyczne w obsłudze „zabezpieczenie przed dziećmi” na wyjściu kabla rozruchowego; zaciski trochę nieporęczne; urządzenie stosunkowo lekkie i zwarte
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: brak funkcji mostkowania przy głęboko rozładowanych akumulatorach
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Purysta, jeśli chodzi o pomoc w rozruchu. Zasilacz, adaptery dla dodatkowych urządzeń? Brak. Wyposażenie jest bardzo skromne. Za to ten chiński sprzęcik o dobrze znanej nazwie przekonuje kompaktowymi gabarytami (wyjątek – zaciski akumulatora) i wrażeniem ponadprzeciętnej jakości materiałów.
nasza ocena 4/5

PROFI POWER JSF 4000

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: fokus.sklep.pl
Cena: 519 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel do ładowania z zasilaczem, kabel do ładowania do gniazdka 12-woltowego, przewód z zaciskami do akumulatora, kabel OBDII, kabel USB z 4 adapterami, gniazdko 12-woltowe, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 12 V/1 A, wyjście 2 x USB 5 V/2,1 A + 12 V, latarka LED-owa (światło stałe, miganie, SOS), wskaźnik naładowania – wyświetlacz LCD
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 185 x 90 x 40 mm, długość kabla rozruchowego: 300 mm
Masa: 753 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 12 000 mAh, prąd rozruchowy 250 A, prąd maksymalny 500 A, czas ładowania około 3 do 8 h, cykle ładowania: 500–700, nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 3,4/1,9 l
OBSŁUGA: skrócona, mimo to wystarczająco szczegółowa instrukcja obsługi, na życzenie dostępna online pełna wersja; wyświetlacz LCD bogaty w informacje; nieco za krótkie kable rozruchowe; zaciski trochę nieporęczne
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: funkcja mostkowania przy głęboko rozładowanych akumulatorach; kabel OBDII zapobiega utracie danych podczas wymiany akumulatora samochodowego (funkcja podtrzymania)
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK To przyjazne w obsłudze urządzenie rozruchowe zignorowało podany w instrukcji obsługi limit dla diesla i spokojnie uruchomiło czterocylindrowego Jeepa. Wyposażenie jest bogate i praktyczne, przyłącze OBDII występuje tylko w tym urządzeniu (spośród testowanych). Do oceny „bardzo dobry” zabrakło niewiele.
nasza ocena 4/5

ULTIMATE SPEED Umap 12000 A2

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: lidl.pl
Cena: 229 zł
Skład zestawu: urządzenie, zasilacz USB, przewód z zaciskami do akumulatora, kabel USB z 3 adapterami, gniazdko 12-woltowe, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 5 V/1 A + USB 5 V/2 A + 12 V/8 A, latarka LED-owa (światło stałe, miganie, SOS), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 165 x 95 x 45 mm, długość kabli rozruchowych: 250 mm
Masa: 690 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 12 000 mAh, prąd rozruchowy 300 A, prąd maksymalny 500 A, czas ładowania maks. 13,3 h, cykle ładowania: 1500, nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 3/2 l
OBSŁUGA: bardzo dobra instrukcja obsługi, bardzo szczegółowe i dobrze ilustrowane informacje odnośnie do funkcji ochronnych i źródeł błędów; bardzo krótkie kable rozruchowe, zaciski trochę nieporęczne; urządzenie bardzo zwarte i lekkie
TEST ROZRUCHU: zdany tylko częściowo (po jednej udanej próbie rozruchu w dieslu i benzyniaku)
INNE: brak funkcji mostkowania przy głęboko rozładowanych akumulatorach
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Ostatni w teście, a mimo to nie przegrany, ponieważ to tanie urządzenie dało radę uruchomić (wg instrukcji obsługi za dużego) diesla. Ten sprzęt, będący marką własną Lidla, obudził do życia także silnik benzynowy. Wytrzymuje tylko jeden raz bez doładowania, jest więc okej do stosowania w motocyklach.
nasza ocena 3/5

VOLTCRAFT Schnellstartsystem 1000A

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: conrad.pl
Cena: 499 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel ładujący USB bez zasilacza, przewód z zaciskami do akumulatora, 2 kable USB, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 2 x 5 V/2 A, wyjście USB 5 V/3 A + USB 9 V/2 A + 12 V/1,5 A, 2 latarki LED-owe (światło stałe, SOS, stroboskop), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: b.d.
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 185 x 90 x 40 mm, długość kabli rozruchowych: 300 mm
Masa: 834 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 13 000 mAh, prąd rozruchowy 500 A, prąd maksymalny 1000 A, czas ładowania około 7 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 7/4,5 l
OBSŁUGA: instrukcja obsługi w formie dwuczęściowego zbioru luźno połączonych kartek, ale dostatecznie szczegółowa i jasna; trochę krótkie kable rozruchowe, zaciski nieco nieporęczne; LED-y w ciągu dnia czasem słabo widoczne; brak zasilacza w zestawie
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: funkcja „Mocny rozruch” do zmostkowania funkcji ochronnych; pyło- i wodoszczelność (IP67)
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Produkt własnej marki sklepu Conrad Electronic to ponadprzeciętne wykonanie i niezawodny rozruch. Zwłaszcza pod względem wyposażenia jest jeszcze trochę miejsca do poprawy. Brak zasilacza w urządzeniu kosztującym 500 zł nie jest zaletą, ale to nieodosobniony przypadek.
nasza ocena 4/5

urządzenia ponad 15 000 mAh

DINO KRAFTPAKET 600-12V zwycięzca testu

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: conrad.pl
Cena: 679 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel ładujący z zasilaczem, kabel ładujący z wtyczką 12 V, przewód z zaciskami do akumulatora, kabel USB z 3 adapterami, kabel do notebooka z 8 adapterami, gniazdko 12 V, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 14 V/1 A, wyjście USB 5 V/2 A + USB 9 V/1 A + 12 V/10 A + 19 V/3,5 A, latarka LED-owa (światło stałe, miganie, SOS), wskaźnik naładowania – 5 diod LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 230 x 90 x 30 mm, długość kabli rozruchowych: 350 mm
Masa: 880 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 18 000 mAh, prąd rozruchowy 300 A, prąd maksymalny 600 A, czas ładowania około 8 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 8/7,5 l
OBSŁUGA: bardzo szczegółowa i doskonale ilustrowana instrukcja obsługi; zaciski do akumulatora dostatecznie praktyczne; masa mieści się w granicach przyzwoitości, ale gabaryty ponadprzeciętnie duże; bardzo bogate wyposażenie
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: funkcja „Boost” do zmostkowania funkcji ochronnych
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Bogate wyposażenie pozwala na używanie z wieloma zasilanymi prądem urządzeniami i sprawia, że Dino Kraftpaket to uniwersalny powerbank. Jako urządzenie rozruchowe nie wykazuje słabych punktów, co dało mu zwycięstwo w teście. Duży, ale też bardzo dopracowany produkt godny polecenia.
nasza ocena 5/5
 

Żeby ułatwić podłączenie po ciemku, wszystkie urządzenia mają LED-owe latarki, które oprócz światła ciągłego mają funkcję stroboskopu lub nadawania sygnału SOS. Pod względem innych elementów wyposażenia różnice są większe. Zakres funkcji i zastosowań wielu urządzeń nie ogranicza się do rozruchu, a większość z nich jest bardziej uniwersalna. Dzięki licznym ada­pterom można podłączyć niemal wszystko, co jest zasilane prądem stałym o napięciu 5 do 19 woltów, np. smartfony, note­booki czy tablety. Duże różnice występują też w przypadku obsługi, więc warto najpierw zapoznać się z instrukcją, aby poznać poprawną kolejność podłączania i odłączania kabli czy liczbę i długość prób rozruchu, a także czas trwania wymaganych faz chłodzenia (aby nie spalić urządzenia).

EINHELL CE-JS 18/1

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: einhell.pl
Cena: 1059 zł (na conrad.pl); dostępny również bliźniaczy model CC-JS za 695 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel ładujący z zasilaczem, przewód z zaciskami do akumulatora, kabel USB z 3 adapterami, kabel do notebooka z 8 adapterami, gniazdko 12 V, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 15 V/1 A, wyjście USB 5 V/2 A + USB 5 V/9 A + 12 V/10 A + 19 V/3,5 A, latarka LED-owa (światło stałe, stroboskop, SOS), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 245 x 95 x 30 mm, długość kabli rozruchowych: 370 mm
Masa: 926 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 18 000 mAh, prąd rozruchowy 300 A, prąd maksymalny 600 A, czas ładowania około 6 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 8/5 l
OBSŁUGA: bardzo dobra, szczegółowa i dobrze ilustrowana instrukcja obsługi; zaciski do akumulatora dostatecznie praktyczne; stosunkowo duża masa, gabaryty ponadprzeciętnie duże; stosunkowo bogate wyposażenie
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: funkcja „Boost” do zmostkowania funkcji ochronnych
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Pod względem wykonania bardzo przypomina model Dino Kraftpaket, ale ma ciut gorsze wyposażenie, a kosztuje więcej, ale z kolei sprawia wrażenie lepiej wykonanego. Tak jak w Dino Kraftpaket, tak i tu powodem rezygnacji z zakupu przez motocyklistów mogą być dość duże gabaryty.
nasza ocena 4/5

OSRAM Batterystart 400

Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
Dystrybutor: osram.pl
Cena: 614 zł
Skład zestawu: urządzenie, kabel USB do ładowania bez zasilacza, przewód z zaciskami do akumulatora, adapter USB dla gniazdka 12 V, gniazdko 12 V, pokrowiec
Wyposażenie: gniazdo ładowania 5 V/2 A, wyjście USB 5 V/2,1 A + USB 5/9/12 V, latarka LED-owa (światło stałe, stroboskop, SOS), wskaźnik naładowania – 4 diody LED
Kraj produkcji: Chiny
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 215 x 90 x 30 mm, długość kabli rozruchowych: 350 mm
Masa: 886 g (wraz z zaciskami do akumulatora)
DANE TECHNICZNE (wg producenta): pojemność 16 800 mAh, prąd rozruchowy 400 A, prąd maksymalny 2000 A, czas ładowania około 4 h, cykle ładowania b.d., nadaje się do silników benzynowych/diesli o pojemności maks. 8/4 l
OBSŁUGA: tak jak w przypadku mniejszego Batterystart 300 instrukcja w stylu IKEA wymaga nieco przyzwyczajenia, ale jest dostatecznie szczegółowa; trochę problematyczne w obsłudze „zabezpieczenie przed dziećmi” na wyjściu kabla rozruchowego; zaciski trochę nieporęczne
TEST ROZRUCHU: zdany bardzo dobrze
INNE: brak funkcji mostkowania przy głęboko rozładowanych akumulatorach
Urządzenia rozruchowe jump starterymps-Fotostudio
WNIOSEK Kosztuje o 180 zł więcej niż bardziej zwarte i słabsze (co w praktyce jest nieodczuwalne) urządzenie tej samej firmy. Jest za to minimalnie lepsze, ale w dalszym ciągu przeciętnie wyposażone. Generalnie ciągle jeszcze dobre urządzenie, ale stosunek ceny do jakości nie do końca logiczny (nawet w porównaniu z Batterystart 300).
nasza ocena 4/5

 

Na szczęście dla tych, którzy nie czytają instrukcji, większość producentów zastosowała zabezpieczenia, które w przypadku poważnych błędów – np. zamiana biegunów – zapobiegają najgorszym konsekwencjom. Można je jednak w określonych warunkach obejść (na przykład funkcja Booster przy głęboko rozładowanych akumulatorach). Dlatego jeszcze raz bardzo, bardzo gorąca prośba: czytajcie instrukcję obsługi!

TAK TESTOWALIŚMY
MOTOCYKLIŚCI CZĘSTO SĄ KIEROWCAMI SAMOCHODÓW, DLATEGO TEST PRZEPROWADZILIŚMY RÓWNIEŻ NA SAMOCHODACH. WSPARCIE OTRZYMALIŚMY OD PROFESJONALISTÓW W DZIEDZINIE ELEKTRONIKI (M+S SOLUTION) I RZECZOZNAWCÓW SAMOCHODOWYCH (KÜS).

Wszystkie testowane urządzenia kupiliśmy przez internet jesienią 2021 roku. Sprzęty trafiły do renomowanych specjalistów w dziedzinie elektroniki z M+S Solution, którzy służyli radą i urządzeniami pomiarowymi. Po porównaniu danych technicznych i próbach wstępnych było jasne, że wszystkie urządzenia bez bólu dadzą sobie radę z rozruchem silnika motocyklowego.

Dlatego wytoczyliśmy cięższe działa – samochody. Były to: Jeep Wrangler z 2012 roku napędzany czterocylindrowym silnikiem diesla o pojemności 2,8 litra wraz z jego wiekowym i bardzo słabym akumulatorem o pojemności 94 Ah oraz Ford Focus 1.5 EcoBoost z 2019 roku napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym wraz z nowiutkim, ale celowo rozładowanym akumulatorem o pojemności 65 Ah.

Silnikowi diesla zaaplikowaliśmy trzy próby rozruchu bez doładowania. Jeśli producent nie podał wytycznych odnośnie do czasu trwania próby rozruchu i faz chłodzenia, wtedy kręciliśmy rozrusznikiem po 5 s, a między tymi próbami odczekiwaliśmy 15 s. Po trzech zakończonych powodzeniem próbach odhaczaliśmy punkt ,,Rozruch” jako zaliczony. Na koniec, już w pomieszczeniu, ocenialiśmy między innymi wyposażenie dodatkowe i wykonanie oraz mierzyliśmy i ważyliśmy urządzenia.

Urządzenia rozruchowe jump starteryAchim Hartmann
TESTY NA SAMOCHODACH były wymagające, ale właściwie wszystkie urządzenia zdały je przynajmniej zadowalająco.
Urządzenia rozruchowe jump starteryJörg Lohse
GABARYTY, WAGA, WYPOSAŻENIE – te cechy są równie ważne, jak zdolność rozruchu, zwłaszcza w przypadku motocykli.
PUNKTACJA KOŃCOWA Wyposażenie Obsługa Rozruch Jakość wykonania Gabaryty/masa Stosunek ceny do jakości suma nasza ocena* cena (w zł)                    
Maks. liczba punktów 10 20 40 10 10 10 100                        
Powerbanki do 15 000 mAh                    
PROFI POWER JSF 4000 8 14 40 7 6 8  83 4/5 519                    
NORAUTO Booster 2207763/NO6701 4 14 40 7 6 9  80 4/5 429                    
NORAUTO Start Plus 2223450/NO6741 7 15 40 7 4 7  80 4/5 b.d.                    
OSRAM Batterystart 300 3 13 40 8 8 8  80 4/5 439                    
NOCO GB50 Boost XL 4 15 40 9 5 6  79 4/5 679                    
VOLTCRAFT Schnellstartsystem 1000A 3 14 40 8 6 7  78 4/5 499                    
ULTIMATE SPEED UMAP 12000 A2 7 14 20 7 7 6  61 3/5 229                    
                   
Powerbanki o pojemności ponad 15 000 mAh                     
DINO KRAFTPAKET 600-12V 9 17 40 8 4 8  86 5/5 679                    
EINHELL CE-JS 18/1 7 17 40 9 4 7  84 4/5 1059                    
OSRAM Batterystart 400 4 14 40 8 5 5  76 4/5 614                    

Różnice między testowanymi urządzeniami były niewielkie, bo niemal wszystkie bez zarzutu wykonały swoje podstawowe zadanie, jakim jest bezproblemowy rozruch. Część z nich obudziłaby do życia chyba nawet Frankensteina!

Ostatni w klasyfikacji lidlowy Ultimate Speed jest w stanie przynajmniej raz uruchomić diesla i benzyniaka. Więcej: jego gabaryty oraz cena każą wziąć go pod uwagę, jeśli chcesz mieć w garażu urządzenie rozruchowe dla motocykla jako backup. Pozostałe urządzenia zapunktowały głównie za wyposażenie dodatkowe i kompaktowe rozmiary, więc aby wybrać najlepsze dla siebie, powinieneś przestudiować tabelkę z danymi i zobaczyć, czy cena, wyposażenie, a może wielkość/masa odpowiadają twoim potrzebom. My mamy dwa typy. Wyposażenie? Dino Kraftpaket. Wykonanie? Einhell.

* – 5 pkt. (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 pkt. (84–70 pkt) = dobry; 3 pkt. (69–55 pkt) = dostateczny; 2 pkt. (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 pkt. (39 pkt i mniej) = nie!

 

                   
 
 

Większość, z urządzeń, które przetestowaliśmy, dobrze, a nawet bardzo dobrze wykonuje swoją robotę. Pamiętaj jednak, że ich litowo-jonowe akumulatory nie są wieczne, tzn. nie przechowują prądu w nieskończoność. To ważne w przypadku, gdy wozisz jump startera w bagażniku lub kufrze motocykla „na wszelki wypadek”. Nawet jeśli samorozładowanie będzie nieznaczne, prawie wszyscy producenci zalecają doładowanie po 3–6 miesiącach.

Oczywiście także używane urządzenia starzeją się i przy niskich temperaturach zimą są czasem za bardzo obciążane. To raczej urządzenia ratunkowe, a technologia jest prosta, więc jeśli będziesz nadużywał ich dobroci w końcu mogą odmówić posłuszeństwa. Wiele z nich to produkty pochodzące z Dalekiego Wschodu, które występują pod różnymi nazwami.

Na rynku pojawiają się już urządzenia rozruchowe wykorzystujące nową technologię kondensatorową. Piszemy o nich w ramce poniżej. To na tyle interesująca propozycja, że planujemy przetestować działanie takich starterów.

ALTERNATYWA DLA URZĄDZEŃ ROZRUCHOWYCH
NIE ZAWSZE TRZEBA KORZYSTAĆ Z JUMP STARTERA, BY WESPRZEĆ SŁABOWITY AKUMULATOR, A TYM SAMYM ROZRUCH SILNIKA. DWA NA PIERWSZY RZUT OKA PODOBNE, ALE JEDNAK NIECO INACZEJ DZIAŁAJĄCE URZĄDZENIA, JAK RÓWNIEŻ POZBAWIONY AKUMULATORA STARTER KONDENSATOROWY BRAŁY UDZIAŁ W TEŚCIE POZA KONKURENCJĄ. MOŻEMY JE POLECIĆ JAKO ALTERNATYWĘ.
Testowane startery akumulatorowe mają za zadanie zapewnić natychmiastowy rozruch silnika. Prezentowane poniżej urządzenia działają na nieco innych zasadach.
Model Revolt 3-w-1 wymaga nieco więcej cierpliwości, ale funkcjonuje także przy bardzo głęboko rozładowanych akumulatorach.
Zobacz również:
REKLAMA