[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
3.2

Test rękawic uniwersalnych w cenie od 200 do 500 zł

Wzięliśmy pod lupę 14 par rękawiczek motocyklowych w cenie od 200 do 500 zł. Sprawdziliśmy czy są oddychające, wodoszczelne, i zapewniające dobre wyczucie. 

W kwestii ubiorów dla motocyklistów prym wiodą dziś Azjaci. Zakłady szyjące rękawice motocyklowe z reguły mieszczą się daleko od nas: w Chinach, Pakistanie czy Indonezji.

Sprawdź też: Dogadałbyś się z motocyklistą? Slang motocyklowy [QUIZ vol.2]

REKLAMA

Testowanych przez nas 14 par rękawic motocyklowych

ma więc za sobą podróż w kontenerze płynącym z Azji. Na jednej z metek można wyczytać: „Engineered in Germany, made in Pakistan”. Czyżby były to pierwsze sugestie dotyczące jakości rękawic biorących udział w naszym teście? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Faktem jest, że z Azji pochodzą już nie tylko tanie rękawice motocyklowe. Jeśli któraś z firm chciała dołożyć do naszego testu rękawice z wyższej półki, w założonych parametrach (uniwersalność, wiatro- i wodoszczelność oraz maksymalnie pięć stówek na metce) mogła zmieścić się tylko jeśli wyprodukowano je w jednym z krajów tańszej siły roboczej. Tylko stamtąd mogły pochodzić rękawiołki z gore-texową membraną w takiej cenie.


ZOBACZ TEŻ: Osiem propozycji na pierwszy motocykl

Test rękawic motocyklowych 2019

Nasze testy wykazały, że najlepszą ochronę przed wodą zapewniała folia z rozprężonego teflonu. Nasze zdziwienie z tego powodu było tym większe, że podczas sprawdzania odporności na wodę zawiodły jakieś tam membrany no name, ale też sporo jej przepuszczały (albo wypuszczały) niektóre rękawice z gore-texem (więcej o tym, jak testowaliśmy, przeczytasz w ramce).

W tych przypadkach winą obarczamy nie materiały użyte do produkcji, ich parametry, lecz niechlujne wykonanie (podklejanie szwów). Zanim zakołata ci w głowie hasło „chińszczyzna”, szybko powiemy, że wystarczająco dużo rękawic pochodzących z Dalekiego Wschodu spokojnie i bez napinki zaliczyło próbę funkcjonalności.

Wszystko jedno, co jest powodem złej jakości – dla kupującego nowe rękawice w sklepie oznacza jedno: powrót do sklepu, złożenie reklamacji, czekanie na jej rozpatrzenie i (ewentualnie) wzięcie nowej pary. Tylko w ten sposób zapomnisz o niedociągnięciach.

 

ZOBACZ TEŻ: Motocykle używane: Honda Transalp 700 vs Suzuki V-Strom 650

 

Zupełnie inaczej sprawa wygląda, gdy analizuje się rękawice pod kątem maksymalnej ochrony przed skutkami wypadku. Jeśli podczas gleby rękawica spadnie ci z dłoni, winę za to ponosi przecież nie szwaczka tyrająca gdzieś na drugim końcu świata, lecz projektant, który zaniedbał zagadnienie ochrony przed zdarciem jej z dłoni. Zamiast mocno obejmującego zapięcia na rzep, ma wystarczyć słaby gumowy ściągacz na przegubie dłoni? Ktoś, kto uznał, że to wystarczy, aby w razie „W” uchronić dłoń od kontuzji, musiał nieźle olewać robotę.

Jak testowaliśmy

Najlepsze warunki do naszego testu znaleźliśmy, tak jak każdej wiosny, w pobliżu Marsylii. Triumph Street Triple i Yamaha MT-09 pomagały zbadać potencjał rękawic na pełnych winkli drogach południowej Prowansji. Częste zmiany biegów, manewry hamowania, przełęcze przejeżdżane w górę i w dół na granicy ryzyka – wszystko to wymagało wyczucia w dłoni obsługującej gaz i hamulec. Tutaj szybko zostały oddzielone ziarna od plew.

Po jazdach testowych sprawdzaliśmy:

  • jakość wykonania
  • wyposażenie
  • jak sprawy się mają w zakresie bezpieczeństwa, np. jak wygląda ochrona przed zdarciem z dłoni.

Po tych testach rękawice motocyklowe wróciły do redakcji na kontrolę wodoszczelności. Żeby zlokalizować ewentualne nieszczelności, obie rękawice z każdej pary zanurzaliśmy w wodzie i wlewaliśmy ją do nich. Ponieważ woda szybko przedostawała się do środka, po czym wyciekała na zewnątrz, wydaje się, że problem dotyczy w mniejszym stopniu konstrukcji i użytych materiałów, a w dużo większym jakości wykonania. 

Na motocykl czy do ogrodu?

W wielu z testowanych przez nas rękawicach motocyklowych uwagę zwracają napisy albo wszywki ze znaczkiem CE. Chodzi o to, byśmy mieli wrażenie wyjątkowego bezpieczeństwa. Ale uwaga: nie każdy znaczek CE oznacza, że masz do czynienia ze zgodnością z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem.

Rękawice motocyklowe, które mają oznaczenie wg kategorii 1 unijnej dyrektywy 89/686/EEC, spełniają jedynie funkcję ochronną, jakiej można oczekiwać na przykład podczas prac ogrodowych. Rękawice motocyklowe zgodne z tymczasową normą EN 13594:2012 są natomiast oznaczone znakiem jednoznacznie informującym o przeznaczeniu do jazdy na motocyklu.

Wszywka informuje, czy rękawice są na poziomie ochronnym 1, czy może spełniają wymogi ostrzejszego stopnia 2 i czy chronią kostki palców (litery KP w oznaczeniu).

REKLAMA

REKLAMA

Szukaliśmy mocnych rękawic na każdy dzień, a szczególnie na dni mokre, których cena nie przekracza 500 zł. W naszym teście tę robotę najlepiej wykonały Alpinestarsy Vega Drystar i Dane Staby 2 GTX.

 

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ: Jazda motocyklem w deszczu. Czego nie robić?

Zaraz za nimi uplasowały się modele, które całkiem nieźle spełniają testowe założenia i często można je wyrwać za przyjemniejszą kasę. Niestety, trzeba liczyć się z pewnymi niedogodnościami, tzn. pod pewnymi względami są one nieco gorsze. Np. w niektórych dłonie marzną, gdy pada, w innych pocą się, gdy jest gorąco.

Miejsce 11. i niższe to strefa cienia: rękawice albo dały ciała podczas testu na wodoodporność, albo są za słabe pod względem komfortu, albo dolega im i jedno, i drugie.

 

Alpinestars Vega Drystar

Importer:  Inter Motors, tel. 801 88 20 88, www.intermotors.pl. Rozmiary: S do 3XL q kolory: czarny, czarny + fluo q masa: 254 g na parę (rozm. L). Materiały: część zewnętrzna z poliestru/skóry bydlęcej/skóry koziej/sztucznej skóry/neoprenu/PU, wyściółka z poliestru, membrana: Drystar. Kraj produkcji: Chiny

Plusy: Bardzo dobre czucie manetki; wygodne; bardzo dobra ochrona przed zdarciem; wodoszczelne.

Minusy: Utrudnione wkładanie, trudno je również zdjąć.

Wniosek:  Dobrze wykonane rękawice uniwersalne. Leżą doskonale, mocno przylegają do dłoni, oferują dużo komfortu, chronią w chłodne, a zwłaszcza mokre dni. ZWYCIĘZCA TESTU!

 

Bering Ken

Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, olekmotocykle.pl.Rozmiary: 7 do 13,  kolor: czarny, masa: 200 g na parę (rozm. 10), materiały: część zewnętrzna ze skóry koziej, wyściółka z poliestru, membrana: AC3. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Długie, ciasno przylegające mankiety.

Minusy: Czucie manetki mocno ograniczone z powodu wyściółki i załamań; słaba ochrona przed zdarciem; powodują pocenie się dłoni; woda wpływała przez jedną rękawicę podczas testu na wodoszczelność.

Wniosek: Chwyt miękki jak wosk, przeszkadzające pofałdowania, braki w dopasowaniu, zawiodły w teście na wodoszczelność.

 

 

Büse  Summerrain

Importer: CM Rider, www.buse.com.pl. Rozmiary: 7 do 14, kolor: czarny, masa: 192 g na parę (rozm. 11), materiały: część zewnętrzna ze skóry bydlęcej/poliamidu, wyściółka z poliestru, membrana: Sympatex, kraj produkcji: Pakistan

Plusy: Dobre czucie manetki; mocno i precyzyjnie przylegają do dłoni; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; wodoszczelne.

Minusy: Nieocieplane, dlatego podczas jazdy w deszczu dłonie szybko marzną.

Wniosek: Nie boją się wody, jedynie deszcz w chłodniejsze dni powoduje, że palce szybko drętwieją. Reszta OK. WARTO KUPIĆ!

 

Dane Staby 2 GTX

Importer: Modeka Polska, www.dane-polska.pl. Rozmiary: XS do 5XL, kolor: czarny, masa: 158 g na parę (rozm. L), materiały: część zewnętrzna z poliamidu/skóry koziej, wyściółka z poliestru, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Chiny

Plusy: Dobre czucie manetki; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; wyściółka miła w dotyku także w ciepłe dni; ciasno przylegające mankiety; wodoszczelne.

Minusy: Uwierają w mały palec, gdy trzymasz kierownicę; taka sobie wycieraczka; brak ocieplenia.

Wniosek: Największe zalety to komfort i ochrona przed przemoknięciem.

 

 

Difi  Fusion Aerotex

Importer: Bemotor, tel. 698 923 222, www.bemotor.pl. Rozmiary: S do 3XL, rozmiar krótki L do 4XL q kolor: czarny, masa: 174 g na parę (rozm. L), materiały: część zewnętrzna ze skóry owczej, wyściółka z poliestru, membrana: Aerotex. Kraj produkcji: Chiny

Plusy: Dobre czucie manetki; ciasno przylegają do dłoni; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; efektywne ocieplenie; bogaty wybór rozmiarów, oferowane także na krótsze palce.

Minusy: Słabe w teście na wodoszczelność.

Wniosek: O ile jeździsz w nich, gdy nie pada, wszystko jest OK. W deszczu tracą wszystko.

 

Drive  Mohawk 2 STX

Importer: Polo Motorrad Polska, tel. 22 375 74 86, www.polo-moto.pl. Rozmiary: 8 do 12,5,  kolor: czarny, masa: 226 g na parę (rozm. 10), materiały: część zewnętrzna z poliamidu/skóry bydlęcej/skóry koziej, wyściółka z poliestru, membrana: Sympatex. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Mimo grubego ocieplenia dobre czucie manetki; miła w dotyku wyściółka; dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku.

Minusy: Słabe w teście na wodoszczelność; lekko wrzynają się w dłonie; zgrubienia na szwach na czubkach palców.

Wniosek: Te rękawice własnej marki firmy Polo wypadłyby dobrze jako rękawice uniwersalne, gdyby nie zastrzeżenia co do komfortu i odporności na przemoknięcie.

 

 

Held  Touring 5 Tex

Importer:  Powerbike, tel. 61 65 35 750, www.powerbike.pl. Rozmiary: 7 do 12 q kolor: czarny, masa: 279 g na parę (rozm. 9), materiały: część zewnętrzna ze skóry bydlęcej/skóry koziej, wyściółka z poliestru, membrana: Hipora. Kraj produkcji: Pakistan

Plusy: Mocno przylegają; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; łatwe wkładanie i zdejmowanie; wysokie mankiety; dłonie nie spocą ci się nawet w ciepłe dni; wodoszczelne.

Minusy: Czucie manetki nieco ograniczone.

Wniosek: Dobre rękawice za rozsądne pieniądze. Mimo grubego ocieplenia, zapewniają dłoniom dobre dopasowanie i swobodę.

IXS  Wodan

Importer: Yamaha Motor Middle Europe, tel. 22 571 40 70, www.yamaha-motor.pl. Rozmiary: XS do 3XL q kolor: czarny, masa: 148 g na parę (rozm. 9), materiały: część zewnętrzna ze skóry koziej/poliestru/poliamidu/PU, wyściółka z poliestru, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Dobre czucie manetki; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; miła w dotyku wyściółka; wodoszczelne.

Minusy: Zdarza się, że palce są za duże, przez co na wyściółce powstają załamania.

Wniosek: Bardzo dobrze wykonanie. Dobre pod względem ochrony przed przeciekaniem, odpowiednie na każdą pogodę.

REKLAMA

 

Modeka Tacoma

Importer: Modeka Polska, tel. 74 852 39 35, www.modeka.pl. Rozmiary: 6 do 14, damskie DXS do DL, kolor: czarny q masa: 202 g/para (rozm. 10), materiały: część zewnętrzna ze skóry bydlęcej/poliestru, wyściółka z poliestru, membrana: Porelle. Kraj produkcji: Pakistan

Plusy: Mocno przylegają; miła w dotyku wyściółka; ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku do zaakceptowania; wodoszczelne.

Minusy: Ochraniacze kostek uciskają i nieco ograniczają czucie manetki.

Wniosek: Gdyby nie ta twarda skorupa... Ochrona kostek jak najbardziej ma sens, ale tu szkodzi komfortowi. Reszta jest na najwyższym poziomie. WARTO KUPIĆ

 

Reusch  Tour II GTX

Importer: Polo Motorrad Polska, tel. 22 375 74 86, www.polo-moto.pl.Rozmiary: 8 do 12,5,  kolor: czarny, masa: 209 g/para (rozm. 9), materiały: część zewnętrzna ze skóry bydlęcej, wyściółka z poliestru, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Dobre czucie manetki; miła w dotyku wyściółka; ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku do zaakceptowania; wodoszczelne.

Minusy: Nowe są sztywne; wydają się bardzo duże (długość palców).

Wniosek: Gdy są nowe, szkodzi im brak tekstylnego streczu. Dopiero gdy je „ugnieciesz”, komfort jest w porządku.

 

 

Rev’it  Oceanus GTX

Lista dealerów: www.revit.eu. Rozmiary: S do XXL, kolor: czarny, masa: 255 g/para (rozm. L), materiały: część zewnętrzna ze skóry koziej/sztucznej, wyściółka z poliestru, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Miła w dotyku wyściółka; dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; wodoszczelne.

Minusy: Mocno ograniczone wyczucie manetek; palce są czasem za ciasne.

Wniosek: Oto coś dla ciebie, jeśli potrzebujesz rękawic na chłodne dni. Jako rękawice do jazdy przez cały sezon są za grube.

 

Richa  Cold Spring GTX

Importer: Richa Polska. tel. 32 630 19 42, www.richa.pl. Rozmiary: S do 3XL, rozmiary damskie M do XL q kolor: czarny, masa: 178 g/para (rozm. L), materiały: część zewnętrzna ze skóry koziej/poliamidu/PU, wyściółka z poliestru, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Chiny

Plusy: Czucie manetki do zaakceptowania; bardzo dobra ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku; wodoszczelne.

Minusy: Wyściółka powoduje lekkie pocenie się dłoni i jest za słabo zamocowana; zgrubienia szwów na koniuszkach palców.

Wniosek: Odpowiedni komfort tylko w zimniejsze i deszczowe dni. Odrobinę za słabe wyczucie manetki.

 

 Rukka  Utoo

Importer: Rukka Polska, tel. 502 606 906, www.rukka.com. Rozmiary: 6 do 14, kolory: czarny, czarno-czerwony, masa: 123 g/para (rozm. 9), materiały: część zewnętrzna ze skóry bydlęcej/poliamidu/spandexu, wyściółka z poliestru/nylonu, membrana: Gore-Tex. Kraj produkcji: Chiny.

Plusy: Bardzo dobre czucie manetki; swoboda ruchu dłoni; ciasno przylegające mankiety.

Minusy: Słabe w teście na wodoszczelność; niedostateczna ochrona przed zdarciem.

Wniosek: Dobre na ciepłe i suche dni. Ale czy to wystarczy, aby zainwestować 419 zł? Tym bardziej wobec nie nadzwyczajnej wodoszczelności.

 

Segura  Reeve

Importer: Tradeinn, tel. 22 397 06 05, www.motardinn.com. Rozmiary: 8 do 13, kolory: czarno-biały, brązowo-beżowy, masa: 196 g/para (rozm. 10), materiały: część zewnętrzna ze skóry koziej/poliamidu/PU/PVC, wyściółka z poliestru, membrana: b.d. Kraj produkcji: Indonezja

Plusy: Wodoszczelne.

Minusy: Wyściółka źle przymocowana, rękawica nie trzyma pewnie dłoni; powodują lekkie pocenie się dłoni; słaba ochrona przed zerwaniem z ręki podczas wypadku.

Wniosek: Nie ma co narzekać na ochronę przed warunkami pogodowymi i wodoszczelności. Za słabe wyczucie kierownicy.

 

Szukaliśmy mocnych rękawic na każdy dzień, a szczególnie na dni mokre, których cena nie przekracza 500 zł. W naszym teście tę robotę najlepiej wykonały Alpinestarsy Vega Drystar i Dane Staby 2 GTX.

Zaraz za nimi uplasowały się modele, które całkiem nieźle spełniają testowe założenia i często można je wyrwać za przyjemniejszą kasę. Niestety, trzeba liczyć się z pewnymi niedogodnościami, tzn. pod pewnymi względami są one nieco gorsze. Np. w niektórych dłonie marzną, gdy pada, w innych pocą się, gdy jest gorąco.

Miejsce 11. i niższe to strefa cienia: rękawice albo dały ciała podczas testu na wodoodporność, albo są za słabe pod względem komfortu, albo dolega im i jedno, i drugie.

Wyniki testu, czyli jakie rękawice motocyklowe wybrać?

    komfort/ergonomia bezpieczeństwo ochrona przed
złą pogodą
wyposażenie
/wykonanie
SUMA
  Maksymalna liczba punktów 30 20 40 10 100
1. Alpinestars Vega Drystar 25 18 40 9 92
2. Dane Staby 2 GTX 25 15 40 8 88
3. Büse Summerrain 20 15 40 8 83
4. Held Touring 5 Tex 20 15 40 8 83
5. Ixs Wodan 20 15 40 8 83
6. Modeka Tacoma 20 12 40 8 80
7. Reusch Tour II GTX 15 12 40 8 75
8. Rev’it Oceanus GTX 10 15 40 8 73
9. Richa Cold Spring GTX 10 15 40 7 72
10. Difi Fusion Aerotex 25 15 20 8 68
11. Drive Mohawk 2 STX 15 15 30 8 68
12. Segura Reeve 10 10 40 6 66
13. Rukka Utoo 25 10 20 7 62
14. Bering Ken 10 10 30 7 57

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij