[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ

XSR 700 XTribute - raport z jazdy

Cztery dekady temu zadebiutowała Yamaha XT 500. Jej kluczem do sukcesu była niesamowita uniwersalność i prosty design. Do tych cech nawiązuje nowy XSR 700 XTribute.

Yamaha MT-07 już w pierwszym roku sprzedaży odniosła ogromny sukces. Superporęczna, lekka (tylko 182 kg) i przystępna cenowo maszyna z dnia na dzień stała się gwiazdą. W sukcesie ogromny udział miał nowy dwucylindrowy silnik o dużym momencie obrotowym na niskich obrotach, osiągający moc 75 KM.

Inny styl XSR

Dwa lata później zadebiutował XSR 700 – bike bazujący na MT-07. Od strony technicznej był to MT-07 poddany optycznemu liftingowi, tak by nowy model wpisywał się w zdobywający popularność styl retro. Najnowsze wydanie XSR-a 700 nazywa się ­XTribute i ma nawiązywać do kultowej Yamahy XT 500. Stąd panele ze szczotkowanego aluminium z charakterystycznym czerwonym pasem na zbiorniku, mieszki widelca czy grubiej tapicerowana kanapa. Inne są tylny błotnik, tylna lampa Vintech i kierownica.

Specjalne wyposażenie

Skoro powiedziało się A, trzeba powiedzieć B. Dlatego felgi są lakierowane na złoty kolor, a opony mają off-roadowy bieżnik. Wybór padł na znakomite Pirelli MT 60 RS, które doskonale sprawdzają się zarówno na drodze (świetna przyczepność i stabilność), jak i szutrze. Do motocykla idealnie pasuje układ wydechowy Akrapoviča, który znakomicie wygląda oraz tak samo brzmi. Problem z wydechem jest taki, że jest wyposażeniem akcesoryjnym i wymaga dopłaty 5770 zł.
Jazda na XTribute niewiele różni się od pomykania XSR-em 700, jednak pewne różnice są.

Szeroka kierownica z poprzeczką jest nawiązaniem do off-roadowych kierownic sprzed lat. Zegary? Kwestia gustu.
Silnik ma dwa cylindry i 75 KM mocy. Jego atutem jest przyjazna charakterystyka i świetne brzmienie, szczególnie z wydechem Akrapoviča.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wszystkie wcielanie Yamahy MT-09

Spodobała mi się kierownica z poprzeczką. Jest szeroka i idealnie leży w dłoniach. Kolejny drobiazg to grubsza o 30 mm kanapa. Teraz na motocyklu siedzi się na wysokości 845 mm od asfaltu. Ale podnóżki zamontowane dokładnie w tym samym miejscu, co w XSR-ze 700, powodują, że kąt ugięcia kolan jest mniejszy, dzięki czemu wzrasta komfort jazdy. Każdy z moich 182 cm wzrostu cieszył się nim w pełni. Mam wrażenie, że na XTribute równie dobrze czuć się będą osoby wysokie (190 cm), jak i niskie (160 cm).

Mocne serce

Największym atutem XTribute’a jest jego serce. Napis CP2 na pokrywie silnika oznacza dwucylindrowy silnik typu crossplane o pojemności 690 cm3. O co w tym chodzi? O to, że czopy korbowodowe zostały przesunięte o 270°, co sprawia, że rzędowy silnik pracuje jak V-dwójka: jest elastyczny, dynamiczny i do tego kapitalnie reaguje na gaz. Może i liczba koników nie poraża, ale w tym motocyklu bardziej liczy się charakter, a nie moc. Więcej po prostu nie trzeba.

Yamaha prowadziła się na pełnych zakrętów drogach jak rower. Jest lekka, 191 kg, więc nawet gdy jesteś początkujący, jazda nie powinna sprawić ci najmniejszego problemu. Lekkie ruchy szeroką kierownicą wystarczą, żeby płynnie przełożyć motocykl z jednego winkla w drugi. Problemem nie jest również tylny kapeć o szerokości aż 180 mm, który teoretycznie mógłby pogarszać poręczność i powodować stawanie motocykla do pionu podczas hamowania w winklu, ale tego nie robi.

Pod aluminiowymi panelami schowano 14-litrowy zbiornik paliwa. Zasięg na jednym tankowaniu to dobre 300 km.
Tylna lampa i kanapa przypominają elementy z pradawnej Yamahy XT 500.

REKLAMA

A zawieszenia? W tej sprawie Yamaha wykazała się konsekwencją: są komfortowe, na czym cierpi precyzja prowadzenia. Tak było w poprzednim modelu, tak jest i teraz. Widelec nie ma regulacji tłumienia, a w amortyzatorze możesz zmienić tylko napięcie sprężyny. W nowym XTribute nic się w tym temacie nie zmieniło, a szkoda.

Zobacz też: Yamaha Tracer 700 - witaj w świecie LEGO

Słona cena

Jedyna wada tej maszyny to cena. Podczas gdy zwykły MT-07 kosztuje 29 900 zł, a XSR 700 – 33 900 zł, to za XTribute’a musisz wyłożyć 37 500 zł. Jeśli do tego dodasz kasę za akcesoryjny wydech, wtedy cena wyniesie powyżej 40 000 zł. Za taką kasę kupisz mocniejszą MT-dziewiątkę albo dokładając nieco XSR-a 900. Którą sztukę wybrać? Oto jest pytanie!

DANE TECHNICZNE: Yamaha XSR 700 Xtribute
Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, jeden wałek wyrównoważający, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 38 mm. 
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring.
Śr. cylindra x skok tłoka 80 x 68,6 mm
Pojemność skokowa 689 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maks. 75 KM (55 kW) przy 9000 obr/min
Maks. moment obr. 68 Nm przy 6 500 obr/min
Rama: grzbietowa, ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz stalowy, centralny amortyzator.
Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 282 mm, zacisk 4-tłoczkowy, tył – 1 tarcza, śr. 245 mm, zacisk 1-tłoczkowy, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Kąt główki ramy 65,5o mm
Rozstaw osi 1405 mm
Wysokość kanapy 845 mm
Masa z paliwem 191 kg
Poj. zbiornika paliwa 14 l
Cena (2019) 37 500 zł

 

zobacz galerię

Zobacz również:
15 KM wcale nie musi oznaczać nudy, bo w mieście ważniejsze od mocy i pojemności są masa i poręczność. Suzuki GSX-S 125 – najmniejszy naked Suzuki – potwierdził tę zasadę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA