Ogranicznik obrotów nerwowo mruga na wyświetlaczu TFT Kawasaki, prosząc o wyższy bieg. Jeśli chcesz dynamicznie kręcić twina, ale jak ognia boisz się nowego taryfikatora mandatów, będziesz poruszał się pomiędzy dwójką i trójką. Przy podobnym stylu jazdy Yamasze wystarczy najczęściej bieg numer dwa. Jej przełożenie końcowe jest nieco dłuższe. Do prędkości 100 km/h rozpędza się ona na o jeden niższym biegu.
Różnice widać wyraźnie podczas pomiarów przyspieszenia – R7 zostawia Ninję 650 z tyłu. Swoje trzy grosze dokłada tu ciut wyższa moc (73 kontra 68 KM) oraz o 6 kg niższa masa (189 : 195 kg z pełnym zbiornikiem paliwa), a do tego R7 wymaga mniej zmian biegów. Pod względem elastyczności Ninja 650 wyrównuje rachunek. Dłuższe przełożenie spycha Yamahę za Kawasaki, ale kto na sportach zawsze przyspiesza na najwyższym biegu?
FACT
Wysoko umieszczone podnóżki zapewniają ogromny prześwit w złożeniu.
FACT
Super: radialne zaciski hamulcowe. Nie tak dobre: przykręcona w widelcu oś. Żeby tylko gwint długo wytrzymał.
W czasie dynamicznej jazdy w głębokich złożeniach do Kawasaki wkrada się dość duża nerwowość. Jego zawieszenia komfortowo wygładzają nierówności, ale brak im sportowych rezerw. W widelcu teleskopowym brak regulacji, w amortyzatorze zaś możesz zmienić tylko napięcie wstępne sprężyny, a i to dopiero po pracochłonnym demontażu bocznych dekli i kilku podzespołów elektrycznych. Na pewno można by to rozwiązać prościej. Lubisz ostrzej odkręcić? Ninja szybko wyczerpie możliwości zawieszeń, a w czasie dynamicznego wyjścia z zakrętu tył zaczyna się kołysać, pojawia się również pompowanie. Czyli sama poręczność nie wystarczy.
FACT
Jest interes do zrobienia: za jedną Yamahę R1 można kupić dwie R-siódemki i jeszcze zostanie 6200 zł!
Możesz zwolnić, wymienić zawieszenia albo... przesiąść się na R7. Miałem blisko, więc bez zastanowienia wybrałem opcję nr 3. Yamaha przy umiarkowanym tempie jazdy grzecznie wygładza każdą wypukłość, ale zawieszenia pełnię swoich możliwości pokazują dopiero gdy zwiększysz tempo. Większy prześwit w złożeniu, wzorowa stabilność w pochyleniu i na wyjściu oraz przyjemny silnik robią robotę!
Amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny oraz tłumienia odbicia jest zestrojony sztywno, ale nie bezkompromisowo – nie maltretuje dolnej części pleców. Kosztem niewielkiej straty komfortu w porównaniu z Kawasaki otrzymujesz większą stabilność i precyzję. Również podczas hamowania. Precyzyjnie dający się wyczuć i stały punkt zadziałania hamulców wzbudza zaufanie. A siła na klamce? Wystarczą dwa palce! Na papierze układ hamulcowy Kawasaki wygląda nieco słabiej. I tak też spisuje się w czasie jazdy. Do obsługi klamki tu również wystarczą dwa palce.
A praca ABS-u? W obu przypadkach nie jest idealna, układy pracują wprawdzie pewnie, ale mało precyzyjnie i w długich interwałach. Niewątpliwie jest tu potencjał do poprawek. Jeszcze większe pole do popisu producenci mają pod względem elektronicznych systemów wspomagających, bo ich po prostu nie ma (oczywiście z wyjątkiem obowiązkowych ABS-ów). Ale jak już wspominałem na wstępie – coś za coś. Trudno oczekiwać fajerwerków w tej cenie. A druga sprawa – czy te motocykle naprawdę ich potrzebują?
Dane techniczne Kawasaki Ninja 650 i Yamaha R7
|
Kawasaki Ninja 650 |
Yamaha R7 |
SILNIK |
|
|
Budowa |
dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy |
dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy |
Śr. gardzieli wtrysku |
2 x 36 mm |
2 x 38 mm |
Sprzęgło |
wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem |
wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem |
Śr. cylindra x skok tłoka |
83,0 x 60,0 mm |
80,0 x 68,6 mm |
Pojemność skokowa |
649 cm3 |
689 cm3 |
Stopień sprężania |
10,8:1 |
11,5:1 |
Moc maks. |
68 KM (50,2 kW) przy 8000 obr/min |
73 KM (54,0 kW) przy 8750 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
66 Nm przy 6500 obr/min |
67 Nm przy 6500 obr/min |
Poziom hałasu na postoju |
90 db(A) |
88 db(A) |
PODWOZIE |
|
|
Rama |
kratownicowa ze stali, silnik jako element nośny |
grzbietowa z rur stalowych |
Widelec/śr. goleni |
teleskopowy/41 mm |
upside-down/41 mm |
Śr. tarcz ham. p/t |
300/220 mm |
298/245 mm |
Systemy wspomagające |
ABS |
ABS |
Rozmiar felg p/t |
3,50 x 17 / 4,50 x 17 |
3,50 x 17 / 5.50 x 17 |
Rozmiar opon p/t |
120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17 |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
Opony |
Dunlop Roadsport 2 W |
Bridgestone S 22 E |
WYMIARY I MASY |
Rozstaw osi |
1410 mm |
1395 mm |
Kąt główki ramy |
65,5° |
66,3° |
Wyprzedzenie |
100 mm |
90 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
125/130 mm |
130/130 mm |
Wysokość kanapy1 |
790 mm |
830 mm |
Masa z paliwem1 |
195 kg |
189 kg |
Ładowność1 |
198 kg |
161 kg |
Poj. zbiornika paliwa |
15,0 l |
13,0 l |
Przeglądy co |
12 000 km |
10 000 km |
Cena |
38 900,00 zł |
42 400,00 zł |
1 – pomiary własne |