REKLAMA

Yamaha Raptor 700

Gdy kilkanaście lat temu podczas pierwszej w życiu przejażdżki quadem wyprzedziłem motocyklistę, facet ze zdziwienia walnął szczęką o ziemię. To przyjemne uczucie przypomniało mi się, gdy dosiadłem Yamahy Raptor 700.

Wiedziałem, że księżycowy krajobraz byłej kopalni odkrywkowej to dobre miejsce, by ostro dać popalić tej maszynce. Bardzo mi ta perspektywa pasowała, bo pamiętałem, że cieszyłem się jak dziecko, gdy po raz pierwszy dosiadałem quada.

Raptor 700 dostał chłodzony cieczą singiel z enduro XT 660 R. Wyposażony we wtrysk paliwa silnik ma identyczną jak w iksteku moc maksymalną (48 KM), ale dzięki powiększonej o 2 mm średnicy cylindra przenosi, zwłaszcza na niskich obrotach, spory moment obrotowy na szerokie tylne opony. Za to maksymalny moment obrotowy zmniejszył się do 55 Nm. Wałek wyrównoważający łagodzi, tak jak w motocyklu, wibracje silnika.

 


 
  I przednie, i tylne zawieszenie sprawnie połykają nierówności, czterosuwowy silnik dobrze ciągnie już z dołu i ładnie gada.

Wrzucam bieg i delikatnie naciskam typowy dla quadów, zastępujący rolgaz cyngiel pod kciukiem. W drogę! Kiedy przepustnica o średnicy 44 mm jest ustawiona pod kątem 90O, co odpowiada pełnemu otwarciu, Raptor przyspiesza elastycznie, zupełnie się nie dławiąc. Szczególnie jeżeli zapiąłeś za wysoki bieg. Najwięcej radochy daje latanie bokami, co w przypadku tej maszyny nie jest wcale takie trudne. Nawet off-roadowym nowicjuszom wystarczy parę kwadransów na trening, aby zaczęli orać glebę. Żeby wejść w ślizg, wystarczy pełny skręt kierownicy i dodanie gazu. Raptor najbardziej lubi szybko pokonywać piaszczyste, lekko pofałdowane odcinki, niezmuszające do ekstremalnych skoków. Nazwałbym go soft enduro na czterech kołach. Kiedy nie da się jechać dalej – wrzucasz wsteczny bieg. Ekstra jest wyprostowana pozycja za wysoką kierownicą.

 

Zobacz również: test quada przeprawowego MXU 500 IRS DX.

 

Zawieszenia bardzo skutecznie i komfortowo wybierają nawet znaczne nierówności. Za chwilę muszę jednak wypuścić trochę pary, bo przy ekstremalnej jeździe lekkość pojazdu okazuje się zdradziecka. O ile bowiem motocykl crossowy wybaczy lekkie odchylenie od pionu w czasie wyskoku, w przypadku quada oznacza to twarde lądowanie lub wręcz glebnięcie bokiem. Sztywna rama pozwala przetrwać takie wydarzenia. Przednią część z rur stalowych przykręcono do elementów odlewanych z aluminium, które tworzą kręgosłup pojazdu. Aluminiowe są również trójkątne wahacze w zawieszeniu przednich kół oraz tylny wahacz z mimośrodowym mechanizmem ułatwiającym napinanie łańcucha napędowego. Niska masa własna (zaledwie 180 kg) to dowód, że dużo nad nią pracowano. Kciuk, którym operujesz gazem, jeśli nie popracujesz mocno nad jego wzmocnieniem, ogranicza czas jazdy do 20 minut. Potem odmawia posłuszeństwa. Dlatego dodawanie gazu będzie dla wielu niezłym fitnessem.

Kompletnie ześwirowanym miłośnikom off-roadu – zamiast Raptora 700 – Yamaha oferuje ekstremę w postaci małego Raptora YFZ 450. Na tym czterokołowcu można jeszcze ostrzej kręcić.

W przypadku obu maszyn zabronione jest tylko jedno – smutna twarz tego, kto ich dosiada.

 

Yamaha XT 660 R

Yamaha XT 660 R dała Raptorowi 700 swój jednocylindrowy silnik. Oczywiście, trzeba było w nim trochę podłubać. Mimo że nie widać tego na pierwszy rzut oka, motocykl jest tylko nieznacznie lżejszy od quada. Jazda ATV-em daje moc frajdy i jest dużo łatwiejsza niż na motocyklu. Ale i czterokołowiec ma swoje ograniczenia, np. trzeba uważać przy skokach.

 

Dane techniczne 

Yamaha Raptor 700

Silnik Chłodzony cieczą, czterosuwowy, jednocylindrowy, jeden wałek wyrównoważający, jeden wałek rozrządu w głowicy napędzany łańcuchem, cztery zawory, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 44 mm, skrzynia pięciobiegowa, bieg wsteczny, elektryczny rozrusznik, koła łańcuchem.napęd tylnego
Średnica cylindra x skok tłoka 102,0 x 84,0 mm
Pojemność skokowa  686 cm3
Stopień sprężania 9,2:1
Moc maksymalna 48 KM (35 kW) przy 6250 obr/min
Maks. moment obrotowy 55 Nm przy 5500 obr/min
Podwozie  Rama skręcana z elementów aluminiowych i stalowych, z aluminium, dwa amortyzatory, z tyłu aluminiowy wahacz, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, 
Hamulce z przodu dwie tarcze hamulcowe, średnica 161 mm, pływające zaciski dwutłoczkowe, z tyłu jedna tarcza hamulcowa, średnica 200 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy.
Opony  21 x 7-10; 20 x 10-9
Wymiary i masa  
Długość  1845 mm
Szerokość 1170 mm
Wysokość  1130 mm
Rozstaw osi  1280 mm
Wysokośc siodła  815 mm
Masa własna  180 kg
Pojemność zbiornika paliwa  11 l
Cena  36 900 zł (2005)

zobacz galerię

Zobacz również:
W klasie średniej rządzą rzędowe twiny. Z jednym wyjątkiem – Honda. nieważne, czy lepiej czujesz się w sportowej skórze, w zestawie turystycznym, czy może do dżinsów wolisz zarzucić skórzaną kurtkę – do tych maszyn pasuje wszystko. Nowością w tym segmencie jest Benelli 752 S. czy nowy bike namiesza wśród średnich nakedów?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA