Na naszym FB nie brak narzekań na zaledwie 16-litrowy zbiornik paliwa. To prawda, megapojemny to on nie jest, niemniej bez problemu wystarcza na pokonanie 250 km. Dokładnie po takim przebiegu uaktywnił się fuel trip, czyli rezerwa. Jazda z prędkością 140 km/h na ostatnim biegu oznacza, że twin kręci 6000 obr/min. Wystarczy jednak zwolnić do setki, by obroty spadły do 4000 obr/min, co oznacza wyraźny spadek apetytu na paliwo. Podczas jazd testowych średnie spalanie wyniosło 5,7 l/100 km. Ponieważ jazda była mało oszczędna i w jej skład wszedł m.in. 175-kilkometrowy odcinek poprowadzony szutrami i lekko off-roadowy jest to moim zdaniem niezły wynik.
Zapomniałbym o jednym: silnik może być napędzany paliwem liczbie oktanowej 90, co ma znaczenie, dla tych, którzy wybiorą się Ténérą w okolice mocno oddalone od cywilizacji.
Inaczej niż MT-07, w Ténéré 700 pojawiły się heble Brembo. Jest to świetny wybór, bo spisują się w tym motocyklu perfekcyjnie. Nie są jadowicie mocne, co docenisz w terenie, za to dają się precyzyjnie dozować. W każdym momencie dobrze wiesz, jak mocno klocki wgryzają się w tarcze. Zanim zjedziesz z asfaltu nie zapomnij wyłączyć ABS-u. To on, oprócz diod LED w reflektorach, jest najbardziej zaawansowanym elementem elektronicznym w tym motocyklu. W Ténéré nie znajdziesz ani kontroli trakcji, ani żadnego innego systemu wspomagającego jazdę. To taki powrót do korzeni. Dla mnie bomba!
Co mi się nie podoba w nowej Ténéré? To kokpit! I nie mam tu na myśli jego funkcjonalności. Czytelność jest bez zarzutu. Stwierdzisz, że ma dwa liczniki przebiegu dziennego, poznasz, jakie jest zużycie paliwa (średnie i chwilowe), dowiesz się, jaka jest temperatura powietrza i silnika oraz na którym jedziesz biegu. Nie zmienia to mojej opinii, że jest on po prostu brzydki oraz podczas jazdy na za niskim biegu trzęsie się jak mokry pies. Jak długo wytrzymają plastikowe mocowania? To pokaże test długodystansowy. Po drugie ciągle nie wpadłem na to, dlaczego tylny stelaż ramy, ten pod kanapą, został do ramy głównej przyspawany, a nie przykręcony, choć to właśnie ten element dostanie najbardziej w kość, gdy motocykl pójdzie w kozły. A przecież w terenie takie upadki nie są rzadkością.
Największym konkurentem nowej Ténéré jest oczywiście KTM 790 Adventure. Która z maszyn jest lepszym wyborem? Rywalizacja na odległość nie pozwala tego stwierdzić. Tylko po bezpośrednim starciu, czyli po teście porównawczym obu motocykli, odważę się odpowiedzieć na to pytanie. Dziś jedno wiem na pewno: Yamaha Ténéré 700 jest jednym z motocykli, który już po jazdach testowych wypracował sobie takie moje zaufanie, że bez wahania wybrałbym się nią w podróż dookoła świata.
Dane techniczne Yamaha Ténéré 700
Silnik: |
chłodzony cieczą, rzędowy, dwucylindrowy, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 38 mm, smarowanie z mokrą miską olejową. |
Przeniesienie napędu: |
mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
80 x 68,6 mm |
Pojemność skokowa |
689 cm3 |
Stopień sprężania |
11,5:1 |
Moc maks. |
73 KM (54 kW) przy 9000 obr/min |
Maks. moment obr. |
68 Nm przy 6500 obr/min |
Rama: |
podwójna, kołyskowa, ze stali, silnik jako element nośny. |
Zawieszenia: |
przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, skok 210 mm, regulowane tłumienie do- i odbicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, skok 200 mm, regulacja wstępnego napięcia sprężyny oraz tłumienia do- i odbicia. |
Hamulce: |
przód – 2 tarcze, śr. 282 mm, zaciski 2-tłoczkowe, tył – 1 tarcza, śr. 245 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający, ABS. |
Rozmiary opon p/t |
90/90 R 21 / 150/70 R 18 |
Rozstaw osi |
1590 mm |
Wysokość kanapy |
880 mm |
Prześwit |
240 mm |
Masa na sucho |
ok. 187 kg |
Ładowność |
190 kg |
Masa z paliwem |
204 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
16 l |
Cena |
42 999 zł |