Gdy w 2010 r. Yamaha wypuściła na rynek YZ-a 450 F – pierwszą crossówkę z głowicą silnika obróconą o 180 stopni, niektórzy zachodzili w głowę, po cholerę tak komplikować sobie życie. Dzisiaj patent Yamahy nie szokuje już tak jak dawniej. Więcej – BMW podobne rozwiązanie stosuje w nowych jednocylindrowych „300”. Dzięki niemu cała masa jest skoncentrowana bliżej środka ciężkości, a to poprawia przede wszystkim poręczność. Sukcesy off-roadów Yamahy dowodzą, że ta droga wcale nie jest ślepym zaułkiem. Romain Febvre, ścigający się w klasie MX GP, został w 2015 r. mistrzem świata, dosiadając Yamahy z takim właśnie silnikiem.
![]() |
Czy WR 450 F to crossówka ze światłami? Nic z tych rzeczy! Enduro od crossówki odróżniają detale, ale przecież diabeł tkwi właśnie w szczegółach. |
Pod względem technicznym crossówki i enduraki niebieskich są zawsze dość podobne. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że WR-ki 450 F w żadnym wypadku nie można nazwać crossówką z zamontowanymi światłami! Sporo drobnych różnic drzemie w silnikach i podwoziach. Na przykład elektryczny rozrusznik: jest w WR-ce, ale ciągle nie ma go w YZ-cie. W trudnych sytuacjach ratuje cię kickstarter, który ma enduro.
Możliwości nowej Yamahy niebiescy pokazali w Hiszpanii na bardzo długiej trasie niedaleko Almeríi. Maszyny były wyposażone w musy zamiast dętek. Oprócz tego do ich komputerów wgrano mapy zmieniające charakterystykę silnika, przygotowane specjalnie na prezentację. Wykorzystano przy tym akcesoryjny Power Tuner. Za pomocą tego urządzenia możesz sterować 9 parametrami określającymi pracę wtrysku i zapłonu. Podpinasz urządzenie do specjalnej wtyczki w instalacji i po sprawie.
Pod względem ergonomii WR-ka w dużej mierze przypomina crossówkę. Wszystko będzie ci w niej pasować, nawet jeśli na początku nie zaakceptujesz szerokiego zbiornika paliwa. To wina umieszczonego przed nim filtra powietrza. Silnik odpala błyskawicznie i pracuje bez większych wibracji. Typowym zjawiskiem dla wszystkich Yamah mających silnik z odwróconą głowicą jest szum zasysanego powietrza, na który nakłada się cichy odgłos dochodzący z tłumika. Zmiana biegów jest twarda, a w maszynach, które dostaliśmy do testu, znalezienie luzu było sporą sztuką.
![]() |
Filtr powietrza przed zbiornikiem paliwa? To ma sens: trudniej jest zatopić maszynę a powietrze zasysane do silnika jest czystsze. |
Na pierwszych metrach zaskoczył mnie duży moment hamujący silnika. Podejrzewam, że była to sprawka wgranych map. Na trudnej technicznie trasie przejazd przez odcinki naszpikowane korzeniami wymagał sporej koncentracji. Podczas przerwy technicy z Yamahy zmienili mapy zapłonu, dzięki czemu silnik stał się łagodniejszy i łatwiejszy do opanowania. Także one różniły się od seryjnych, dlatego trudno powiedzieć, jak będą pracować maszyny z salonu.
Komentarze
~truchan, 2020-05-06 12:09:52
~Motocykl Online, 2016-07-26 12:54:58
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?