Yamaha XSR 125 - klasyka wkracza do kategorii 125! (test, opinia pierwsza jazda)

Do tej pory Yamaha miała niezbyt wiele dla posiadaczy prawa jazdy A1. Listę otwierał sportowy YZF-R 125, a zamykał naked MT-125. Niedawno do salonów wjechał XSR 125, który ma być sprzętem dla miłośników klasycznych „125”.

Yamaha XSR 125 Materiały prasowe

Klasyczny okrągły reflektor ze światłami pozycyjnymi w kształcie łuku w jego górnej części (oczywiście na LED-ach), wysoka i szeroka kierownica, jak również duża, stopniowana kanapa – te elementy XSR-a 125 najbardziej przyciągają wzrok. Mimo niewielkiej pojemności silnika, gabaryty XSR-a nie pozwalają zaliczyć go do maluchów. Siedzi się na nim wygodnie, bo kanapa znajduje się na wysokości 815 mm. Nawet jeśli masz ponad 1,80 m wzrostu, stwierdzisz, że miejsca na kanapie nie brakuje. Pozycja za sterami jest wyprostowana i wygodna, a ugięcie nóg w kolanach umiarkowane. Tyle teorii.

Miejskie korki możesz przemierzać w pięknym stylu, czego dowodem jest XSR 125.

Godziny szczytu w zatłoczonym Amsterdamie oznaczają tylko jedno: jazdę w stylu stop-and-go, stop-and-go i tak w kółko. To wymaga ciągłej pracy sprzęgłem i nieustającego przebijania biegów. Powiem krótko: na tym motocyklu to przyjemność. Sprzęgło pracuje leciutko, skrzynia biegów także wymaga użycia minimalnej siły, mimo że skok jej dźwigni do najkrótszych nie należy. Poza tym silnik daje zaskakująco sporo jak na „125” momentu obrotowego podczas ruszania. Spod świateł singiel rozpędza ważącą 140 kg maszynę płynnie i dynamicznie. Dzięki zastosowaniu układu zmiennych faz rozrządu przy 7400 obr/min do akcji wkraczają ostrzejsze krzywki zaworów dolotowych, dzięki czemu silnik Yamahy łączy wysoki moment obrotowy w dolnym zakresie z dużą dynamiką wkręcania się na obroty. Jednak nawet jeśli niedawno odebrałeś prawo jazdy, możesz nie obawiać się skutków braku doświadczenia i zbyt brutalnej redukcji biegów. Twoim ubezpieczeniem będzie dobrze pracujące sprzęgło z antyhoppingiem.

Yamaha XSR 125Materiały prasowe
Gdy liczy się prędkość. Na kokpicie wyraźne są tylko wskazania prędkościomierza. Obrotomierz i wskaźnik poziomu paliwa wymaga sokolego wzroku.
Yamaha XSR 125Materiały prasowe
Przeszycia na kanapie wyglądają stylowo. Cała załoga XSR-a 125 nie będzie narzekać na komfort, nawet jeśli ma ponad 180 centymetrów wzrostu.


O tym, że XSR 125 nie chce być motocyklem sportowym, świadczą zawieszenia. Zamiast znanego już widelca upside-down z lagami o średnicy 41 mm, tu są golenie o średnicy zaledwie 37 mm. Zamiast tarczy hamulcowej o średnicy 290 mm, jest tarcza 267-milimetrowa, w którą wgryza się 2-tłoczkowy zacisk zamiast 4-tłoczkowego. Efekt tych zmian jest taki, że trudno przyczepić się do dozowalności hamulców, miałbym za to zastrzeżenia do ich skuteczności i siły potrzebnej do zaciśnięcia klamki. Cóż, mała Yamaha wymaga silnej ręki. Ale jeśli przesadzisz, wtedy z pomocą przyjdzie ci niezawodnie pracujący ABS. Komfortowy setup zawieszeń świetnie sprawdza się w codziennej jeździe, chociaż podczas hamowania na nierównej nawierzchni widelec reaguje twardo. Nie ma co ukrywać, że bardziej sportowe Yamahy radzą sobie w takich sytuacjach dużo lepiej.
Pora wyjechać z miasta na kręte drogi. XSR 125 czuje się na nich jak ryba w wodzie. Szeroka kierownica wymaga minimalnych impulsów, by wprowadzić w złożenie tę toczącą się na wąskich oponach Yamahę. XSR prowadzi się poręcznie w mieście i poza nim, zwinność zachowując do ponad 100 km/h. Po zakrętach prowadzi się bez wyraźnej nerwowości i neutralnie.
A co z kosztami? Po tym, jak wydasz 19 999 zł na nowy motocykl, wizyta na stacji benzynowej będzie jak chwila w strefie chill­outu. Podczas testu XSR 125 zużył zaledwie 2,7 l paliwa na 100 km. Jeśli masz delikatną rękę, ten wynik można jeszcze poprawić.

Yamaha XSR 125Materiały prasowe
Zapatrzona na dużych. Z profilu XSR 125 bardzo mocno przypomina XSR-a 700 czy XSR-a 900.

Zobacz także: Klasyk w kategorii 125 z polskim rodowodem - Romet SCMB 125

YAMAHA XSR 125

Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, wałek wyrównoważający, rozrząd SOHC, układ zmiennych faz rozrządu, cztery zawory, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 1 x 28 mm, regulowany katalizator.
Elektryka alternator 150 W, akum. 12 V/3 Ah
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch, przełożenie wtórne 52:14.
Śr. cylindra x skok tłoka 52,0 x 58,6 mm
Pojemność skokowa 124 cm3
Stopień sprężania 11,2:1
Moc maks. 15 KM (11,0 kW) przy 10 000 obr/min
Maks. moment obrotowy 12 Nm przy 8000 obr/min
Rama: grzbietowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 37 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane wstępne napięcie sprężyn.
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 267 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający, ABS.
Rozmiary obręczy p/t 2,75 x 17 / 3,75 x 17
Rozmiary opon p/t 100/70 17 / 140/70 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1330 m
Kąt główki ramy 64,0°
Wyprzedzenie 95 mm
Skoki zawieszeń p/t 130/110 mm
Wysokość kanapy 815 mm
Masa na sucho 140 kg
Dopuszczalna masa całkowita 330 kg
Pojemność zbiornika paliwa 11,0 l
Cena 19 999 zł
Zobacz również:
REKLAMA