Klasyczny okrągły reflektor ze światłami pozycyjnymi w kształcie łuku w jego górnej części (oczywiście na LED-ach), wysoka i szeroka kierownica, jak również duża, stopniowana kanapa – te elementy XSR-a 125 najbardziej przyciągają wzrok. Mimo niewielkiej pojemności silnika, gabaryty XSR-a nie pozwalają zaliczyć go do maluchów. Siedzi się na nim wygodnie, bo kanapa znajduje się na wysokości 815 mm. Nawet jeśli masz ponad 1,80 m wzrostu, stwierdzisz, że miejsca na kanapie nie brakuje. Pozycja za sterami jest wyprostowana i wygodna, a ugięcie nóg w kolanach umiarkowane. Tyle teorii.
Miejskie korki możesz przemierzać w pięknym stylu, czego dowodem jest XSR 125.
Godziny szczytu w zatłoczonym Amsterdamie oznaczają tylko jedno: jazdę w stylu stop-and-go, stop-and-go i tak w kółko. To wymaga ciągłej pracy sprzęgłem i nieustającego przebijania biegów. Powiem krótko: na tym motocyklu to przyjemność. Sprzęgło pracuje leciutko, skrzynia biegów także wymaga użycia minimalnej siły, mimo że skok jej dźwigni do najkrótszych nie należy. Poza tym silnik daje zaskakująco sporo jak na „125” momentu obrotowego podczas ruszania. Spod świateł singiel rozpędza ważącą 140 kg maszynę płynnie i dynamicznie. Dzięki zastosowaniu układu zmiennych faz rozrządu przy 7400 obr/min do akcji wkraczają ostrzejsze krzywki zaworów dolotowych, dzięki czemu silnik Yamahy łączy wysoki moment obrotowy w dolnym zakresie z dużą dynamiką wkręcania się na obroty. Jednak nawet jeśli niedawno odebrałeś prawo jazdy, możesz nie obawiać się skutków braku doświadczenia i zbyt brutalnej redukcji biegów. Twoim ubezpieczeniem będzie dobrze pracujące sprzęgło z antyhoppingiem.
![]() |
Gdy liczy się prędkość. Na kokpicie wyraźne są tylko wskazania prędkościomierza. Obrotomierz i wskaźnik poziomu paliwa wymaga sokolego wzroku. |
![]() |
Przeszycia na kanapie wyglądają stylowo. Cała załoga XSR-a 125 nie będzie narzekać na komfort, nawet jeśli ma ponad 180 centymetrów wzrostu. |
O tym, że XSR 125 nie chce być motocyklem sportowym, świadczą zawieszenia. Zamiast znanego już widelca upside-down z lagami o średnicy 41 mm, tu są golenie o średnicy zaledwie 37 mm. Zamiast tarczy hamulcowej o średnicy 290 mm, jest tarcza 267-milimetrowa, w którą wgryza się 2-tłoczkowy zacisk zamiast 4-tłoczkowego. Efekt tych zmian jest taki, że trudno przyczepić się do dozowalności hamulców, miałbym za to zastrzeżenia do ich skuteczności i siły potrzebnej do zaciśnięcia klamki. Cóż, mała Yamaha wymaga silnej ręki. Ale jeśli przesadzisz, wtedy z pomocą przyjdzie ci niezawodnie pracujący ABS. Komfortowy setup zawieszeń świetnie sprawdza się w codziennej jeździe, chociaż podczas hamowania na nierównej nawierzchni widelec reaguje twardo. Nie ma co ukrywać, że bardziej sportowe Yamahy radzą sobie w takich sytuacjach dużo lepiej.
Pora wyjechać z miasta na kręte drogi. XSR 125 czuje się na nich jak ryba w wodzie. Szeroka kierownica wymaga minimalnych impulsów, by wprowadzić w złożenie tę toczącą się na wąskich oponach Yamahę. XSR prowadzi się poręcznie w mieście i poza nim, zwinność zachowując do ponad 100 km/h. Po zakrętach prowadzi się bez wyraźnej nerwowości i neutralnie.
A co z kosztami? Po tym, jak wydasz 19 999 zł na nowy motocykl, wizyta na stacji benzynowej będzie jak chwila w strefie chilloutu. Podczas testu XSR 125 zużył zaledwie 2,7 l paliwa na 100 km. Jeśli masz delikatną rękę, ten wynik można jeszcze poprawić.
![]() |
Zapatrzona na dużych. Z profilu XSR 125 bardzo mocno przypomina XSR-a 700 czy XSR-a 900. |
Zobacz także: Klasyk w kategorii 125 z polskim rodowodem - Romet SCMB 125
YAMAHA XSR 125 |
|
Silnik: | chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, wałek wyrównoważający, rozrząd SOHC, układ zmiennych faz rozrządu, cztery zawory, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 1 x 28 mm, regulowany katalizator. |
Elektryka | alternator 150 W, akum. 12 V/3 Ah |
Przeniesienie napędu: | mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch, przełożenie wtórne 52:14. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 52,0 x 58,6 mm |
Pojemność skokowa | 124 cm3 |
Stopień sprężania | 11,2:1 |
Moc maks. | 15 KM (11,0 kW) przy 10 000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 12 Nm przy 8000 obr/min |
Rama: | grzbietowa ze stali. |
Zawieszenia: | przód – widelec upside-down, średnica goleni 37 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane wstępne napięcie sprężyn. |
Hamulce: | przód – jedna tarcza, średnica 267 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający, ABS. |
Rozmiary obręczy p/t | 2,75 x 17 / 3,75 x 17 |
Rozmiary opon p/t | 100/70 17 / 140/70 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1330 m |
Kąt główki ramy | 64,0° |
Wyprzedzenie | 95 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 130/110 mm |
Wysokość kanapy | 815 mm |
Masa na sucho | 140 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 330 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 11,0 l |
Cena | 19 999 zł |