Obok Husqvarny Svartpilen 701, jak i Yamahy XSR 700 XTribute nie da się przejść obojętnie i to niezależnie od upodobań. Maszyny wzbudzają emocje i po prostu rzucają się w oczy. To, czy się podobają, to inna sprawa, faktem jest, że nie da się ich nie zauważyć. Co jeszcze je łączy? To, że celują w styl retro i starają się wywołać wrażenie, że zredukowano je do najistotniejszych, niezbędnych do jazdy elementów.
Husqvarna Svartpilen 701 ma nasuwać skojarzenie z wyścigowymi maszynami do amerykańskiego flat tracku, czyli ze sprzętami ścigającymi się po ubitych torach ziemnych. Wyrazista facjata z okrągłym dzielonym reflektorem i odważnie strzelający w górę zadupek z ładnie wkomponowaną kanapą pasażera dość dobrze naśladują wzorzec.
Widać, że kolesie z Husqvarny mocno się przyłożyli, by nadać Svartpilenowi indywidualny charakter. Mimo iż maszyna bazuje na KTM-ie 690 Duke’u, pochodzącym z rodzimego koncernu, designerzy ominęli czającą się przy przedsięwzięciach tego typu pułapkę, polegającą na wymianie kilku części i lekkim upiększeniu.
Svartpilen jest inny: nie sprawia wrażenia sztucznego, jest za to na wskroś logiczny i doskonałe poskładany. Jego kształty są przemyślane do najmniejszego detalu.
Husqvarna Svartpilen 701 - jak jeździ?
Przy czym Svartpilen 701 jest harmonijny. Krótki komin z prawej celuje w niebo pod takim samym kątem, jak biegnąca nad nim krawędź w bocznej osłonie. Linia zbiornika paliwa biegnie do kanapy i dalej nad panelem bocznym oraz podnóżkiem pasażera do mocowania tłumika.
Przy czym konstruktorów jakby w ogóle nie interesowało, czy efekt trafia w czyjś gust, czy nie. Pochwały za zamiłowanie do detali, za konsekwencję, za niemal artystyczną harmonię. Jedynie z prawej strony poniżej zbiornika oko wyłapuje stylistyczny zgrzyt – nie do końca uporządkowany osprzęt i okablowanie mocarnego singla o pojemności 693 cm3.
![]() |
||
Husqvarna Svartpilen 701 Jednocylindrowy Husky ma wyraźnie bardziej sportowy charakter, co podkreśla między innymi spory prześwit. Aby zacząć rysować podnóżkami po asfalcie, trzeba się złożyć naprawdę głęboko. |
||
![]() |
||
Mocne serce. Gruby kolektor wydechowy, praktyczne okienko do sprawdzania poziomu cieczy chłodzącej, a do tego trochę kabli i wtyczek. | ||
Dane techniczne - Husqvarna Svartpilen 701
Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, 693 cm3, 75 KM przy 8500 obr/min, 72 Nm przy 6750 obr/min, rama: kratownicowa z rur stalowych, widelec upside-down, centralny amortyzator z systemem dźwigni, rozstaw osi 1436 mm, z przodu jedna tarcza hamulcowa o średnicy 320 mm, z tyłu jedna tarcza hamulcowa o średnicy 240 mm, wysokość kanapy 835 mm, opony przód 110/70 R 18, tył 160/60 R 17, masa z paliwem 167 kg, pojemność zbiornika paliwa 12 l, cena 44 350 zł |