Był to powrót w nie złym stylu. Myliłby się bowiem ktoś sądząc, że wzięto parę silników z 2003 roku i przeprowadzono kilka zabiegów kosmetycznych. Wręcz przeciwnie – zwarty, w dużym stopniu skonstruowany od nowa, chłodzony cieczą jednocylindrowy silnik otoczono nową stalową ramą. Jednostka napędowa została wyposażona we wtrysk paliwa, miała jeden wałek rozrządu w głowicy, który napędzał za pośrednictwem dźwigienek zaworowych cztery zawory (wcześniej było ich pięć).
Dwie wersje
A że japońscy spece od marketingu zwrócili uwagę także na Supermoto, model XT był oferowany od razu w dwóch wariantach. Oznaczony skrótem R to klasyczne enduro starej szkoły, a wersja X z mniejszymi lecz szerszymi, 17-calowymi felgami, geometrią ułatwiającą prowadzenie, krótszymi skokami zawieszeń, bardziej sprężyście zestrojonym zawieszeniem i skuteczniejszym przednim hamulcem to Supermoto. Oczywiście ani „R” z nisko poprowadzonym wydechem nie nadaje się na zawodnicze enduro, ani „X” nie może się równać z rasowymi maszynami klasy Supermoto. Obie wersje natomiast odnalazły się doskonale w codziennym użytku – tak jak to XT miała w zwyczaju.
![]() |
W kokpicie tylko to co niezbędne. W żadnej z wersji nie znajdziesz obrotomierza. |
![]() |
Krzepki, zasilany wtryskiem paliwa, chłodzony cieczą, czterozaworowy singiel zapewnia solidnego kopa. |
Taką charakterystykę potwierdza również zestrojenie silnika. Celem jaki wyznaczyli sobie inżynierowie nie był absolutny szczyt mocy, lecz równomierny przebieg momentu obrotowego i zachowanie wyraźnego charakteru jednocylindrowca. I oba te cele – co można było stwierdzić już po pierwszych jazdach próbnych – zostały osiągnięte. Pomimo zastosowania wtrysku z wtryskiwaczem o dwunastu otworach i przepustnicą o średnicy 44 mm XT jest prawdziwym singlem starej szkoły, i to w dobrym tego słowa znaczeniu. Nie jest wprawdzie tak żywiołowy, jak silnik BMW F 650, ale już na niskich obrotach zabiera się ostro do dzieła, a na średnich czuje się bardzo dobrze. Do tego, mimo dwóch pokaźnych, wysoko uniesionych tłumików ze stali nierdzewnej, dołącza się donośny ryk jednocylindrowca, któremu podczas hamowania silnikiem towarzyszą charakterystyczne i miłe dla ucha drobne strzały w układzie wydechowym. Motocykliści znający wcześniejsze XT mogą z rozrzewnieniem wspominać pojedynczy filigranowy tłumik rocznika 1976.
Zobacz też: motocykl używany Yamaha XT 660 Tenere
Dysponując mocą 48 KM przy 6000 obr./min i momentem obrotowym 58 Nm przy 5200 obr./min silnik jest w stanie zawsze zmobilizować wystarczające rezerwy, żeby wykonać postawione przed nim zadania. W Australii, gdzie obowiązują bardzo duże ograniczenia prędkości, już po zaskakująco krótkim rozbiegu na cyfrowym prędkościomierzu pojawiło się 160 km/h, a po dłuższym na pewno pokazałoby jeszcze więcej. Chociaż na obu wariantach jeździec ma taką samą, swobodną pozycję na typowym dla modeli enduro, wąskim, ale na dłuższych odcinkach trochę niewygodnym siedzeniu, to w wersji R o większych kołach jedzie się trochę swobodniej na prostych. Za to wersja X ze swoim 17-calowym przednim kołem, krótszym o 15 mm rozstawem osi, o 3º bardziej pionowo ustawionym widelcem i krótszym o 28 mm wyprzedzeniem jest poręczniejsza na krętych drogach i w mieście. Jednakże na swoich szerokich oponach nie składa się tak neutralnie w zakrętach. Supermoto ma z kolei przewagę pod względem feedbacku – seryjnie montowane opony Pirelli MTR 01 dzięki bardziej sprężystemu zestrojeniu zawieszenia precyzyjniej informują o tym, co pod kołami, natomiast wersja enduro resoruje i tłumi bardziej miękko. A z tyłu nawet w bardziej wyważony sposób.
![]() |
Szosowa wersja X (u góry) i terenowa wersja R (u dołu) czyli model XT w dwóch wcieleniach. Istotne różnice to czterotłoczkowy zacisk, większa tarcza i aluminiowa felga Excel w wersji X, szeroki tył w obu. |
![]() |
Zapomnij o sporcie
A skoro już mowa o zawieszeniu – obie wersje muszą się zadowalać prostymi elementami, dającymi się regulować tylko w nieznacznym stopniu. Jedynie w tylnym centralnym amortyzatorze można – np. do jazdy z pasażerem – zmieniać ustawienie napięcia wstępnego sprężyny. W przypadku hamulców nie jest to już takie oczywiste. I tak Supermoto nie tylko przy jeździe bez, ale zwłaszcza z pasażerem jest ze swoją 320-milimetrową tarczą, zaciskiem czterotłoczkowym Brembo i dodatkowym stabilizatorem między goleniami zdecydowanie lepiej wyposażony od odmiany enduro. Musi się ona zadowolić tarczą o średnicy 298 mm i zaciskiem dwutłoczkowym. Pierwszy z hamulców spowalnia bardzo ostro, a drugi, no cóż, tak sobie. W każdym razie, na usprawiedliwienie enduro można powiedzieć, że poza utwardzoną nawierzchnią zbyt duża skuteczność przedniego hamulca nie musi być wcale zaletą a decydujące znaczenie ma tylny hamulec. A ten w obu wersjach XT jest dobrze dozowalny i ma porządną skuteczność.
Mimo to XT 660 R w postaci seryjnej nie zadowoli amatorów jazdy terenowej, ponieważ niezbędna aluminiowa osłona biegnących pod silnikiem rur wydechowych jest dostępna tylko za dopłatą. Natomiast krótsze przełożenie drugiego i trzeciego biegu, które zdecydowanie przydałoby się w obu wersjach, nie jest dostępne nawet za dopłatą.
Pochwała prostoty
Ten drobny mankament nie jest w stanie zepsuć pozytywnego wrażenia jakie wywołują oba XT – obydwa bowiem są nieskomplikowanymi, solidnymi motocyklami o świeżym wyglądzie. A to dlatego, że rezygnują ze zbędnych gadżetów, oferując w zamian jazdę w jej pierwotnej, niezmąconej formie. Powinno to zachwycić nie tylko starych fanów XT, a do tego 33 900 zł za wariant R i 35 900 zł za X jest ciągle dużo niższa od ceny takiego na przykład BMW F 650 kosztującego 38 500 zł (ceny z 2004 roku!).
Obie wersje różni kilka rzeczy; kąt główki ramy, wyprzedzenie, wielkość felg oraz opon i co najbardziej odczuwalne - przednie hamulce. | ![]() |
Zgrabny kuperek, ze sporą lampą i podwójnym wydechem ma prawo wpaść w oko. | ![]() |
Dane techniczne Yamaha XT660R / XT 660X |
Silnik: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, czterosuwowy, cztery zawory, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, śr gardzieli 44 mm, elektryczny rozrusznik. |
Podwozie Opony: |
Dane dotyczące zawieszeń: |
Wymiary i masy: |
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 06:10:18
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?