[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.5

Yamaha XT 660 Tenere - motocykl używany

Stojąc przy tym motocyklu na bank poczujesz zew dalekich podróży, coś, co sprawi, że nawet okoliczne wertepy wydadzą ci się pociągające jak afrykańska sawanna. Oto Yamaha XT 660 Z Ténéré.

Mimo, że przydomek Ténéré kojarzy się z Rajdem Paryż–Dakar, ta maszyna na pewno nie jest rajdówką. Na szczęście spore skoki obu zawieszeń (po 200 mm) i niezbyt mocny jednocylindrowy silnik nie szkodzą wizerunkowi tego motocykla jako świetnego na podróż w nieznane. Co więcej, seryjne opony i 17-calowe tylne koło to ukłon w stronę szosy, a nie off-roadu.

Zobacz również motocykl używany Honda XL 600 V Transalp

Największą wadą Yamahy XT 660 Ténéré jest według mnie moc 48 KM, która – nie ma co ukrywać – nie poraża. Dlatego licz się z tym, że objuczony pasażerem i kompletem kufrów sprzęt będzie miał kłopot z utrzymaniem autostradowego tempa. Niemniej krótkoskokowa jednostka napędowa dzielnie radzi sobie już od 3000 obr/min, a najczęściej używanym zakresem obrotowym będzie 4000–5000/min. Jeżeli zaakceptujesz jazdę z prędkościami do 130 km/h, będziesz zadowolony z małej Tenery.

REKLAMA

Osiągi Yamaha XT 660 Z Tenere:

Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 5,7  s
Elastyczność 60–100 km/h 14,7  s
Średnie zużycia paliwa 4,2 l/100 km


Spora masa Yamahy - 209 kg - to zasługa konstrukcji: wysokiej i wąskiej czachy, dwóch tłumików, osłony silnika, masywnego aluminiowego wahacza, dwóch tarcz hamulcowych. Na szczęście nadwaga nie spowodowała spadku ładowności – wynosi ona 221 kg i jest to świetny wynik. Podobno masywne ucho przy dolnej półce widelca zostało zamontowane, by można było podnieść za nie motocykl i przenieść go dźwigiem na pokład statku. Ta historia opowiedziana w barze na pewno zrobi robotę, niemniej mnie owo ucho służyło do bardziej trywialnego celu – wyciągania maszyny z błota.

Kokpit jest dostosowany do potrzeb globtroterów. Prosto i niestety nie zawsze czytelnie. Jest za to poprzeczka do zamocowania GPS-u. Tylny hamulec to potęga, według wielu jest wręcz za mocny. Na asfalcie bez problemu zablokujesz koło. ABS? Jest, ale tylko w opcji i dopiero od 2011 roku.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

W seryjnym wyposażeniu XT 660 Ténéré jest kilka elementów przydatnych na bezdrożach. Plastikowe panele ochronią boki maszyny podczas upadku, stelaż w kokpicie przyda się do zamocowania GPS-u, a do bagażnika przypniesz nawet ciężką rolkę. Użytkownicy często dokupują dodatkowe wyposażenie w postaci solidnych gmoli, kufrów, sakw czy gniazda zapalniczki. Dlatego większość tych maszyn jest nieźle dopasionych.

Zobacz również test toreb na siedzenie pasażera

W czasie dalekiej podróży docenisz zbiornik paliwa o pojemności 23 litry. Zużycie paliwa na poziomie 4–5 l/100 km oznacza, że mała Tenere na jednym tankowaniu pokona dystans prawie 500 km! Pamiętaj jednak, że wskaźnik paliwa nie zalicza się do precyzyjnych. Kanapa na wysokości prawie 86 cm zmusi wielu do przebierania nogami w poszukiwaniu oparcia. Ja doceniłem ją za niesamowitą wygodę.

Przez 7 lat produkcji Yamaha 660 Ténéré zyskała miano motocykla niezniszczalnego. Mimo to zanim kupisz używaną sztukę koniecznie zajrzyj w kilka miejsc. Po pierwsze zerknij na łożyska główki ramy, które mogą wyzionąć ducha nawet już po 20 000 km. Kolejne miejsca to guma zabieraka oraz gumowa osłona wahacza. Dalej: spytaj poprzedniego właściciela o ewentualne krótkie życie akumulatora. Jeśli potwierdzi, niech będzie to dla ciebie informacja, że trzeba sprawdzić regulator napięcia.

O ile nie należysz do miłośników sypania z garści, a w motocyklach bardziej od osiągów cenisz przyjemność z jazdy, to Yamaha XT 660 Tenere będzie dla ciebie dobrym wyborem.

Silnik zadebiutował w nowym iksteku w roku 2004, a 4 lata później trafił do ramy ­Tenery. Jest prosty od strony mechanicznej i trudny do zajechania. Fabryczne plastikowe kufry nie są ani pojemne, ani wytrzymałe, dlatego większość sprzedawanych maszyn ma produkty firm akcesoryjnych.

REKLAMA

Dane techniczne Yamaha XT 660 Z Tenere

Silnik jednocylindrowy, 4 zawory na cylinder, SOHC, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, regulowany katalizator.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. 
Średnica cylindra x skok tłoka 100 x 84 mm
Pojemność skokowa 660 cm3
Moc maks. 48 KM (35,3 kW) przy 6000 obr/min
Maks. moment obr. 58 Nm przy 5500 obr/min
rama grzbietowa, stalowa.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm,  regulowane napięcie wstępne sprężyn tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce przód – 2 tarcze, śr. 298 mm, 2-tłoczkowe zaciski pływające, tył – 1 tarcza o średnicy 245 mm, zacisk jednotłoczkowy.
Rozmiar opon p/t 90/90 R 21 / 130/80 R 17 
Rozstaw osi 1505 mm
Kąt główki ramy 62°
Wyprzedzenie 117 mm
Wysokość kanapy 895 mm
Masa z paliwem 209 kg
Pojemność zbiornika paliwa 23 l

zobacz galerię

Zobacz również:
Ani Suzuki Hayabusa, ani Kawasaki ZZR 1400 nigdy nie były motocyklami stricte sportowymi. Na torach wyścigowych dostają łupnia od prawdziwych wyścigówek, natomiast kiedy przychodzi do pokazania siły w sprincie, pokazują cały swój potencjał. Ich żywioł to prędkość.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij