REKLAMA

Yamaha XV 1900 Midnight Star: motocykl używany

To chyba najbardziej odjechany cruiser wszech czasów. Niepowtarzalny amerykański styl lat 40. łączy się w nim z najnowszą japońską techniką. Czy piękna Yamaha XV 1900 A Midnight Star to dobra propozycja motocykla używanego?

Jeśli namierzysz odpowiednią sztukę, nie wahaj się i kupuj. Ogłoszeń sprzedaży tego modelu jest cholernie mało, a ceny nie są promocyjne.

Kilkanaście lat temu Yamaha pokazała crui­sera utrzymanego w stylu retro – 1900 Midnight Star. Co ja mówię?! To nie retro! On wygląda jak żywcem wyrwany z poprzedniej epoki! Podobno wzorem dla stylistów były samochody z lat 40. ub. wieku.

Najważniejszym elementem Yamahy XV 1900 Midnight Star są opływowe linie, nawiązujące do designu streamline. Nie­zbyt duży zbiornik paliwa przypomina kroplę, ale nie tylko on – również kierunkowskazy, mostki kierownicy, obie lampy, a nawet wahacz. Dbałość o detale to ekstraklasa.

Yamaha XV 1900 Midnight StarMotocykl
Yamaha XV 1900 Midnight StarMotocykl
Ale stajla! Od strony stylistycznej Yamaha jest wzorowana na amerykańskich samochodach z lat 40. Tylna lampa i kierunkowskazy nie do podrobienia. Prosto, czysto, skutecznie. Najbardziej wypasione cruisery są napędzane bezobsługowym paskiem zębatym. Japończycy pozostali wierni tej zasadzie.

Yamaha XV 1900 Midnight Star: dbałość o detale

Mimo, że tego nie widać na pierwszy rzut oka, dotyczy to także strony technicznej. 1900 Midnight Star bazuje na aluminiowej ramie. Cylindry V-dwójki o pojemności 1854 cm3 pokrywa warstwa ceramiczna, a wewnątrz pracują kute tłoki o średnicy 100 i skoku 118 mm.

Chłodzeniem silnika zajmują się powietrze i olej. Oddawanie ciepła wspomaga umieszczona przed przednim cylindrem chłodnica oleju. W każdej z głowic pracują cztery zawory, a o zapłon mieszanki dbają dwie świece. Po raz pierwszy w historii Yamaha umieściła w układzie wydechowym cruisera zawór exup, który tak jak w supersportach ma podnieść moc i moment na niskich obrotach. Żeby zmniejszyć wibracje przymocowanego na sztywno do ramy silnika, po obu stronach wału korbowego obracają się wałki wyrównoważające. Niezły czad!

Yamaha XV 1900 Midnight StarMotocykl
Yamaha XV 1900 Midnight StarMotocykl
Szafa grająca. Zegar na zbiorniku kojarzy mi się z amerykańskimi szafami grającymi. W nocy jest on podświetlony na niebiesko. W kształcie kropli. Sporo detali ma nasuwać skojarzenia z kroplą wody. Jednym z nich jest mostek kierownicy.
 

REKLAMA

REKLAMA

Yamaha 1900 Midnight Star: wrażenia z jazdy

Gdy tylko ruszysz z miejsca 1900 Midnight Starem stwierdzisz z przyjemnością, że klamka hydraulicznie sterowanego sprzęgła działa lekko. Zapięciu jedynki towarzyszy niezbyt głośne kliknięcie, a mnie najbardziej zaskoczyło, że kolejne biegi wchodzą dość cicho i precyzyjnie. Możesz je wbijać palcami stopy lub – bardziej stylowo – piętą.

Wygląda na to, że jedyną sprawą, która łączy 1900 Midnight Stara z innymi cruiserami, jest spora masa: zatankowany pod korek waży 346 kg. Wystarczy jednak, że siądziesz na niezbyt wysokiej (735 mm) oraz niezwykle miękkiej kanapie, abyś zapomniał o nadwadze.

Rozpędzenie tego kolosa do setki to betka. Przy 2500 obr/min tylny laczek o szerokości 190 mm prosi o litość – pasek zębaty przekazuje na tylne koło 155 Nm momentu. Przy 4750 obr/min galopuje już stado 90 KM. W praktyce oznacza to, że powyżej około 1800 obr/min przestaje mieć znaczenie, na którym z pięciu biegów jedziesz. Jeśli się zagapisz, po krótkiej chwili wskazówka bez większego problemu przekroczy 200 km/h. Wtedy musisz naprawdę mocno trzymać się szerokiej jak rogi bawołu kierownicy.

Duże cruisery: królowie bulwarówMotor-Presse Polska

W winklach Yamaha zachowuje się bardzo neutralnie. Zestrojenie zawieszeń jest w sam raz. Oczywiście cały czas powinieneś mieć z tyłu głowy, że masz do czynienia z wielkim i ciężkim cruiserem. Ważne jest w nim to, że nie ma mowy o waleniu się w zakręt czy o zapasach z maszyną po to, by zmusić ją do wejścia w zakręt. Jeśli się wkręcisz, trące o asfalt podłogi przypomną ci po chwili, gdzie kończą się sprinterskie możliwości.

Pamiętaj też, że ze względu na długość – bez mała 2,6 metra – XV 1900 Midnight Star nie lubi głębokich kolein. Sporym zaskoczeniem będzie natomiast to, że na wyfrezowanym asfalcie zachowuje się zaskakująco dobrze. Poprzeczne nierówności, o ile są niezbyt głębokie, po prostu połknie.

Słabe punkty Yamahy XV 1900 A Midnight Star? Właściwie brak. Ponieważ styl motocykla jest tak bardzo odjechany i niepowtarzalny, wielu właścicieli nie montuje do niego żadnych akcesoryjnych dodatków. To jeszcze jeden argument na tak.

REKLAMA

Yamaha XV 1900 A Midnight Star - historia modelu

Yamaha XV 1900 Midnight StarMotocykl
2006 Debiut, silnik V2 o pojemności 1854 cm³, chłodzony powietrzem, przepustnica w wydechu (Yamaha Exup-System), aluminiowa rama.

2007 Dostosowanie do normy Euro 3.

2011 Sprzężony układ hamulcowy Unified Brake System (UBS; dźwignia nożna uruchamia także przedni prawy zacisk).

2013 Pojawia się sprzęgło antyhoppingowe, zmodyfikowany wspornik błotnika.

Dane techniczne - Yamaha XV 1900 A Midnight Star

Silnik: chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, widlasty, kąt rozwarcia cylindrów 48O, dwa wałki wyrównoważające, rozrząd OHV, cztery zawory na cylinder uruchamiane popychaczami i dźwigienkami zaworowymi, smarowanie z suchą miską olejową, regulowany katalizator.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła pakiem zębatym.
Średnica cylindra x skok tłoka 100 x 118 mm
Pojemność skokowa 1854 cm3
Moc maks. 90 KM (66,4 kW) przy 4750 obr/min
Maks. moment obr. 155 Nm przy 2500 obr/min
Rama: aluminiowa.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 46 mm, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator.
Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 298 mm, 4-tłoczkowe zaciski pływające, tył – 1 tarcza, śr. 320 mm, zacisk dwutłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 130/70 R 18 / 190/60 R 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1715 mm
Kąt główki ramy 58,8°
Wyprzedzenie 152 mm
Wysokość kanapy 735 mm
Masa z paliwem 346 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 17/3 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 4,6 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,8 s
Średnie zużycia paliwa 4,8 l/100 km

zobacz galerię

Zobacz również:
Uwielbiasz włoski styl? A do tego nienawidzisz się wtapiać w tłum? Aprilia Shiver dobrze wygląda, ale też nieźle jeździ. Tylko Czy to dobry pomysł na motocykl z drugiej ręki?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA