Yamaha YZF-R1, Kawasaki ZX-10R, Honda CBR 1000 RR Fireblade 2004

Jeszcze więcej mocy, bezpieczeństwa i komfortu: zmiany szykują się w każdej dziedzinie. Odsłaniamy to, co jest schowane pod owiewkami nowych modeli.

Mediolan, Paryż, Tokio – największe międzynarodowe targi motocyklowe zalewają świat budzącymi radość nowościami. Gillera Ferro, KTM RC8 (pisaliśmy o nim w poprzednim numerze), Honda CBF 600 i FireBlade, Kawasaki ZX-10R i VN 2000, MV Agusta 1000, Suzuki V- -Strom 650 lub Yamaha YZF-R1 to tylko niektóre z nich. W roku 2004 pojawi się ponad 50 nowych modeli. Dużo dzieje się także w technice. Jeżeli ktoś sądził, że 164 KM Suzuki GSX-R 1000 zadowoli amatorów sportowych wrażeń, bardzo się pomylił. W nadchodzącym sezonie moc wzrośnie o prawie 10 KM. A jeżeli komuś wydawało się, że 1800 cm3 to już koniec wzrostu pojemności, to też nie miał racji. 2- litrowy V2 Kawasaki i 2,3-litrowy Triumph Triple imponują nie tylko pojemnością, ale i momentem obrotowym. Honda zaczyna oferować ABS już w klasie średniej.


YAMAHA YZF-R1
Lżejsza, mocniejsza, węższa – to najkrótsza charakterystyka nowej R1. Maszyna mniej waży dzięki układowi wydechowemu wykonanemu z tytanu oraz kunsztownym odlewom ramy i wahacza. Większą moc uzyskano przez zastosowanie ekstremalnego dla „1000” stosunku skoku tłoka do średnicy cylindra wynoszącego 53,6:77 mm. Mały skok umożliwia uzyskanie obrotów maksymalnych 13 750 obr./min, co w połączeniu z dużymi przekrojami kanałów dolotowych i wylotowych zapewnia moc 172 KM. R1 jest wąska, gdyż ramę poprowadzono nad głowicami. Dalsze rewelacje: nareszcie seryjnie zamontowano tłumik drgań kierownicy, promieniowo przykręcane, czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, umieszczone pod kanapą tłumiki. System przepustnic w kolektorze wydechowym zapewnia lepszy przebieg krzywej momentu obrotowego.

KAWASAKI ZX-10R
Najnowszy sportowy model Kawasaki jest niezwykle zwarty. Potężną ramę grzbietową poprowadzono nad silnikiem, co pozwoliło zredukować szerokość motocykla. Rzędowy, czterocylindrowy silnik, z gardzielami układu wtryskowego o średnicy 43 mm, osiąga maksymalną moc 175 KM przy 11 700 obr./min, która podobno rośnie do 184 KM, gdy działa Ram Air System. Dzięki antyhoppingowemu sprzęgłu jest możliwość dopasowania charakterystyki motocykla do indywidualnego stylu jazdy. Kawasaki wprowadziło tarcze hamulcowe o falistym zarysie. Po tym rozwiązaniu obiecuje sobie lepsze odprowadzanie ciepła i mniejszą masę. Zaciski hamulcowe są przykręcane promieniowo.

HONDA CBR 1000 RR FIREBLADE
Tak jak w CBR 600 RR: rama to wysokociśnieniowy odlew, zintegrowany z wahaczem tylny amortyzator i tłumik umieszczony pod kanapą. Nowy silnik o mocy 172 KM przy 11 250 obr./min, dzięki ułożeniu jeden nad drugim wałków skrzyni biegów, jest bardzo zwarty. Premierą u Hondy jest wyraźnie widoczny – nad górną półką widelca – tłumik drgań kierownicy. To tym milsze zaskoczenie, że w poprzednim modelu firma zdecydowanie odrzuciła tę możliwość. Obecnie zastosowano tłumik wyposażony w elektroniczne sterowanie. Siła tłumienia zależy od prędkości i przyspieszenia. CBR 1000 RR FireBlade waży 179 kg.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Honda produkuje FireBlade’a nieustannie od 1992 roku. Początkowe modele były rewolucyjne, żeby wspomnieć choćby SC33 (919), SC57 czy SC59. Później rewolucja trochę zwolniła, ale nowy SC82 przybył, by znów rozpalić żar. Jak wypada na tle poprzednika – SC77?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA