W tym roku także do słonecznej Toskanii wiosna zawitała bardzo późno. Na szczęście chłód poranka nie jest tak dotkliwy, żeby nie dało się zobaczyć różnic między Tracerem 9 i o wiele lepiej wyposażonym Tracerem 9 GT. Ten drugi kusi grzanymi manetkami i aż 10 poziomami ich temperatury.
Kolejne różnice wychodzą na jaw podczas jazdy przez Crete Senesi, pagórkowaty teren na południe od Sieny. Tamtejsze drogi przypominają rollercoaster, bo opasują wzgórza najróżniejszymi zakrętami. Są też pocięte nierównymi asfaltami, które bywają bardzo zdradliwe. Dla zawieszeń to nie lada wyzwanie. Tutaj półaktywna regulacja tłumienia Tracera 9 GT w trybie 2 daje przewagę komfortu nad modelem podstawowym, chociaż i jego zawiasy reagują bardzo przyzwoicie.
Różnice pomiędzy Tracerem 9 a Tracerem 9GT
Według zapewnień Yamahy, półaktywne zawieszenie w 9 GT mają większy zakres regulacji niż standardowe elementy Tracera 9, a przez to podstawowa wersja sprawia wrażenie sztywnej. Korzyść: trochę lepszy feedback przodu. To sprzyja bardziej sportowemu stylowi jazdy.
Oczywiście nie oznacza to, że Tracer 9 jest niekomfortowy, a 9 GT zbyt miękki. Nic z tych rzeczy!
Różnice między oboma motocyklami są odczuwalne, ale nie są aż tak duże, jak można by sądzić. Przy okazji przypomnę, że zmiana wstępnego napięcia sprężyny (czy to w widelcu, czy amortyzatorze), czyli dopasowanie do danego obciążenia, także w 9 GT odbywa się ręcznie.
Ostatni MT-09 i oba Tracery mają taką samą ramę, lżejszą od tej z poprzednich modeli. Mimo że blok cylindrów Tracerów wygląda na mocno pochylony do przodu, w porównaniu do poprzedniej wersji jest on o 5O bliższy pionu. Wahacz przypomina ten z MT-09, tyle że w Tracerach jest on aż o 60 mm dłuższy.
Oprócz tego wysokie mostki i wyciągnięta ku górze kierownica zapewniają wyprostowaną, wygodną pozycję. Zarówno wysokość kanapy, jak i ustawienie podnóżków oraz kierownicy są regulowane, przy czym podczas pierwszych jazd nie widziałem potrzeby zmiany ustawień fabrycznych. Jeśli masz więcej niż 175 cm wzrostu, powinieneś zainteresować się kanapą podwyższoną do 825 mm.
Yamaha Tracer 9 |
![]() |
Ta wersja nie ma elektronicznie regulowanych zawieszeń ani świateł doświetlających zakręty. jednak W kwestii uniwersalności niczego jej nie brakuje. |
![]() |
Regulacja wysokości szyby to w obu Tracerach 9 bułka z masłem. Mechanizm zapadkowy ma 10 pozycji, a zakres regulacji wynosi 5 cm. |
![]() |
Trzycylindrowy silnik jest mocno pochylony do przodu. Niemniej cylindry nowej wersji są o 5O bliższe pionu. |