Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

DESMOLAND
Nie ma chyba na świecie kogoś, kto nie kojarzyłby motocykli Ducati. Cały świat podziwia sprzęty tej marki najczęściej w kolorze krwistej czerwieni, z charakterystycznym brzmieniem jadące ulicą bądź pędzące po torze. Dzisiaj Ducati to synonim motocykla sportowego i zarazem luksusowego, odpowiednik Ferrari na dwóch kołach. Nie zawsze tak było. Motoryzacyjna historia firmy zaczęła się od próby ułatwienia ludziom podróżowania w kraju zniszczonym przez II wojnę światową. Pomysł produkcji silnika doczepianego do roweru był strzałem w dziesiątkę, więc Cucciolo sprzedawał się znakomicie. Ten sukces zapoczątkował dynamiczny rozwój firmy. Upór projektantów i stosowanie nietypowych rozwiązań – to przyniosło oczekiwany wynik.

Dziś marka Ducati jednoznacznie kojarzy się ze sportem, ponieważ właśnie podczas wyścigów były testowane najważniejsze rozwiązania, które później trafiały do produkcji seryjnej. Dzisiaj flagowym modelem Ducati jest Panigale R. To piekielnie mocny, elektryzujący wyglądem sprzęt. Tak jak maszyny sprzed lat ma widlasty silnik, rozrząd desmodromiczny, niespotykany w motocyklach żadnej innej marki, i całą masę elektroniki na pokładzie. To prawda, L-twin nie jest już chłodzony powietrzem, jak dawniej, lecz cieczą.

Tak jak przed laty Fabio Taglioni był zmuszony stosować nowe rozwiązania techniczne, tak dzisiaj konstruktorzy korzystają z rozwiązań dostosowujących motocykle do obowiązujących norm. Jeśli szukasz klasycznego Ducati, motocykla utrzymanego w starym dobrym, stylu, rozejrzyj się za Scramblerem. Co prawda jego osiągi nawet nie umywają się do Panigale, za to klasyczna forma, znakomity design i perfekcyjne wykonanie sprawiły, że od momentu debiutu przed dwoma laty maszyny te odniosły sukces. Chyba nikt nie wątpi, że w przysłości Ducati będzie pisało swoją historię tak jak to robiło przez ostatnie 90 lat, produkując nowoczesne maszyny o niepowtarzalnym stylu i wyrafinowanej technice, które swoją przewagę będą pokazywały na drogach, ale również na torach wyścigowych.

DUCATI - 90 LAT HISTORII

10 NARODZINY GWIAZDY

Wszystko zaczęło się 90 lat temu...

14 DROGA NA SZCZYT

Motocykle, które były kamieniami milowymi w historii Ducati.

16 JAK SZTYLET

Historia Desmosedici RR, maszyny, która wprost z toru wyścigowego trafiła na ulice.

20 BIERZ, CO CHCESZ

Zobacz, który z aktualnych modeli przypadnie ci do serca.

22 KOD DUCATI

Rozrząd desmodromiczny i rama kratownicowa. Ale o co chodzi?

26 START O 7:30

Wpadliśmy z wizytą do fabryki, by zobaczyć, jak powstają Dukaty.

30 STYL ŻYCIA

Jesteś prawdziwym Ducatisti? Pokazuj to na co dzień.

36 GRAMOFON I EMPETRÓJKA

Scrambler 450 rocznik 1973 kontra współczesny Scrambler Icon.

42 OKO W OKO Z LEGENDĄ

Dzieje marki w pigułce, czyli 33 legendarne maszyny w muzeum.

46 ZAŁOŻYCIEL DYNASTII

750 Super Sport był pierwszym seryjnym Ducati z silnikiem V2 i rozrządem desmo.

50 WIELCY MISTRZOWIE

Wielkie emocje, niezapomniane wyścigi, legendarni zawodnicy.

54 CZERWONA RAKIETA

Jest lekki, zwrotny, a jego wielkie jak talerze tłoki wyciskają z silnika aż 205 KM. 1199 Panigale S to maszyna dla tych, którym ciągle wszystkiego mało.

60 WIELKI MAŁY MOTOCYKL

Mimo że słabszy i tańszy od większych braci, 959 Panigale to ekskluzywny motocykl i bardzo groźny przeciwnik.

64 DUCATI W TERENIE

Multistrada 1200 Enduro – jeszcze nigdy żadna maszyna z Bolonii nie radziła sobie tak dobrze w terenie.

68 DIABOLICZNIE

XDiavel. Lepsze nie zawsze wrogiem dobrego, czyli dlaczego nowe wcielenie Diavela rzuciło nas na kolana.

72 NIECH MOC BĘDZIE Z TOBĄ

Mocarny silnik, najlepsze zawieszenia i bak pełen adrenaliny – poznaj Monstera 1200 R

76 BACK IN BLACK

Ktoś tu się czai na twoją duszę. Zobacz, czym kusi cię Diavel Carbon.

80 MULTITALENT

Serce z superbike’a, komfort turystyka i zabawa jak na supermoto. Multistrada 1200 S ma wiele talentów.

84 WŁOSKI TEMPERAMENT

W przypadku Ducati, emocje nie kończą się po zejściu z motocykla: wyprawy, imprezy, spotkania.

88 SPOILER ALERT

Ducati na wielkim i małym ekranie. Filmowcy lubią zatrudniać sprzęty tej marki.