Od redaktora:

Michał Janiszyn

Rozwiń

Parę rad, zanim kupisz motocykl używany

Pierwsza zasada kupowania motocykla używanego: Nie podpalaj się. Wiadomo, że kilku-, kilkunastoletnie używki nie będą idealne, ale decyzja o zakupie musi być przemyślana i rozsądna - tylko tak nie zabierzesz do domu miny.

Zakup motocykla używanego to tylko w teorii czysta przyjemność. Zanim pojedziesz obejrzeć, martwisz się, czy nie zmarnujesz czasu i paliwa tylko po to, żeby obejrzeć ulepa. Oglądając, jesteś podejrzliwy, szukasz posztukowanych elementów i dowodów gleby. A gdy już kupisz, zastanawiasz się, czy nie wlazłeś na minę. Bo przecież rzadko kiedy zdarza się tak, że jedziesz i bierzesz piękną sztukę, która nie przysparza ci stresu i zmartwień. Taki stan rzeczy wynika z kilku czynników. Po pierwsze: przyzwyczailiśmy się, że jest wielu nieuczciwych handlarzy, którzy próbują opchnąć ulepa. Po drugie: mamy wygórowane oczekiwania – jadąc po 10-letni motocykl chcielibyśmy, żeby wszystko było tip-top, a najlepiej jakby sprzedawca wymienił napęd, opony i hamulce oraz o 20% zszedł z ceny. Po trzecie: na internetowych grupach i forach pełno jest samozwańczych znawców, którzy znajdują niewidzialne wady na zdjęciach lub piszą coś w stylu: „Na pewno jest po glebie, bo wszystkie kiedyś leżały”. Jak tu być mądrym i dobrze wybrać?

Po pierwsze zachowaj spokój. Przy oględzinach nie warto się podpalać. Pamiętaj, że motocykl używany zawsze może tu i tam mieć jakąś wadę, że jakieś elementy mogą być zużyte lub uszkodzone. Nie skreślaj motocykla tylko dlatego, że ma porysowaną owiewkę lub zużyty napęd. Sztuka polega na tym, żeby prawidłowo ocenić stopień zużycia i zdecydować, czy możesz z tym żyć oraz czy ewentualne koszty naprawy/dopieszczenia mieszczą się w twoim budżecie. Czasem ich wartość połączona z ceną motocykla podaje w wątpliwość sensowność napraw.

Motocykle, tak jak wszystko inne, kupuje się trochę oczami. Piękny wygląd może uśpić twoją czujność na inne, ważniejsze elementy. Możesz wtedy kupić sztukę, bo jest ładna. To błąd! Ważne jest to, co znajduje się pod owiewkami – elementy wymienne, ale nie tylko one. Jeśli przegapisz pękniętą ramę lub blok silnika, wygięte zawieszenie lub uszkodzoną skrzynię, będziesz żałował. Jeśli nie czujesz się na siłach, by odpowiednio ocenić motocykl, skorzystaj z pomocy mechanika lub bardziej doświadczonych kumpli. Przed wyjazdem sprawdź w internecie typowe usterki trapiące konkretny model motocykla, a później, pamiętając o nich, oceń stan oglądanej sztuki. Nie zapomnij o sprawdzeniu stanu tarcz i klocków hamulcowych, zachowując zasadę ograniczonego zaufania wypytaj właściciela o podstawowy serwis (olej, płyn hamulcowy, filtry, regulację gaźnika), latarką poświeć w każdy możliwy zakamarek.

Nie daj się wkręcić w pośpiech oraz uprzedź sprzedawcę, by nie odpalał motocykla przed twoim przybyciem – zimny silnik powie więcej niż forumowi znawcy: usłyszysz, czy rozrząd nie jest trafiony, czy panewka nie stuka itp. Sprawdź, czy na silniku nie ma wycieków i śladu czerwonego silikonu, czy nie cieknie widelec oraz poszukaj śladów klejenia i spawania. Dopiero gdy wstępne oględziny spełnią twoje oczekiwania wybierz się na jazdę próbną, która pozwali ci ocenić stan skrzyni i prowadzenie, oraz to, czy motocykl nie jest dwuśladem. Po jeździe jeszcze raz skontroluj silnik, widelec i amortyzator pod kątem wycieków.

Jeśli wszystko gra, sprawdź papiery – zgodność numeru VIN z dokumentami to kluczowa sprawa. Dobrze, jeśli motocykl ma komplet kluczy, podstawowe narzędzia i instrukcję obsługi, ale bez nich da się jakoś żyć. Na koniec pozostaje kwestia negocjacji ceny. Jeśli sprzedawca od początku jest niechętny i nieprzyjemny, nie licz na wiele, a jeśli plącze się w zeznaniach zastanów się dwa razy. W końcu na szali jest twoje życie, a motocykli na rynku jest wiele – zawsze masz szansę znaleźć coś innego godnego uwagi.

CHOPPERY

10 Yamaha Midnight Star XVS 1900 vs Kawasaki VN 1700 Vulcan

11 Yamaha V-Max vs Ducati Diavel

13 Ducati Diavel

14 Harley-Davidson Night Rod

16 Kawasaki VN 1700

18 Kawasaki VN 900

20 Yamaha XV 1900 Midnight Star

TURYSTYCZNE/ENDURO

24 Triumph Tiger 1200 EXP vs Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré

25 Triumph Tiger XC vs BMW F 800 GS

26 KTM Duke

28 Moto Guzzi Stelvio

30 Suzuki DL 650

32 Suzuki V-Strom 1000

34 Yamaha XT 660 Z Ténéré

NAKEDY

36 Ducati Hypermotard vs Aprilia Dorsoduro

38 KTM 390 Duke vs Yamaha MT-03

39 BMW R nineT vs Honda CB 1100

40 Suzuki GSX 1400 vs Yamaha XJR 1300

41 Suzuki SV 1000 S vs Honda CBF 1000

42 Triumph Street Triple 675 vs Ducati Monster 696

44 Yamaha MT-09 vs Kawasaki Z 800

46 BMW F 800 R

48 BMW R 1150 R

50 Honda CB 600 F Hornet

52 Honda CBF 1000

54 Kawasaki ER-6

56 Kawasaki Z 800

58 Kawasaki ZR7

60 Moto Guzzi Griso 1200 8V

62 Suzuki Bandit 600

64 Suzuki B-King

66 Suzuki GSF 1250 S Bandit

68 Suzuki GSR 750

70 Triumph Bonneville

72 Yamaha Bulldog

74 Yamaha XJR 1300

TURYSTYKI

76 Kawasaki Z 1000 SX vs Suzuki GSX-S 1000 F

78 BMW R 1200 RT vs Triumph Trophy

80 BMW K 1600 GT

82 Honda CBR 1100 XX

84 Honda ST 1300 Pan European

88 Honda Deauville

SPORTOWE

90 BMW S 1000 R vs Aprilia Tuono V4 APRC

92 Honda VFR 12000 vs BMW K 1600 GT

93 KTM 1190 RC 8R vs Ducati 1098

94 Suzuki GSX-R 750 vs Triumph Daytona 675

95 Honda CB 250 R vs Kawasaki Ninja 300 R

96 Kawasaki ZX-6R Ninja vs Yamaha YZF-R6

98 Kawasaki Ninja ZX 250 R

100 Honda VTR 1000 Firestorm

102 Suzuki GSX 1300 Hayabusa

SERWIS MOTOCYKLA

104 Wymiana oleju

105 Wymiana płynu chłodzącego

106 Wymiana płynu hamulcowego

107 Wymiana klocków hamulcowych

108 Wymiana sprzęgła

109 Wymiana zestawu napędowego

110 Wymiana uszczelniaczy

111 Wymiana łożyska główki ramy

112 Wykręcanie urwanych śrub

113 Wymiana tapicerki kanapy