Od redaktora:

red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

POLE MINOWE. 
Wiem, kupowanie używanego motocykla nie jest łatwym zadaniem. Na Twoją niekorzyść przemawiają emocje, bo przecież wykładasz swoje niemałe zazwyczaj oszczędności. Widok wymarzonej maszyny powoduje, że tracisz zdolność logicznego myślenia i w momencie kupna przestajesz dostrzegać jej wady. Dlatego, gdy kupujesz motocykl używany, zawsze zabieraj ze sobą kogoś, kto pomoże Ci realnie ocenić sytuację, a gdy zobaczy, że całkiem straciłeś głowę, uratuje cię od kupienia miny. Po drugie, licz się z tym, że zdecydowana większość handlarzy w Polsce będzie chciała zrobić Cię w konia. Czy jest na nich sposób? Jednym z rozwiązań jest sprawdzenie opinii o danej firmie na przykład w necie. Niestety, wymaga to przebicia się przez lawinę hejtu i nie zawsze mądrych komentarzy. Nas też wkurzają nieuczciwi handlarze i dlatego, po kilkuletniej przerwie, wracamy z katalogiem motocykli używanych. Budując przez wiele lat bazę testów, informacji o akcjach serwisowych, wiemy, co w której maszynie piszczy. Przekazując Ci tę wiedzę, na swój sposób walczymy z nieuczciwymi sprzedawcami. 

Czy uwierzysz, że kilkunastoletni motocykl może mieć przebieg zaledwie kilkunastu tysięcy kilometrów? To prawda, że okazje trafiają się tak samo często, jak wygrana w totka, jednak zdecydowana większość z wystawionych do sprzedaży maszyn ma kręcone liczniki. Nie ma przy tym znaczenia, czy są one mechaniczne, czy elektroniczne. Gdy widzisz, że bike jest w znakomitym stanie technicznym, bo właściciel o niego dbał, regularnie serwisował, w wielu przypadkach możesz się nie przejmować przebiegami powyżej 50 000 km. Na kolejnych stronach znajdziesz opisy maszyn, które brały udział w teście na takim właśnie dystansie. Po dotarciu do mety wszystkie motocykle były rozkręcane do ostatniej śruby, dokładnie przejrzane, a zużycie ich najważniejszych podzespołów mierzone. W więszości przypadków wystarczyło ponownie złożyć silnik, założyć nowe uszczelki, wlać świeży olej i jeździć dalej, nie przejmując się rosnącym przebiegiem. Na tym własnie polaga różnica między maszyną zadbaną, mającą jednego właściciela, a taką, która co pół roku trafia w inne ręce.
W 2015 r. w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy 58 252 motocykle używane. Ten rynek jest około trzy razy większy niż z przypadku maszyn nowych. Trzymam kciuki za to, żebyś przy okazji kupna wymarzonego motocykla nie dał się ponieść emocjom. Mam też nadzieję, że nasz katalog ułatwi Ci wybór używanego bike’a.

MOTOCYKLE UŻYWANE

6 Nie daj się zrobić

Chcesz kupić wymarzony motocykl? Podpowiadamy, jak przy tej okazji nie wdepnąć na minę.

10 W kilku słowach

Z naszym słownikiem szybciej rozszyfrujesz ogłoszenia o sprzedaży motocykli używanych.

12 Akcja przyczepa

Kupiłeś maszynę bez aktualnego przeglądu lub ubezpieczenia OC? Zobacz, co musisz wiedzieć, aby bezpiecznie i zgodnie z przepisami przewieźć ją busem lub na przyczepie.

14 Zemsta mechanika

Od tych motocykli dla własnego dobra trzymaj się z daleka. Oto dziesięć modeli, w związku z którymi mechanikom śnią się po nocach koszmary.

20 Rosyjska ruletka

Poznaj pięć wartych uwagi motocykli w cenie ok. 3000 zł.

26 Mierz siły na zamiary

Oto 9 maszyn w cenie 5000, 10 000 i 15 000 zł. Jeśli posłuchasz naszych rad, nie będziesz żałował ich zakupu.

32 Serce jak dzwon

Oto pięć maszyn z pancernymi silnikami. Jeżeli kupisz jedną z nich, nie musisz bać się wielkich przebiegów.

36 Wybierz retro

Szukasz klasyka lub youngtimera? Oto pięć maszyn wartych wydanej na nie kasy.

42 125 powodów do radości

Jeśli masz tylko prawo jazdy kategorii B, musisz to przeczytać! Prezentujemy siedem maszyn używanych, z których każda ma silnik o pojemności 125 cm3.

46 Rodzinka.de

Na bazie jednego dwucylindrowego silnika BMW stworzyło rodzinę motocykli – od nakeda po turystyczne enduro.

52 Magiczne litery

Blaski i cienie Hondy CBR 600 F – od lat najpopularniejszej „600” na rynku.

58 Zawsze numer 2

Jest duży i wygodny, czyli ma zadatki na idealny motocykl do turystyki. Dlaczego warto kupić Hondę Crosstourer z drugiej ręki?

64 Poczciwa do bólu

Honda NC 700: silnik nie do zabicia, a zakup nie wypali ci dziury w kieszeni.

68 Mistrz na co dzień

Kawasaki ER-6f: poczciwy sprzęt o wyglądzie łobuza.

74 Wodny Bandyta

W 2007 r. chłodzony cieczą GSF 1250 Bandit zastąpił kultowego poprzednika. Czy była to „dobra zmiana”?

80 Spory o wygląd

Jaki jest naprawdę Suzuki Gladius? Ten motocykl można pokochać za wszystko inne, ale na pewno nie za wygląd.

86 Sportowe serce

Sportowe serce Recepta na sukces: lekko ucywilizowany silnik supersporta włóż w ramę nakeda. Według tego schematu powstały FZS 1000 i FZ1 Fazer

92 Mistrz drugiego planu

To turystyk? Nie. A może sportowiec? Też nie. No to supermoto? A skąd! Oto Yamaha TDM 900 – pionier wśród motocykli uniwersalnych.

98 Trzy wcielenia

Szukasz ładnej, prostej i trwałej maszyny? Każde z trzech wcieleń Yamahy XJ6 spełnia te wymagania.

104 Zrób to sam

Wystarczy trochę chęci i wolnego czasu, garść narzędzi i minimum zdolności manualnych. Zobacz, jak oszczędzić tysiaka na serwisowaniu własnej maszyny.

110 Wybierz gumę

Chcesz kupić opony do maszyny używanej? Podpowiadamy, jak to zrobić, biorąc pod uwagę rodzaj maszyny, jakiej dosiadasz, i twój styl jazdy