Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Elektryzujące wieści

Ten rok był interesujący, ale przyszły zapowiada się jeszcze lepiej, czego dowodem były targi w Mediolanie. Na rynek coraz odważniej wkraczają motocykle elektryczne, W nadchodzącym sezonie do salonów wjedzie Harley-Davidson LiveWire.

To była jedna ciekawszych premier podczas tegorocznych targów EICMA w Mediolanie. Po czterech latach od debiutu prototypu, Harley-Davidson pokazał produkcyjną wersję motocykla elektrycznego. Utrzymany w amerykańskim stylu, wielki, masywny motocykl wyglądał świetnie, choć brakowało mi widoku kultowego V-twina. To jednak nie wszystko. Ten motocykl nie ma ani sprzęgła, ani skrzyni biegów. Wystarczy, że odkręcisz mocno gaz i cieszysz się jazdą. Przynajmniej w teorii. A co z kultowymi wibracjami i niepowtarzalnym brzmieniem?

Złośliwi twierdzili, że sprawę załatwią głośniki schowane gdzieś pod owiewkami oraz elektroniczne wibratory, coś na kształt tego, co dobrze znasz z telefonów komórkowych. Nie wierzę, by najwięksi na świecie spece od marketingu zgodzili się, by Harley brzmiał tak jak kuchenny mikser. Jak to zrobią? Dowiemy się po pierwszej prezentacji. Miłym zaskoczeniem było dla mnie, gdy na atrapie zbiornika paliwa zobaczyłem tradycyjny wlew paliwa. Po podniesieniu klapki, ukazało się gniazdko do podłączenia ładowarki. Fajny bajer!

Na szczęście jeszcze przez lata będziemy cieszyć się motocyklami z silnikami spalinowymi, choć w wielu przypadkach trzeba będzie mieć ogromne umiejętności, by opanować te sprzęty. Przykłady? Proszę bardzo! Mimo słabej sprzedaży motocykli sportowych, Ducati pokazało przepiękne i piekielnie mocne nowe Panigale V4 R. Fabryka zapowiada, że zatankowany pod korek motocykl będzie ważył 193 kg, a z silnika zostanie wyciśnięta moc 221 KM. W tym przypadku słowo „wyciśnięta” jest trochę nie na miejscu, bo wystarczy wymienić wydech, pogrzebać trochę w elektronice, by hamownia pokazała wynik 234 KM. Ilu będzie w stanie skorzystać ze 100% możliwości tej maszyny? To nie ma znaczenia. Stawiam dolary przeciw orzechom, że Panigale V4 R będzie sprzedawało się jak ciepłe bułki.

Podczas targów w Mediolanie pokazano wiele innych nowości. Np. trudno było dopchać się do stoiska KTM-a, na którym błyszczał 790 Adventure, podobnie sprawy miały się z Yamahą Ténéré 700, Hondą CB 650 R czy Triumphem Scramblerem 1200. Więcej o przyszłorocznych nowościach dowiesz się, jeśli zajrzysz na stronę 14.

Nie daj się zmylić numerowi widocznemu na okładce. Wydanie, które trzymasz w ręce, jest ostatnie w tym roku. Ale już za miesiąc będziemy ponownie. W nadchodzącym sezonie życzę Ci spełnienia wszystkich marzeń, nie tylko motocyklowych. Mam nadzieję, że z wieloma z Was zobaczę się czy to podczas targów, czy gdzieś w trasie, czy na jednym z naszych szkoleń techniki jazdy. Nie dajcie się zimie i do zobaczenia!

Polecamy:

Za kilka dolarów więcej

Harley rozpycha się w klasie power cruiserów i znów rzuca wyzwanie X-Diavelowi S. Czy brutalny FXDR 114 pokona włoskiego wojownika?


Best Bikes 2019


Po raz kolejny startujemy z naszym plebiscytem Best Bikes i jak co roku mamy dla Was, jego uczestników, wspaniałe nagrody. Najbardziej kuszącą z nich jest Aprilia Shiver 900. Są też zestawy ciuchów, kaski, gogle oraz przyborniki z narzędziami. Nie rezygnuj z szansy! Zagłosuj wybierz najfajniejsze maszyny i zgarnij jedną z nagród!

TEST + TECHNIKA

14 Kuchnia na dwa gary

Wprawdzie producenci pokochali dwucylindrowce, jednak nie wszystkie nowości mają takie silniki. Zobacz najbardziej wyczekiwane motocykle sezonu 2019.

20 Za kilka dolarów więcej

Czy tym razem Harley pokona Ducati? W pojedynku power cruiserów obok siebie stanęły Ducati X-Diavel S i Harley-Davidson FXDR 114.

30 Czwórka bez sternika

BMW F 750 GS rzucił wyzwanie nie byle komu, bo jego rywalami były Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 i Yamahae Tracer 700. Walczyli jak równy z równym.

40 Kieszonkowe rakiety

Dzieli je 30 lat, mimo to dają mnóstwo radości z jazdy. Kawasaki ZXR 400 kontra Kawasaki Ninja 400.

46 Universal Soldier

Ciąg dalszy przygód KTM-a 1290 Super Adventure S. W raporcie z naszego testu długodystansowego przyszedł czas na podsumowania.

50 Wehikuł czasu

Dwie maszyny z duszą. Która z nich podbije serca miłośników stylu vintage: BMW R nineT Scrambler czy Ducati Scrambler 1100?

BEST BIKES 2019

54 Best Bikes 2019

Już po raz 21. rozpoczynamy Best Bikes – plebiscyt na najfajniejsze motocykle sezonu.

SERWIS

68 Zew pustyni

Już sam widok Yamahy XT 660 Z Ténéré sprawia, że zaczynasz myśleć o dalekich podróżach. Czy ta kupiona na rynku wtórnym maszyna będzie dobrym kompanem na trasie i podczas codziennych jazd?

70 Najlepszy kumpel

Przyglądamy się mocnym i słabym stronom używanego Bandita. Czy zakup GSF-a 600 z drugiej ręki to dobry pomysł?

72 Wyścig na szczyt

Plusy i minusy sportowych przecinaków. W naszym pojedynku motocykli używanych udział wzięły: BMW S 1000 RR oraz Kawasaki ZX-10R.

82 Prąd z pudełka

Sprawdziliśmy 10 automatycznych ładowarek do akumulatorów w cenach od 99 do 430 zł i już wiemy, która z nich najlepiej zadba o twój akumulator.

MAGAZYN

88 Z archiwum X

Dainese Archivio to miejsce, w którym Dainese prezentuje kawał swojej historii. Słowo „muzeum” jest tam zabronione.

92 5 kilometrów powyżej morza

Motocyklowa podróż w Himalaje. Relacja w wyprawy, w trakcie której nasi czytelnicy przemierzają górskie szlaki północnych Indii.

SPORT

98 Highside show

Mokre zakończenie sezonu w Walencji dla połowy stawki zakończyło się efektownymi glebami.

102 Mister Moto GP

Ludzie, wydarzenia, emocje, liczby – podsumowanie sezonu 2018.

104 Zmiana warty?

WSBK 2019: nowi jeźdźcy, nowe teamy... Byle do lutego przyszłego roku!