Od redaktora:

Rozwiń

Czas podsumowań

Koniec roku to znakomity czas na wszelkiego rodzaju podsumowania mijającego i planów na nadchodzący sezon. Ja mam już swoje, a ty?


Tak, wiem, ten rok był specyficzny. Wszystkie zmiany spadły na nas jak grom z jasnego nieba i wywróciły wszystko do góry nogami. W tym sezonie zaliczyłem niezbyt wiele motocyklowych wyjazdów, i to zarówno związanych z testami nowych motocykli, jak i prywatnych. Zamiast wakacji spędzonych na dwóch kołach w Alpach, był krótki wypoczynek nad jeziorem w Polsce. Z zazdrością czytałem Wasze relacje z wyjazdów daleko na południe Europy, gdzie dało się uciec przed ograniczeniami. Zamknięte tory wyścigowe, odwołane targi, zloty i imprezy motocyklowe – to wszystko przypominało krajobraz po bitwie. Jednak nie warto oglądać się za siebie, bo przecież czasu i tak cofnąć się nie da. Mam już plany na przyszły sezon i wiem na pewno, że będą one związane z... – nie zgadniesz – motocyklami! Obiecuję, że nie dam się zaskoczyć tak jak w tym roku. A Ty jakie masz plany. Na razie żadnych? Niech to wydanie stanie się inspiracją do zmiany motocykla albo wybrania się w motocyklową podróż życia.

Mimo pandemii, motocyklowy biznes trzyma się dobrze, a najlepszym dowodem na to są wciąż pojawiające się nowości. Szkoda, że nie możemy obejrzeć ich wszystkich w jednym miejscu przy okazji kolejnych targów. Przybliżamy je na kolejnych stronach. Najciekawsze? W zeszłym miesiącu była nią Ducati Multistrada V4, w której po wielu latach zarzucono rozrząd desmodromiczny na rzecz klasycznego, tzn. z popychaczami. W tym numerze nie mogło zabraknąć Ducati Monstera, który tradycyjną dla tego modelu kratownicową ramę stalową zamienił na aluminiowy grzbiet. Coś się kończy, coś się zaczyna... Skoro o nowościach mowa, trudno nie wspomnieć o podkręconej Hondzie CB 1000 R, nowych Yamahach Tracer, MT-siódemce i MT-dziewiątce czy rodzynku: sportowym Kawasaki ZX-10R. Opisy tych motocykli prezentujemy na str. 6–10.

Miłośników turystyki zapraszam do przeczytania relacji z samotnego wyjazdu do Meksyku Teresy „Tess” Chudeckiej. Znakomite zdjęcia i świetny tekst zachęcają do wybrania się na drugi koniec świata. Co ważne – aby zaliczyć swoją podróż życia, wcale nie potrzebujesz niesamowitego i drogiego motocykla.

Wydanie, które trzymasz w ręku, jest ostatnim w tym roku. Z tej okazji życzę wszystkiego najlepszego w nowym roku, mnóstwa motocyklowych przygód, tysięcy kilometrów nawiniętych na koła, odwiedzenia pięknych, ekscytujących, zapadających w pamięć miejsc, a przede wszystkim zdrowia. Spotykamy się już na początku stycznia wraz z kolejnym wydaniem „Motocykla”.

Polecamy:

Tradycji musi stać się zadość, więc jak co roku w grudniu ruszamy z plebiscytem Best Bikes, w którym wybieracie najlepsze motocykle sezonu. W edycji 2021 mamy ponad setkę nagród, z których najważniejszą jest nowe Moto Guzzi V7 III Special. Jacyś chętni do przygarnięcia?

4 powody do radości

Jaki jest najprostszy sposób na poprawę humoru? Wiadomo motocykl, najlepiej taki z dużym silnikiem. Bo przecież nic nie zastąpi pojemności. A skoro tak, to zebraliśmy cztery nakedy napędzane ponadlitrowymi twinami. Tylko co wybrać: V2, boksera czy może rzędową dwójkę? Do testu trafiły: BMW R 1250 R, Ducati Monster 1200 S, Indian FTR 1200 Carbon i Triumph Speed Twin.

Test i technika

16 Jeszcze jedna przygoda

Rzędowy, mocniejszy, powiększony do 890 cm3 twin KTM-a robi zawrotną karierę. Po Duke’u R trafił do nowego Adventure’a.

22 W rytmie V-twina

Silnik widlasty jest dla wielu najlepszym, co mogło się zdarzyć, ale dzisiaj tego typu jednostki napędowe stają się rzadkością. Na szczęście w Suzuki nie za bardzo się tym przejmują, dzięki czemu możemy dosiadać znakomitych SV 650 i V Stroma 650. Jeden silnik, ale dwa charaktery.

32 Faza na V4

Aprilia Tuono V4 to w wielkim uproszczeniu sportowe RSV4 bez sukienki. Sportowa pozycja, radykalny charakter i silnik V4 wywołują dreszcz emocji. A jak taka mieszanka sprawdza się na co dzień?

36 4 powody do radości

Od lat wiadomo, że nic nie zastąpi dużej pojemności. A skoro tak, to do testu zebraliśmy cztery nakedy napędzane ponadlitrowymi twinami. Tylko co wybrać: V2, boksera, czy może rzędówkę? Do testu stają: Indian FTR 1200 Carbon, BMW R 1250 R, Triumph Speed Twin i Ducati Monster 1200 S.

46 Trzecie oko czuwa

Stare powiedzenie motocyklistów mówi, że przyczepności nigdy za wiele. Na przykładzie Yamahy Tricity 300 sprawdzamy, czy dwa koła z przodu to dobry sposób na śliski asfalt.

Best Bikes 2021

50 Best Bike 2021

Jak co roku, w grudniu ruszamy z kolejną odsłoną naszego plebiscytu Best Bike. W tym roku pula nagród urosła do 108. Jedna z nich może trafić do Ciebie! Zainteresowany?

Serwis

60 Niezniszczalny?

Sprawdzona technologia ma to do siebie, że jest niezniszczalna, niezawodna i wytrzymała. Czy H-D Heritage Classic 114 spełnia te wymagania? Badamy to na przykładzie motocykla z przebiegiem 50 000 km.

64 Ile sportu w turystyce?

Czy te dwa kolosy to bardziej maszyny turystyczno-sportowe, czy sportowo-turystyczne? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w pojedynku między używanymi Hondą VFR 1200 F i BMW K 1600 GT.

68 Niech stanie się ciepło

W naszym klimacie każdy sposób na przedłużenie sezonu motocyklowego jest dobry. Jednym z pomysłów są elektrycznie podgrzewane ciuchy. Sprawdzamy, jak działa najnowszy zestaw Macny.

76 10 prawd o paliwie

Bądźmy szczerzy: niewielu z nas jeździ motocyklem przez cały rok. Zimą zwykle odstawiamy maszyny do garażu. Co dzieje się z paliwem w zbiorniku podczas dłuższej przerwy w jazdach? Sprawdziliśmy. Zawsze sprawdzamy!

Magazyn

80 Historia mechanicznej pomarańczy

KTM jest dzieckiem mechanika, który z konieczności zajął się budową motocykli. W tym roku austriacka marka kończy 67 lat.

86 Tam, gdzie rządzi mañana

Samotna podróż po niebezpiecznym dla Europejki Meksyku? Ten plan niby nie miał prawa się udać. A jednak... Opowieść Teresy „Tess” Chudeckiej.

Sport

92 20 lat minęło

...od ostatniego tytułu w MotoGP dla Suzuki. W tym sezonie wreszcie udało! się