Od redaktora:

Rozwiń

Polityka małych kroków

Po prawie przerwie w 2020 r. (koronawirus) powróciły największe targi motocyklowe EICMA w Mediolanie. I co? Zamiast oczekiwanych nowości zobaczyłem dobrze znane motocykle, które jedyne, co zaliczyły, to mniejsze lub większe liftingi.

Kojarzysz film „Rejs”? W jednej ze scen inżynier Mamoń mówi: „Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem”. Mam wrażenie, że podobna idea przyświecała tegorocznym targom EICMA 2022, bo znakomita większość premierowych modeli nie są to maszyny nowe, lecz już znane, w których zmieniono kolory, dodano kilka mniej lub bardziej znaczących detali lub przeprowadzono drobny lifting owiewek. I to właściwie tyle. W tym roku bardzo niewielu producentów zdecydowało się pokazać całkiem nowe modele.

Najbardziej podoba mi się MV Agusta Lucky Explorer. Ten motocykl wygląda świetnie, choć i on nie jest całkiem nowy, bo pod nowymi owiewkami kryją się sprawdzone rozwiązania. Od dawna mówiło się, że w Mediolanie nie pojawią się BMW czy KTM. W trudnych czasach pandemii ogromne stoisko mogłoby być niepotrzebnym wydatkiem. Ale dla nas, motocyklistów, większe znaczenie mają przecież motocykle niż hektary przepięknej wykładziny. Rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej bolesna: do grona wielkich nieobecnych dołączyło Ducati. Dlaczego? Bo włoska firma postawiła na inną formę prezentacji: w kilkutygodniowych odstępach pokazuje nowości w internecie. Czy to oznacza zmierzch klasycznych targów? Oby nie.
Zazwyczaj w styczniowym wydaniu „Motocykla” zamieszczaliśmy podsumowanie tej imprezy, w którym prezentowaliśmy nowe maszyny. Tak jest i tym razem, choć w bardzo zwartej, skróconej formie. Powód: prawdziwych nowości było zaledwie kilka. Najfajniejsze naszym zdaniem motocykle z targów EICMA 2022 opisaliśmy na str. 10–13.
Koniec roku to najlepszy moment na wszelkiego rodzaju podsumowania, czas składania obietnic i podejmowania zobowiązań. Jeśli o mnie chodzi, z czystym sumieniem mogę obiecać, że w przyszłym roku nie zwolnimy tempa. Nadal nie zabraknie u nas testów motocykli i akcesoriów. Nadal będziemy opisywali fajne trasy motocyklowe i doradzali, w jakie miejsca warto wybrać się na wakacyjną lub weekendową podróż. Ponieważ czasy się zmieniają i coraz większe znaczenie mają media internetowe, jeszcze więcej energii poświęcimy naszej stronie internetowej (dla przypomnienia adres: www.motocykl-online.pl), na którą serdecznie zapraszam.


W nowym roku życzę Wam wszystkiego najlepszego. Niech ten nadchodzący będzie o wiele lepszy od mijającego. Życzę mnóstwa motocyklowych przygód i przepięknych wyjazdów. Mam nadzieję, że wzorem lat ubiegłych z częścią z Was będę mógł przybić piątkę gdzieś na trasie. Do zobaczenia!

Polecamy:

Do wszystkiego czyli...

Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest... wiadomo. Czy to powiedzenie dotyczy też nowej Husqvarny Norden 901? Sprawdzamy. 

Permanentna inwigilacja

Ochrona przed kradzieżą to najczęstszy powód, dla którego motocykliści decydują się na lokalizator GPS. Sprawdzamy modele i usługi dostępne na polskim rynku.

Test + technika

10 Targi kosmetyki

– oto najkrótszy opis tegorocznej edycji targów EICMA. Powód? Prawdziwych nowości prawie nie było, a większość zmian w motocyklach to kosmetyka.

18 Husqvarna Norden 901

Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest... Wiadomo. Czy to dotyczy też uniwersalnej nowej Husqvarny Norden 901?

24 BMW R 18 B, H-D Road Glide Special, Indian Challenger Dark Horse

Jak R 18 B – bagger z logo BMW – wypadł na tle największych konkurentów: Indiana Challengera Dark Horse i Harleya Road Glide Special?

34 Ducati Multistrada V2

Poprzednia wersja – Multistrada 950 – dostała dopisek V2 i kilka drobnych zmian. Pojawi się też bardziej wypasiona wersja S. Jest lżejsza, ma poprawioną ergonomię. Jak się prowadzą?

38 BMW S 1000 XR & F 900 XR

Te dwa motocykle są tylko na pozór podobne. Większy rzuca na szalę moc silnika i bogate wyposażenie, mniejszy jest sprytniejszy i dobrze kombinuje.

44 BMW G 310 GS, KTM 390 Adventure, Voge 300 DS, Zontes 310 T

Marzysz o wielkiej przygodzie, ale masz za chudy portfel lub brak ci prawka odpowiedniej kategorii? Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma – rozwiązaniem może być turystyczne enduro o mniejszej pojemności. Czy te motocykle oferują tyle, ile obiecuje ich wygląd?

Ekstra

50 Graj i wygrywaj

Nasz coroczny plebiscyt Best Bikes uznajemy za otwarty! Na uczestników czeka worek atrakcyjnych nagród, a zwycięzca odjedzie wypasionym Indianem FTR 1200 R Carbon. Ktoś chętny?

Serwis

60 Używany Suzuki GSX-S 1000

Godnym następcą Bandita w kategorii dużych nakedów okazał się GSX-S 1000. Czy po pięciu latach od debiutu warto postawić na sztukę z rynku wtórnego?

64 Honda CBR 1000 RR FireBlade SC59 kontra Yamaha YZF-R1 RN22

To ostatnia generacja piekielnie szybkich supersportów pozbawionych systemów elektronicznych. Zarówno Blady, jak i R1 nie są wolne od wad. Na który z tych ścigaczy z drugiej ręki warto postawić?

68 Garaż

To nasz comiesięczny przegląd motocyklowych akcesoriów. Koniec roku obrodził nowymi modelami kasków i fajnymi motocyklowymi ciuchami.

72 Permanentna inwigilacja

Ochrona przed kradzieżą to najczęstszy powód, dla którego motocykliści decydują się na lokalizator GPS. Sprawdzamy modele i usługi dostępne na polskim rynku.

78 Popłynęli z prądem

LEM Photon to elektryczny motocykl zaprojektowany przez studentów Politechniki Wrocławskiej. Zdradzamy techniczne szczegóły tej maszyny.

Magazyn

82 Jak tapeta z Windowsa

Tak, są tutaj agrafki i można szlifować podnóżki. Ale przecież nie po to przyjeżdża się na Kaszuby. Region przyciąga zdolnością do odganiania trosk, ale też znakomitą kuchnią i nieoczywistymi atrakcjami. Miłośnicy szutrów znajdą tu prawdziwą nirwanę.

86 Przeżycia nie do kupienia

Motocyklowa wyprawa na Bornholm jest wyjątkowa dlatego, że daje możliwość poznania wyjątkowej przyrody, architektury i kultury. Jeszcze jeden smaczek – wyprawa tam cofa cię w czasie o dobrych kilkadziesiąt lat.

Sport

92 Motocyklowe grand Prix 2021 na mecie

Fabio Quartararo, Remy Gardner i Pedro Acosta w koronach mistrzów – odpowiednio – MotoGP, Moto2 i Moto3. Kolejne sezony wyścigowe bez Valentino Rossiego – czy to możliwe?!

94 Podsumowanie sezonu GP

Ważnych wydarzeń w sezonie 2021 nie brakowało. Emocje emocjami, ale warto trochę uwagi poświęcić także liczbom dotyczącym wyścigów Grand Prix 2021.