Od redaktora:

Red. nacz.
Jacek Ociepko

Rozwiń

Tuż przed zamknięciem tego numeru „Motocykla” w Las Vegas rozpoczęły się największe na świecie targi elektroniki. Zazwyczaj nie jest to ważne wydarzenie dla nas, motocyklistów, ale w tym roku jeden z projektów wyrwał mnie z butów.

Choć na pierwszy rzut oka ten prototyp Hondy wygląda dość zwyczajnie, przypominając jeden z modeli NC, w rzeczywistości jest mocno odjechany. Ten sprzęt bez jakiejkolwiek pomocy potrafi samoistnie utrzymać się w pozycji pionowej, i to nawet podczas postoju!

Zadanie, jakie postawiono przed konstruktorami, było teoretycznie proste. Motocykliści najczęściej wywracają się, jadąc z małymi prędkościami, na przykład na parkingu czy tocząc się w miejskim korku.

Żeby ułatwić im życie oraz podnieść poziom bezpieczeństwa, motocykl powinien prowadzić się stabilnie nawet przy minimalnej prędkości. Właściwie najlepiej byłoby, gdyby nie przewracał się nawet podczas postoju.

Takie wizje pojawiły się już przed kilkoma laty. Np. firma Lit Motors pokazała projekt skutera, niedającego się wytrącić z równowagi, nawet jeśli podczas wypadku zostanie uderzony z boku. Na razie Honda nie ujawnia żadnych szczegółów technicznych dotyczących systemu utrzymywania motocykla w pionie. Zdradza tylko, że wykorzystano w nim technologie zastosowane wcześniej w robocie Asimo, który jako pierwszy na świecie potrafił chodzić po schodach na dwóch nogach, oraz w dziwacznym projekcie nazwanym Honda Uni-Cub.

Jeśli chcesz zobaczyć filmy z koncepcyjnymi motocyklami Hondy i Lit Motors, wejdź na naszą stronę: motocykl-online.pl/concepty

Czy ten kierunek budowania maszyn podoba mi się? I tak, i nie. Z jednej strony zawsze będę za rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo, z drugiej – ruch w kierunku konstruowania pojazdów autonomicznych wcale mnie nie kręci, bo jak dla mnie, motocykl ma dawać przyjemność z jazdy. Aby dotrzeć z punktu A do B, wystarczy kupić bilet na autobus, metro, tramwaj czy trolejbus. 

Polecamy:

Bądź multi
Mimo że Ducati Multistrada 950 to motocykl słabszy i skromniej wyposażony w elektronikę niż "1200", to wielu bikerów będzie nim oczarowanych. Jego maniery oczarowują, o czym przekonaliśmy się o tym na własnej skórze.

Duży może więcej
Tym razem postanowiliśmy poszukać maszyny dla na prawdę dużego faceta. Oto cztery propozycje motocykli z drugiej ręki na których rosły motocyklista, nie umęczy się podczas jazdy i nie będzie wyglądał jak goryl na motorynce; Honda VFR 1200 F, Kawasaki GTR 1400, Suzuki 1300 R Hayabusa i Yamaha FJR 1300.

TEST + TECHNIKA

14 Co nas czeka w 2017

Czarne chmury nad głowami piratów i miłośników jazdy na podwójnym gazie, wyższe wyroki i być może możliwość czasowego wyrejestrowania motocykla. Zobacz, czym rządzący chcą nas uraczyć w najbliższym sezonie.

20 Epoka węgla

Wykonane z carbonu rama, koła i wahacz w seryjnym motocyklu? Dla BMW HP4 Race i Ducati 1299 Superleggera to już rzeczywistość.

24 Bądź multi

Całkiem możliwe, że w tej rodzinie dojdzie niebawem do awantury. Mimo mniejszego silnika i niższej mocy Multistrada 950 wcale nie zamierza ustąpić pola większej siostrze.

28 Nowe wcielenie bestii

Mnóstwo zaawansowanej elektroniki, jeszcze więcej mocy, a do tego świetne maniery. Sprawdziliśmy, jak jeździ KTM 1290 Super Duke R rocznik 2017.

32 Idź swoją drogą

Triumph Bonneville Bobber to kolejny krok Brytyjczyków w walce o serca miłośników maszyn klasycznych. Czy nostalgicznemu wyglądowi i dbałości o detale towarzyszą odpowiednie osiągi i dobre prowadzenie?

36 Na drugi koniec świata

Duże skoki zawieszeń, mocny silnik, wielki zbiornik paliwa i wodoodporny tablet w kokpicie. Portugalski AJP PR7 to wyzwanie dla motocyklowych podróżników.

40 Moda na sukces

W naszym teście porównawczym naprzeciw siebie stanęły dwa mroczne baggery: Harley Street Glide Special i Moto Guzzi MGX-21.

48 GS made in India

Mimo niewielkiej pojemności i skromnej mocy Royal Enfield Himalayan świetnie radzi sobie na najtrudniejszych drogach świata, ale czy poradzi sobie i na europejskich rynkach?

SERWIS

54 Duży może więcej

Cztery maszyny używane dla dużego faceta. Wady i zalety motocykli w rozmiarze XXL: Hondy VFR 1200 F, Kawasaki GTR 1400, Suzuki 1300 R Hayabusa i Yamahy FJR 1300.

60 O jasny gwint!

Zerwany gwint spokojnie naprawisz sam. Wystarczą odpowiednie narzędzia.

62 Zawsze bez ciśnienia

System tubliss to coś między dętką a moussem. Wygląda na to, że przebite dętki w off-roadu odejdą w niepamięć.

64 Przez uszy do serca

Muzyka płynąca z wydechów to najwspanialsza pieszczota dla uszu motocyklisty. Nic dziwnego, że i tu konstruktorzy niewiele pozostawiają przypadkowi.

68 Szkoła enduro

Trzecia jej część jest poświęcona technice pokonywania przeszkód, np. belek czy opon, oraz temu, jak pokonywać podjazdy i zjazdy.

MAGAZYN

74 2016 - rok małpy

Każdy miesiąc minionego roku przyniósł co najmniej jedno wydarzenie godne zapamiętania.

80 Na motocykl i na narty

Kotlina Kłodzka to świetne miejsce nie tylko na motocyklowe wycieczki.

SPORT

82 Opętani żądzą prędkości

Czy Triumph Streamliner będzie pierwszym motocyklem, który złamie barierę 650 km/h?

86 Bohaterowie i złoczyńcy sezonu 2016

Ten sezon Moto GP pod wieloma względami był wyjątkowy. Nasze krótkie podsumowanie.