Od redaktora:

Włodziemierz Kwas

Rozwiń

Odszedł od nas niemal w dzień swoich 61. urodzin. Za wcześnie, o wiele za wcześnie. Dla mnie pozostanie wieloletnim kolegą z redakcji, dla wielu z Was jednym z autorów naszego magazynu, dla zawodników wielokrotnym mistrzem Polski w wyścigach oraz fachowcem mającym ogromną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie. Zawsze gadatliwy, uśmiechnięty, mocno gestykulujący podczas każdej rozmowy. Takim go zapamiętam.

Włodek rozpoczął swoją przygodę z motocyklami na początku lat siedemdziesiątych. Były to czasy, gdy nasz kraj dzieliły od reszty Europy kilometry i całe lata zaniedbań. Zaczynał od startów w trialu, później próbował swoich sił w enduro i motocrossie. W 1976 roku rozpoczął przygodę z wyścigami, i to właśnie im pozostał wierny aż do końca. Zdobył w niej trzy tytuły mistrza Polski i osiem wicemistrzowskich.

Poznaliśmy się w połowie lat 90. Od pierwszego spotkania lubiłem słuchać jego opowieści o tym, jak za czasów komuny powstawały motocykle wyścigowe, jak podstępem zdobywało się materiały do ich budowy oraz jak wiele starań, zabiegów, kombinacji wymagało zorganizowanie błahych z dzisiejszego punktu widzenia części. Jakiego trzeba było sprytu, żeby wymyślić, z czego zrobić jakiś niezbędny detal, którego kupienie było niemożliwe.

Zawsze imponowała mi jego ogromna wiedza techniczna oraz to, że swoje motocykle zawsze sam sprawdzał w praktyce. Pod koniec lat 80. było coś takiego, jak wyścigówki SKM. A może kojarzysz nazwę FSO Maraton? Wyścigowych SKM-ów (od: Stołeczny Klub Motocyklowy, w którym Włodek był trenerem i zawodnikiem, ale też konstruktorem) w kilku odmianach powstało kilkadziesiąt sztuk. FSO Maraton to prototyp uniwersalnego enduro z prostym silnikiem o pojemności 125 cm3, które miało być następcą WSK-i. Żaden z tych motocykli nie powstałby, gdyby nie jego wiedza, zaangażowanie, determinacja i pomysłowość.

Mimo upływu lat pamiętam rozmowy z Włodkiem i bardzo żałuję, że już nigdy nie będę miał szansy ich dokończyć.

                                                     redaktor naczelny Jacek Ociepko

Polecamy:

Dobra zmiana
Jako pierwsi pokazujemy najnowsze wcielenie Suzuki GSX-S 750. Sprzęt wygląda jak zło wcielone i  ma diabelski charakter. Widać że kolesie z Hammamatsu odrobili lekcje. Zachodzimy w głowę czy jego osiągi i przyzwoita cena wystarczą by zdetronizować Yamahę MT-09?

Pole walki
Po co ryzykować życiem i prawem jazdy szalejąc po ulicach lub narażać sie na wysokie kary upalając maszynę po lasach, skoro swoje możliwości można w bezpieczny sposób sprawdzić na zamkniętym torze. Przedstawiamy dziesięć propozycji dla miłośników asfaltu i offroadu.    

TEST + TECHNIKA

20 Wielki powrót

Legendarny Norton powraca w wielkim stylu. Niestety, V4-RR i V4-SS to maszyny ekskluzywne, na które stać tylko wybranych.

22 Dobra zmiana

Suzuki GSX-S 750 wygląda jak wcielone zło i ma diabelski charakter. Czy zatem Yamaha MT-09 ma powody, żeby się obawiać?

28 Dżentelmeni na celowniku

W naszym porównaniu wzięły udział trzy klasyki: Triumph Bonneville T100 Black, Moto Guzzi V9 Roamer i Harley-Davidson Sportster 883 Iron. Wynik nieco nas zaskoczył.

40 Blady strach

Jest lżejsza, mocniejsza i nafaszerowana elektroniką. Czy nowa Honda FireBlade zmieni układ sił wśród litrowych przecinaków?

46 Na miasto

AJP PR4 125 SM to przedstawiciel trochę u nas niedocenianych sprzętów supermoto. Sprawdzi­liśmy, jak ta maszyna radzi sobie zimą w mieście.

48 Kurs na bezdroża

Desert Sled powiększył rodzinę Ducati Scrambler. To krok w dobrą stronę, tylko czy sprzęt wart jest aż takich pieniędzy?

52 Sport w genach

Przecinak czy naked? To pytanie nie dawało nam spokoju, więc porównaliśmy dwie pary maszyn: BMW S 1000 R z beemką S 1000 RR i Yamahę MT-10 ze sportową YZF-R1.

SERWIS

68 50 000 km prawdy

Pod lupę wzięliśmy używane BMW R 1200 R z chłodzonym cieczą bokserem o przebiegu 50 tys. km i wiemy, jak silnik zniósł taki dystans.

74 Groźne pstryk

Urwana linka sprzęgła to jeszcze nie dramat. Radzimy, jak ją wymienić i na co wtedy uważać.

76 Nowy poziom bezpieczeństwa

MIPS i Flex to nowe pomysły firmy Bell na poprawę bezpieczeństwa twojej głowy. Wyjaśniamy, o co chodzi w tych rozwiązaniach.

78 Zawsze sucho...

Zgłębiliśmy tajniki membran stosowanych w motocyklowej odzieży. Podpowiadamy, czym kierować się podczas kupna i jak dbać o ciuchy wyposażone w membranę.

82 Wejdź w buty

Dwa buty w jednym to największy wypas i bezpieczeństwo dla twoich stóp. Dlaczego?

84 Pole bitwy

Oprócz Toru Poznań są w Polsce inne obiekty, na których można bezpiecznie szlifować umiejętności. Przedstawiamy 10 propozycji dla miłośników asfaltu i off-roadu.

MAGAZYN

88 To będzie nasz rok!

Za marzenia nie wsadzają do więzienia. Dlatego odważyliśmy się napisać, czego spodziewamy się po tym motocyklowym roku.

92 Pośmigać po agrafkach

A może by tak rzucić wszystko i pojechać w Bieszczady? Owszem, najlepiej całą rodziną i na motocyklach! Turystyka na weekend.

94 Debiut na fiordach

Lodowce, fiordy i Lofoty. Jeżeli dodasz do tego zapierające dech widoki i puste kręte drogi, zrozumiesz, co przeżyli nasi czytelnicy podczas wyprawy do Norwegii.

SPORT

100 Granice możliwości

Ludzie, liczby, maszyny, ciekawostki – nasze podsumowanie Rajdu Dakar 2017.