Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Nie tylko moc i prędkość

Moda na cruisery i bobbery powraca. Zamiast kosmicznych prędkości, bardziej liczy się w nich przyjemność z jazdy, zamiast najnowszych technologii – styl.

Mimo że ciągle – przynajmniej teoretycznie – mamy zimę, tak się złożyło, że rozleniwiły nas promienie słońca, w których testowaliśmy motocykle opisane w tym numerze. I wiesz co? Coraz bardziej nam się to podoba. A maszyny? Te nie były ani megamocne, ani superszybkie. Za to wszystkie świetnie wyglądały i gdy tylko przerzucałem nogę nad kanapą którejś z nich fundowały mi sporą dawkę dobrego samopoczucia. Tak trzymać! W tym numerze poprawiaczami nastroju były dwa Harleye-Davidsony: Sport Glide i Sportster Custom, Triumphy: Bonneville Bobber i Street Triple RS oraz Moto Guzzi V7 Bobber. Ich testy znajdziesz na stronach 20 i 26.

Ale przecież świat nie kończy się na scramblerach czy café racerach, dlatego w tym wydaniu przeczytasz i o tym, jak w czasie chłodniejszych dni spisywał się nasz długodystansowy KTM 1290 Super Adventure T (str. 38). Podsumowaliśmy koszty użytkowania tej maszyny, ceny serwisów, części zamiennych i koszty paliwa. Choć byłem w nim zakochany, niestety motocykla nie ma już z nami: cały i zdrowy wrócił do pomarańczowych. W takiej sytuacji nie pozostało mi nic innego, jak negocjować kolejny sprzęt do testu długodystansowego.

Amerykańscy uczeni przewidują, że w tym roku w Europie wiosna nadejdzie już w lutym. Mam nadzieję, że wiedzą, co mówią, bo nie ma nic bardziej wkurzającego niż czekanie na pierwszą jazdę. No dobrze, może być jeszcze gorzej – gdy po zimie silnik motocykla za żadne skarby nie chce zagadać. Na szczęście zwykle problem nie jest skomplikowany. Przecież kilka miesięcy wcześniej wszystko działało bez zarzutu, a w zimie motocykl spokojnie stał w garażu. Usterka musi być więc prozaiczna. Jak znaleźć jej przyczynę? Czy od razu trzeba jechać do serwisu? Oczywiście że nie! Wystarczy zestaw najprostszych narzędzi, chwila cierpliwości i lista typowych przypadłości, które dręczą stojące długo motocykle. Wszystkie je znajdziesz na stronie 94.

Kilka miesięcy temu nasz czytelnik Sławek Gumulak poprosił nas o pomoc w doborze podnośnika do motocykla. Nie takiego za furę pieniędzy, który zarobi na siebie w serwisie, ale takiego, który przyda się w garażu. To pozornie proste zadanie okazało się misją trudniejszą niż się początkowo wydawało, bo podnośników wszelkiej maści jest na rynku zatrzęsienie. Wybraliśmy te najfajniejsze (zajrzyj na stronę 90). Żeby ułatwić Ci wybór, podzieliliśmy je na cztery grupy: 1. wózki garażowe, które ułatwiają przesuwanie zaparkowanego motocykla w garażu; 2. stołki off-roadowe, które poradzą sobie z motocyklami o sporym prześwicie; 3. stojaki, które chwycą motocykl za koło, wahacz albo główkę ramy; 4. najbardziej odjechana grupa pozwoli zrobić serwis w maszynie podniesionej do wysokości oczu. Który z nich wybrać? To już Twoje zadanie. 

Jeśli masz pomysł na artykuł, napisz do nas (nasz adres: motocykl@mpp.pl) albo skontaktuj się przez Facebooka.

Polecamy:


American express
Poznaj dziewiąty model rodziny Softaili - Sport Glide'a. Nowa maszyna Harleya-Davidsona nie dość, że całkiem nieźle wygląda i pięknie brzmi to na dodatek bardzo przyjemnie się prowadzi.


Liczą się szybkość i głęboki oddech

Jak działa rozrząd i za co odpowiada? Dolnozaworowy, czy górnozaworowy? Czym jest rozrząd OHV, a czym SOHC? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule!

TEST + TECHNIKA

16 Uliczny jastrząb

CB4 Interceptor to dzieło rzymskiego biura projektowego Hondy. Czy ten futurystyczny koncept ma szanse wejść do produkcji seryjnej?

20 American express

Do rodziny ośmiu Softaili dołączył dziewiąty zawodnik – Harley-Davidson Sport Glide.

26 Pogromcy stresu

Z powodu takich maszyn psychoanalitycy pójdą z torbami. W naszym porównaniu wzięły: Harley Sportster 1200 Custom, Moto Guzzi V9 Bobber i Triumph Bonneville Bobber.

38 Pożegnania nadszedł czas

Podsumowanie testu długodystansowego KTM-a 1290 Super Adventure T.

42 Cztery, trzy, dwa

Nowy Ducati Monster 821 rzucił wyzwanie Suzuki GSX-S 750 i Triumphowi Street Triple’owi RS. Zobacz, kto wyszedł zwycięsko z tego starcia.

56 Gra pozorów

Mimo że to tylko „125”, Romet ADV 125 FI jest wygodny, pakowny i wygląda jak najprawdziwsza maszyna wyprawowa.

SERWIS

60 Historia kołem się toczy

Czy Indian Chief Vintage z przebiegiem 50 000 km to udana inwestycja? Plusy i minusy tego cruisera z drugiej ręki.

66 Ginący gatunek

Co wybrać, szukając sportowej maszyny z drugiej ręki? Naprzeciw siebie stanęły Suzuki GSX-R 600 i Honda CBR 600 RR.

80 Liczą się szybkość i głęboki oddech

Zapraszamy w krótką podróż po historii motocyklowych układów rozrządu.

90 Moto w górę

Nasz przegląd garażowych stojaków i podnośników motocyklowych na każdą kieszeń.

94 Gdy sprzęt nie odpala

Radzimy, co zrobić, kiedy silnik motocykla nie daje się uruchomić i wyjaśniamy, jakie mogą być tego przyczyny.

MAGAZYN

96 Śnieżny koczkodan

Custom na bazie Harleya nikogo dziś nie dziwi, ale custom zbudowany z myślą o śmiganiu po śniegu?

100 Aleś zmalował!

Wywiad z Piotrkiem Parczewskim, legendą polskiego aerografu, facetem, którego prace są na bodaj wszystkich wystawach customów.

106 Lubuskie historie

Czyli fajny przepis na fascynujący weekend w motocyklowym siodle: boczne drogi, zabytki i opuszczone wojskowe bazy.

108 W bałkańskim kotle

Tess, czyli Teresa, podróżuje po świecie, realizując projekt „Tańcząca ze światem”. Tym razem samotnie zwiedziła na motocyklu Serbię, Bośnię i Czarnogórę.

SPORT

116 Szaleństwo to Boski dar

Zaglądamy za kulisy Rajdu Dakar, najtrudniejszej motocyklowej imprezy świata.