Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Początek nowej ery

Największym wyzwaniem podczas wprowadzania nowego systemu wspomagającego motocyklistę podczas jazdy są dziś nie problemy techniczne, lecz zachowanie człowieka w sytuacji awaryjnej.

Pamiętasz zasadę mówiącą, że moc obliczeniowa komputerów podwaja się co 24 miesiące? Gordon Moore (założyciel Intela) sformułował ją bardzo, bardzo dawno temu, bo w roku 1965. Do dzisiaj straciła ono nieco na aktualności, co wynika z jednej strony z pojawienia się nieznanych wówczas technologii, a z drugiej z ograniczeń technicznych i fizycznych, z którymi zderzyli się inżynierowie. Uniwersalność tego prawa polega na tym, że może być ono używane do opisu praktycznie dowolnego postępu technologicznego, a mam wrażenie, że w motocyklach ten postęp nabiera właśnie rozpędu. Przykłady? Proszę bardzo. 1. Pierwszy seryjny ABS w motocyklu pojawił się dobre 30 lat temu. 2. Na ABS zmieniający charakterystykę pracy w zależności od kąta złożenia maszyny trzeba było czekać aż do roku 2013. 3. Po zaledwie sześciu latach rozwiązanie przestało być zarezerwowane wyłącznie dla topowych modeli i dzisiaj trafia do coraz tańszych motocykli. Kolejne przykłady. Lada moment w seryjnych maszynach pojawi się aktywny tempomat, ciągle trwają prace nad asystentem hamowania.

Które z współczesnych rozwiązań uważam za najbardziej odjechane? Oczywiście jest to system ratujący motocyklistę w przypadku, gdy przednia opona złapie uślizg. Pomysł na wyjście z tej sytuacji był prosty. Skoro przednie koło się ślizga, należy mocniej docisnąć je do podłoża. Ale jak to zrobić? Z pomocą przyszły silniki (ideą działania przypominające rakietowe) podobne do tych, które manewrują stacjami kosmicznymi. Gdy elektronika wykryje poślizg, silnik zamontowany w motocyklu po zewnętrznej stronie zakrętu uruchamia się i dociska koło do nawierzchni. Proste, nie? Jak w takiej sytuacji zachowa się wystraszony motocyklista? To zagadnienie jest ważniejsze od tego, czy będą to silniki rakietowe, czy też inne, czy trzeba je będzie wymieniać po każdym użyciu. Bo większym problemem jest człowiek (jak zachowa się motocyklista podczas hamowania awaryjnego) niż technika, bo system jest już gotowy. Zresztą zajrzyj na stronę 78.

Na szczęście są jeszcze dziedziny, w których najbardziej liczy się klasyczna mechanika. Michał wybrał się do fabryki Brembo, by zajrzeć w miejsca na co dzień niedostępne dla większości zwiedzających i wydobyć od konstruktorów nieco informacji rzadko wychodzących na światło dzienne. Dowiedział się np. tego, że proces wygrzewania carbonowych tarcz hamulcowych trwa aż 9 miesięcy. Dopiero po tym czasie tarcze trafiają do dalszej obróbki. Ale może na tym właśnie polega urok tej firmy...? Relację z wizyty w tej kultowej fabryce znajdziesz na stronie 74.

Rozwoju elektroniki nie da się zatrzymać. Mam tylko nadzieję, że cały ten postęp nie będzie dążył w kierunku epoki motocykli autonomicznych. Jeśli takie powstaną, datę wprowadzenia pierwszego będziemy mogli uznać za początek nowej ery.

Polecamy:


Bity & bike'i


Motocykl kontrolujący przestrzeń dokoła niczym nowoczesny myśliwiec? Zdaje się, że to kwestia kilku lat. Sprawdzamy jak będą wyglądały motocykle w przyszłości.


Powrót na pustynię


KTM 790 Adventure i Yamaha Ténéré 700 to dwa z najbardziej oczekiwanych motocykli tego sezonu. Pierwszy stawia na nowoczesne technologie, a drugi porusza się sprawdzoną drogą, do niezbędnego minimum ograniczając liczbę asystentów jazdy.

TEST + TECHNIKA

16 Powrót na pustynię

Porównujemy dwa najbardziej oczekiwane turystyczne enduro sezonu – KTM-a 790 Adventure i Yamahę Ténéré 700.

26 Natury nie oszukasz

Jeździmy nową Hondą CBR 650 R i CB 650 R Neo Sports Café.

32 Broń ostateczna?

W nieustannym wyścigu zbrojeń Ducati nie wymięka. Czy nowy Panigale V4 utrzyma konkurentów na dystans?

38 Wehikuł czasu

Wygląda na to, że Triumph mocno zamiesza na rynku. Jeździliśmy jedynymi w swoim rodzaju Scramblerami 1200 XC i XE. Skąd wiemy, że jedynymi w swoim rodzaju? Bo jeździliśmy nimi!

44 Srebro czy złoto?

Naprzeciw siebie postawiliśmy dwa nakedy: BMW R nineT w wypasionej wersji Option 719 i Hondę CB 1000 R. Wynik starcia był jednak lekkim zaskoczeniem.

54 Niech cię zobaczą

Can-Am Ryker to maszyna, na której trudno zachować anonimowość. Ale czy oferuje coś więcej niż tylko szpan? Postanowiliśmy sprawdzić, jak jeździ.

56 Green power

Plusy i minusy Kawasaki ER-6 z rynku wtórnego.

SERWIS

58 Warta swojej ceny

Na co zwrócić uwagę, kupując Yamahę ­YZF-R6 z drugiej ręki.

62 Sport touring

Twarzą w twarz (a właściwie reflektor w reflektor) postawiliśmy Hondę VFR 800 F i BMW F 800 ST.

74 Bez zahamowań

Nasz człowiek odwiedził fabrykę hamulców Brembo. Był zaskoczony.

78 Bity & Bike’i

Rzut oka na systemy bezpieczeństwa, które już niebawem powinny pojawić się w motocyklach.

MAGAZYN

82 Afrykańska kurzawka

Nasz czytelnik wraz z przyjaciółmi przemierzał bezdroża Namibii.

SPORT

88 Metoda małych kroków

To był rok! Czyli co ciekawego działo się w Mistrzostwach Polski w Motocrossie w sezonie 2018.

90 Pomarańcze na pustyni

Podsumowanie tegorocznej edycji Rajdu Dakar.